بازدید 2605
بازار گوشی‌های قیمت متوسط به زودی کمرنگ می‌شود

احتمال اعمال رجیستری برخی برندها در سال ۹۷

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: برآورد می‌شود سهم بازار گوشیهای ارزان قیمت (زیر ۵۰۰ هزار تومان) رشد کند؛ می‌توان پیش‌بینی کرد بازار گوشی‌های با قیمت متوسط به زودی کم‌رنگ شود.
کد خبر: ۷۷۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸ 17 February 2018
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: برآورد می‌شود سهم بازار گوشی‌های ارزان قیمت (زیر ۵۰۰ هزار تومان) رشد کند؛ می‌توان پیش‌بینی کرد بازار گوشی‌های با قیمت متوسط به زودی کم‌رنگ شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ حسین غروی‌رام در نشستی خبری به وسعت بازار گوشی تلفن همراه در کشور پرداخت و اظهار کرد: براساس آمار متوسط میزان فروش ماهیانه گوشی تلفن همراه در کشور ۶۰۰ هزار دستگاه است و ظرفیت بازار تقاضای کشور در سال حدود ۷.۲ میلیون گوشی برآورد می‌شود.

وی افزود: بنابراین می‌توان اینطور گفت که در هر دقیقه ۴۱ گوشی تلفن همراه در بازار ایران فروخته می‌شود که متوسط قیمت آن‌ها ۱.۴ میلیون تومان است.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره‌ای به دسته‌بندی‌های بازار به لحاظ تعداد و سهم ریالی هر کدام از آن‌ها داشت و ابراز کرد: گوشی‌های با قیمت کمتر از ۵۰۰ هزار تومان (کمتر از ۱۰۰ دلار) حدود ۱۷ درصد سهم بازار را شامل می‌شوند در حالیکه ارزش ریالی آن‌ها تنها ۲ درصد از ظرفیت کل بازار ایران است.

غروی‌رام دیگر دسته‌ها را نیز اینطور تقسیم‌بندی کرد: به جز رده ذکر شده، رده قیمتی موبایل در ایران به شش دسته دیگر ۱۰۰ تا ۱۹۹ دلار، ۲۰۰ تا ۲۹۹ دلار، ۳۰۰ تا ۳۹۹ دلار، ۴۰۰ تا ۴۹۹ دلار، ۵۰۰ تا ۵۹۹ دلار و ۶۰۰ دلار به بالا تقسیم می‌شود که معادل ۵۰۰ تا یک میلیون تومان، یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان و سه میلیون تومان به بالا است.

وی افزود: با در نظر گرفتن دلار با نرخ تقریبی پنج هزار تومان، آمار فروش هر کدام از این دسته‌ها از نظر تعداد و ریال به ترتیب ۱۷ درصد، ۲۴ درصد، ۲۶ درصد، ۱۰ درصد، شش درصد، دو درصد و ۱۵ درصد و از نظر ریالی ۱۰ درصد، ۱۹ درصد، ۱۳ درصد، هشت درصد، چهار درصد و ۴۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت انفورماتیک گستر با بیان اینکه گوشی‌های بین یک تا ۱.۵ میلیون تومان پرمخاطب‌ترین دسته از موبایل‌های بازار ایران هستند، اذعان کرد: ۷۰ درصد بازار ایران را گوشی‌هایی با قیمت زیر ۱.۵ میلیون تومان تشکیل می‌دهند، اما سهم آن‌ها از گردش مالی بازار تنها ۳۱ درصد کل ارزش ریالی بازار ایران است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، برآورد ما این است که سهم بازار گوشی‌های ارزان قیمت (زیر ۵۰۰ هزار تومان) رشد خواهد کرد و این سهم بازار را از گروه موبایل‌هایی با قیمت متوسط جذب می‌کند؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد بازار گوشی‌هایی با قیمت متوسط به زودی کم‌رنگ خواهد شد و دو دسته گوشی‌های ارزان قیمت و گران‌قیمت در این بازار موفق خواهند بود.

او با بیان اینکه تحقیقات واحد توسعه بازار انفورماتیک گستر نشان می‌دهد که متوسط قیمت برای گوشی‌های ارزان قیمت حدود ۱۶۵ هزار تومان است، خاطر نشان کرد: در محدود قیمت گوشی‌هایی با ارزش زیر ۵۰۰ هزار تومان که گردش مالی ۱۷ میلیارد تومان در ماه دارند، برند نوکیا سهم بازار مناسبی دارد و پس از آن سامسونگ، هواوی و تکنو مجموعا با ۵۵ درصد سهم بازار و بلو با سهم بازار ۳.۳ درصدی در میان گوشی‌های مقرون به صرفه حضور دارد.

این عضو انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه به گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است تمامی برند‌های موبایل تا پایان سال مشمول طرح رجیستری می‌شوند، اظهار کرد: بازار ۲.۲ میلیارد دلاری سالانه موبایل دارای رقم قابل توجه ۹ درصد ارزش افزوده است که دولت از این رقم چشم‌پوشی نمی‌کند و علاوه بر این، فروش گوشی در این بازار نیازمند شبکه فروش رسمی است که از فعالیت اقتصادی مربوطه مالیات بر عملکرد به دولت باز خواهد گرداند.

وی ادامه داد: طبق وعده مسئولان اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برند‌های مشمول رجیستری به مرور اعلام می‌شوند و شاید مهلت مشمول شدن به سال جدید موکول شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان