بازدید 4357

ظریف: افسانه شکست ناپذیری اسرائیل ازهم گسسته

کد خبر: ۷۷۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲ 19 February 2018
وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری ان‌.بی‌.سی‌نیوز درباره مسائل مختلف بین‌ المللی به اظهارنظر پرداخت.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدهای نخست وزیر اسرائیل را جدی می گیرد، گفت: سالها اسرائیل مشغول حمله به سوریه و لبنان بوده و تقریبا با مصونیت این کارها را انجام داده است. اما می بینیم که بعد از حدود سی سال، سوری ها توانستند هواپیماهای اسرائیل را سرنگون کنند. افسانه شکست ناپذیربودن اسرائیل و ارتش آن، از هم پاشیده است و حالا اسرائیل تلاش می کند این وضع را ترمیم کند.

ظریف در عین حال در پاسخ به این پرسش که اما می بینیم که این سخنان (نتانیاهو) تهدید است، افزود: «اگر آنها بخواهند به این تهدید عمل کنند، پاسخ را خواهند دید.»

وی در پاسخ به این سوال که اسرائیل می‌گوید ایران با ساقط کردن جنگنده، به تقابل مستقیم با تل‌آویو روی آورده است هم تصریح کرد: این سخن آنها است. این حرف آنها است. آنها حریم هوایی سوریه را نقض کردند. آنها به دفعات، اقدامات تجاوزکارانه صورت داده اند. آنها تجاوزهای معمول علیه سوریه داشته اند. سوریه توانست با استفاده از امکانات خودش، یکی از هواپیماهای آنها را سرنگون کند. پاسخ این اقدام آن است که نباید حریم هوایی سوریه نقض شود.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره آن اظهار داشت: «به نظرم، رئیس جمهور ترامپ تلاش کرده است از روز اول رئیس جمهور شدن خود از این توافق خارج شود. او تاحالا هرکاری که می توانسته است با سوء نیت انجام داده است تا مانع از آن شود که ایران از منافع این توافق بهره مند شود. ما معتقدیم ایالات متحده همین حالا توافق را نقض کرده است. اگر دولت کنونی ایالات متحده به تعهداتی احترام بگذارد که دولت ایالات متحده از جانب این کشور متقبل شده است و نه اینکه رئیس جمهور یا یک شخص یا یک دولت خاص متقبل شده باشد، هیچکس و هیچ دولتی در آینده به آمریکا برای امضای توافق اعتماد نخواهد کرد از جمله به دولت رئیس جمهور ترامپ اعتماد نخواهد کرد زیرا این نگرش شکل می گیرد که دولت آتی آمریکا آزادی عمل خواهد داشت تا توافق را نقض کند.»

ظریف در پاسخ به این پرسش که پس از این توافق از هم پاشیده است؟ گفت: «این توافق از هم نپاشیده است زیرا دیگر کشورهای جهان به آن پایبند هستند. ایالات متحده توافق را نقض کرده است اما این به معنای آن نیست که توافق از هم پاشیده است. دیگر کشورهای جامعه بین المللی تلاش می کنند با وجود فشارهای ایالات متحده، به تعهدات خود براساس این توافق پایبند باشند.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه ان بی سی نیوز که آیا ایالات متحده در تلاش برای منزوی کردن شما (ایران) در جهان شکست خورده است؟ آیا آمریکا در تلاش برای دشمن کردن جهانیان با شما ، شکست خورده است؟ خاطرنشان کرد: «بی تردید آمریکا در دشمن کردن جهان با ما و در تلاش برای منزوی کردن ما، شکست خورده است. شاید در نهایت هم خودش را منزوی کند و ممکن است وضعی را به وجود بیاورد که حتی خطرناکتر باشد و آن اینکه هیچ کشوری هرگز دیگر به امضای ایالات متحده در توافق های بین المللی اعتماد نکند. با توجه به موقعیت ایالات متحده، این وضع خطرناک است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر