بازدید 5948

بررسی جذابیت پیش فروش سکه در معاملات آتی

یک کارشناس بازار آتی سکه طلا گفت: انتظار تداوم افت قیمت‌ها در بازار سکه نقدی و همچنین کاهش فاصله‌ها در بازار آتی سکه و افزایش حجم عرضه‌ها به دلیل فرصت آربیتراژی بسیار ارزنده منجر به افت قیمت‌ها تا زمان اتمام پیش فروش خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 18 February 2018

یک کارشناس بازار آتی سکه طلا گفت: انتظار تداوم افت قیمت‌ها در بازار سکه نقدی و همچنین کاهش فاصله‌ها در بازار آتی سکه و افزایش حجم عرضه‌ها به دلیل فرصت آربیتراژی بسیار ارزنده منجر به افت قیمت‌ها تا زمان اتمام پیش فروش خواهد شد.

شایان کرمی از کارگزاران بازار آتی سکه طلا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: با توجه به نوسان اخیر بازار ارز و سکه، بانک مرکزی راهکارهایی برای کنترل این بازار در پیش گرفت که به ترتیب پیش فروش سکه با قیمت قطعی در سررسیدهای 6 و 12 ماهه ، انتشار گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد سالیانه و انتشار گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سود 4.5 درصد بوده است.

وی با بررسی طرح‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه، افزود: با تصمیم اخیر بانک مرکزی امروز شاهد افت قیمت در بازار سکه نقدی و قیمت ارز بوده‌ایم. طرح پیش فروش سکه با قیمت‌های ارائه شده بدون شک بهترین و جذاب‌ترین طرح بانک مرکزی برای جذب نقدینگی بوده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در این طرح در حالی قیمت‌های پیش فروش سکه در سررسید 6 و 12 ماهه به ترتیب یک میلیون و 400 هزار تومان و یک میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده که قیمت نقدی سکه بازار در روزهای گذشته تا سطح یک میلیون و 600 هزار تومان رشد داشته است.

وی افزود: با طرح فعلی و با توجه به قطعی بودن قیمت‌ها در پیش فروش سکه، آن دسته فعالانی که سکه‌طلا را در گاو صندوق‌ها انباشت کرده بودند، اقدام به فروش سکه نقدی و خرید در پیش فروش می‌کنند.

به گفته این فعال بازار سرمایه، همین مساله منجر به کاهش قیمت سکه نقدی و از بین رفتن حباب موجود می‌شود، همچنین نقدینگی قابل ملاحظه ای بانک مرکزی می‌تواند جذب کند. این نگاه اقتصادی می‌تواند هم برای فعالان سکه به جای نگه داری سکه‌ها در خانه یک سود بدون ریسک مناسب ایجاد کند و هم بانک مرکزی به هدف کنترل بازار و شکست حباب‌ و هم جذب نقدینگی دست پیدا می‌کند.

کرمی ادامه داد: با توجه به چشم انداز قیمت جهانی طلا و دلار در شرایط فعلی، سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز را دارند، در این پیش فروش با توجه به قیمت‌های جذاب و قطعی اعلام شده از سوی بانک مرکزی شرکت می‌کنند و نقدینگی پشت این بازار قدرت مانور خود برای سفته بازی را از دست می‌دهد.

به باور این کارگزار بورس آتی سکه طلا، از دیگر مزیت‌های طرح پیش فروش استفاده فعالان از بازار آتی سکه بورس کالا است. در این بازار، سررسید شهریور 97 که منطبق با سررسید 6 ماهه پیش فروش از سوی بانک مرکزی است، در حال حاضر با قیمت یک میلیون و 620 هزار تومان در حال معامله است، سرمایه گذاران می‌توانند در صورت خرید سکه پیش فروش سررسید 6 ماهه با قیمت یک میلیون و 400 تومان و اخذ تعهد فروش در سررسیدهای آتی مانند سررسید شهریور 97 با قیمت یک میلیون و 620 هزار تومان، بازده بدون ریسک مناسبی کسب کنند و خود را از ریسک نوسان قیمت در آینده پوشش دهند.

جدول زیر فرصت آربیتراژی بین فروش سکه نقدی و خرید پیش فروش و همچنین فرصت آربیتراژی بین فروش سررسیدهای آتی سکه در بورس کالا و خرید در پیش فروش را نشان می‌دهد.

بازده آربیتراژی سررسید آتی و پیش فروش بر حسب سال قیمت سررسید آتی سررسید آتی  بازده آربیتراژی بر حسب سال بین سکه بازار و قیمت پیش فروش  ارزش طلای سکه  قیمت سکه بازار  بهای تمام شده سکه پیش فروش نرخ مالیات بر ارزش افزوده  قیمت پیش فروش بازه زمانی تا سررسید بر حسب ماه سررسید تحویل 
27.2% 1,620,000 شهریور 97 18.6% 1,500,000 1,530,000 1,400,000 0 1,400,000 6 شهریور 97
_ _ _ 17.7% 1,500,000 1,530,000 1,300,000 0 1,300,000 12 اسفند 97

کرمی با توضیح درباره جدول فوق گفت: در صورتی که فردی سکه‌های خود در پیش فروش را با قیمت یک میلیون و 530 هزار  تومان بفروشد و سررسید 6 و 12 ماه پیش فروش را خریداری کند بازده حدود 18 درصد به طور سالیانه کسب می‌کند، از طرفی اگر کسی که قصد سرمایه گذاری بدون ریسک دارد می‌تواند با خرید سکه در پیش فروش و اخذ تعهد فروش در بازار آتی سکه، سود بدون ریسک معادل 27 درصد به طور سالیانه به دست بیاورد.

به گفته وی ، با توجه به توضیحات فوق انتظار تداوم افت قیمت‌ها در بازار سکه نقدی و همچنین کاهش فاصله‌ها در بازار آتی سکه به دلیل جذابیت بیشتر خرید در پیش فروش و افزایش حجم عرضه‌ها به دلیل فرصت آربیتراژی بسیار ارزنده منجر به افت قیمت‌ها تا زمان اتمام پیش فروش خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به طور کلی طرح پیش فروش با قیمت‌های فعلی طرح صحیحی برای کنترل بازار و جذب نقدینگی از سوی مسئولان بانک مرکزی بوده است. هرچند اگر بانک مرکزی از منابع جذب شده به شکل صحیح استفاده نکند، منجر به حراج ذخایر ارزی و طلا کشور به قیمت نازل خواهد شد.

وی پیرامون آثار انتشار گواهی سپرده ریالی ارز بنیان بر بازار مالی کشور نیز سخن گفت و افزود: این طرح در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها در حال اجرا است، ضمن اینکه این طرح ایراداتی دارد که در سپرده‌های ارزی بانک‌ها دیده نمی‌شود برای مثال جذب سپرده و بازپرداخت سود و اصل این اوراق می‌بایست به صورت ارزی باشد نه بر مبنای نرخ ارز سامانه سنا ، با توجه به تفاوت قابل ملاحظه نرخ‌های این روزهای بازار با سامانه سنا و نرخ‌های خرید و فروش صرافی و با توجه به درصد سود4الی 4.5 درصدی این اوراق، جذابیت آن به مراتب حتی برای عموم کم می‌باشد. از طرفی  خاطرات منفی سپرده گذاران ارزی در سال‌ها  گذشته به دلیل عدم بازپرداخت به موقع حساب‌های ارزی و سایر موارد عنوان شده ،باعث می‌شود طرح مذکور لقب پیش باخته به خود بگیرد.

کرمی با اشاره به طرح پذیره نویسی گواهی سپرده ریالی با سود 20درصد یکساله در شعب بانکی عنوان کرد:به این تصمیم ایرادات بسیار می‌توان گرفت چرا که پس از تصمیم برای کاهش یکباره نرخ سپرده‌ها در اواسط شهریور به 15 درصد ، انتشار گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد یک عقب نشینی محض دولت و بانک مرکزی بود.

وی ادامه داد: شاید اگر اصلی‌ترین دلیل رشد نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی را بررسی کنیم، قطعاً به افزایش سود بانکی می‌رسیم . غول نقدینگی که با توجه به شرایط رکودی اقتصاد بدون دلیل بزرگ و بزرگ تر می‌شود و می‌تواند همه بازارها را حتی بازار ارز را با خود ببلعد .به عبارتی اشتباهی که دولت‌های قبل تکرار کردند بازهم تکرار می‌شود.

به باور وی افزایش نرخ بدهی منجر به عقب نشینی تولید می‌شود و نقدینگی بیشتر و بیشتر و ریال ضعیف و ضعیف تر و تولید کمتر و کمتر می‌شود.  این در حالی است که مراجع و کارشناسان بارها نسبت به سود بانک‌ها هشدارهای دینی داده‌اند.

کارشناس کارگزاری آتی ساز بازار تاکید کرد:به جای گواهی سپرده ریالی دولت می‌توانست بسته‌های حمایتی از بازار سرمایه را بیشتر کند و یا با ارائه دستورالعمل‌هایی سرمایه‌ها را به سمت بازار سرمایه ببرد تا به نوعی این نقدینگی به صورت غیر مستقیم وارد چرخه تولید شود البته این نوع حمایت‌ها مستلزم سپری شدن یک بازه زمانی و تصمیمات کارشناسی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد تصمیم یک شبه برای افزایش نرخ سود راهکار صحیحی برای کنترل بازار ارز باشد ،یادآور شد: با توجه به اینکه این سود به صورت یکساله می‌باشد و کم وبیش بانک‌ها و صندوق‌ها سقف 15درصد را رعایت نمی‌کنند این گواهی به نوعی در کوتاه مدت اثر گذار خواهد بود .

وی گفت: جالب توجه اینکه فدرال رزرو آمریکا برای افزایش 0.25درصدی نرخ بهره، مدت‌ها آمارهای اقتصادی را رصد می‌کند و در نهایت تصمیم به افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره برای کنترل تورمی که می‌خواهند در سطح 2 درصد باشد می‌گیرند.

به گفته این کارشناس، انتظار می‌رود تصمیم افزایش 5 درصدی نرخ سود بدون ریسک در بازار پول،چراغ سبزی به بازار بدهی برای بالا بردن سقف نرخ‌های سود نباشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر