بازدید 53497

شکستن سنگ قبر با چه منطقی تکرار می‌شود؟

اگر هدف محو این اشخاص از انظار عمومی باشد که از قضا شکستن سنگ قبرشان به افزایش توجه عمومی به این اشخاص، دیدگاه‌هایشان و آثارشان جلب خواهد شد و چه بسا گروهی از سر علاقه مندی یا کنجکاوی به سراغ قبور این اشخاص بروند که در شرایط عادی چنین عملی انجام نمی‌دادند؛ بنابراین، نفس شکستن سنگ قبرها در شأن اجتماعی و فرهنگیِ درگذشتگان (از هر گروهی و با هر مرامی) تأثیر منفی نمی‌گذارد، چه بسا غیرمستقیم اثر ترویجی داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 21 February 2018

به بت‌هایشان دشنام ندهید تا به خدای شما دشنام ندهندپس از سرقت سنگ قبر ایرج افشار و تخریب سنگ قبر غلامحسین مظلومی، سنگ قبر سهراب سپهری مخدوش شد و در ادامه نیز تخریب سنگ قبر عباس کیارستمی را شاهد بودیم و در نهایت سنگ قبر ابراهیم یزدی شکست؛ اینها سرشناس ترین اشخاص از یک لیست بلندبالای شکستن یا مخدوش ساختن سنگ قبرها بودند؛ رویکردی که بدون شک با تعالیم اسلامی قابل تطبیق نیست و با هر انگیزه‌ای صورت می‌پذیرد، نتیجه معکوس بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های دور، سنگ قبر برخی هنرمندان برای چندین بار توسط مخالفان سوابقِ آن هنرمندانِ درگذشته شکسته شده بود و مشخصاً در این زمینه می‌توان به سنگ قبر محمدعلی فردین در قطعه هنرمندان اشاره کرد که چندین بار تغیبر کرد، ولی سرقت سنگ قبر اتفاق غریبی است و سابقه نداشته که گروهی سنگ قبر یک چهره را بردارند.

در این میان با گذشت شش سال از خاکسپاری ایرج افشار، واقعه‌ای تلخ رخ داده و ابتدای مهرماه تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که سرقت سنگ قبر این چهره برجسته را نشان می‌داد. در روزهای بعد مسئولان شورای شهر تهران پیگیر این واقعه شدند تا به سرعت سنگ قبر تازه‌ای برای ایرج افشار نصب شود، ولی این رویه، در همین نقطه پایان یافت. در همان زمان مشخص شد به سنگ قبر محمدعلی سپانلو نیز آسیب رسیده و در واقع به طیف خاصی از اشخاص در این پروژه مواجه هستیم.

در ادامه تصاویری از سنگ مزار مرحوم غلامحسين مظلومی، پيشكسوت فوتبال ايران و باشگاه استقلال منتشر شد كه به شدت آسیب دیده بود. با توجه به واکنش‌های شدیدی که بسیاری از اهالی فوتبال از جمله پرسپولیسی‌ها نسبت به چنین رفتارهای زشت و غیرانسانی نشان دادند، این سنگ قبر نیز به سرعت بازسازی شد.


به بت‌هایشان دشنام ندهید تا به خدای شما دشنام ندهند در ادامه تصاویر تازه‌ای از سنگ قبر سهراب سپهری، شاعر و نقاش برجسته تاریخ معاصر ایران منتشر شد که چهره این هنرمند از سنگ قبرش پاک شده بود. این روند تخریب سنگ قبر عباس کیارستمی ادامه یافت. پس از بدرود حیات عباس کیارستمی، او را خارج از قطعه هنرمندان دفن کردند و در کنار سنگ قبرش شماری درخت گیلاس کاشتند؛ حرکتی که از سوی جمعی از هنرمندان در بزرگداشتش رخ داد و طبیعتاً منافی مصالح گروهی نبود، اما این وضعیت چندان دوام نیاورد و در فروردین 1396، بهمن فرمان آرا که بر سر مزار دوستش رفته بود، از تخریب مقبره کیارستمی، سیمان پاشیدن بر سنگ قبرش و بیرون کشیدن درختان گیلاس از خاک خبر داده بود.

اکنون در این چرخه سنگ قبر ابراهیم یزدی تخریب شده و هرچند همچون سایر سنگ‌قبرها به سرعت با سنگ قبر تازه‌ای از سوی بستگانش جایگزین شد، این واقعیت را یادآوری کرد که هیچ چیزی تغییر نکرده و همچنان باید منتظر تخریب سنگ قبرهای دیگری در قبرستان‌های مختلف باشیم و آنها که چنین اعمالی را انجام می‌دهند چنین تصور می‌کنند که راه درستی را در پیش گرفته‌اند!

اگر هدف محو این اشخاص از تاریخ و انظار عمومی باشد که از قضا شکستن سنگ قبرشان به افزایش توجه عمومی به این اشخاص، دیدگاه‌هایشان و آثارشان جلب خواهد شد و چه بسا گروهی از سر علاقه مندی یا کنجکاوی به سراغ قبور این اشخاص بروند که در شرایط عادی چنین عملی انجام نمی‌دادند؛ بنابراین، نفس شکستن سنگ قبرها در شأن اجتماعی و فرهنگیِ درگذشتگان (از هر گروهی و با هر مرامی) تأثیر منفی نمی‌گذارد، چه بسا غیرمستقیم اثر ترویجی داشته باشد.

از منظر انسانی و اسلامی نیز شکستن سنگ قبر خلاف تعالیم است. خداوند متعال در آیه 108 سوره انعام می‌فرماید: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ / و (شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده‌ایم، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را به کردارشان آگاه می‌گرداند.»

«شیخ طوسی» به نقل از حسن بصرى گوید: «سبب نزول آیه چنین بوده كه مسلمین به خدایان مشركین یعنى بت ها دشنام می‌دادند و مشركین در مقام تلافى به خداوند دشنام مى‌گفتند. سپس این آیة نازل شد.»

انتظار زیادی نیست که شاهد توقف چنین اعمالی از سوی هر شخص یا گروهی باشیم و بدیهی‌ترین اصول اخلاقی را درباره حتی آنهایی که مبدع رفتارهای ناشایست سیاسی یا فرهنگی می‌دانیم، رعایت کنیم. این رویکرد پسندیده از شکل گیری بومرنگ‌های رفتاری جلوگیری خواهد کرد و بنابراین باید به اعتدال به ویژه در مواردی چون برخورد با اموات کوشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۵۴
خب باید دید کار چه افرادی هست؟ باید پی گیر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اسید پاش ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
امامزاده نزدیک خونه ما اومدن بنر زدن باید سنگ قبرهایی که تصویر خانمها روشون هست برداشته بشه وگرنه خودمون تخریب میکنیم به همین تابلویی
امان از جهل و تعصب کور
این سنگ قبر شکنان از جنس همان هایی است که قائله خیابان پاسداران را درست کرده اند.!
بالای سنگ قبر نوشته هوالباقی! به اسم خدا رو هم بی احترامی کردن این داعشی های فکری
شاید هم خودشون شکسته باشن تا بندازن گردن طرف مقابل
اول اینکه نمیدونم تاسف داره یا تعجب یا هرچی دیگه که واسه قبرستون هم نگهبان باید بذاریم در این کشور فلک زده!
دوم اینکه موضع تابناک در همچین مواردی موضع ملایم و سرزنش گرایانه است اصولا و نه محکوم کننده مثل سایر موارد! این نشون میده که یا میترسید از این افراد و یا اینکه کاملا میشناسیدشون و میدونید از کجان
احسنت . دقيقا" نتيجه معكوس داشته و متوفيان مربوطه را در نگاه عمومي عزيزتر مينمايد . ضمن اينكه جداي از مسيل سياسي اين حركت ها براي كسانيكه دستشان از اين دنيا كوتاه بوده حركتي غير اخلاقي و غير انساني است و در دين ما هم مذمت شده است و بايد مشخص شود چه كساني و بابت چه مقاصدي اين كار منزجر كننده رو انجام ميدن .
هر چند اين كار با ويران كردن قبر رضاشاه باب شد ....
این کارها ادامه سوزان و آتش زدن، و شکستن شیشه های بیوت آیا تعظام در قم نیست؟؟؟؟ اینها پس لرزه هیا نیروهای شخصی خودسر که ته ته تهش به اسراییل و انگلیس می خوره نیست!!! آخه این چه کارا حمقانه و خصومت آمیزی است که موجب تفرقه و عداوت و کینه درون اجتماع انسانی می شود و نمی تواند کار انگلیس و اسراییل و عربستان نباشد! این افراد عاملند از اول هم اینجوری بوده و نفوذی بودند
وحشت از مرده ‌یا نهایت پستی و درماندگی . غیر از این با هیچ دلیل و منطقی نمی توان این کار را توجیه کرد . آقای ایکس ، بد یا خوب ، متدین یا کافر ، موافق یا مخالف و خلاصه با هر گرایش ، دیگر در دنیا نیست . سالهاست که مرده . اگر خوب بود خدا اجرش را داده و اگر بد بود توسط خدا مکافات شده . حالا من نمی دونم این وسط جوجه...... چه کاره اند ؟
شك نكنيد روزي بلايي بمراتب بدتر بر مزار اين افراد از خدابيخبر فرود خواهد آمد از هر دست بدي از همون دست مي گيري برادرها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
شاید این بلا که میگی سر ابراهیم یزدی آمده
باید دید کارنامه ابراهیم یزدی چه بوده
امان از دین داران سطحی که نه قرآن خوانده اند نه سیره نبی اکرم میدانند و مدعی هم هستند.
با آنكه از ابراهيم يزدي خوشم نمي آيد و از نظر من خائن به ايران است ولي با شكستن سنگ مزار ايشان موافق نيستم و در اصل كساني كه اين كار را مي كنند از ايشان به اين كشور خائنتر هستند و حتي ايراني هم نيستند
کسانی که چنین اعمالی از آنان سر می زند بدون کوچکترین شکی بیمار روانی و پر از عقده هستند
بیمارن
بعضی ها فکر میکنند که دیگه باید برای خدا هم تعیین تکلیف بکنند یعنی پا را فرا تر از خداوندی گذاشته اند یا باور کرده اند که همه کاره خدا روی زمین هستند. اینها چقدر حقیر هستند و دایره تفکرشان چقدر محدود و باریک هست که گیر داده اند به سنگ قبری. و یا برای منافع دنیوی و جناحی شان به نام خدا به خدا هم دهن کجی میکنند این خودش تناقض دارد با خداوند عضیمی که تفکر راجع به عظمتش و زیباییهایی که افریده در ظرف فهم و درک انسانها هم نمیباشد.
"به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید..."
خدایا چقدر تو زیبا اندیش و بزرگی اما حیف که بندگان کم عقل و بی خرد تو که نام اسلام را نیز یدک می کشند این چنین چهره دین تو را بد و خشن جلوه می دهند.
کسانی که باد میکارند چه بخوان یا نخوان روزی طوفان درو خواهند کرد.
قانون طبیعت عوض شدنی نیست.
حقش بود. خدا از سر تقصیرتات ایشان نگذرد.
وقتی میگن فقر فرهنگی منظور همینه، آخه یکی نیست بگه ...... بر شیطون لعنت
شاید بعضی برای جلب توجه به این شخصیت این کار را انجام داده باشند. یعنی فقط توسط مخالفان ممکن است این کار انجام نشده باشد.
بایدپرسیدکه باهرانگیزه ای اینکار رامی کنند تخریب اموال شخصی حق الناس است .چگونه می خواهند این حق راجبران یادردادگاه عدل الهی پاسخگوباشند؟؟!!همچنین درختان گیلاس را بقتل برسانند
باهمون منطقی که اسید برصورت دختران مانتویی پاشیده میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
یا دختر دوچرخه سوار رو با لگد پرتش میکنن !!!
عاشق تحلیل های آب دوغ خیاری تابناک شدم،
تو تحلیل هاتون یه کم هم به واقعیات توجه کنید.

الزاما اگر یه چنین کاری باعث توجه دیگران به سوابق اون آدم بشه، به این معنی نیست که حتما اون آدم سابقه درخشانی داره، ممکنه سوابق فاجعه باری از نظر دیگران داشته باشه.

احتمالا آقای ابراهیم یزدی یا قبر کسی رو خراب کردند یا دستورشو دادند، که یکی دیگه اومده این بلا رو سر قبر ایشان آورده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
آقای ابراهیم یزدی جز عوامل موثر در پیروزی انقلاب بودند و تفکرشون جوری نبود که دستور خراب کردن سنگ قبر کسی رو بدن !
متأسفانه تروریسم چه از نوع خوارج نهروان، و چه از نوع وهابی و تکفیری، چه از نوع شیعه انگلیسی و چه از نوع سیاسی همه و همه از افراطی گری و تندروی سرچشمه می گیرد. در اسلام افراط و خشنونت پسندیده نیست و حتی در کشتن دشمن خدا، امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در جنگ خندق پس انداختن آب دهان به صورت آن حضرت توسط عمرو بن عبدود، لحظاتی قدم زد و تأمل کرد تا خشم ایشان فرو نشیند و سپس سر وی را از بدن جدا کردند. دین اسلام و سنت پیامبر رحمت بر عطوفت، مهربانی، نرمش، عفو و گذشت و دوری از کینه توزی استوار است.
اینگونه استدلال نمودن برای افراد ،وگروه هایی است که حداقل دانش بشری ،وزیست اجتماعی را داشته باشند ،آیا اینگونه اعمال ،با رفتار داعش ،و طالبان فرقی دارد؟
با سلام . همانطور که امیر کبیر فرموده بودند مملکت مردم دانا می خواهد
بقيه ا... خير لكم ان كنتم مؤمنين
ما مسلمانيم! جاذبه اسلام بايد حفظ شود! اين گونه رفتارها در شأن مسلمانان نيست! به نوعي اعلام ضعف و نفرت نيز مي باشد!
دافعه نسبت به اسلام است. و از طرفي رفتاري بي معناست در قبال آنكه جسمش در خاك نشسته و به رحمت رفته!
اين حركات كودكانه و بچگانه است و با بلوغ انسان و رفتار اسلامي تطابق ندارد!
حتي در مورد دشمنان نيز مصداق خوبي نيست!
بايد بگوييم ما دوست و دشمني را كه مَنِشي كريم دارند و در عين اظهار نظر و ديدگاهشان كرامت دارند بيشتر مي پسنديم.
خداوند همه ما را به راه راست هدايت فرمايد. انشاءا...
با این منطق

اون روز که بچه های ۱۴ ساله بدون فکر و بدون آموزش میخاستن اسلحه بدست بگیرن بشون نگفتید تا اجازه پدر نباشه نمیشه گفتید واجب کفایی و شرعیه

الان اون خودش راه افتاده و یا بچش یا پسر عمش

میگه اینکارا واجب شرعیه خودش فتوی داره

دلم برا اسلام‌و این بچه ها و اون قبر میسوزه
این افراد احتمالا نام خود را انفلابی متعصب گذاشته غافل از اینکه قبل از انقلابی بودن انسان بودن لازمه آنست
خدا رحمت کند مرد دینداری و سیاست مرحوم دکتر یزدی را که سیاستمداری دیندار بود و در سخت ترین شرایطی که برای ایشان تدارک دیده بودند در طول سی هشت سال گذشته کلامی به زبان نراند که دشمنان این مرز و بوم با سو استفاده از ان فرمایش ایشان بتوانند علیه منافع ملی عملی انجام دهند در شرایطی که خیلی از حرفهای دیگران مصیبتهای زیادی را برای این ملت مظلوم به ارمغان اورد.یکی تحریم ها را کاغذ پاره میخواند و دیگری نعمت و برکت برای ملت و از هر دو سو فشارش برای ملت بود ولاغیر.
درمیان جاهلان داریم خفه میشیم
هر کسی تفسیر خودش از دین را داره اجرا میکنه
خدا ظالمين به ملت را خوار كند.
با منطق بشکن بشکنه ، بشکن ؛ من نمیشکنم ، بشکن!
یک مشت بی عقل تشیف دارن
جالبه که آقاي يزدي دست خط و نامه اي از امام داشت که در آن امام تاکيد کرده بود که هيچکس حق تعرض و هيچگونه اقدامي را عليه ابراهيم يزدي ندارد! او نماينده امام در امريکا بود حال عده اي که هنوز پشت لبشان سبز نشده براي گرفتن امتيازهاي استخدامي در ارگانهاي مختلف اين خوش رقصي را مي نمايند مي بايست غبطه اساسي خورد که انقلاب پاک ملت را به چه روزي انداخته ايم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ها ها با مزه بود مخصوصا اون قسمت پاک مردم....
متاسفانه
با عنایات عده ایی خاص که فکر میکنند همه حقیقت نزد آنان است و دیگر هیچ...!!!
همه آنچه که به عنوان فضیلت ،عرف جامعه بود ،اکنون دیگر فضیلت نیست.
وقتی که بزرگان قوم زبان به دشنام میگشایند، وقتی در مقابل تهمت ودروغ سکوت میکنند ،انهم از نوع رضایتمندی...!!
وقتی که چنگ زدن به هر وسیله برای رسیدن به هدف توجیه میشود.
وقتی که تریبوداران مراقب گفتار و رفتار و کردار خویش نیستند و سرمشق دیگران نیز میشودند.
از جامعه چه توقعی میتوان داشت.
مگر انحطاط اجتماعی وفرهنگی چیست؟
در جامعه کنونی وضعیت:
گذشت،ایثار، کمک به هم نوع، رعایت نوبت ،رعایت ادب، رعایت بزرگتر، رعایت کوچکتر، پاکی و پاک دستی، راستی و راستگویی، صداقت ، حسن خلق، تواضع وفروتنی ، امانت داری، کسب روزی حلال ، وجدان کاری، پایبندی به سوگند، وفای به عهد وپیمان، صداقت در معامله و.....
چگونه است.
در گذشته ایی نه چندان دور داشتن این صفات وخصائل فضیلت محسوب میشد.
اما اکنون چه؟
چرا به اینجا رسیده ایم؟
اکنون نه تنها نداشتن این صفات مذموم نیست ، بلکه با اختراع واژه ها عرف جامعه تغییر نموده است.
صفات رذیله مانند :
دروغ گویی، کم فروشی، تضییع حق دیگران، شکستن عهد وپیمان، خیانت درامانت، غش در معامله، تهمت ، و....با واژه هایی مانند زرنگ بودن، کاسب بودن، همه فن حریف بودن، یک شبه ره صدساله رفتن، توجیه میشود.
زمانی کسبه بازار قبل از کاسب شدن، مکاسب را در مدارس علیمه می آموختند.
زمانی روحانیت عرف جامعه را مدیریت میکرد جون دامنش را از دنیا پس میکشید.
گفتار چون همراه با کردار بود ،در جامعه موثر بود وتاثیر داشت.
اما اکنون دیگر حوزه ها وقت رسیدگی به این امور را ندارند، چون درگیر قضا وساسیت هستند.
عهدار دین مردم،مداحان شدند که متاسفانه از سواد ودانش کافی برای راهبری جامعه برخودار نیستند.
و این وضع جامعه را اکنون می بینیم .
با منطق چکش
وقتى توان رويارويى فكرى نيست به اينگونه رويارويى ميرسيم
این ها برای کارهاشون حتما دلیل دارن و افرادی هستند که متاسفانه مجوز شرعی و دینی برای اینکارها صادر می کنند

مگر اون هایی که مرحوم فروهر و همسرش رو سلاخی کردند مجوز نداشتند؟
شکستن سنگ قبر از آدم کشتن که بد تر نیست
خسته ایم از دلواپسان
شیطان هم از مرده دست برداشته واقعا اینها چه کسانی هستند که ول کن اموات هم نیستند
صددرصد کار کار استکبار جهانی اللخصوص امریکا و متحدانش است
هر وقت دزد مجسمه ها پیدا شد دزد سنگ قبور هم پیدا خواهد شد
کار من هست.من یک متعصب دو آتیشه هستم،جز خودم و چند نفر دیگه که خیلی خیلی مومن !!هستند حرف کسی رو قبول ندارم،میخوام برم بهشت،به کسی هم مربوط نیست!!
ای کشته که را کشتی؟؟؟
خدار رحمت کند مرد حقگو و وطن پرست اقای یزدی را
مرده پرست ها به سنگ قبول هم رحم نمی کنند.
این مملکت ارث ومیراث پدری ماست و هر انچه دیگران برخلاف خواسته ما می گویند ما انها را چه مرده و زنده نابود می کنیم.فقط حرف حرف ما اقلیت است که درست می گوییم و همه باید تابع ما باشند. عجب دیدگاهی . !!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر