بازدید 6870

آتش‌زدن هیزم در شومینه سلامتی را تهدید می کند

محققان اسپانیایی می گویند: آتش زدن چوب در شومینه منازل اگرچه گرمابخش است، اما به دلیل انتشار گاز دی اکسید کربن، سلامتی را تهدید می کند.
کد خبر: ۷۷۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۴ 23 February 2018

ایرنا نوشت: محققان اسپانیایی می گویند: آتش زدن چوب در شومینه منازل اگرچه گرمابخش است، اما به دلیل انتشار گاز دی اکسید کربن، سلامتی را تهدید می کند.
محققان دانشگاه لئون اسپانیا با استناد به نتیجه مطالعه جدید خود می گویند افراد باید قبل از روشن کردن آتش در شومینه، ماسک بزنند، زیرا در غیر این صورت با خطر استنشاق دودهای مضر مواجه می شوند.
آنها می گویند، آتش زدن چوب در شومینه به واسطه انتشار آلاینده های کربنی به اندازه فعالیت در معدن و یا معادل عملیات ساخت و ساز، برای سلامتی خطرناک است.
این محققان متوجه شدند زمانی که آتش روشن می شود و هیزم شعله ور می شوند، ذرات بالقوه آسیب رسان در هوا منتشر می شوند و حتی پس از باز کردن پنجره، این ذرات سه ساعت طول می کشد تا از هوا پاک شوند.

به گفته کارشناسان اسپانیایی، بقایای آتش نیز درصورتی که خاکسترهای ریز در آن هنوز در حال سوختن باشد، می تواند آلودگی خطرناکی ایجاد کند.
در این مطالعه، سطوح آلودگی ثبت شده در محیط سربسته هنگام آتش زدن چوب در شومیه به اندازه ای بالا است که در صورت حضور افراد در مجاورت آن، حتما این آلودگی را استنشاق خواهند کرد.
آنها خاطرنشان کردند که روشن کردن آتش در شومینه باعث تولید دودهای کربن و انتشار ذراتی می شود که می توانند وارد ریه ها شوند؛ اکثر آلودگی زمانی ایجاد می شود که آتش روشن می شود و اولین هیزم ها اضافه می شوند زیرا چوبی که شروع به سوختن می کند دود زیادی ایجاد می کند.

مشخص شده است که ذرات کوچک ناشی از این آلودگی موجب کاهش عملکرد ریه و بروز مشکلات قلبی و عروقی می شود و مقاومت آنها را در برابر عفونت ها کاهش می دهد.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که میزان ذرات قابل استنشاق به 483 میکرون در متر مکعب هوا می رسد که این میزان به اندازه ذرات قابل استنشاق در صنعت معدن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار