بازدید 17211

یک عامل، وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل را به شکست ایران در منطقه امیدوار کرده است

چندین سال است، مقامات اسرائیلی و عرب درباره ظهور یک امپراتوری شیعی به رهبری ایران ـ که بر بخش زیادی از خاورمیانه تسلط داشته باشد ـ هشدار می‌دهند. اکنون یک گذرگاه زمینی از ایران تا ساحل دریای مدیترانه که از عراق، سوریه و لبنان می‌گذرد در اختیار ایران است، ولی شلومو بن آمی، وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل مدعی است، درباره خطر ایران بزرگنمایی شده است.
کد خبر: ۷۷۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 06 February 2018

چندین سال است، مقامات اسرائیلی و عرب درباره ظهور یک امپراتوری شیعی به رهبری ایران ـ که بر بخش زیادی از خاورمیانه تسلط داشته باشد ـ هشدار می‌دهند. اکنون یک گذرگاه زمینی از ایران تا ساحل دریای مدیترانه که از عراق، سوریه و لبنان می‌گذرد در اختیار ایران است، ولی شلومو بن آمی، وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل مدعی است، درباره خطر ایران بزرگنمایی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بن آمی که در دولت ایهود باراک یک سال مسئولیت وزارت خارجه رژیم اسرائیل را بر عهده داشته، در تحلیلی در وبسایت مؤسسه سیاستگذاری استراتژیک استرالیا نوشته است: نمی‌توان تردید داشت که خاورمیانه پر از درگیری‌های منطقه‌ای است، ولی یک درگیری تمام عیار بین کشورهای اصلی منطقه به نفع هیچ کس نیست. این موضوع به ویژه در مورد ایران صادق است که در قدرت‌افکنی با استفاده از قدرت متعارف نظامی در خارج از مرزهای خود ناتوان است.

هدف برنامه هسته‌ای ایران این بود که ضعف قوای نظامی متعارف ایران در محیط خاصی که ایران در آن قرار دارد و تعداد دشمنانش بیشتر از دوستانش است، را جبران نماید. طرف مقابل با اعمال تحریم‌هایی فلج‌کننده با این خواسته ایران مقابله کرد. در عین حال، دشمنان ایران و به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی با اختصاص بودجه‌های عظیم نظامی، پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی غربی را به خدمت گرفته‌اند.

با در نظر گرفتن این ضعف ایران، اکنون گذرگاه زمینی که در اختیار ایران قرار دارد و باعث ترس رقبای این کشور شده است، با استفاده از نیروهای نیابتی محافظت می‌شود که چندان قابل اتکا نیستند و بنابراین ناپایدار است. مهم‌تر از این، باید توجه داشت که این گذرگاه در برابر حملات هوایی بسیار آسیب‌پذیر است.

عراقريال بخشی از این گذرگاه زمینی است که عده‌ای تصور می‌کنند کاملا در اختیار ایران است، ولی پایان بخشیدن به برتری حشدالشعبی، یعنی اصلی‌ترین گروهی که ایران بر آن متکی است، یکی از برنامه‌های حیدرالعبادی نخست وزیر عراق است که در این راه از حمایت مرجعیت شیعه نیز برخوردار است.

وضعیت در سوریه به مراتب پیچیده‌تر است و نمی‌شود تضمین کرد که برای ایران بهتر از عراق باشد. ایران بعد از چندین سال حمایت سرسختانه از دولت بشار اسد با این واقعیت مواجه شده که روسیه بازیگر اصلی واقعی در تحولات سوریه است. روسیه نیز تصور می‌کند که متقاعد کردن مخالفان سنی بشار اسد برای این که اسلحه خود را به زمین بگذارند و در فرایند سیاسی مورد نظر روسیه مشارکت کنند، نیازمند این است که نقش ایران در این کشور محدود شود. احتمالا نظر شخصی بشار اسد نیز همین باشد.

با این حال، مشکل اصلی ایران در سوریه، نقش‌آفرینی آمریکا و اسرائیل است. با وجود شکست نسبی داعش، ایالات متحده حضور خود را در سوریه حفظ کرده و هدف اصلی از این حضور مقابله با ایران است. اسرائیل نیز تهدید کرده که با نیروی هوایی قدرتمند خود اجازه ایجاد پایگاه‌های ایران در سوریه را نخواهد داد.

اعمال نفوذ ایران در صحنه سوریه نیز با موانع جدی مواجه است. حزب‌الله که در سال های اخیر برای کمک به دولت اسد وارد صحنه جنگ داخلی در سوریه شده است، در ماه‌های اخیر به طور جدی از باقی ماندن سعد الحریری در قدرت حمایت کرد تا هم در صحنه سیاسی لبنان، بازیگر مشروع‌تری به نظر برسد و هم این که نشان دهد، فعلا برای حفظ نظم موجود در لبنان اهمیت جدی قائل است.

مطمئنا ایرانی‌ها مدت هاست که گسترش حضور خود در خارج از مرزها را راهی برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب می‌دانند، ولی تجربه‌های مشابه نشان داده که غلبه بر چالش‌های داخلی مسأله مهم‌تری است. در حالی که آینده گذرگاه ایجاد شده توسط ایران به عملکرد نیروهای نیابتی ایران وابسته است، آینده نظام سیاسی در ایران به عملکرد آن در خصوص مسائل داخلی پیوند خورده است.

در حالی که برنامه‌های خارجی ایران میلیاردها دلار برای این کشور هزینه داشته است، تنگناهای اقتصادی باعث شده است، دولت در داخل کشور مجبور شود که به میزان بیشتری از یارانه‌های پرداختی به مردم بکاهد. اخبار منتشره درباره برنامه دولت برای کاهش بیشتر یارانه‌های پرداختی در اعتراضات اخیر در ایران مؤثر بود.

گذشت سه نسل زمان زیادی برای نشان دادن موفقیت نظام به شهروندان ایرانی است. این موضوع به ویژه در دوره فعلی که تحولات فناوری دیجیتال شکاف بین نسل‌ها را افزایش داده، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در شرایطی که نیمی از جمعیت ایران زیر سی سال دارند و بیکاری در میان جوانان به 25 درصد رسیده است، مرتبط کردن مشکلات داخلی با رویکردهای سیاست خارجی از سوی معترضین، دور از انتظار نیست.

تمایل ایران به پرهیز از ورود به یک جنگ تمام عیار باید خبر خوبی برای دشمنان این کشور باشد که آنها نیز در موقعیتی نیستند که بتوانند چنین جنگی را تحمل کنند. به طور ویژه، عربستان سعودی که با پیچیدگی‌های اصلاحات داخلی و متنوع‌سازی اقتصاد خود درگیر است، همزمان با چالش‌های ناشی از مداخله در سوریه و یمن نیز دست به گریبان است.

واقعیت مهم فعلا این است که هرچند ایران می‌تواند بازی دیگران در منطقه را به هم بریزد، نمی‌تواند بازیگر مسلط و هژمون منطقه باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۹
از اداره امور داخلى ناتوانند، امپراتورى كجا بوده..
تابناک منظورت اینه که مردم با این فلاکت و فساد بسازند و اعتراض نکنند تا گذرگاه تهران بیروت باز بماند و ما به هژمونی منطقه ای افتخار کنیم؟؟ نفست از جای گرم بلند میشه هان
بعد از «یک عامل» در تیترتان یک ویرگول بگذارید.
مشكل اصلى اينه كه هيچكى دنبال آشتى ملى نيست وجناحى تندرو كه سالهاسليقه خودروبراكثريت جامعه تحميل كرده قصدمصالحه نداردودست برداشتن ازيكسرى تابوهاى خودساخته رو به منزل شكست وببادرفتن حيثيت خودمى دانند!
باتحول زمان انسانهاهم متحول مى شوندچه برسه نسل جوان، ايران موقعى مى تونه درمقابل فشارهاى عربستان وبقيه مقاومت كنه كه اكثريت جامعه پشتشون باشن واين دستورى نيست، درمملكت روبازكنيدبه مردم آزادى بيشترى بديد، بزاريد توريست بياد...مطمئن باشيدمردم درك وشعور دارن ودرصورت تعامل حاكميت به موقع حمايت هم خواهندكرد...اكثريت دنبال تغييرهستندوگرنه نه براندازن ونه مى خوان مملكت دچارهرج ومرج بشه
ایکاش فقط به جای این همه واژه ایران و ایرانی در این مقاله از کلمات درست تری استفاده شده بود!
چقدر تحلیل خوب و درستی بود.به واقعیت خیلی نزدیک است.
استراتژي اسراييلي ها كثيف تر از انگليسي ها است
اسراييل اگر مهار نشود مثل چرك همه جا را ميگيرد
خدایی تحلیل خوبی است که برخی از درک آن غافلند.
"مطمئنا ایرانی‌ها مدتها است که گسترش حضور خود در خارج از مرزها را راهی برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب می‌دانند ولی تجربه‌های مشابه نشان داده است که غلبه بر چالش‌های داخلی مساله مهم‌تری است. در حالی که آینده گذرگاه ایجاد شده توسط ایران به عملکرد نیروهای نیابتی ایران وابسته است، آینده نظام سیاسی در ایران به عملکرد آن در خصوص مسائل داخلی پیوند خورده است."
یعنی این جملات را باید با طلا نوشت.اعنماد و اتکا به مردم و توان داخلی.
منتهی در کشور ما مردم رو هیچ فرض می کنند و دقیقا عکس امیال و خواسته های اونها گام بر میدارند و این در آینده خطرات بس جبران ناپذیری رو به ارمغان خواهد آورد و متاسفانه و با هزاران هزار افسوس باید گفت که بنظر می رسد تمایلی برای اصلاح راه و روشها وجود ندارد.
خدا آخر و عاقبت همه ما رو ختم به خیر بکنه...
یا علی مدد...
بهتر است مسئولان رده بالای ما به جای به به چه چه بعضی مشاوران مجیز گو به واقعیت ها کمی نظر کنند
متاسفانه مسئولان ما كفايت و توانايي مديريت مسائل داخلي و خارجي حتي به صورت جداگانه را ندارند . عدم شايسته سالاري و ابقاي بي دليل اين افراد باعث ضعف كلي نظام ماست. حال اگر برنامه اي همزمان براي سياست داخلي و خارجي ما رخ دهد كه ميشود فاجعه (نمونش برف تهران) به خاطر همين از فرصت ها و منابعي كه در اختيار داريم نميتوانيم استفاده بهينه كنيم و فقط آن هارا هدر ميدهيم.بايد تغيير اساسي در نفرات و سياست انتخاب مسئولان ومبارزه با فساد ايجاد كنيم وگرنه قدرت منطقه كه هيچ وجوديت نظام هم در خطر است.
متاسفانه ایران آنقدر به مسائل خارجی و درگیری با بعضی از کشورها مشغول شده است که مسائل و مشکلات داخلی را فراموش کرده است
" هرچند ایران می‌تواند بازی دیگران در منطقه را به هم بریزد، نمی‌تواند بازیگر مسلط و هژمون منطقه باشد. "
ان شاالله به یاری خدا و به کوری چشم صهیونیست ها این مهم هم اتفاق می افتد
تابناک سلام
آدم باید از دشمنانش هم مطلب یاد بگیره واقعا تحلیل درستی بود
همه حرفهاش درسته ، پاشنه آشیل ایران بحران جدی اقتصادی و بیکاری است و اضافه کنید به آن بحران آب را که در ردیف اول قرار می گیرید.
متأسفانه حرف حساب جواب نداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان