بازدید 13077

ورود ارتش سوریه به عفرین و افزایش احتمال وقوع جنگ میان ائتلاف سوری ـ کردی با ترکیه

وضعیت در شمال سوریه و مشخصا در عفرین وارد فرایند حساس و تنش زا شده است؛ جایی که ارتش ترکیه، حملاتی با نام عملیات شاخه زیتون آغاز کرده و به تازگی نیز نیروهای کرد از ارتش سوریه تقاضا کرده اند برای مقابله با حملات ارتش ترکیه به این منطقه اعزام شوند. رویترز به‌ نقل از یک مقام ارشد کرد در شمال سوریه می‌گوید، شبه‌نظامیان کـرد و دولت مرکزی سوریه، برای ورود نیروهای ارتش به عفرین و همکاری در برابر حملات ترکیه به ‌توافق رسیده‌اند.
کد خبر: ۷۷۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹ 19 February 2018

وضعیت در شمال سوریه و مشخصا در عفرین، وارد یک فرایند حساس و تنش زا شده است؛ جایی که ارتش ترکیه حملاتی را با نام عملیات شاخه زیتون آغاز کرده و اخیرا نیز نیروهای کرد از ارتش سوریه تقاضا کرده اند برای مقابله با حملات ارتش ترکیه به این منطقه اعزام شوند.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری رویترز و شماری از شبکه‌های خبری محلی، به نقل از مقام‌ها و شبه‌نظامیان کـرد سوریه، از «توافق» میان آن‌ها و دولت دمشق، برای ورود ارتش سوریه به عفرین و «همکاری» در برابر حملات ترکیه، خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به ‌نقل از یک مقام ارشد کرد در شمال سوریه می‌گوید: شبه‌نظامیان کـرد و دولت مرکزی سوریه، برای ورود نیروهای ارتش به عفرین و همکاری در برابر حملات ترکیه، به ‌توافق رسیده‌اند.

در همین زمینه، ارتش سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تا ساعاتی دیگر، یگان‌های نظامی آن وارد عفرین می‌شوند.

بدران ژیان کرد، از مقام‌های اداری شمال سوریه که در کنترل کـردها قرار دارد، به رویترز گفته ‌است: نیروهای ارتش سوریه در برخی نقاط مرزی مستقر خواهند شد و ممکن است تا دو روز دیگر نیز وارد منطقه شوند.

دیگر رسانه‌ای که خبر مشابهی را منتشر کرده، شبکه خبری «کردستان۲۴» است که به نقل از یک مقام «یگان‌های مدافع خلق»، گفته آن‌ها وارد گفت‌وگو با مقام‌های دمشق شده‌اند. به گفته این مقام گروه شبه‌نظامی «ی‌پ‌گ» هدف از این گفت‌وگوها، ورود ارتش دولت مرکزی سوریه به عفرین و «دفاع در برابر حملات ترکیه» است.

سخنگوی «ی‌پ‌گ» در برابر پرسش رویترز در مورد همکاری‌های احتمالی به بیانیه‌ای که قبلا صادر شده بود، اشاره کرده بر پایه آن هنوز پاسخی از سوی ارتش سوریه دریافت نشده ‌است.

دولت سوریه هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده ‌است.

رویترز با اشاره به این موضوع که دولت مرکزی دمشق و نیروهای کـرد سوریه، در مقایسه با مابقی گروه‌ها، بیشترین مناطق تحت کنترل در سراسر کشور را در اختیار دارند، می‌گوید: روابط «پیچیده» میان آن‌ها در فرجام جنگ داخلی سوریه نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

بدران ژیان کرد به رویترز گفته توافق صورت‌ گرفته میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش «تنها یک توافق نظامی» است و هنوز بحثی بر سر مسائل سیاسی انجام نشده‌ است.

«روداو» نیز به‌ نقل از مقام ارشد «حزب اتحادیه دمکراتیک» می‌گوید: توافق فعلی بر سر «حفاظت از مرزها»ست.

وزیر خارجه ترکیه در نخستین واکنش رسمی این کشور به ورود ارتش سوریه به منطقه عفرین گفته که حضور نیروهای سوریه در عفرین نمی‌تواند جلوی عملیات شاخه زیتون را بگیرد.

وزیر خارجه ترکیه می گوید: آنکارا ورود نیروهای سوری به شهر عفرین برای پاکسازی تروریست ها را اقدامی خوب می‌داند، ولی در صورت حمایت ارتش سوریه از گروه های کُرد با آن مخالف است.

بر اساس گزارش «دیلی‌صباح» چاووش اوغلو گفته، اگر نیروهای ارتش سوریه به منظور مبارزه با نیروهای کُرد سوریه وارد عفرین شده‌اند، ما با آن مشکلی نداریم؛ اما اگر به قصد حمایت از آنها وارد منطقه عفرین شده، آنگاه ما دست‌بسته نخواهیم بود و هیچ‌کس نخواهد توانست پیشروی نیروهای ترکیه را متوقف کند.

به نظر می رسد، تحولات شمال سوریه وارد مرحله جدیدی شده است که می تواند زمینه های گسترش هرچه بیشتر بحران در این منطقه را فراهم کند.

هرچند ارتش سوریه و کردها اختلافات زیادی با یکدیگر دارند و در مناطقی مانند دیرالزور و رقه ممکن است با همدیگر وارد تنش شوند، شواهد حاکی از آن است که در مسأله عفرین در حال ایجاد یک همکاری مشترک نظامی برای مقابله با ارتش ترکیه هستند.

در واقع عامل مشترکی که باعث شده کردهای طرفدار و تحت حمایت آمریکا از ارتش سوریه درخواست کمک کنند و ارتش سوریه نیز به درخواست آن ها پاسخ مثبت دهد، تهدید مشترکی به نام ترکیه است.

ترکیه ادعا کرده که عملیات شاخه زیتون را با هماهنگی روس ها و اطلاع ارتش سوریه آغاز کرده است؛ اما دولت سوریه بارها از آنکارا خواسته به تجاوزات خود در سوریه پایان دهد و نیروهای خود را از شمال این کشور عقب براند.

به طور کلی، اتحادها و ائتلاف های میدانی و جنگی در سوریه بسیار سیال و پیش بینی ناپذیر هستند؛ به طوری که بازیگرانی که در یک منطقه یا استان سوریه دشمن هستند، شاید در محیط دیگر به سمت ائتلاف و اتحاد برای مقابله با یک تهدید مشترک بروند.

در نهایت اینکه شمال سوریه و به ویژه استان ادلب، بیش از هر زمان دیگری، وارد یک مرحله پیش بینی ناپذیر، تنش زا و پرمخاطره شده که اگر بازیگران آن نتوانند اختلافات خود را مدیریت کنند، می تواند به یک درگیری و جنگ بزرگتر منجر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۸
تا دیر نشده فکری برای حل مسئله سوریه کنید. از نظر امریکا و غرب جریان سوریه تازه برای ایران و روسیه شروع شده.
این حرکت اسد جز اینکه به نقشه انگلیس که اسدداماد اونهاست ومشروعیت دادن به اشغال کردهای مزدورامریکا منافع دیگری نداره اگه اسد با نجات کوردها شهرهای اشغالی رقه و دیرالزور و میادین نفت وگاز را بعنوان امتیاز بگیره خوبه ولی امریکا اجازه چنین کاری رو به کوردهانمیده پس بیخودی نقش منجی رو ایفانکنه وبذاره ترکیه تروریستهارو پاکسازی کنه
این بحث برخلاف تحلیل فوق بدلیل احتمال توافق ترکیه و امریکا پیش کشیده شده است. در واقع کردها وبقیه طرفین درگیر به نوعی بازیچه دست امریکا و روسیه شده اند! از هموطنان عزیز مخصوصاً خبرنگاران و تحلیل گران محترم خواهشمندم عنایت داشته باشند در صورتی عرب و کرد و فارس و ترک متحد نشوند اوضاع بدتر خواهد شد. برای شرق و غرب از هر طرف که کشته شود به نفعشان هست.
هیچ گروهی نمیتواند گروه دیگری را نابود کند. پش بجای دمیدن در آتش تفرقه و کینه لطفا منطقی تر و دوراندیش تر و با احترام متقابل به حقوق اقوام و مذاهب و در جهت همگرایی عمل کنیم.
از عقرین تا کوههای قندیل شده لانه تروریستها که عملیات تروریستی در مرزهای کشورمون و عراق و ترکیه و سوریه انجام میدن، دولت سوریه به جاری مقابله با ترکیه باید اجازه بده ترکیه تروریستها رو از بین ببره
کردها که این چند ساله هر چی تونستن علیه بشار بکار گرفتن الان چجوری دوباره برگشتن طرفش؟
حالا خوبه میخواستن مستقل بشن...
به ارتش سوریه بگید تو رو خدا یه خورده رحم و ملاطفت داشته باشه آخه خیلی قاطع هستن
عفرین جزو سوریه بماند بهتر از این است به اشغال اردوغان دربیاید و انجا پایگاه نظامی احداث کند
تروریستهای بزدل خودشون رو در بین مردم عادی عفرین قایم کرده اند این رسم تمامی گروههای تروریستی هست
آمریکا و ترکیه به هم نزدیک شدند. این گروهکها هم چاره ای جز تسلیم شدن در برابر اسد و روسیه نداشتند چون دیگه حمایت سابق آمریکا رو نخواهند داشت و به نظر می رسد تاریخ مصرفشان تمام شده. پناه بردن به کسی که خود مایه بدبختی آنهاست و هیچ دل خوشی از اینها ندارد نشان می دهد که ی پ گ یا و پ ک ک در چه مخمصه مرگباری گیر افتاده اند. سوریه به بازی شطرنجی می ماند که تنها یک قانون دارد و آنهم اینست که بازیگرانش متناسب با میزان قدرتشان می توانند مهره جابجا کنند. در ضمن بعضی از بازیگرانش نمی توانند به مهره هایی مانند وزیر دست بزنند. البته این صفحه سیاه و سفید نیست بلکه به رنگ سیاه و قرمز خون آلود است.
بشار اسد برای اینکه ثابت کند تمام سوریه براش مهم است باید به ارتش دستور بدهد با کمک کردها به ارتش ترکیه یک گوشمالی اساسی بدهند تا درس عبرتی بشود برای سایر کشورها که با حضورشان در سوریه باعث ویرانی واوارگی مردم سوریه شده اند.
اگر متحدین و ارتش سوریه وارد عفرین شوند، ترکیه قدرت درگیر شدن با آن را ندارد. اردوغان و وزیر خارجه اش از این نوع تهدیدات قبلا هم در عملیات فرات داشته‌اند. ان زمان ندای پیشروی تا کرکوک را داشتند و حتی ملیون هم پیمان اردوغان پا را موصل هم فرا گذاشته بود اماما دیدیم که چنین نشد. با ورود ارتش سوریه و متحدانش به منطقه، روسیه نیز جلوی حملات هوایی و پهپاد های ترکیه را خواهد گرفت بخاطر همین بود که اردوغان امرور سراسیمه با پوتین تماس گرفت
ایران باید یگریزد این هزاربار
دولت سوریه و متحدانش بنظر می رسد کردها و جدایی و تجزیه سوریه و تشکیل کردستان سوریه را بر جایگزینی کردها بعد از داعش در شمال سوریه با ۳ میلیون سوری آواره با کمک ترکیه را ترجیه می دهند.
یکی از عوامل اصلی این نفاق و تفرقه افکنی خود تابناک است
از تسلط کردها به عرب ها و راهیابی اونها به دریای مدیترانه خوشحال هستید!!!؟ خخخخخخ. آدم کمی از عقده ها دور باشه خیلی خوبه
کردهای تروریست و مزدور هر روز بغل یکی میرن
ترکیه متجاوز است و باید خاک سوریه را ترک کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر