بازدید 3927

سن شروع مصرف مواد مخدر

کد خبر: ۷۷۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸ 19 February 2018

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: بر اساس نتایج شیوع شناسی اعتیاد در کشور سن شروع مصرف مواد مخدر 19 تا 24 سال است.

به گزارش ایرنا، حمید صرامی افزود: شیوع شناسی اعتیاد در سطح کشور در چهار گروه جمعیت عمومی، دانش آموزی، کارگری و دانشجویی امسال انجام شد.

وی ادامه داد: بر اساس این بررسی در جمعیت عمومی 15 تا 64 سال معادل 5.4 درصد این جمعیت با نرخ دو میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف مستمر مواد مخدر وجود دارد. در این گروه ماده مخدر تریاک با 53.6 درصد در راس هرم مصرف قرار دارد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: الگوی جدید مصرف مواد در گروه موادی همچون حشیش، گل و ماری جوآنا با حدود 11.9 درصد به عنوان دومین ماده مصرفی است. شیشه و هروئین رتبه های سوم و چهارم مصرف را دارند.

وی ادامه داد: بر اساس شیوع شناسی جمعیت عمومی میانگین متوسط سن مصرف مواد مخدر در کشور 24 سال است و در برخی استانها با میانگین 19 سال مصرف نیز مواجهیم. نکته نگران کننده سن شروع مصرف مواد مخدر است زیرا نتایج نشان می دهد بعضا حتی از 15 سالگی آغاز می شود و همین امر رسالت خانواده ها را بسیار زیاد می کند.

صرامی گفت: باید خانواده ها برای کنترل فرزندانشان به منظور آشنایی بیشتر اقدام کنند و در این بین نقش مدارس و دانشگاهها به عنوان دو گروه بی بدیل برای توانمندسازی جوانان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: نتایج شیوع شناسی در جمعیت دانش آموزان نوجوان در مقطع متوسطه دوم نشان می دهد 2.1 درصد تجربه مصرف مواد مخدر داشته اما معتاد نیستند.

البته این رقم به این معنا نیست که در مدارس مواد مخدر مصرف می شود بلکه بررسیها نشان می دهد پنج درصد این طیف محدود دانش آموزان دارای والد معتاد هستند و 60 درصدشان هم از طریق گروه همسالان مواد مخدر مصرف کرده اند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در شیوع شناسی محیطهای صنعتی نیز 22.3 درصد کارگران مبادرت به مصرف مواد مخدر کرده اند اما معتاد نیستند.

وی گفت: در قالب اقدامات پیشگیرانه کاهش تقاضای مواد مخدر، درمان معتادان و کاهش آسیبهای ناشی از اعتیاد مورد توجه است. همچنین در این حوزه اولویت نخست آموزش افراد سالم است بنابراین امسال 15 درصد افراد سالم و در معرض خطر جامعه زیر پوشش آموزش قرار گرفتند.

صرامی افزود: با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح توانمندسازی دانش آموزان نیز اجرا شد و در قالب آن دو هزار و380 مربی آموزش و پرورش تحت آموزشهای 10 ساعته قرار گرفتند. در این چارچوب یک و نیم میلیون دانش آموزش، والدین و مربیان آنان نیز آموزشهای پیشگیرانه را فراگرفته اند.

وی ادامه داد: باید طی سالهای آینده 14 میلیون دانش آموز، 20 میلیون خانواده و یک میلیون کادر آموزشی زیر پوشش برنامه های آموزشی قرار گیرند. در حوزه صنعت نیز اقدامات پیشگیرانه تحت عنوان 'طرح کاربست مداخلات پیشگیرانه' آغاز شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: در دانشگاهها نیز در قالب کانونهای همیار دانشجو فعالیتهای قابل توجه آغاز شده و در محلات نیز آموزشهای پیشگیرانه ارائه می شود.

وی همچنین تاکید کرد: 51 دستگاه فرهنگی کشور باید در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و اعتیاد فعالیت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر