بازدید 9788
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «واردات 66 هزار دستگاه خودرو به ارزش 1.7 میلیارد دلار» تا «رونمایی از اولین ارز رمزنگار اسلامی جهان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به رشد اندک 8 واحدی اکتفا کرد، سهام آسیایی به رهبری ژاپن تقویت شد، دلار به 4500 تومان نزدیک تر شد، لبنیات به قیمت قبل برگشت، رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تداوم کاهش قیمت طلای جهانی، تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد و درخواست قطر برای رفع محدودیت‌های هوایی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 22 February 2018

از «واردات 66 هزار دستگاه خودرو به ارزش 1.7 میلیارد دلار» تا «رونمایی از اولین ارز رمزنگار اسلامی جهان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به رشد اندک 8 واحدی اکتفا کرد، سهام آسیایی به رهبری ژاپن تقویت شد، دلار به 4500 تومان نزدیک تر شد، لبنیات به قیمت قبل برگشت، رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تداوم کاهش قیمت طلای جهانی، تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد و درخواست قطر برای رفع محدودیت‌های هوایی را در بر دارد.

 

واردات 66 هزار دستگاه خودرو به ارزش 1.7 میلیارد دلار

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: انواع خودرو وارداتی در مدت 11 ماه امسال به رقم 66 هزار و 196 دستگاه به ارزش یک میلیارد و 756 میلیون و 708 هزار دلار بود که در بزرگترین بانک اطلاعات مربوطه گردآوری شد. خودروهای وارداتی که از ابتدای 1396 مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت دارند و مشخصات کامل آنها در سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی گمرک به ثبت رسیده در این گزارش آمده است. گمرک در گزارش خود تاکید کرد: امکان ندارد خودرویی بدون اخذ مجوز ثبت سفارش ترخیص شود و افزود: همه خودروهایی که از گمرک ترخیص شده اند، دارای مجوز ثبت سفارش و تاییدیه شماره VIN نامبر بوده و این موضوع به صورت سیستمی ثبت و کنترل می شود.  ضمن اینکه مشخصات فنی همه خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش از سوی سازمان توسعه تجارت، اخذ و به صورت الکترونیکی به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ارسال می شود. همچنین در زمان اظهار تاییدیه نمایندگی های رسمی خودرو، نیز به صورت الکترونیکی از سازمان توسعه تجارت استعلام و تاییدیه نمایندگی ها به صورت الکترونیکی از سوی سازمان توسعه تجارت ثبت می شود.  به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام گمرک، امسال هیچ گونه پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از سوی مسئولان گمرک مطرح نشده و طبق مقررات صادرات و واردات، این سازمان صرفا مجری مقررات و تغییرات تعرفه ای است که از سوی سازمان توسعه تجارت برای اجرا ابلاغ می شود.

شاخص کل بورس به رشد اندک 8 واحدی اکتفا کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه 96 با افزایش اندک 8 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 98 هزار و 157 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام روز دوشنبه با افت 152 واحدی مواجه شده بود. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از هفته جاری، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 2 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 31 هزار و 294 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با رشد 31 واحدی معادل 0.18 درصد، عدد 17 هزار و 615 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 23 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 13 هزار و 201 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.05 درصد همراه شد و 52 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 299 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 27 واحد کاهش معادل 0.04 درصد به رقم 69 هزار و 790 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 196 واحد افزایش معادل 0.09 همراه بود و عدد 208 هزار و 647 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «واردات 66 هزار دستگاه خودرو به ارزش 1.7 میلیارد دلار»

سهام آسیایی به رهبری ژاپن تقویت شد

روز چهارشنبه سهام ژاپن پس از یک شروع ضعیف، رشد کرد و موجب بالا رفتن سهام آسیایی شدن. این درحالی اتفاق می‌افتد که به لطف بالا رفتن نرخ سود اوراق آمریکا که نزدیک به بالاترین مقادیر ۴ ساله خود قرار دارند، دلار در برابر ین تقویت شده است و شرکت‌های صادرات محور ژاپنی، سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی با تاثیرپذیری از ضررهای شبانه وال‌استریت، اوایل امروز را با ۰.۱ درصد افت سپری کرد اما در نهایت ۰.۵ درصد رشد کرد. سهام استرالیا ۰.۱ درصد و شاخص سهام کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد رشد کردند. نیکی ژاپن که ابتدای روز را با افت سپری کرده بود، وضعیت خود را تغییر داد و در نهایت ۰.۶۵ درصد سود کرد. نیکی ژاپن در ۵ جلسه از ۱۰ جلسه قبلی سود کرده است و درحال بهبود یافتن از پایین‌ترین سطح چهارماهه خود می‌باشد که با سقوط جهانی بازارهای سهام در چند هفته اخیر به آن رسیده بود. جزئیات بیشتر

دلار به 4500 تومان نزدیک تر شد

بر اساس اطلاعات سنا، در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 282 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 397 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 437 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 17 ریال رسید. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه دوم اسفندماه با 25 ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه 37 هزار و 175 ریال قیمت خورد. 

لبنیات به قیمت قبل برگشت

گران‌فروشی برخی لبنیات پرمصرف مانند شیر، ماست و پنیر که در گروه کالایی یک قرار دارند و مشمول قیمت گذاری اجباری می شوند، توسط برخی برندها در هفته‌های گذشته با شکایت مردمی همراه بود. همین موضوع باعث ورود نهادهای نظارتی و کنترل بازار شد که متعاقب آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اطلاعیه‌ای که در اختیار ایسنا گذاشت، از کاهش قیمت این دسته از محصولات و بازگشت آنها به حالت قبل خبر داد. در این اطلاعیه اعلام شده که "متعاقب افزایش غیرقانونی محصولات پر مصرف لبنی (شیر، ماست و پنیر) توسط برخی واحدهای تولیدی طی هفته‌های گذشته و اقدامات نظارتی این سازمان و همچنین همراهی اغلب واحدها، منجر به برگشت قیمت‌ها شد". بر این اساس سازمان حمایت اعلام کرده "واحدهایی که محصولات لبنی را همچنان گران می‌فروشند، پرونده تعزیراتی خود را سنگین تر خواهند کرد؛ بنابراین از مردم خواسته تا از واحدهای متخلف خرید نکنند و هرگونه تخلف را از طریق سامانه ۱۲۴ به سازمان های نظارتی گزارش کنند".

رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 242 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 71 هزار و 581 تومان در بهمن، روز گذشته رشد آرام قیمت اوراق رقم خورد. به صورتی که اکثر نمادها نزدیک 72 هزار تومان معامله شدند. اما «تسه9412» با نزدیک شدن به پایان سررسید با کاهش تقاضا مواجه شد. نزدیک شدن به پایان سال، می‌تواند با رشد تقاضا، عامل حمایت از «تسه»ها شود. در ماه‌های اخیر شاهد رشد تعداد معاملات مسکن و افزایش تقاضا بودیم. اما سمت عرضه نیز با وجود کاهش رشد منفی ساخت و ساز در سال 95، اما در 10 ماه ابتدای سال تیراژ ساخت و ساز رشد ۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. امری که خوش‌بینی‌ها به ورود مسکن به فاز رونق را تقویت کرده است.

تداوم کاهش قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در بازار جهانی روز چهارشنبه تحت تاثیر صعود ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در یک هفته اخیر رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۲۶.۳۷ دلار رسید. بهای معاملات این بازار در ابتدا تا مرز ۱۳۲۵.۳۱ دلار عقب‌نشینی کرده بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۲۸.۵ دلار رسید. شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ می‌سنجد، با ۰.۱ درصد رشد، به ۸۹.۸۲۸ واحد رسید. به گفته رونالد لیونگ، مدیر معاملات در شرکت بازرگانی "لی چیونگ گلد"، طلا حرکات دلار را دنبال می‌کند و غیبت خریداران چینی در بازار ، قیمت این فلز ارزشمند را تحت فشارهای کاهشی بیشتری قرار داده است. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر انتشار جزییات نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا در ژانویه هستند. نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا، به جذابیت سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مانند طلا که سوددهی ندارند، لطمه می‌زند. به گفته استفن اینس، مدیر معاملات آسیا – اقیانوسیه در شرکت OANDA، افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره، مهم‌ترین تهدید کوتاه مدت برای قیمت طلا به شمار می‌رود، زیرا این رویداد ارزش دلار آمریکا را بالاتر خواهد برد. بر اساس گزارش رویترز، با وجود دورنمای افزایش نرخ‌های بهره، سرمایه گذاران همچنان نگران رشد تورم در آمریکا هستند. به نقل از ایسنا، طلا هفته گذشته که نگرانی‌ها نسبت به رشد فشارهای تورمی، تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرده بود، ۲.۴ درصد صعود کرده بود که بزرگترین رشد هفتگی در بیش از پنج ماه گذشته بود.

تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد

گروه ویژه اقدام مالی، تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید و از اقدمات تهران ابراز رضایت کرد. گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF (Financial Action Task Force) به عنوان یک سازمان فرا دولتی در سال ۱۹۸۹ توسط کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد. بررسی‌ درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی در سراسر جهان و اعلام نتیجه آن در جلسات دروه‌ای به کشورهای عضور، وظیفه این سازمان بین دولتی است تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند. /مهر

درخواست قطر برای رفع محدودیت‌های هوایی

رئیس شرکت هواپیمایی قطر ایرویز از سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی سازمان ملل متحد خواسته است تا برای رفع محدودیت‌های هوایی مسیر قطر در منطقه خلیج فارس اقدام جدی به عمل آورد. سال گذشته عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و قراردادهای حمل و نقلی خود را با قطر به این اتهام که این کشور از عوامل تروریسم حمایت می‌کند، قطع کردند. البته قطر به هیچ عنوان این اتهامات را نپذیرفته است. اکبر الباکر، رئیس شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به خبرنگاران اعلام کرده است که حتی با وجود بحران در خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک، این شرکت هواپیمایی به راه خود ادامه می‌دهد اما نهادهای بین‌المللی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

سکه نفت ونزوئلا رسما وارد بازار شد

نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا گفته است که در نخستین روز پیش فروش ارز مجازی ''سکه نفت'' این کشور توانسته است به میزان ۷۳۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. به گفته ی مادورو، ''سکه نفت'' روشی قابل تقدیر برای دور زدن محاصره ی اقتصادی ایجاد شده توسط آمریکا است. به نقل از Russia Today، مادورو اذعان کرده است که '' امروز ارز مجازی ای ایجاد شده است که می تواند نقش سوپرمن را بازی کند!''. این در حالی است که وی در خصوص اینکه نخستین سرمایه گذاران در ''سکه نفت'' ونزوئلا چه کسانی هستند به جزئیات اشاره ای نکرده است. لازم به ذکر است که پشتیبان فیزیکی ''سکه نفت'' ونزوئلا منابع نفتی، گازی، طلا و الماس این کشور هستند. جزئیات بیشتر

رونمایی از اولین ارز رمزنگار اسلامی جهان

شرکت سنگاپوری فین تک HelloGold که در مالزی فعالیت دارد برای عرضه ارزهای مجازی که دارای پشتوانه طلای فیزیکی هستند، مجوزی بر پایه احکام شریعت اسلام دریافت کرد. این شرکت از سوی یک مرکز مشاوره فاینانس اسلامی در مالزی موفق به کسب مجوز برای انتشار ارز مجازی خود با نام GOLDX شد. بر خلاف دیگر ارزهای مجازی این ارز دیجیتال برای عرضه خود توسط طلای فیزیکی که در صندوق امانات سنگاپور ذخیره شده است، پشتیبانی می شود؛ ضمن اینکه تراکنش ها باید ظرف یک مدت زمان تعریف شده کامل شوند. همچنین ضمانت شفافیت معامله، مشخص بودن آن و انجام تراکنش در لحظه از جمله اصول قرار دادهای مالی اسلامی است که در این ارز رمزنگار جدید دیده می شود. به نقل از ایبنا، انتظار می رود که این حرکت منجر به تشویق شرکت های فین تک برای وارد شدن به بازارهای فاینانس اسلامی در منطقه خاورمیانه و جنوب شرق آسیا شود. پیش از این شرکت HelloGold در سال گذشته میلادی یک اپلیکیشن موبایل بر پایه بلاک چین در مالزی راه اندازی کرده بود که کاربران به وسیله آن فرصت خرید و فروش طلا را داشتند که باز هم این اپلیکشن توسط مرکز مشاوره فاینانس اسلامی در مالزی تایید شده بود.

 

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
امروزپنجشنبه سوم اسفند برای ساعاتی قیمت دلاربه زیر۴۵۰۰ تومان رسیداماآخروقت دوباره روندافزایشی پیداکردوالان ۴۵۰۰ تومان است کف قیمت دلار ۴۵۰۰ تومانه وقطعاازاین پایین ترنخواهدآمد آنهایی که حرفه ایی اهستند میدانندکه الان وقت خرید است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر