بازدید 3686
۱
حاشیه ای بر ابهامات آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛

فساد ریشه داری که مجال برگزاری آزمون استخدامی سالم را هم نمی دهد!

افزایش پر شمار جمعیت جوانان جویای کار و عدم توان دستگاه های اداری و دولتی در فراهم کردن اشتغال برای آنها از یک سو و از سوی دیگر فساد سازمان یافته ای که در بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی در فرایند جذب نیرو وجود دارد، این روزها به یکی از دغدغه و نگرانی های بی درمان جوانان کشور تبدیل شده است؛ جوانانی که حتی اگر از بالاترین صلاحیت های علمی و تخصص برخوردار باشند، در نهایت مغلوب برخی نیروهای سفارش شده و با رابطه می شوند.
کد خبر: ۷۷۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 17 February 2018

 فساد ریشه داری که مجال برگزاری آزمون استخدامی سالم را هم نمی دهد!افزایش پر شمار جمعیت جوانان جویای کار و عدم توان دستگاه های اداری و دولتی در فراهم کردن اشتغال برای آنها از یک سو و از سوی دیگر فساد سازمان یافته ای که در بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی در فرایند جذب نیرو وجود دارد، این روزها به یکی از دغدغه و نگرانی های بی درمان جوانان کشور تبدیل شده است؛ جوانانی که حتی اگر از بالاترین صلاحیت های علمی و تخصص برخوردار باشند، در نهایت مغلوب برخی نیروهای سفارش شده و با رابطه می شوند.

به گزارش «تابناک»، در فرایند برگزاری آزمون های استخدامی و تأیید صلاحیت داوطلبان این آزمون ها دو ایراد و آفت بزرگ و ریشه دار وجود دارد که نه تنها عدالت را از بین می برد بلکه اجازه سامان دهی یک شرایط مطلوب برای جذب نیرو را نیز ایجاد نمی کند؛ وضعیتی آشفته که اتفاقاً متناسب با خواست و اراده مسئولان و مقاماتی است که علاقه دارند در این آشفته بازار به استخدام نیروهای منتسب به خودشان جامه عمل بپوشانند.

از جمله استان هایی که در کشور با ابهام های فراوانی در فرایند جذب نیرو رو به رو است و هیچ نظام مشخصی در رابطه با آزمون های استخدامی آن وجود ندارد، باید به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد که در روزهای اخیر نیز یکی از بزرگ ترین آزمون های استخدامی اش، با ایرادات و حاشیه های فراوانی همراه و در نهایت باطل شد.

سخن از آزمون روز 27 بهمن ماه دانشگاه علوم پزشکی این استان است که در قالب آن 3 هزار و 600 داوطلب برای به دست آوردن 182 ظرفیت شغلی این دانشگاه با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت این آزمون با تنش هایی که در فرایند برگزاری اش ایجاد شد، ملغی اعلام گردید.

گفته می شود، ریاست این دانشگاه به دلیل آنچه که جذب نیروهای سفارشی و فاقد صلاحیت در این دانشگاه اعلام شده بود، با برگزاری آزمون مذکور در صدد این موضوع برآمد تا نسبت به اصلاح شرایط موجود و سامان دهی به وضعیت جذب نیرو اقدام کند؛ تصمیمی که قطعاً به مذاق نیروهای بی صلاحیت و سفارشی خوش نیامده و صلاح این افراد برهم زدن آزمون بوده است.

در این آزمون که در روز جمعه 27 بهمن و با شرکت بیش از 3 هزار داوطلب در دو دانشگاه آزاد اسلامی و یاسوج برگزار شد، به دلیل آنچه عدم ارسال به موقع سئوالات آزمون تخصصی اعلام شد، هرج و مرجی به راه افتاد که به اعتراض هزاران شرکت کننده در این آزمون منجر شد و بدون رسیدن به نتیجه مشخص به پایان رسید.

ویدئویی کوتاه از زمان هرج و مرج در این آزمون منتشر شده است که در آن برخی حضار مدعی هستند پاسخ نامه آزمون پیش از برگزاری آزمون در بین برخی از داوطلبان منتشر شده است. همچنین در این ویدئو برخی افراد با بنرهای دست نوشته و از قبل آماده در حال نمایش اعتراض خود به این موضوع هستند.

ویدئویی که بسیار عجیب و پر ابهام است. به راستی کسانی که در این فیلم بنر در دست دارند، این بنرها را چگونه در کم ترین زمان ممکن تهیه و در دست گرفته اند؟ آیا این ظن را نمی توان داشت که ای افراد از قبل هماهنگ بودند و اقدام آنها در راستای برهم زدن جلسه آزمون بوده است؟

مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که اقدام قابل تحسینی برای برگزاری آزمون استخدامی کرده است، چرا برنامه ریزی دقیق هماهنگی برای ارسال به موقع سئوالات آزمون تخصصی نکرده و فرایند آزمون را به این شکل ضعیف و غیر قابل دفاع برگزار کرده است؟

به نظر می رسد ابهام و پیچیدگی این آزمون استخدامی فراتر از آنی است که بتوان تصور آن را کرد. اینکه گفته شود مدیریت دانشگاه با تهیه و توزیع پاسخ نامه سعی بر حمایت از افرادی خاص برای پذیرفته شدن داشته است، تا حدود زیادی با عقل همخوانی ندارد.

مدیریتی که خود مجری یک آزمون استخدامی برای برقراری عدالت است، چگونه باید خود ناقض این مهم باشد؟ آیا این مدیریت نمی توانست، به جای انتشار پاسخ نامه در بین نیروهای منتخب از مسیرهای امن تری برای تخلف در آزمون بهره ببرد؟ آیا مدیریت نمی توانست پس از برگزاری آزمون و با دستکاری در کارنامه و نتایج به تخلف مد نظر خود برسد؟

بر این اساس شاید این موضوع که مدیریت دانشگاه در تخلف پیش آمده با انتشار پاسخ نامه قصد حمایت از عده ای خاص را داشته است، نمی توان چندان منطقی دانست، اما از آن سو ناکارآمدی و ضعف مدیریت در برگزاری یک آزمون بی اشکال موضوع مهمی است که نمی توان این مجموعه را در بروز آن بی تقصیر دانست!

اگرچه بنا بر آخرین تصمیم ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج این آزمون دوباره و بدون دریافت هزینه با شرکت داوطلبان مذکور برگزار خواهد شد، اما مسئله حل نشده کنونی فلسفه برگزاری این آزمون و ابهام های حاشیه ای آن است که شاید صلاح نباشد به سادگی از کنار آن گذشت.

اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد و در دستگاه های مختلف اداری آن برخی افراد با رابطه جانشین نیروهای صلاحیت دار استان شده اند، اتفاق تلخی است که برخی مقامات عالی رتبه استان نیز به آن اذعان دارند و باید به هر شیوه ممکن خیلی زود در مورد آن تصمیم های شجاعانه ای گرفته شود.

دستگاه های دولتی و اداری این استان نباید محلی برای اشتغال نیروهایی شوند که از سوی برخی مقامات سفارش شده اند و از در کنار این فساد ریشه دار، برخی جوانان شایسته استان افسرده و مضطرب باشند؛ موضوع مهمی در آزمون اخیر نیز موثر افتاد و جوانان معترض بیش از آنکه به این آزمون و روند بیمار آن ایراد داشته باشند، به اشکالات ریشه دار استخدامی استان معترضند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آزمون استخدامي بانک مرکزي که اخيرا و سنوات قبل برگزار شد از اين امر مستثني نيست-پارتي بازي و استخدام فاميل از يک خانواده حتي 3 يا 4 نفر نيز صورت پذيرفته است و دريغ از يک نظارت و بررسي توسط بازرسي کل کشور يا ديوان عدالت اداري-از جمله باندبازي جواهري و کاتبي مشهود و اظهر من الشمس است از يک خانواده 3 نفر در يک آزمون بنامهاي آقا و خانمها صديقي که بايستي بررسي و استخدامي اخير نيز به قيد فوريت بررسي گردد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر