بازدید 17915
۲
گزارش لحظه به لحظه هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

افشاگری مهران احمدی از پشت پرده سیاه جشنواره فجر / اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / پردیس ملت از رونق افتاده است

آقای تهیه‌کننده 10 میلیون در دستگاه پوز کشید تا سانس فوق‌العاده بخرد. شنیدم 500 سری بلیط خریدند و به جاهایی دادند. من سینما برایم اولویت چهارم است. مسئول این ماجرا با ما تماس گرفته است و گفته شیطنتهایی شده است. جواب خدا را باید بدهید مال هنرمند خوردن ندارد.
کد خبر: ۷۷۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 09 February 2018

تماشای مصادره، سوءتفاهم و دارکوب در واپسین روزهای جشنوارهدر هشتمین روز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «مصادره»، «سوءتفاهم» و «دارکوب» رونمایی خواهد شد و اهالی رسانه درباره این آثار قضاوت می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در روز هشتمین جشنواره فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «سوءتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «دارکوب» اثر بهروز شعیبی در سینمای رسانه‌ها -پردیس ملت- رونمایی می‌شود و منتقدان به ارزیابی این آثار می‌پردازند.

با این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید: 

 


مصادره

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: محمدحسین قاسمی
کارگردان: مهران احمدی
نویسنده: علی فرقانی
فیلمبردار: مسعود سلامی
بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی
خلاصه داستان: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...

 

 


سوتفاهم

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: جلیل شعبانی
کارگردان: احمدرضا معتمدی
نویسنده: احمدرضا معتمدی
فیلمبردار: پیمان شادمانفر
بازیگران: مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی
خلاصه داستان: در یک گروگان گیری همه چیز در متن واقعیت پیش می‌رود اما با گذشت زمان این شبهه پیش می آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوء تفاهم» یا توهم است.

 

 


دارکوب

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: سیدمحمود رضوی
کارگردان: بهروز شعیبی
نویسنده: حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی
فیلمبردار: علیرضا برازنده
بازیگران: مهناز افشار، امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر و سارا بهرامی
خلاصه داستان: روابط انسانی افراد جامعه در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت.

 

 

«عرق سرد» هم از آرای مردمی حذف شد

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز هشتم سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر (۱۳۹۶/۱۱/۱۹) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است.

اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / تماشای مصادره، سوءتفاهم و دارکوب در واپسین روزهای جشنواره

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بمب؛ یک داستان عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «چهار راه استانبول» به کارگردانی محسن کیایی، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی فیلم ها در بین آرای مردمی هستند.

«عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی از فهرست دیروز حذف شده است.

 

 

8 فیلم در 25 سانس فوق‌العاده به نمایش درآمد

جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی برگزاری خود نزدیک می شودوبا توجه به تبلیغی که توسط مخاطبین فیلم های نمایش داده شده ظرف این چند روز صورت گرفته است تعداد سانس های فوق العاده فیلم ها افزایش یافته و یک تعداد مشخصی از فیلم ها در سانس فوق العاده به نمایش در می آیند. 

پردیس کورش شب گذشته اکران مردمی فیلم «چهارراه استانبول» را با حضور بهرام رادان، ماهور الوندو مهدی پاکدل تجربه کرد. 

«تنگه ابوقریب»، «چهارراه استانبول»و «مغزهای کوچک زنگ زده» به سانس فوق‌العاده رسیدند.

باران کوثری و سهیل بیرقی برای اکران مردمی فیلم «عرق سرد» به پردیس چارسو رفتند. 

پردیس چارسو برای فیلم«دارکوب» سانس فوق العاده در نظر گرفت و «مصادره» در این سینما به 4 سانس فوق العاده رسید. در این پردیس فیلم «لاتاری» در 7 سانس به نمایش درآمد. 

باران کوثری به همراه زهرا نعمتی به دیدن «عرق سرد» نشستند. مهران احمدی برای فیلم «مصادره» به سینما آزادی رفت. 

پردیس آزادی برای  فیلم های «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگ زده»2 سانس، «لاتاری»2 سانس فوق العاده در نظرگرفت.

سینما فرهنگ برای فیلم های «بمب یک عاشقانه» و «به وقت شام» سانس فوق العاده در نظر گرفت.

اریکه‌ایرانیان برای فیلم  «به وقت شام» سانس فوق العاده در نظر گرفت.

پردیس تماشا فیلم «لاتاری» را در سانس فوق العاده به نمایش گذاشت.

سینما ماندانا «مغزهای کوچک زنگ زده» رادر سانس فوق العاده به نمایش گذاشت. 

 

 

اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون صدا برای اهالی سینما!

ایسنا که خبرنگارش مدیر روابط عمومی جشنواره است، در گزارشی درباره دلالی بلیت در این دوره از جشنواره، گزارش کرده است،

در ایام سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، سینماهای حجاب، فلسطین، صحرا و آفریقا میزبان اعضای خانه سینما و تشکل‌های صنفی است.

به سینما «آفریقا» که در خیابان ولیعصر واقع شده است سری زدیم، در این سینما بلیتی در گیشه فروخته نمی‌شود اما اگر کسی بخواهد فیلمی را در این سینما ببیند به راحتی و بدون ایستادن در صف‌های طولانی می‌تواند بلیت فیلم مورد علاقه‌اش را خریداری کند.

شرایط خرید و فروش بلیت بیرون از سینما و بدون نشانه خاصی انجام می‌شود به این ترتیب که فقط کافی است شخصی مقابل درب سینما کمی تعلل کند، سپس به سرعت افرادی به سوی او می‌آیند و می‌پرسند: بلیت فیلم «...»را می‌خواهی؟ چندتا؟ چون به تعداد می‌خواهی، به قیمت خرید با شما حساب می‌کنم یعنی ۱۵ هزار تومان!!
 
در این زمان هم مخاطبانی که یا نتوانسته‌اند در زمان پیش فروش، بلیت فیلم مورد علاقه‌شان را خریداری کنند و یا ترجیح می‌دادند که روزانه به گیشه سینماها مراجعه کنند، از این پیشنهاد شگفت زده می‌شدند و گاهی می‌پذیرفتند و گاهی هم که به این شیوه آشنایی داشتند صبر می‌کنند تا نزدیک زمان اکران فیلم شود و قیمت‌ها کمی پایین بیاید!

بیشتر افرادی که اقدام به بلیت فروشی خارج از گیشه سینما و شاید بتوان گفت به صورت غیرقانونی می‌کنند، مرد هستند اما در میان آنها چند زن هم حضور داشتند. یکی از آنها با بیان اینکه "من طراح صحنه هستم و کارت خانه سینما دارم و از این طریق توانستم چندین بلیت بگیرم" گفت: بیشتر کسانی که اینجا حضور دارند و بلیت فروشی می‌کنند طراح صحنه و لباس هستند و گاها از سیاه‌لشکرهای سینما، این کار در این روزها برای بعضی‌ به منبع درآمد تبدیل شده است و به نوعی کمک خرجی روزانه‌شان است.

در همین بین خانم دیگری که با تلفن همراه خود صحبت می‌کرد بعد دیدن شرایط بلیت فروشی در این سینما، به شخصی که پشت تلفن بود با لحنی تند و اعتراضی می‌گفت: چرا بلیت‌های بیشتری نگرفتی؟ می‌آمدی اینجا آنها را می‌فروختی، خرج شب عیدت هم در می‌آمد...!

شبیه به این شرایط در سینما «صحرا» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سه راه طالقانی هم وجود دارد با این تفاوت که بلیت فروش‌های کمتری مقابل این سینما حضور دارند و اکثر کسانی که می‌خواهند فیلمی را در این سینما ببینند از قبل بلیت تهیه کرده‌اند. در این سینما بر خلاف سینما «آفریقا» برگه‌ای زده نشده بود که از ورود افرادی به غیر از اهالی خانه سینما جلوگیری می‌شود بااین حال بنری وجودداشت که اطلاع می‌داد این سینما میزبان اهالی خانه سینما است.

بازار سیاه بلیت فروشی در مقابل این سینما، به دکه روزنامه فروشی که کنار سینما وجود داشت هم کشیده شده بود و هر زمان شخصی برای گرفتن بلیت به سراغش می‌رفت با کمی مکث و تعلل پاسخ می‌داد که برای چه فیلمی بلیت می‌خواهی؟ و سپس متناسب با نامی که آورده می‌شد قیمت بلیت‌ها متفاوت بود؛ از 15 تومان تا بالاتر...! و وقتی علت این تفاوت قیمت را جویا می‌شدند، پاسخ جمله‌ای آشنا بود: هرجا بروی بلیت این فیلم را پیدا نمی‌کنی و این هم آخرین دانه‌اش است!!!

خانمی میانسالی که مقابل این سینما بلیت فروشی می‌کرد در پاسخ به اینکه این بلیت‌ها را از کجا آورده است، گفت: ما زمان شروع پیش فروش بلیت‌ها نتوانستیم بلیت تهیه کنیم، بعد از آن یکی از دوستانمان که بلیت‌ها را داشت، به قیمتی بالاتر از قیمت خریدش به ما فروخت! حالا ما آخر هفته نمی‌توانیم به سینما بیاییم و می‌خواهم بلیت‌ها را به همان قیمتی که خریده‌ام، بفروشم یعنی هر بلیت 20 هزار تومان.

آقای دیگری که به گفته خودش نقش‌هایی کوچک و گاها به عنوان سیاهی لشگر در فیلم‌های سینمایی بازی می‌کرد با اشاره به اینکه این بلیت‌ها را سینمایی‌ها در اختیار فروشنده‌ها می‌گذارند، گفت: این سینما برای رفت و آمد به داخل سالن سخت‌گیر نیست ولی اگر بخواهی بلیت تهیه کنی از 5 هزار تومان بلیت دارم به بالا!

نکته قابل اشاره دیگر در بخش بلیت فروشی و بازار سیاه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر، تبلیغات آزاد بلیت فروش‌ها در بین مردم بود حتی بعضی شماره‌هایشان را به مشتریان می‌داند تا برای فیلم خاص و روز خاصی به تعداد مورد نظرشان بلیت تهیه کنند.

پس از پرسش‌های مکرری که از هر یک از بلیت فروش‌ها داشتیم تا مشخص شود آنها را از کجا تهیه می‌کنند، به جواب مشخصی نرسیدیم زیرا هر کدام کانال و شیوه خاص خودشان را داشتند.

یکی می‌گفت که از کارگردانان آثار گرفته و دیگری هم ادعا داشت پیش از شروع جشنواره با ارائه کارت خانه سینما این بلیت‌ها را تهیه کرده است و برخی دیگر هم می‌گفتند که در سایت دیوار که محلی برای خرید و فروش اجناس دست و دوم است، بلیت‌ها را می‌خرند و به قیمت بالاتری می‌فروخت.

امیرحسین علم‌الهدی کارشناس سینما و مدیر گروه هنر و تجربه در گفت‌وگویی بیان کرده بود که در همه جای دنیا اغلب جشنواره‌ها به صورت تخصصی برگزار می‌شود و جشنواره فیلم فجر از معدود جشنواره‌هایی است که این میزان صندلی سینما در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بر این اساس این دست تخلفات موضوع عادی است و نباید نگران آن باشیم. دسترسی به فروشنده‌ها براحتی امکان پذیر است و می‌توان آنها را شناسایی کرد اما مسأله مهم بخش دوم این معامله یعنی خریدار است. تا خریدار نباشد این بازار رونق نمی‌گیرد.

اما بر روی بلیت‌هایی که این افراد در اختیار داشتند، فقط نام سینما، تاریخ و سانس نمایش فیلم درج شده بود و خبری از قیمت بلیت، ردیف و شماره صندلی و کد خرید وجود نداشت. همین امر باعث نوعی بی‌نظمی و اختلال در نشستن افراد در سالن نمایش شده بود.

اتفاق دیگری که در یکی از روزهای اکران فیلم در سینما «آفریقا» رخ داد این بود که بعد از گذشت حدود ۴۰ دقیقه از شروع نمایش فیلم، تصویر فیلم به صورت برفکی درآمد و تماشاچیان حاضر در سالن نمایش فقط صدای فیلم را می‌شنیدند. این اتفاق که چند دقیقه‌ای زمان برد تا اصلاح شود و تصویر برگردد منجر به اعتراض مخاطبان شد که با دست زدن‌های مکرر و سوت زدن آن را اظهار کردند.

 

 

باشه‎آهنگر: خوزستان‌ هم برای فیلم‌های جنگی هزینه کند

محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان خوزستانی "سرو زیر آب" با اشاره به اینکه افتخار می‌کنم که فرزند خوزستان هستم، گفت: زوایای بسیار ناشناخته‌ای در حوزه جنگ وجود دارد. برای آنکه بتوانیم این نگاه‌ها را به فیلم تبدیل کنیم به یک ذهن آماده، فرصت طلایی و امکانات مطلوب نیاز داریم.

این کارگردان با بیان اینکه بیشتر شهرهای مهم خوزستان درگیر جنگ بوده‌اند، اظهار کرد: در همه شهرهای منحصر به فرد استان چه به لحاظ اقتصادی و یا اجتماعی اتفاقات بسیار دردناکی و مقاومت‌های بسیار مهمی رخ داده و همه آن‌ها ناگفته مانده است. باتوجه به اینکه بیشتر شهرهای خوزستان درگیر جنگ بوده‌اند، اگر قرار است زوایای پنهان جنگ روایت شود، ابتدا باید خود خوزستانی‌ها این زوایای پنهان و ناشناخته جنگ را به تصویر بکشند.

اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / تماشای مصادره، سوءتفاهم و دارکوب در واپسین روزهای جشنواره

وی افزود: اگر یک سری از سرمایه‌ها برای ساخت فیلم‌های مختلف در استان خوزستان هزینه میشود، باید برای ساخت فیلمهایی که جنگ را روایت میکنند نیز هزینه شود. در خوزستان شرکتهای مختلف نفتی، پتروشیمی و سرمایه‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که باید به ساخت آثار و حفظ سرمایه‌ها کمک کنند اما متاسفانه در این راستا هیچ گونه اتفاقی نمی افتد.

این کارگردان عنوان کرد: سرمایههای دولت و بسیاری از ارگانها اگر قرار باشد در کشور برای ساخت فیلمهای مختلف تقسیم شود، قطعا سهم اندکی به استان خوزستان میرسد اما سرمایههای بسیاری مانند شرکت‌های نفتی، بنادر، پتروشیمی ها و... در استان وجود دارد که باید برای هموار کردن کار، پا به میدان بگذارند تا جوانان خوزستانی بتوانند خاطرات جنگ را به تصویر بکشند.

باشه‌آهنگر با اشاره به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که اکنون در حال برگزاری است، گفت: امسال فیلم‌های زیادی را در این جشنواره ندیدم، زیرا درگیر اکران فیلم خودم هستم و نمیتوانم خیلی درباره فیلم‌های اکران شده صحبت کنم. امیدوارم جشنواره امسال جشنواره گرمی باشد و فیلم‌هایی که وارد جشنواره شده اند، بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند. علاقه داشتم که در جشنواره امسال فیلم‌های نگاه نو، هنر و تجربه و بخش‌های دیگری نیز در جشنواره حضور پیدا می کرد تا جوانان بیشتری در جشنواره وارد شوند و فیلم آن‌ها دیده شود.

 

 

«دارکوب» فیلمی با گریم‌های متفاوت / بارها به کمپ معتادان رفتیم

فاطمه کمالی طراح گریم فیلم «دارکوب» از تست گریم های متعدد این فیلم، تحقیقاتی که داشته اند و حضور در کمپ معتادان و آشنایی با این شخصیت ها، سخن گفت. او در این زمینه به مهر گفت: معمولا در فیلم ها یک یا دو شخصیت داریم که نقش های اصلی دارند و باید چهره پردازی آنها را دربیاوریم ولی در «دارکوب» شخصیت های زیادی داشتیم که از معتاد تا افراد عادی را شامل می شد. در بین معتادان هم هر کسی در اعتیاد و بیماری تعریف و درجه خود را داشت که طبیعتا شخصیت پردازی مختص خود را هم نیازمند بود. در لوکیشن «خانه مامان» که در فیلم «دارکوب» به تصویر کشیده می شود زنانی زندگی می کنند که لزوما همگی معتاد نیستند و ما افرادی را با زندگی ها و سرگذشت های مختلف می بینیم که هر کدام گریم خاص خود را می طلبید.

اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / تماشای مصادره، سوءتفاهم و دارکوب در واپسین روزهای جشنواره

این گریمور افزود: حتی در این فیلم مردهایی حضور دارند که برخی نقش دلال و خلافکار دارند و در سوی دیگر شخصیت هایی چون امین حیایی را داریم و ما باید برای همه این افراد چهره پردازی های مخصوصی را استفاده می کردیم. افرادی مثل امین حیایی و جمشید هاشم پور هر کدام قصه خود را داشتند و طبیعتا طراحی های مستقلی را می طلبیدند و کار ما در راستای باورپذیرتر شدن فیلم بود و اینکه به واقعیت نزدیک تر باشیم.

او تاکید کرد: اعتیاد درجه بندی دارد و نسبت به موادی که مورد مصرف قرار می گیرد ظاهر فرد مصرف کننده فرق می کند ما هم برای در نظر گرفتن این جزییات تحقیقات زیادی داشتیم و تصاویری از اعتیاد بر اثر مصرف شیشه و مواد صنعتی را چه در ایران و چه در جهان جستجو کردیم.

 

فرید سجادی حسینی: پیچیدگی یک نقش در «مغزهای کوچک زنگ زده» / به تکرار نمی‌افتم 

فرید سجادی حسینی بازیگر فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» درباره نقش های مختلفی که در چند سال اخیر در آثار سینمایی ایفا کرده است به  مهر گفت: به مقتضای سنم نقش افراد میانسال مختلفی به من پیشنهاد می شود اما به این نکته هم توجه دارم که در این نقش ها به تکرار نرسم. البته خوشبختانه کارگردان هایی هم که به من پیشنهاد بازی در فیلمشان را می دهند تا امروز آنقدر باهوش بوده اند که ریزه کاری های متفاوتی را برای شخصیت آثارشان در نظر بگیرند تا نقش ها به کلیشه نزدیک نشوند.

اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / تماشای مصادره، سوءتفاهم و دارکوب در واپسین روزهای جشنواره

بازیگر فیلم «فروشنده» درباره تجربه همکاری با هومن سیدی توضیح داد: هومن سیدی هم بازیگر درجه یکی است و هم مولفی فوق العاده. او شخصیت پدر را که من نقشش را در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ایفا می کنم به درستی پرداخت کرده بود و چیزی را که می خواست به من منتقل کرد و من نیز تلاشم را کردم تا نقش یک پدر معتاد را به درستی ایفا کنم.

سجادی حسینی در پایان با اشاره به ویژگی های شخصیتی که در فیلم ایفا می‌کند، بیان کرد: انسان موجود بسیار پیچیده ای است و زیر و زبرهای خاصی می توان در روح و روان او سراغ گرفت. وقتی که روی شخصیت یک آدم دقیق می شوید، می بینید که او چقدر پیچیده است که همین مساله در ایفای یک نقش به من کمک می کند. کاراکتر پدر فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» در نگاه اول یک معتاد است اما وقتی به او نزدیک می شوید متوجه روح زجردیده اش خواهید شد.

 

 

وعده‌های رئیس بدون حکم سازمان سینمایی

رئیس سازمان سینمایی که هنوز حکم ابقاء از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکرده و تنها معاونت مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جانشینش مشخص نشده، وعده‌های عجیبی را در برنامه هفت مطرح کرد که لیست این وعده‌ها از این قرار است:

  • با سازمان بورس توافقات لازم انجام شده است تا پس از جشنواره فیلم فجر، صندوق های ویژه سرمایه گذاری در سینما با نام صندوق های جسورانه« رونمایی ‌شود
  • کاخ جشنواره برج میلاد نیست و برج میلا ویژگی کاخ جشنواره را ندارد. ما قصد داریم از سال آینده با همکاری شهرداری و سازمان های دیگر تأسیس  کاخ جشنواره را شروع کنیم و امیداوارم بزودی شاهد بهره برداری آن باشیم.
  • با تصمیمی که گرفته شد قرار است تعداد فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره همین 22 فیلم باقی بماند. البته اگر کیفیت فیلم ها در سال های مختلف افت کند از این تعداد کمتر می شود اما بیشتر نخواهد شد. درخصوص بخش های جنبی جشنواره نیز تصمیم بر حذف دائمی این بخش ها از جشنواره داریم. از نگاه من با پیشرفت روز به روز سینمای ایران این ظلم است که دستاوردهای تازه در بخش های جنبی حیف شوند.

 

 

افشاگری مهران احمدی از پشت پرده سیاه جشنواره فجر

نشست رسانه‌ای فیلم مصادره پس از نمایش این کمدیِ گروتسک با حضور مهران احمدی (کارگردان)، محمد حسین قاسمی (تهیه‌کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، علی فوقانی (فیلم‌نامه‌نویس)، مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز)، فرید فرح‌مرزی (چهره‌پرداز)، اصغر نژادایمانی (طراح صحنه و لباس)، فرید ناظر فصیحی (جلوه‌های ویژه بصری)، سجاد پهلوان‌زاده (جانشین تهیه‌کننده و تدوین) و همچنین بازیگران رضا عطاران، هومن سیدی، مزدک میرعابدینی و هادی کاظمی برگزار شد.

قاسمی در مورد موضوع فیلم که نفوذ و مصادره انقلاب است گفت: فیلمی را من کار می‌کنم که دغدغه‌ام باشد. مصادره این ویژگی را داشت. این یک برداشت است که برخی می‌گویند این فیلم مصادره انقلاب را به‌تصویر می‌کشد.

این تهیه‌کننده راجع به سرمایه‌گذار فیلم گفت: آقای امامی در جشنواره چند فیلم دیگر هم دارد و فکر می‌کند کشور قانون دارد و مشکلات از این طریق حل می‌شود.

فوقانی نیز با ابراز اینکه "به‌دنبال این بودیم که طنزی تلخ بسازیم" گفت: ما دقت کردیم نشانه‌ها و معانی در فیلمنامه نظم مشخصی داشته باشد تا هر کس بتواند برداشت خود را از آن بکند.

سلامی با بیان اینکه این سخت‌ترین کار حرفه‌ای او بوده است گفت: ساخت رنگ در این فیلم خیلی سخت بود چرا که فضای رنگ در سالهای انقلاب چالش‌برانگیز شد ضمن اینکه من هرگز به آمریکا هم نرفته بودم و همین موضوع کار را سخت‌تر می‌کرد.

احمدی راجع به صحنه دادگاه و بازجویی که غذای یکسانی بین بازجو و متهم بود گفت: من دیده‌ام که می‌گویم غذا در بازجویی کاملاً یکسان است (با خنده). من هیچ گوشه و کنایه‌ای به نظام نزدم و اصلاً این فیلم سیاسی نیست و سعی کردم کاملاً بی‌طرف فیلم بسازم. سیاست تنها بستری بود که قصه فیلم در آن اتفاق می‌افتد.

وی در مورد نقش عطاران با اشاره به اینکه در همه جای دنیا کارگردانها برای کمدینهای معروف نقشهای مشابه تعریف می‌کنند گفت: آقای عطاران در این فیلم یک پروسه 40ساله را طی می‌کند که از این حیث نقشی منحصر به فردی بود.

احمدی در مورد مشاور کارگردان این فیلم گفت: خانم آبیار بسیار طناز هستند، ضمن اینکه این فیلم یک طنز تلخ بود. در کار من دو کارگردان بازی می‌کردند ولی به‌قدری حرفه‌ای هستند که کار را برای من راحت می‌کرد.

این کارگردان با تأیید اینکه علاقه‌اش به کمدی سیاه بیشتر است گفت هر تراژدی را می‌توان به‌صورت یک کمدی ساخت و به‌عکس. این فیلم هیچ حذفیاتی ندارد اگر داشته باشد خودم را آتش می‌زنم. (با خنده)

وی در مورد نریتور این فیلم گفت: هر چیزی که در کودکی برای من خاطره‌انگیز بود در این فیلم آوردم. آقای ناصر طهماسب برای من هارولد لوید است. من بی‌طرف می‌ایستم و اینکه آقای طهماسب چه نریشنهایی می‌خواند به من ربطی ندارد. صدای او برایم یک نوستالژی جذاب است. از سوی دیگر آقای طهماسب به‌نوعی ناظر سوم بود که در این زمینه به ما کمک کرد.

احمدی در مورد نقش منفی فیلمش گفت: من بحثم شخصیتها نیستند بلکه یک موقعیت است که یک آدمی هویت خود را از دست می‌دهد و سر آخر اسب می‌شود، ما تنها یک اسم نیستیم وجودی داریم که ریشه در این خاک دارد و همان‌طور که در فیلم گفته می‌شود ما خاک زیاد داریم ولی بدشانسی‌ام همین‌طور است.

این کارگردان ادامه داد: راجع به آراء مردمی اعتراض کردم و متوجه شدم همان‌طور که می‌گویند همه از این فیلم بدشان می‌آید چرا که تا ساعت سه صبح می‌ایستند. دیدم که آقای تهیه‌کننده 10 میلیون در دستگاه پوز کشید تا سئانس فوق‌العاده بخرد. شنیدم 500 سری بلیط خریدند و به جاهایی دادند. من سینما برایم اولویت چهارم است. ما آن ویدئو را درست نکردیم آن را برایم فرستادند. ما قسمتی از کارمان واقعاً برای این بود که مردم دوست داشته باشند نه جشنواره ولی برایم مهم است که حق عواملم حفظ شود. مسئول این ماجرا با ما تماس گرفته است و گفته شیطنتهایی شده است. جواب خدا را باید بدهید مال هنرمند خوردن ندارد.

عطاران راجع به تکرار خود در نقشهایش گفت: بازیگر تلاشش را می‌کند که این اتفاق نیفتد، اگر به‌نظر مخاطب این اتفاق افتاده این نظر محترم است و من سعی می‌کنم در کارهای آینده‌ام بیشتر از این پرسوناژ دور شوم. این بازیگر در مورد کاراکتر نقشش گفت: نقش هنوز هم برای من خیلی جذاب است. نقش من حالا یک مأمور خرید ساواکی ساده است ولی این‌گونه آدمها در جامعه وجود دارند و خوشحالم بالاخره راجع به آنان فیلم ساخته شد.

این بازیگر در مورد بازی‌اش گفت: من تمام زمان خودم را در اختیار کار قرار می‌دهم و تنها چیزی که برایم وجود دارد اندازه کار و نزدیک شدن به نقش است. هر کاری که شروع می‌شود با اضطراب وارد آن می‌شوم. ارجاعات خیلی به من کمک می‌کند افرادی مثل خانواده و اطرافیانم مثلاً در این فیلم ارجاعات زیادی به پدرم داشتم. من عمویم زندانی سیاسی بود وقتی انقلاب شد آزادش کردند و رفتارهای پدرم خیلی به من کمک کرد.

سیدی در رابطه با اینکه در جشنواره امسال هم بازیگر است هم کارگردان گفت: من قبل از هر چیز باید راجع به اتفاقات نشست فیلم خودم عذرخواهی کنم. این تجربه برای من خیلی ارزشمند بود.

این بازیگر در مورد گونه حرکتش در سینما گفت: من اصلاً آدم خشنی نیستم ولی برایم فیلمهایی به‌شکل مغزهای کوچک جذاب است. از طرفی عطاران پدیده 10 سال اخیر سینمای ایران است و وقتی کنارش بازی کنید نمی‌توانید طناز نباشید.

کاظمی با بیان اینکه همیشه دوست داشته در نقش جدی بازی کند گفت: این اطمینان آقای احمدی بود و از او تشکر می‌کنم. به‌طور کلی من همواره دوست دارم نقشهای متفاوت بازی کنم.

فرح‌مرزی با اشاره به چهره‌پردازی این فیلم گفت: ما فرمتهایی کردیم که ندیده بودیمش و سعی کردیم واقعی آن را جلوه بدهیم. مهمترین موضوع تحمل خود بازیگران است چرا که آقای عطاران روزی بود که سه بار گریم می‌شد. تمام تلاشمان را کردیم که مقاطع سنی آنها را به‌صورت تیپیکال در بیاوریم.

پهلوان‌زاده با ابراز اینکه خوشحال است که تدوین دیده می‌شود گفت: چالش تدوین فیلم این بود که یک سری بازیگران درجه یک در آن بازی کرده بودند و اینکه لحظات درخشان را دربیاوریم کار خیلی سختی بود چرا که همه بی‌نظیر بودند. این فیلم سکانس حذف‌شده نداشت و مثل همان دورخوانی که داشتیم ساخته و تدوین شد.

 

 

احمدرضا معتمدی: ما در تعلیقی بین جهان واقعی و جهان رسانه ای قرار گرفته ایم

نشست خبری فیلم سوءتفاهم پس از نمایش این فیلم سینمایی با حضور احمدرضا معتمدی (کارگردان)، جلیل شعبانی (تهیه کننده)، نازنین مفخم (تدوینگر)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، سارا سمیعی (طراح لباس) و همچنین بازیگران مهدی فخیم زاده، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، هانیه توسلی کامبیز دیرباز و آرش نوذری برگزار شد.

معتمدی در مورد نگاه این فیلم گفت من شما را به کتاب فوکو را فراموش کن ارجاع میدهم و پلان پایانی همان حرف بودریار نویسنده این کتاب است.

مفخم در مورد تدوین گفت در شروع فیلم ما سه پلان را به هم میچسباندیم بر خلاف معمول که دو پلان را به هم بچسبانیم. بیش از یک سوم فیلم پلان سکانس است و نباید ریتم به هم میخورد. برای من بریدن دیالوگ خیلی مشکل بود و این فیلم هم سوار بر دیالوگ بود در حقیقت تدوین روی دوش بازیگران انجام میشد. اگر بازیگران آنقدر خوب نبودند شاید کار انقدر خوب نمیشد.

دیرباز با اشاره به اینکه حوصله بیش از حد آقای معتمدی  و پلان سکانس باعث شد راکورد حفظ شود گفت: علامت سوالهای بسیاری قبل از فیلم برداری برای من هم ایجاد شده بود که قدم به قدم با پیشرفت فیلم برداری برایمان موضوع روشن شد.

فخیم زاده با اشاره به اینکه آخرین فردی بوده که به فیلم اضافه شده است گفت: اولین چیزی که فیلمنامه توجهم را جلب کرد این بود که شبیه فیلمنامه های متداول باشد. معتمدی قبل از اینکه درام نویس باشد علاقه مند به فلسفه است. در عالم تئاتر این مسئله را زیاد داریم. کسانی که دغدغه تئاتر دارند و کسانی که دغدغه فلسفه دارند و تئاتر را وسیله بیان این دغدغه قرار میدهند. معتمدی به فلسفه علاقه دارد و سینما را وسیله رسیدن به آن قرار میدهد.

زارعی با بیان اینکه من قبل از اینکه در فیلمی ورود بکنم چهار نفر اول آن را مطالعه میکنند تا مشاور من باشند گفت: این فیلم برای من سخت و پیچیده بود ولی نگاه فیلم، من را ترغیب میکرد من این ریسک را بکنم. آقای معتمدی به نظر من قبل از فیلمساز، فیلسوف هستند. برای تمام لحظات فیلم مدتها با هم حرف میزدیم و ما را این کارگردان میلیمتری هدایت کردند. واقعا برای من حضور سختی بود و فشار روحی و ذهنی زیادی برای اینکه به نقش نزدیک شوم وجود داشت. حالا که روی پرده فیلم را میبینم از این خوشحالم که سختی هایمان به ثمر نشسته است. در تئاتر میشود این گونه داستانهای فلسفی را گفت چرا که خیال در آنجا پررنگ است ولی سینما به واقعیت نزدیک است و همین باعث چالش میشود.

توسلی با اشاره به اولین مواجه اش با فیلمنامه گفت: کاراکتر دختر که حتی نامش هم در فیلمنامه دختر است خیلی برایم جذاب بود و من را یاد دورانی انداخت که تلاش میکردم به حوزه سینما وارد شوم.

 

 

بهروز شعیبی: دارکوب سخت‌ترین تجربه کاری‌ام بوده است

نشست خبری فیلم دارکوب پس از نمایش این فیلم سینمایی با حضور بهروز شعیبی (کارگردان)، سید محمود رضوی (تهیه‌کننده)، آزیتا ایرائی (نویسنده)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، فرامرز هوتهن (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه و لباس)، کامران حجازی (مدیر تولید) و همچنین بازیگران امین حیایی، سارا بهرامی، مهناز افشار و نگار عابدی برگزار شد.

شعیبی با اشاره به اینکه فیلم دارکوب سخت‌ترین تجربه کاری‌اش بوده است، گفت: در سینمای امروز پرداخت جای ایده‌پردازی را می‌گیرد چرا که داستانی وجود ندارد که ساخته نشده باشد. ما هم با همین نگاه کار می‌کردیم و همه گروه آگاه بودیم که این چالش که آیا کسی که بچه را متولد می‌کند مادر است یا کسی که او را بزرگ می‌کند، قبلاً کار شده است ولی می‌خواستیم نگاه متفاوتی به این ماجرا داشته باشیم.

این کارگردان در مورد شباهت فیلم دارکوب به فیلم گنجشکک اشی‌مشی گفت: من این فیلم را ندیدم ولی قطعاً هر فیلمی کار می‌کنیم بانک ذهنی از دیگر فیلمها در ذهن داریم که از آنها استفاده می‌کنیم. تمام پلانها و سکانسها نوشته شده و همه تیم سعی کردیم کاری کنیم که به آن باور داریم.

وی با بیان اینکه در ناخودآگاه به حل مشکلات جامعه مانند ترافیک و اعتیاد امیدوار است، گفت: چیزی که فکر می‌کنم این است که همه ما در مورد چیزهایی که در شهر و زیر پوسته شهر می‌بینیم مسئول هستیم. من متأسفم به‌خاطر اینکه رسانه‌های ما راجع به موضوعاتی مثل اعتیاد سکوت کردند تا متهم به سیاه‌نمایی نشوند.

شعیبی با تصریح اینکه اولین بار بود که تولید فیلم خیلی قبل از شروع جشنواره و در اردیبهشت انجام شده است، این عامل را علتی عنوان کرد که فرصت بارها و بارها تدوین را به تیم تولید داده است. بازیگران این فیلم در هر اندازه که در فیلم حضور داشتند نقش خودشان را کاملاً باور کرده بودند.

رضوی نیز با ابراز اینکه این فیلم به‌ظاهر ساده است ولی پیش‌تولید و تولید سنگینی داشته است، گفت: سعی کردیم یک فیلم استاندارد و یک فیلم امیدبخش بسازیم. وی در مورد گیشه این فیلم گفت: کسی فیلمی نمی‌سازد که به گیشه‌اش فکر نکرده باشد به‌خصوص این فیلم که ژانر اجتماعی دارد و باید دیده شود. فکر می‌کنم این فیلم فروش متوسط رو به بالا داشته باشد.

این تهیه‌کننده در مورد نقش شهرداری و تصاویری از فیلم که تونل مترو را نشان می‌دهد گفت: ما دوست داشتیم چیزهایی که در سینما دیده نشده به‌تصویر کشیده شود، مثل دریاچه چیتگر و یا تونل مترو. این یک انتخاب کاملاً معمول برای تهیه‌کننده است. وی در خاتمه صحبتهایش تأکید کرد که فیلمهایش را بر اساس دغدغه‌هایی که دارد می‌سازد.

بهرامی بازیگر نقش مهسا در پاسخ به این سؤال که آیا منتظر جایزه جشنواره برای نقش اول یا مکمل است، گفت: من بیشتر به کیفیت نگاه می‌کنم، در این باره نیز باید ابتدا داوران کاندیداها را مشخص کنند و بعد درمورد اینکه جایزه نقش اول یا دوم را بگیرم صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات زیادی راجع به زنانی که دچار اعتیاد هستند انجام داده است، گفت: مهسا زن بدبخت و بیچاره نیست بلکه به‌خاطر اعتیاد زندگی بی‌کیفیتی دارد. قصه این فیلم هر روز در برخی نقاط تهران تکرار می‌شود. من به‌خاطر این فیلم مستندهای زیادی دیدم و کمپ رفتم و البته با برخی عوامل، تحقیقات میدانی زیادی را نیز انجام دادم. من نقش نازنینی داشتم که به‌خاطرش وزنم را کم کردم، ابروهایم را زدم و کامپوزیت روی دندانهایم را برداشتم. ما واقعاً شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم کار باکیفیتی ارائه دهیم.

افشار نیز با اظهار اینکه به‌دلیل فعالیتهای اجتماعی‌اش مخصوصاً راجع به بچه‌ها با فضای این فیلم آشنا است، گفت: من فیلمنامه را از این بُعد دوست داشتم که بخش شرافت، انسانیت، محبت و مادری روایت می‌شود. چیزی که در جامعه امروز ما دیده می‌شود این است که وقتی یک بحران اتفاق می‌افتد همه سعی می‌کنند صورت مسئله را پاک کنند نه اینکه آن را حل کنند. کاراکتر نقش من سعی کرد مهسا را طرد نکند بلکه راهی جلوی او بگذارد. برای من نیلوفر زن شریفی است که در جامعه ما وجود دارد و سعی می‌کند مسائل را بدون دادوفریاد حل کند.

 

 

تهدید به خودسوزی یک کارگردان/ پردیس ملت از رونق افتاده است

مهر درباره حواشی روز هشتم گزارش کرد، در نشست فیلم سینمایی «مصادره» که اثری کمدی با بازی رضا عطاران و هومن سیدی بود، مهران احمدی کارگردان فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاسی بودن فیلم گفت: «مصادره» اصلاً فیلم سیاسی نیست بلکه بستری است تا در آن قصه‌ای روایت شود.

افشاگری مهران احمدی از پشت پرده سیاه جشنواره فجر / اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما!

وی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود، چطور بازجو برای یک متهم در حال بازجویی غذا می آورد، عنوان کرد: شما تا به حال بازجویی نشده اید اما من تجربه اش را دارم به شکلی که در آن بازجو ۲ ظرف خورشت قیمه یکی برای من و یکی برای خودش آورد و حتی نوشابه هم داشتیم.

حرف های احمدی با خنده حاضران در نشست همراه شد.

وی همچنین درباره تکراری بودن نقش رضا عطاران و شباهتش به فیلم «نهنگ عنبر» بیان کرد: رضا عطاران یکی از کمدین‌های خوب ایران است و اینکه در تمام دنیا این رسم است که همه کمدین‌ها یک نقش ثابت را بازی می‌کنند؛ از چارلی بزرگ گرفته تا باستر کیتون و هارولد لوید اما می‌خواهم این پرسش را از شما بپرسم که کجای بازی رضا عطاران در بخش میانسالی‌اش در این فیلم شبیه به فیلم‌های قبلی‌اش است. او یک پروسه ۴۰ ساله را در این فیلم به خوبی بازی می‌کند.

عطاران نیز در این زمینه گفت: من تلاش کردم اتفاقی را که در «نهنگ عنبر» افتاده، تکرار نکنم و اگر این اتفاق افتاده، تلاش می‌کنم که دیگر رخ ندهد.

مهران احمدی در بخش دیگری از این نشست درباره اینکه احتمال می‌دهد فیلم چقدر مورد ممیزی قرار بگیرد، افزود: هیچ احتمالی نمی‌دهم و اگر فیلمم ممیزی بخورد، خودم را جلوی وزارت ارشاد آتش می‌زنم.

این نشست رسانه‌ای حاشیه‌های بامزه‌ای نیز داشت که از جمله آن می‌توان به تغییراتی که عطاران در ظاهرش می‌داد، اشاره کرد. او در ابتدای نشست کلاه بر سر داشت و در میانه‌های نشست کلاهش را برداشت و شروع به مرتب کردن موهای کم‌پشت و کوتاهش کرد و در اواخر نشست هم عینک دودی بر چشم گذاشت که همه این رفتارها باعث خنده حضار می‌شد.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، یکی از خبرنگاران که تأکید داشت در این فیلم شوخی‌های نامناسبی دیده می‌شود، سوالی در این زمینه از مهران احمدی پرسید که او هم با کارهایی سعی بر ثابت کردن این داشت که هیچ شوخی رکیکی در فیلم وجود نداشته است.

نکته جالب توجه در هشتمین روز از جشنواره، خلوت بودن پردیس سینمایی ملت و همچنین کم تعداد بودن رسانه‌ها و خبرنگاران در نشست‌های خبری فیلم‌ها بود که تنها نشست خبری فیلم «دارکوب» نسبت به ۲ فیلم قبلی با استقبال روبرو شد.

با اینکه جشنواره رو به پایان است ولی مشکل اینترنت پردیس ملت حل نشده است و این مساله کار اهالی رسانه و عکاسان را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است. این مشکلات که هنوز حل نشده اند و دیگر بعید است تا پایان جشنواره مرتفع شوند از سوی مسئولان نادیده گرفته شده اند و رییس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد هم در سخنانشان اصرار دارند که این مکان را محلی مناسب برای میزبانی اهالی رسانه و منتقدان نشان دهند.

 

 

پیش بینی خوشبینانه فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی

بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانه‌ترین ارزیابی ممکن پیش بینی می‌کند. این پیش بینی‌ها تا روز پایانی با در نظر گرفتن نظر منتقدان و میزان استقبال از فیلم‌ها و همچنین کشف هزینه تولید فیلم‌ها بازنگری می‌شود. این پیش بینی فروش فیلم‌های به نمایش درآمده تا پایان هشتمین روز جشنواره است:

افشاگری مهران احمدی از پشت پرده سیاه جشنواره فجر / اعتراف به دلالی بلیت در جشنواره / پخش فیلم بدون تصویر برای اهالی سینما! / پردیس ملت از رونق افتاده است

  

جمع بندی روز هشتم جشنواره: روز متوسط‌ها

مصادره، کمدی نبود که از مهران احمدی انتظارش می‌رفت اما همین اثر نیز ظرفیت فروش بسیار بالایی دارد. رضا عطاران خودش را در این اثر تکرار کرده و اکت تازه‌ای نداشته است. سوءتفاهم فیلم دیگری بود که به نمایش درآمد و نتوانست نظر منتقدان را جلب نماید. احمدرضا معتمدی قصد داشت در سوءتفاهم مفاهیم فلسفی را پیاده سازی کند و به عنوان نمونه اکثر کاراکترها اسم نداشتند و کاراکترهایی که اسم داشتند نیز اسامی واقعی‌شان بود اما ایده‌های او به یک داستان گیرا در حد فیلم سینمایی تبدیل نشده بود. دارکوب نیز یک فیلم سیاه بود که نقطه قوتی نداشت و حتی راکورد گریم سارا بهرامی در نماهای مختلف که مدعی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن است، در صحنه‌های مختلف حفظ نشده بود. در مجموع فیلم‌های روز هشتم نتوانست در حد کارگردان‌هایش باشد، هرچند به باور برخی از احمدی در مقام کارگردانِ فیلم‌اولی نباید بیش از این انتظار داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
عرق سرد حذف شد؟ چرا؟
از مغزهاي كوچك زنگ زده و تنگه ابوقريب خيلي شنيدم كه هم مورد توجه منتقدين بوده و هم مردم . منتظر اكران شان هستم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر