بازدید 26478
نشریه اسرائیلی هآرتص عنوان کرد؛

نقش ولادیمیر پوتین در رویارویی اخیر ایران و اسرائیل / توهمی که اسرائیل باید از آن دوری کند

روسیه به شدت از بابت دقت حملات هوایی اسرائیل و احتمال هدف قرار گرفتن تجهیزات و نیروهای روسی حاضر در سوریه نیز نگرانی داشته است. از جمله نگرانی در خصوص پایگاه T-4 روسیه نزدیک به پالمیرا؛ جایی که پست فرماندهی نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و به گفته نشریه هاآرتص، موشک منهدم‌کننده جنگنده اسرائیل نیز از آنجا شلیک شده است.
کد خبر: ۷۷۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 12 February 2018

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در رویارویی‌های اخیر نظامی میان ایران و اسرائیل در سوریه، از هر دو طرف خواست به این تقابل پایان بدهند تا از ایجاد هرگونه شرایط خطرناک جدید در منطقه جلوگیری شود و ایران و اسرائیل نیز به درخواست وی پاسخ مثبت داده‌اند. این چیزی است که روزنامه اسرائیلی هآرتص، از روند تقابل‌های چند روز اخیر تحلیل و ارائه کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ این روزنامه بیان کرده است که بعدازظهر شنبه بعد از دومین حمله هوایی از سوی اسرائیل علیه نیروها و تجهیزات سوریه و ایران در خاک سوریه مقامات نظامی اسرائیلی خط جدید نظامی را ایجاد کرده بودند و به نظر می‌رسید، تدارک حملات بیشتری علیه سوریه را دیده‌اند. اما تماسی تلفنی میان نتانیاهو و ولادیمیر پوتین خیلی زود به بحث‌ها پیرامون عملیات نظامی گسترده پایان داد.

به گفته هاآرتص در این تماس تلفنی که حدود یک ساعت بعد از بیانیه رسمی وزارت خارجه روسیه صورت گرفت ـ و در این بیانیه روسیه اسرائیل را متهم به تجاوز به مرزهای سوریه کرد ـ پوتین از نتانیاهو خواسته از هرگونه حرکتی که منجر به «دور جدیدی از عواقب خطرناک برای منطقه» شود، اجتناب کند.

اما ظاهراً این تنها بخش ماجرا نبوده و روسیه به شدت از بابت دقت حملات هوایی اسرائیل و احتمال هدف قرار گرفتن تجهیزات و نیروهای روسی حاضر در سوریه نیز نگرانی داشته است. از جمله نگرانی در خصوص پایگاه T-4 روسیه نزدیک به پالمیرا؛ جایی که پست فرماندهی نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و به گفته نشریه هاآرتص، موشک منهدم‌کننده جنگنده اسرائیل نیز از آنجا شلیک شده است.

نقش ولادیمیر پوتین در رویارویی اخیر ایران و اسرائیل / توهمی که اسرائیل باید از آن دوری کند

به گفته هاآرتص، سکوتی که بعد از گفت وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو بین ایران و اسرائیل برقرار شد، نشان می‌دهد چه کسی در اصل در خاورمیانه ریاست می‌کند. در حالی ‌که ایالات‌متحده حاضرغایب در منطقه خاورمیانه است، روسیه مسیرهایی را که باید امور در این منطقه از آن‌ها در جریان باشد، دیکته می‌کند. روسیه سرمایه زیادی برای ابقای بشار اسد در سوریه هزینه کرده است و به این راحتی اجازه نخواهد داد که اسرائیل این پروژه استراتژیک را عقیم بگذارد. به‌ راحتی می‌توان این پیام را از گفت وگوی تلفنی میان این دو برداشت کرد.

به گفته این نشریه، البته این به معنی آن نیست که اسرائیل اهرم‌های چانه‌زنی خاص خود را نداشته باشد و هنوز توان درگیر کردن سوریه در یک چرخه دراماتیک دیگر را دارد؛ اما تردید وجود دارد که نتانیاهو اشتیاقی به رویارویی با روس‌ها داشته باشد. رویارویی وی با ایران به ‌تنهایی برایش کافی است.

از نگاه هاآرتص انهدام جنگنده اف 16 اسرائیل ایران و سوریه را با بزرگ‌ترین دستاورد تبلیغاتی خود مواجه ساخته است. خلبان این جنگنده هواپیما را در ارتفاعی به پرواز درآورده بود که اصابت موشک به آن را ممکن ساخت و با این شرایط غافلگیر شد. از چشم‌انداز ایران این عملیات که بدون هیچ وابستگی به نیروهای جانبی همچون حزب‌الله صورت گرفت، موفقیت بزرگی در منطقه است. این موفقیت به سرعت به ‌گونه‌ای از توازن قوا ترجمه شد که بر اساس آن ایران دیگر اجازه نخواهد داد اسرائیل هرگاه دلش خواست اقدام به عملیات هوایی در خاک سوریه کند.

به گفته هاآرتص، هرچند حملات هوایی و بمباران اسرائیل خسارات زیادی به نیروها و تجهیزات بشار اسد وارد ساخته است، دستاورد سمبلیک انهدام جنگنده اسرائیل ارزش همه این‌ها را داشته است. بعد از آن دو اتفاق دیگر رخ داد؛ یکی پرواز پهپاد ایرانی در مرزهای اسرائیل و دیگری هدف قرار گرفتن یک پهپاد ایران در خاک سوریه از سوی اسرائیل. این دو اتفاق نشان می‌دهد که اسرائیل از موانع روانی اقدام علیه نفوذ ایران در سوریه – بعد از چند ماه تهدید – عبور کرده است.

هاآرتص سپس این پرسش را مطرح می‌کند که بااین‌همه آیا و بعدازآن که ایران توان تقابل و تهاجم متقابل خود را این‌چنین نشان داده است، واکنش اسرائیل به اتفاقات بعدی در خصوص ارسال تجهیزات از سوی ایران برای حزب‌الله لبنان چه خواهد بود؟ و آیا این واکنش منجر به افزایش و توسعه تنش خواهد شد؟ پاسخ این نشریه آن است که حتی اگر حملات جنگنده‌های اسرائیل در آینده با حمایت و محافظت بیشتری همراه باشد، باز هم یک اشتباه محاسباتی در دل خود خواهد داشت.

هاآرتص به نقل از رئیس ستاد مشترک اسرائیل «گادی آیزنکوت» بیان می‌کند که در گزارش آخر خود در ماه گذشته تأکید کرده است، موفقیت‌های اخیراً اسرائیل در حمله و انهدام تجهیزات ایران و سوریه و حزب‌الله این احتمال را افزایش داده است که طرف مقابل را به واکنشی وادار سازد که جنگ را ناگزیر کند؛ این چیزی است که در آخر هفته قبل رخ داد.

هاآرتص می‌گوید، هرچند سایه جنگ در آخر هفته از سر منطقه برداشته شد، تقابل نظامی با ایران هرگز تمام نشده و فقط باید منتظر زمان آن بود. به گفته تحلیلگر این روزنامه هرچند صداهایی عجیب‌وغریب مبنی بر این شنیده می‌شود که اسرائیل باید اول کار سوریه را تمام کند و بعدازآن به سراغ ایران حتی در مرزهای خودش برود، اما این ایده‌ای است که اسرائیل باید به ‌شدت از آن اجتناب کند. به گفته این نشریه اسرائیل هرگز نباید دچار توهم قدرت بی‌حدوحصر نظامی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
امروز ضربه سختی هم به روسیه وارد شد. سوریه این توان فنی و تسلیحاتی و حتی اراده را ندارد و ضرورتی نمی دید که بخواهد هواپیمای اسراییلی را سر نگون کند . اسراییل و امریکا می دانند پشت این سقوط کمک فنی لجستیکی و اطلاعاتی و تسلیحاتی روسیه در انتقام از سقوط جنگنده روسی و بمباران مواضع و کشته شدن چند مستشار روسی بوده است. امروز در مسکو بلافاصله یک هواپیمای روسی ناگهان منفجر و با 70 مسافر از صفحه رادار خارج شد.و مانند هواپیما های مالزی و المانی و کشتی سانچی افراد بیگناه دیگری اینبار از روسیه قربانی این جنگ کثیف ابر قدرتی پوتین و غرب شدند. پوتین باید متوجه بشود دوران متفاوتی از زمان اوباما رسیده است و ایران هم باید هشیاری به خر ج دهد و تا انجا کی ممکن است از این جنگ بین تشنگان قدرت جهانی خود را دور کند و با انها فاصله را چه از شرق چه از غرب حفظ کند.
پاسخ ها
سیاووش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
این حرفها کاملا غیر فنی است سقوط آنتونوف مشهور به سقوط!!! ربطی به قضایای خاور میانه ندارد-این مدل استدلال ها رو آدم های با روحیه و ادبیات خاور میانه ایی بیان میکنن واقعیت ها بسیار ساده تر و ملموس تر است..در خاور میانه مردم دنبال کشف توطعه های پنهانی هستند همیشه و خیال پردازی هم مرزی ندارد-همین چند وقت پیش بود که دیگران متهم میشدن به غرق کردن کشتی سانچی!! اونهم در دریایی که مدفن هزاران کشتی در طول تاریخ دریانوردی است و بیشتر از دریای ساراگوسا و برمودا توش کشتی غرق شده!!! باید توهمات رو دور ریخت
عجب!!! خوشحاليم از اينكه ايندفعه آقايون عقلي كردن و نگفتن ما جنگنده رو زديم والا الكي الكي يه جنگ ديگه راه مي افتاد
باید گوش اسراییلو کشید تا حساب کار دستش بیاد بدونه چه خبره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
چه خبره؟
پوتین کاری کرد که ترکیه با کردها و امریکا درگیر شود ( با هر سه دشمن ! ) و ایران هم با اسراییل درگیر شود !
اسرائیل فقط هارت و پورت می کند. نمی خواهد اقرار کند که موشک سوری اف16 را سرنگون کرده است. برای اسرائیل دشمن تراشی با ایران دور و لگد به هوا زدن به صرفه تر است.
اسرائیل باید بداند با خرابی زیر ساختهای سوریه بر اثر جنگ داخلی، بسار چیز زیادی برای از دست دادن ندارد. در مقابل نیروهای جنگجوی سوری از عرب و کرد آماده گوشمالی به اسرائیل هستند.
دلار میشه 6000 باز بدبختر میشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
عزیزم دلار دست دولتمردای خودمونه.هر رقمی عشقشون بکشه میذارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
دلار در ایران زمستان بخاطر تامین بودجه دولتها بالا میره (البته همواره اونها انکار میکنند
با بمباران شدید به تاسیسات نظامی ایران در سوریه.... چرا میزان خسارت وارده اعلام نمیشود؟
بازی خطر ناکی توسط قدرتهای جهانی ،با دلارهای آلودهٔ نفتی ،منطقه را به خاک ،و خون کشیده اند ؟ گویی تولید سلاح ،کشته شدن ،و آوارگی دهها میلیون انسان اهمیتی ندارد ؟،،
این صغری وکبری چیدن را ول کن برو سر اصل مطلب دلار چنده روبل چنده شکل چنده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آخر ساله و دلار همچنان بالا میره ولی بعدش دولت با قدرت بالا میره و یک کمی پایین میاد و سال بعد زمستان دوباره تکرار میشه
این آقايون به روسیه اعتماد نکنند. هر چند بدشان نمياد که روسیه را با آمریکا در گیر کنند ولی بدانند روسیه به مراتب از آمریکا بدتره. پس فرش قرمز برای پوتین ممنوع.
رویارویی ایران و اسراییل؟؟؟؟؟ موشک اس 400 روسی هواپیمای اسراییل رو زده به ایران چه ربطی داره؟؟؟؟ چرا هزینه تامین منافع روسیه در منطقه رو باید ما بدیم؟؟؟؟؟؟؟
اختلاف عرب ها و اسرائیل هیچ ارتباطی به ملت ایران ندارد. به جای اینکه مرتباً به فکر نابودی اسرائیل باشید بهتر است به فکر نجات ملت و کشور ایران باشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان