بازدید 7635

تاکسی های اینترنتی؛ لزوم شفافیت و پاسخگویی

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است .هر مخاطب «تابناک» می تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را به آدرس های زیر ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد. آدرس ایمیل: negaheshoma@tabnak.ir و یا آدرس تلگرام: www_tabnak_ir@
کد خبر: ۷۷۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 04 February 2018

علیرضا تاریوردی: اخیرا سفری با قطار داشتم و تصمیم گرفتم برای رفتن به ایستگاه راه آهن از تاکسی اینترنتی اسنپ استفاده کنم. با تعاریفی که از این تاکسی شنیده بودم فکر کردم با این کار هم کرایه مناسبی پرداخت می کنم و هم با آرامش و بدون استرس به مقصد می رسم. با اطمینان خاطری که داشتم خیلی عجله نکردم و در زمانی که مناسب می دانستم اپلیکیشن اسنپ را باز کردم و درخواست سفر خود را ثبت کردم. سیستم هزینه را محاسبه کرد و اعلام کرد برای بالا بردن انگیزه راننده ها در شرایط ترافیک و آب و هوای بارانی سی درصد به رقم کرایه افزوده می شود و رقم 25000 تومان را اعلام کرد. ناگفته نماند که من قبلا چندبار کرایه مسیر را استعلام کرده بودم و هردفعه حدود 17000 تومان اعلام کرده بود. ضمن این که آن روز صبح هوا بارانی بود اما بعد از ظهر هوا کاملا صاف و آفتابی شده بود و بهانه ای برای افزایش کرایه به این علت وجود نداشت. چون بلیط داشتم و داشت دیر می شد، بهرحال قبول کردم اما با وجود این که در حدود 20 اسنپ در اطراف من را نشان می داد چیزی حدود 10 دقیقه طول کشید تا یکی از اسنپ ها اعلام آمادگی کند. این ده دقیقه برای من با استرس بسیار زیادی همراه بود چون می ترسیدم از قطار جا بمانم.


بهرحال اسنپ رسید و سفر من انجام شد اما از آنجایی که ابهاماتی برایم ایجاد شده بود با اسنپ تماس گرفتم و علت این افزایش کرایه را جویا شدم. اما اپراتوری که جوابگو بود اعلام کرد اولا قیمتها در اسنپ شناور است دوما این که امروز به دلیل بارندگی 10 درصد به کرایه ها افزوده شده است. حال سوال این است که :


1) قیمت شناور یعنی چه؟ آیا اسنپ مختار است هر قیمتی را اعلام کند و در برابر اعتراض فقط جواب بدهد که قیمت شناور است؟ آیا نباید الگوریتم و روال محاسبه کرایه در اسنپ بطور شفاف اعلام شود؟ آیا این حق مسافران نیست؟ در غیر این صورت حد این شناور بودن تا کجاست و به کدام مرجع می توان شکایت کرد؟


2) آیا واقعا همانطور که اسنپ ادعا می کند محاسبه کرایه توسط یک سیستم هوشمند انجام می شود یا اینکه توسط یک انسان هوشمند انجام می شود که فقط به فکر منافع یک طرف می باشد؟ این سیستم هوشمند چطور متوجه وضعیت آب و هوا می شود؟ آیا با یک سیستم تشخیص و پیش بینی آب و هوا در ارتباط است؟ در این صورت چگونه وقتی چند ساعت از باران گذشته هنوز آب و هوا را بارانی تشخیص می دهد؟


3) آیا اسنپ به مشکل عدم پذیرش سفر از طرف راننده ها و معطل ماندن مسافران بی اعتناست یا مکانیزمی برای جریمه و توبیخ این راننده ها دارد؟ در چند مورد برای بستگان و آشنایان بنده این مورد پیش آمده و پس از سعی چندباره و صرف وقت زیاد، موفق به گرفتن تاکسی نشده اند و کلا صرف نظر کرده اند. این مساله در شرایط ترافیک و مسیرهای دور بیشتر خود را نشان می دهد.


4) آیا هزینه بالابردن انگیزه رانندگان را باید مسافران بپردازند؟ آیا در این شرایط شرکت اسنپ نمی تواند بخشی از این هزینه را تقبل کند ؟


5) چرا اپلیکیشن اعلام می کند 30 درصد به کرایه افزوده می شود اما اپراتور اعلام می کند 10 درصد؟ در حالی که هیچکدام از این اعداد دقیق نیستند و افزایش کرایه در حدود 45 درصد بوده است. این عدم هماهنگی و ارائه اطلاعات نادرست آیا باعث کاهش اعتماد نمی شود؟


6) انگیزه اصلی بسیاری از مسافران اسنپ، صرفه اقتصادی این تاکسی است. حال اگر میانگین هزینه سفر با این وسیله قابل رقابت با گزینه های دیگر نباشد آیا انگیزه ای قوی برای انتخاب اسنپ باقی می ماند؟


بهرحال ایده تاکسی های اینترنتی یک راه حل بجا ، به روز و مناسب برای حمل مسافر است که می تواند به یک معامله برد-برد میان کارآفرین و مشتری تبدیل شود. اما لازمه موفقیت در این راه، کسب رضایت مشتری، شفافیت و پاسخگو بودن است که از مهمترین عوامل رونق و دوام هر کسب و کاری می باشد. ضمنا در این مساله ، نظارت بیشتر از طرف نهادهای ذیربط ضروری به نظر می رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار