بازدید 10404
سؤال باران روحانی در مجلس؛

تا کنون سه سؤال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده است/ احتمال تجمیع سؤالات وجود دارد/ اقتصاد و معیشت مهمترین دلایل سؤال از روحانی

سرانجام روز گذشته با پیگیری های پی در پی سؤال کنندگان از روحانی، طرح سؤال از رئیس جمهور بعد از پیچ و خم‌های فراوان و بایکوت‌های مکرر از سوی هیأت رئیسه مجلس و نیز پس از چندین ماه وقفه، اعلام وصول و این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.
کد خبر: ۷۷۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 22 February 2018

تا کنون سه سؤال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده است/ احتمال تجمیع سؤالات وجود دارد/ اقتصاد و معیشت مهمترین دلایل سؤال از روحانیمدت‌هاست، زمزمه سؤال از رئیس جمهور به گوش می رسد و هر بار این موضوع مسأله ساز می شود؛ یک بار به بهانه مؤسسات مالی و اعتباری و بار دیگر به بهانه نوسانات بازار ارز.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند چندی پیش، علی لاریجانی در جریان نشست علنی مجلس در پاسخ به تذکر نادر قاضی پور به سؤال از رئیس جمهور و اعلام وصول آن اعلام کرد، شماری از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و این طرح از دستور کار خارج شده است، بار دیگر نمایندگانی از جمله مجتبی ذوالنور، طرح دیگری برای کشاندن حسن روحانی به صحن علنی مجلس کلید زد.

بنا بر این گزارش، سرانجام روز گذشته با پیگیری های پی در پی سؤال کنندگان از روحانی، طرح سؤال از رئیس جمهور بعد از پیچ و خم‌های فراوان و بایکوت‌های مکرر از سوی هیأت رئیسه مجلس و نیز چندین ماه وقفه، اعلام وصول و این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد؛ هر چند به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکنون بر اثر فشارهای دولت، بسیاری از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته‌اند و برخی اعضای هیأت رئیسه در تلاشند با بهانه از حد نصاب افتادن امضاها، از تحقق این ابزار نظارتی بهارستان نشینان جلوگیری کنند.

پس از اینکه کرسی ریاست جمهوری در اختیار آقای روحانی قرار گرفت، نمایندگان بارها برای کشاندن او به مجلس و پاسخگویی از رئیس جمهور تلاش کرده‌اند، ولی به ‌علت لابی‌گری و معامله‌گری در بهارستان به ثمر نرسیده است؛ هرچند رئیس جمهور در روز پیروزی انقلاب (روز نماد وحدت ملی) سخن از برگزاری رفراندم و همه پرسی به میان می آورند، گویا خود وی یا برخی اطرافیان ایشان، تمایل چندانی به پاسخگویی در پیشگاه نمایندگان ملت نیستند!

با این حال، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که لابی های گسترده در راهروهای مجلس چندان هم اثرگذار نبوده و با اینکه در روزهای گذشته، سؤال از روحانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است، طرح دو سؤال دیگر از رئیس جمهور در میان نمایندگان مطرح شده و اکنون روحانی را با سه طرح سؤال در مجلس روبه رو کرده است.

هفته گذشته، اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی از دومین طرح سؤال از رئیس‌جمهور با امضای هشتاد نماینده مجلس خبر داد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با مهر درباره اهم موارد سؤال جدید نمایندگان از رئیس‌جمهور اظهار کرد: محورهای این سؤالات عبارت است از اقتصاد، قاچاق، معیشت مردم، بیکاری، افزایش قیمت دلار.

به گفته این نماینده، دلیل مطرح کردن سؤال دوم این بود که سؤال اول در برگیرنده همه ابهامات نمایندگان و مردم نیست و اگر قرار است رئیس جمهور به مجلس بیاید، باید به ابهامات دیگری که در اقتصاد و معیشت مردم اثر داشته نیز پاسخگو باشد.

با این حال، شرایط اقتصادی کشور در روزهای گذشته، آنچنان سیال بوده که به نظر می رسد، طرح سؤال دوم نیز نمایندگان را قانع نکرده و برای این منظور سؤال دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است، به گونه ای که امروز یکی از اعضای هیأت رئیسه، از طرح سؤال دیگر در مجلس رونمایی کرد.

اسدالله عباسی از طرح سؤال جدیدی با امضای 102 نماینده از رئیس جمهور درباره مشکلات اقتصادی خبر داد و گفت: نوسانات نرخ ارز، رکود اقتصادی و مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری از جمله محورهای این سؤال است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه این سؤال به هیأت رئیسه رسیده، به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود و اگر سؤال کنندگان از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور اقناع نشوند، در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

هرچند در روزهای گذشته نشستی با حضور نمایندگان رئیس جمهور و سؤال کنندگان از رئیس جمهور در مجلس کمیسیون تلفیق تشکیل شد، گویا هنوز خواسته های نماینده ها در این جلسه محقق نشده است!

علی وقف چی درباره این جلسه و با تأکید بر اینکه سؤال از رئیس‌جمهور حزبی و جناحی نیست و نمایندگان از تمامی جناح‌های مجلس در این جلسه حضور داشتند، اظهار داشت: در این جلسه، نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس جمهور، از جمله حجت‌الاسلام مازنی و محمود صادقی، نمایندگان عضو فراکسیون امید، معتقد بودند که رئیس جمهور باید در جلسه علنی مجلس پاسخگو باشد و این جلسه هنوز ادامه دارد.

نماینده سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور، اضافه کرد: مغایرت‌های فراوانی در موضوع سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری غیرمجاز و نحوه پرداخت سود به آنها وجود دارد، به طوری که تا این لحظه سپرده‌گذاران تا سقف 42 درصد سود دریافت کرده‌اند، در صورتی که مدعی هستند، از سال 94، نباید سود به آنها پرداخت می‌شد.

وقف‌چی با اشاره به یکی دیگر از موارد مطرح در نشست امروز درباره سؤال از رئیس‌جمهور، تصریح کرد: بسیاری از سپرده‌گذارانی که کمتر از 100 میلیون تومان سپرده داشته‌اند، هنوز تسویه حساب نشده و نحوه تسویه حسابشان بر اساس اصل سپرده بوده. ما در این جلسه گفتیم، اگر سودها در مسیر قانونی بوده، چرا پس می‌گیرید و اگر در مسیر قانونی نبوده، چرا این سودها را پرداخت کردید؟ اینها بحث‌های اساسی است و معتقدیم تا زمانی که به اصل سپرده‌های مردم سود متعارف تعلق نگیرد، حتماً مسیر سؤال از آقای روحانی را ادامه می‌دهیم.

آنچه مسلم است اینکه عده ای مخالف طرح سؤال هستند و در تلاشند، هر طور شده، نمایندگان متقاعد به پس گرفتن امضا و انداختن حد نصاب باشند؛ اما از سوی دیگر هر روز بر شمار کسانی که می خواهند سؤال در مجلس مطرح شود، افزوده می شود.

یکی از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: دو دلیل می تواند عامل تعدد سؤال از روحانی باشد؛ نخست اینکه احتمالا بازار لابی گری به قدری داغ است که نمایندگان دیگر هم می خواهند سهمی از این ماجرا داشته باشند. دوم آنکه نماینده ها از طرف مردم در فشارند و می خواهند با فشار بر دولت، مطالبات مردم را تا جایی که می توانند پاسخ دهند.

این نماینده مجلس گفت: احتمال دومی قوی تر است. در روزهای گذشته، برخی نمایندگان حتی جرأت ندارند به حوزه های انتخابی خود بروند. آنان شرمنده مردم شده اند و هیچ کاری از دست کسی برای بهبود اوضاع برنمی آید. به همین دلیل می خواهند تا جایی که می توانند، از ابزارهای خود بهره گیرند تا دولت را ملزم به پاسخگویی کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۸
اگه تابناکی ها بذارن
خواست ملت استیضاح روحانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
چرا از جانب ملت صحبت می کنی
این شیخ را مجلس باید استیضاح کند.
از نحوه گزارش نوشتن معلومه که بی طرف نیستی . اینهمه مشکلات و سوء مدیریت بانک مرکزی و فساد و افزایش الکی قیمت دلار :: از اینطرف هم تیتر مهنادار شما ... "سوال باران از رئیس جمهور" !! از چی میسوزی ؟ نکنه لابی با شما هم دارن ؟ لااقل اسم مستقل رو یدک نکش :: اینا دیگه چیزی برای رو کردن ندارن . زور بیخود هم نزن :: برجام یک کاغذپاره بی ارزش شده .
اتفاقا سرمنشا تمام مشکلات اقتصادی عدم توسعه سیاسی کشور هست.
سوال کنید اما خدا کنه نیتتون رفع مشکلات مردم باشه نه تسویه حساب های سیاسی....
راستی سلفی فراموش نشه
مخصوصا با ژست نماینده ....البته حسن روحانی که فدریکا موگرینی نمیشه تا صد ساال! اما فکر ما باشید
ای کاش این پافشاری ها توسط پایداری ها برای رفع خرابی های به ارث رسیده از دولت هاله نوردر دولت احمدی نژاد هم بود تا اصلا به اینجا نرسیم....
اون موقع که دلار یک شبه سه برابر شد کجا بودن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
نکته همینه. عده ای فقط دنبال تسویه حساب حزبی هستند. خدا به داد این مردم برسه با این بعضا نمایندگان
چه یک سوال چه ده سوال باید قبول کنیم که رشد اقتصادی ایران همینقدر هست یعنی از یک طرف با اقتصاد جهانی رقابت شود و هم داخل کشور . زمانی صنعت قوی خواهد شد که تحمل رقابت و کیفیت با چند شرکت داخلی را باهم داشته باشند و قوی باشند تا با شرکت های بزرگ دنیا رقابت کنند . روحانی و چه غیر روحانی باشد فقط با خصوصی سازی وتضمین امنیت سرمایه گذاری میخواهد مگر چهار ماه پیش ندیدید که علنا نهادهای اقتصادی و قدرت گفتند ما برای دستگیری افراد ملاحظه نمیکنیم و فقط به تعهدات انقلابی خود رفتار میکنیم و به هیچ کس پاسخگو نیستیم . حسابش را بکنید سرمایه گذار میل به رقابت و ریسک سرمایه گذاری کلان را ندارد
نمایندگان مجلس بدانند بااین پرداختیهای ناعادلانه وبین کارمندان وبازنشستگان باوزرا وقامات کمر بازنشستگان زیرفشاراقتصادی خرد شده ومتاسفانه نه روحانی به وعده هایش عمل نموده ونه نمایندگان بفکر اقشارآسیسب پذیر هستند لذا مطمین باشند همچون 30نماینده اصولگرای دورگذشته درانتخابات بلعدی بیرون خواهندشد بازنشستگان حتی در دوره احمدی نژاد اینقدردرفشاراقتصادی کمرشکن نبودند
روحانی چون به وعده حداقلی سال 92 خودش بهبود وضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان عمل ننموده وآنان برای تهیه مایحتاج زندگی شرمنده خانواده هایشان هستند باید استیضاح شود تا بیش ازاین بازنشستگان کمرشان زیربارفشاراقتصادی له نشود
با آنکه دودوره به روحانی رای داده ام بعنوان بازنمشسته سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری با 30سال سابقه خدمت بیش ازدومیلیون تومان دریافتی ندارم که با داشتن دوفرزند فارغ التحصیل دانشگاهی بی کار شرمندهآنان هستم وحقوق اندک دریافتی کفاف هزینه خهای سرسام آورزندگی رانمیدهد ازنمایندگان محترم تمنا میکنیم دولت روحانی را بخاطر دادن وعده دروغ سال 92 بهبود وضعیت اقتصادی بازنشستگان که بسیاروخیمترهم گردیده دولتش رابرکنارنمایند
وقتی دولت روحانی باوجود رفع تحریمها وآزادشدن بیش از130میلیارددلار از اموال بلوکه شده وافزایش قیمت نفت ودرآمد سرشار دولت کوچکترین توجهی به وضعیت اقتصادی بازنشستگان نکرده در مدت کوتاه باقیمانده عمردولت نیز کاری نخواهدتوانست انجام دهد دولت روحانی حامی مقامات وزراست و توجهی به کارمکندان وبازنشستگان ندارد لذا بهتراست تا وضعیت وخیمترازاین نشده استیضاح شود ودولت کارآمد ودلسوز انتخاب شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
کدام درآمد سرشار. درآمد سرشار مربوط به دولت پک دستان بود!! که همه دلارها ا حیف و میل کردند نه روحانی بیچاره که دولت را با کلی بدهی و تعهدات معوق تحویل گرفت
خواست قطعی بازنشستگان وکارمندان ازنمایندگان محترم استیضاح دولت روحانی است بازنشستگان زیرفشاراقتصادی کارد به استخوانشان رسیده وروحانی علی رغم اعتراف به شنیدن فریاد ملت کگوچترین اقدامی برای رفع وضعیت فلاکت باراقتصادی آنان برنداشته
آقایان نماینده زندگی بردگان نباید بهتر از این باشدشما بردگان سیاه پوست امریکارا مرور کنید فکر کنم ما ملت دست کمی از در وضعیت معاش از انان نداشته باشیم بخود برسید
تنها دغدغه روحانی که درسال 92 قبل ازانتخابات بود بالابردن قدرت خرید خودش بود که با دریافت چند برابر کارشنماسان بازنشسته تحقق یافت ولی بازنشستگان زیرفشاراقتصادی استخوانهایشان هم خرد گردیده وروحانی 5سال است وعده سرخرمنی دروغ میدهد بنابراین تنها راه نجات اقشارآسیب پذیر ازاین وضعیت وخیم اقتصادی برکناری این دولت بدعهد وخلف وعده ست
مطمین باشید برفرض اگرروحانی درمجلس هم حاضرشود باپاسخهای نخنماشده وتکراری بجز اتلاف وقت مجلس ووعده های پوچ برای آینده نتیجه دیگری نخواهدداشت کمااینکه 5سال است ملت این سیاستهای ویرانگر وتکراری راآزموده
خطابمان به نمایندگان مجلس روحانی رابخاطر وضعیت فلاکت باربازنشستگان وکارمندان و پرداختیهای ناعادلانه بین مکقامات با بازنشستگان وکارمندان استیضاح کنند بعنوان بازنشسته کارشمناس وایثارگر جنگ با دومیلیون حقوق دریافتی پس از30سال خدمت صادقانه شرمنده خانواده هستم
اگرنمایندگان محترم بخاطرداشته باشند درسال 92 قبقل ازانتخابات روحانی اعلام کرد قدرت خرید کارمندان آنقدر ضعیف است که پس ازگذشت ده روز حقوق تمام میشود ایشان دغدغه اصلیش بالابردن قدرت خرید خودش بود چون با دریافت چندبرابر حقوق بازنشسته قدرت خرید خودش راچند برابر نمود وپیوسته در اظهارات تکراری مدام ازبهبود اقتصادی صحبت میکند که حاکی از بهبود اقتصادی خودش وزرا ومقامات است وگرنه بازنشستگان نه تنها وضعیت اقتصادیشان نسبت به زمان دولت احمدی نژاد بهترنشدهخ بلکه وخیمکتنرهم گردیده لذا تنها راه برکناری این دولت بدقول به رای ونظر وملت است
نمایندگان محترم ازروحانی سوال نمایند بدنبال رفع تحریمها وآزادشدن بیش از150میلیارددلاراموال بلوکه شده وافزایش قیمت نفت اولا آن پول آزادشده درکجاهزینه شده ثانیا مگروعده بهبود اقتصادی بازنشستگان رانداده بودی پس چراپس ازگذشت 5سال وضعیت اقتصادی بازنشستگان وخیمترگردیده
از ایشان سوال شود در دور اول ریاست جمهوری چطور ارزش دلار از بیش از 4 هراز توان ، به یکباره به زیر 3 هزار توان رسید در آن موقع ایشان که دسترسی به صندوق ارزی نداشت دلار از کجا آمد و چرا و چطور نمی تواند تیم اقتصادی ایشان آن را مهار نماید.خواهشمند نمایندگان مجلس این سوال را از ایشان بپرسند و ایشان جوابگو باشد.
شما از روحانی سوال کنید میگوید ما در بهشت برین زندگی میکنیم فکر میکند همه مردم ایران ریییییییییییس جمهورند
روحانی پس از اعتراضات فراوان بازنشستگان بخاطر مشکلات عدیده معیشتی وکفاف نبو.دن حقوق دریافتی باهزینه های سرسام آورزندگی اعلام نمود صدای ملت راشنیده ولی کوچکترین اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی بازنشستگان بعمل نیاورده وصرفا با حرفهای تکراری ووعده های پوچی که ازسال 92 داده عوامفریبی میکند نمایندگان بهتر است ایشان را بخاطر بی کفایتی وناکارآمدی برکنارنمایند
یک سوال ذهن مردم ایران را بخود مشغول نموده ، ؟ راستی چرا در دولتهای نهم ،ودهم ،با آنهمه معضلات کسی بفکر سوال از این ریس جمهور آزادیخواه ،واصلاح طلب ،وطرفدار مردم نبود ؟ تورم ارزاق عمومی صد در صدی؟ زمینهٔ‌اختلاسهای چند هزار میلیارد دلاری ،آیا نمایندگان در خواب بودند ،؟
برای راییس دولت بدعهد وخلف وعده سوال کردن هیچ نتیجه ای ندارد تنها راه برخورد باچنین دولت برکناریش است اگر نظر سنجی نمایید 90درصد 24میلیون رای دهنده ازعملکرد دولت روحانی ناراضی هستند وازاینکه به ایشان رای داده اند پشیمان هستند نمایندگان خصوصا 30نماینده فعلی تهران میخواهند ددوربعد رای بیاورند به استیضاح وی رای دهند
تنها راه رهایی کشورازاین وضعهیت وخیم اقتصادی برکناری دولتی است که با پراداختیهای تبعیض آمیز وناعادلانه کمر اقشارآسیب پذیر راخردنموده دولت روحانی پس ازگذشت 5سال باوجود رفع تحریمها وبالارفتن قیمت نفت وافزایش تولید نفت وآزادشدن بیش از یک صد میلیارددلار ازاموال بلوکه شده هیچ توجهی به وضعیت اقتصادی اقشارآسیب پذیر چون کارمندان وبازنشستگان نداشته بطوریکه در هیچ دوره ای وضعیت اقتصادی بازنشستگان اینقدروخیم نبوده
۴۷ میلیون از من خورد ه شده ا ت کاری ‌‌‌‌‌‌‌ کنید دلم. نیامد با آن یک ماشین نسبتا امن بخرم
بعنوان کارشناس بازنشسته سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری که دوباربه روحانی رای دادم با 30سال سابقه خدمت صادقانه بخاطر مشکلات عدیده اقتصادی شرمنده خانواده هستم حقوق دریافتی کفاف هزینه های زندگی را نمیدهد وحتی روحانی با پرداخت عیدی اخیر نیز امثال مراباداشتن دوفرزند شرمنده نمود به روحانی توصیه میکنم به نوبختی که مدعی است افزایش حقوقها برمبنای افزایش تورم است فقط یک ماه آزمایشی همچون من با دومیلیون تومان زندگی خودشان رااداره نمایند تا متوجه حقایق شوند وباارایه آمر خودشان رافریب ندهند
حالا شما چرا با دمتان با گردو میشکنید؟
ما رئیس جمهورمان را دوست داریم
مهمترین عامل عقب ماندگی کشور ضعف سیستم های نظارتی بر عملکرد سازمان های خصوصی و دولتی است.
سودهای نجومی بانک ها باعث شکاف طبقاتی بسیار بالا در کشور شده.واقعا باید گریه کرد
باش تا جواب بده!
ایشان با وجه همیشه طلبکار در صحنه ظاهر میشوند!
نمایندگانی که سوال از رئیس جمهور را امضاء نکرده و یا امضاء خود را پس گرفته اند باید شرمنده مردم باشند.
ازسوال کنندگان هم خواهشمندیم این سوال را هم از رئیس جمهور بپرسند که چرا به سپرده های زیر ۱۰۰ میلیون هم اصل پول و هم ۱۵%سود دادید اما سپرده های بالای ۱۰۰ میلیون را به امان خدا رها کردید تا شاید منابعی از موسسات پیدا شود.لااقل سپرده ها را بصورت اوراق سپرده ۲۰% در نظر بگیرید
بهترین کار همینه. من خودم به روحانی رای دادم و واقعا الان پشیمونم ، نه به این دلیل که باید به کاندید دیگه ای رای میدادم، نه، اصلا نباید رای میدادم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
رای ندادن اشتباه است. شاید وضعیت از همینی هم که هست بدتر بود
اقا بگین راجع به فامیلشم سوال کنن
چرا فامیل خودش و داداشش و پسرش و ... فرق داره.
بسمه تعالی
سؤال از روحانی هم بیشتر سیاسی و جناحی است تا اینکه در مورد منافع و مشکلات مردم باشد.
روحانی یادش بخیر ، گفته بودی چنان وضع اقتصادی رو ال و بل و جیم بل میکنم که اصلا یارانه به چشمتان نیاد، ولی فکر کنم به چشم دولت بیشتر میآد.
خوب اگر واقعا عاملی که مانع از کارکرد شما میشود بیا و اعلام کن. .
مثلا آگه آقا روحانی استیضاح بشه وکناربره وضع بهتر میشه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر