بازدید 20750
۱
گزارش لحظه به لحظه دومین روز جشنواره فیلم فجر؛

«شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی، متفاوت اما کند / درخشش امین حیایی و حبیب رضایی / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها

حمید نعمت الله با «شعله ور» سانس ساعت 14 را با رسانه‌ها سپری می‌کند و پاسخگوی اهالی رسانه و منتقدان پس از نمایش فیلم تازه‌اش خواهد بود؛ فیلمی که گفته می‌شود نقطه قوتش‌، بازی متفاوت امین حیایی است که با پسرش همبازی شده است. سپس پیمان معادی فیلم نوستالژیک «بمب» را با اهالی رسانه تماشا می‌کند... ایده عجیب و دور از منطقِ بخش اراده ملی در جشنواره معتبر دنیا وجود ندارد و در دو دوره پیشین جشنواره فجر نیز حذف شده بود اما در این دوره احیاء شد.
کد خبر: ۷۷۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 03 February 2018

وقت رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادیدر دومین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت الله، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی و چند فیلم کوتاه به نمایش درآمد و همانگونه که انتظار می‌رفت فیلم‌های نعمت الله و معادی توانستند نظر منتقدان را جلب نمایند و تا حدودی انتظارات را برآورده نمایند.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در دومین روز جشنواره سی و ششم، حمید نعمت الله با «شعله ور» سانس ساعت 14 را با رسانه‌ها سپری کرد و پاسخگوی اهالی رسانه و منتقدان پس از نمایش فیلم تازه‌اش خواهد بود؛ فیلمی که گفته می‌شود نقطه قوتش‌، بازی متفاوت امین حیایی است که با پسرش همبازی شده است. سپس پیمان معادی فیلم نوستالژیک «بمب» را با اهالی رسانه تماشا کرد و درباره این اثر که به دوران جنگ شهرها در طول دوران دفاع مقدس می‌پردازد، سخن گفت. در آخر نیز نوبت به اکران فیلم‌ها کوتاه در سانس سوم رسید.

با جزئیات این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید:


شعله‌ور

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: محمدرضا شفیعی
کارگردان: حمید نعمت‌الله
نویسنده: هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله
فیلمبردار: روزبه رایگا
بازیگران: امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام و پانته‌آ مهدی‌نیا
خلاصه داستان: چیزی که بیش از همه سختی‌ها و آشفتگی‌ها، ذهن و زندگی فرید را درگیر و دچار فشار کرده این است، که؛ «عددی نشده» و در داستان شعله ور این احساس، همه زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 


بمب

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: مانی حقیقی
کارگردان: پیمان معادی
نویسنده: پیمان معادی
فیلمبردار: محمود کلاری
بازیگران: پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی پور، رامین پورایمان و...
خلاصه داستان: روایتی متفاوت در حال و هوای موشک باران تهران در سال 1366

 

مهران احمدی: کمدی‌ام دو قسمتی است / عطاران بازیگر حرفه‌ای و منعطف است

مهران احمدی، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از حضور در بیش از 30 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی؛ امسال با فیلم سینمایی مصادره و در مقام کارگردان در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. مصادره در روزهای اول نمایش خود در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی همراه شد.

وقت رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

احمدی در پاسخ به این پرسش که «رگه‌های سیاسی و شوخی‌هایی که در فیلم دیده می‌شود آیا از ابتدا در فیلمنامه طراحی شده بود؟»، به اینا گفت: بله این شوخی‌ها وجود داشت البته در زمان تولید برخی از آنها کم و زیاد شد تا درنهایت شوخی‌هایی که به ریتم فیلم کمک می‌کرد، تقویت شد اما از ابتدای ساخت فیلم هرگز به ساخت یک فیلم سیاسی فکر نکردم بلکه بیشتر دوست دشتم یک فیلم انسانی و یک کمدی انسانی بسازم. ضمن آنکه می‌خواستم کمدی‌ای باشد که فقط از سر سبکسری ساخته نشده باشد زیرا فکر می‌کردم جای چنین فیلم‌هایی که درست طراحی شده باشد، کم است. منظورم این است که می‌خواستیم کمدی‌ای بسازیم که مضمون و حرف خوبی بزند و فقط خلق لحظه‌های خنده‌دار و کمیک در آن مطرح نباشد. هدفم هم فقط خنداندن تماشاچی نبود.

این بازیگر سینما تاکید کرد: ما همه ابزارها را برای آنکه فیلمی بسازیم که مخاطب در سینما دائم از خنده قهقهه بزند را داشتیم اما از ابتدا مسیر خود را در ساخت فیلم مشخص کرده بودیم و معتقدم بودیم تماشاچی تا یک جایی باید بخندد اما نباید به هر مساله‌ای در فیلم بخندد و نباید حرف اصلی فیلم در زیر بار صحنه‌های کمیک پنهان و گم شود هرچند در روند ساخت فیلم حتی برخی بازیگران نیز نمی‌دانستند که قرار است چه اتفاقی در فیلم بیفتد. از آنجا که من در مقام کارگردان اولین دیکته‌ای بود که می‌نوشتم؛ آنها هم کمی شک‌آلود به موضوع نگاه می‌کردند و ما تلاش کردیم که در این فیلم به سمت کمدی‌ای برویم که حرف‌هایی برای گفتن دارد. به همین دلیل در فیلم هیچ سکانسی به صورت مستقل خنده‌دار نیست و قبل و بعد از هر سکانس در کمیک شدن آن سکانس تاثیر دارد. از طرف دیگر داستان‌گویی نیز برای من در سینما بسیار مهم است و همیشه علاقه داشتم تماشاچی قصه‌ای را ببیند که قهرمان آن را دنبال کند.

این کارگردان سینما درباره اینکه گفته می‌شود کمدی در جشنواره فجر جدی گرفته نمی‌شود، اظهار داشت: من هم این مسائل را شنیده‌ام و بسیار به من گفتند که کمدی‌ها در فجر جدی گرفته نمی‌شود اما هیچ نگرانی‌ای ندارم زیرا واقعیت این است که اگر از ابتدای جشنواره فیلم فجر به رفتار این جشواره با فیلم‌های کمدی نگاه کنیم، خواهیم دید که آثار کمدی‌ای که قوی بودند و خوب ساخته شدند مورد اقبال قرار گرفتند و جشنواره توجه خوبی به آنها کرده است. رفتاری که جشنواره فیلم فجر و هیات داوران آن با آثاری همچون اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی، مهمان مامان و لیلی با من است؛ داشته‌اند موید این مساله است. معتقدم اگر یک فیلم کمدی دارای استاندارد درست و صحیح باشد و در ژانر حرکت کند؛ موفق خواهد بود زیرا به هر حال افرادی که به عنوان داور انتخاب می‌شوند افراد متخصصی هستند و تشخیص می‌دهند که این فیلم در چه گونه‌ای ساخته شده و برای آن ارزش‌گذاری می‌کند.

وقت رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

احمدی درباره دو قسمتی بودن فیلمش و اینکه قسمت دوم را چه زمانی می‌سازد، گفت: درباره این مساله صحبت‌هایی شده است اما ابتدا می‌خواهیم مصادره یک را اکران و بررسی کنیم که چه بازتاب‌هایی دارد و بعد درباره ساخت قیمت دوم مصادره تصمیم بگیریم. البته معتقد نیستم که به محض آنکه اکران این فیلم تمام شد قسمت دوم را بسازیم بلکه باید برای قسمت دوم نیز تحقیق و پژوهش کنیم همانطور که فیلمنامه مصادره یک سال و نیم طول کشید تا به نسخه نهایی و تولید برسد.

او درباره انتخاب بازیگرانش تاکید کرد: گزینه اول ما برای حضور در این فیلم رضا عطاران بود و در مورد بقیه بازیگران در برخی موارد به دو گزینه فکر می‌کردیم که خوشبختانه اگر گزینه 1 محقق نمی‌شد گزینه 2 در فیلم حضور پیدا کرد و امروز از حضور بازیگران فیلم بسیار راضی هستم. من قبل از ورود به کارگردانی بازیگر بودم و در کنار رضا عطاران چند فیلم را همبازی بودم بنابراین به قابلیت‌ها و توانایی‌های رضا عطاران واقفم و همه ما در زمان ساخت فیلم می‌دانستیم که رضا عطاران بازیگر توانایی است. از طرف دیگر وجوه اخلاقی رضا عطاران برای من همیشه مدنظر بوده است. یک بازیگر کاملا حرفه‌ای و منعطف که هنگام ساخت فیلم ایده‌های خوبی ارائه می‌کند و خلاقیت فردی خوبی دارد. قطعا یک بخشی از نگاه ما به فروش فیمل بود و رضا عطاران بازیگری است که امروز مورد اقبال مخاطبان است و من از او و همه بازیگران فیلم متشکرم.

 

«مهدویان» از مردم خواست به فیلم‌‌ها رای دهند

فیلم سینمایی «لاتاری» ساعت 21:00 در سالن آزادی به نمایش درآمد. بعد از نمایش فیلم محمد حسین مهدویان به همراه ساعد سهیلی به روی صحنه آمدند و مهدویان گفت: ما برای مردم فیلم ساختیم و امیدواریم از فیلم لذت ببرید.

وی ادامه داد: امسال ارایه آرای مردمی کمی سخت‌تر از سال های گذشته شده از شما تقاضا می کنم آرا خود را در سامانه اعلام شده ثبت کنید. نظرات شما برای ما اهمیت دارد. خوشحالم که فیلم را با شما مردم دیدم و امیدوارم لذت ببرید.

 

آغاز قضاوت داوران بخش «تجلی اراده ملی»

داوران تشکل‌ها و نهادهای شرکت کننده در بخش «تجلی اراده ملی» پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور «مهدی قربان‌پور» مدیر بخش تجلی اراده ملی، داوری خود در این دوره از جشنواره فیلم فجر را شروع کردند. از جمله سازمان‌ها و نهادهایی که در بخش تجلی اراده ملی اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌توان به؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز ملی فرش ایران، وزارت دادگستری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بیمه ایران، شرکت مدیریت منابع آب ایران، انجمن مدیران تولید، انجمن اخلاق پزشکی ایران و سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد. ایده عجیب و دور از منطقِ بخش اراده ملی در جشنواره معتبر دنیا وجود ندارد و در دو دوره پیشین جشنواره فجر نیز حذف شده بود اما در این دوره احیاء شد.

 

منتقد سایت‌ اند سایت از «وقت ناهار» نوشت:
اجرای فیلم چیزی کمتر از یک مکاشفه درونی نیست

نیل مک گلون منتقد مجله سایت اند ساند و پژوهشگر موسسه کرایتریونه در نقدی به فیلم ایرانی «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی پرداخته است. این فیلم کوتاه که حضورهای جهانی قابل اعتنایی داشته است این روزها در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هم حضور دارد و با سه فیلم دیگر به رقابت می پردازد.

داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی
نقد نیل مک گلون بدین شرح است: «این اولین فیلمی است که از فیلمساز ایرانی علیرضا قاسمی دیده ام. در بیان قدرت این فیلم کوتاه باید بگویم که من با هیجان بسیار به همان شدت و احساس عمیقی که در این ۱۵ دقیقه وجود داشت به انتظار ادامه کارهای این فیلمساز می نشینم.

فیلم داستان یک دختر ۱۶ ساله را روایت می کند که برای شناسایی جسد مادرش به بیمارستانی در شهر می آید با این حال مسئولان بیمارستان به دلیل سن و سال پایین این دختر به او اجازه نمی دهند که برای شناسایی مادرش به سردخانه بیمارستان مراجعه کند و از او می خواهند که شخص بزرگتری را برای این کار به جای خودش بیاورد.

سرانجام با اصرار دختر و پس از این که مسئولان بیمارستان مطمئن می شوند که بیشتر خانواده او به خاطر جرم های مختلف درزندان به سر می برند اجازه این کار را به او می دهند.

قاسمی در این اثر از خورشید چراغی پور بازیگر جوان فیلمش یک بازی سینمایی شگفت انگیز می گیرد بازیگری که در آینده قطعا نامش بیشتر شنیده خواهد شد. گستره احساسی که این دختر در هنگام بیان داستان زندگیش به مدیر بیمارستان به مخاطب ارائه می دهد برای من یادآور پسر جوان شاهکار کلیموف «بیا و بنگر» است. پسری که در انتهای فیلم به نظر می رسد به خاطر رنج هایی که بر او رفته به شخص دیگری مبدل شده است.

کارگردانی بی نظیر قاسمی به بازیگر زن اصلی فیلمش این اجازه را داده که اجرایی ارایه دهد بدون آن که تلاشی برای خودنمایی و جلب توجه داشته باشد.

فیلمنامه اثر بسیار دقیق نوشته شده و اجرای آن نیز چیزی کمتر از یک مکاشفه درونی نیست. دیالوگ ها از سوی دختر همانند اشک هایش جاری می شوند و ما همواره احساس می کنیم که اشک های دختر در هر لحظه از فیلم در شرف جاری شدن است.»

 

شبنم مقدمی: لهجه‌ام در فیلم «خجالت نکش» اختراع خودمان بود

شبنم مقدمی بازیگر فیلم سینمایی «خجالت نکش» درباره نقش های خوبی که نصیبش می‌شود و خوش شانسی‌اش در این زمینه گفت: درباره خوش شانس بودن شاید شانسم در این بوده که انتخابهای درستی داشته باشم. من بیست و چند سالی می شد که تئاتر کار می کردم و نمی خواهم خیلی نقش بخت را در این باره قبول کنم.

داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

این بازیگر سینما درباره همبازی شدن با احمد مهرانفر اظهار کرد: آقای مهرانفر از هم ریشه های من در تئاتر است. خیلی خوب است که ما قبل از اینکه جلوی دوربین برویم سابقه اجرا روی صحنه را با هم داشته ایم و اعتمادی بر همین مبنا بینمان وجود دارد. انگار مطمئنیم بده بستان و تعامل درستی صورت می گیرد که در دورخوانی ها به آن رسیده بودیم. این برایم شانس بوده که در چند کار اخیرم پارتنرهای خیلی خوبی داشته ام.

مقدمی در پاسخ به اینکه که معمولا وقتی بحث شخصیت های با لهجه می شود، مقدمی یکی از گزینه هاست»، گفت: این فیلم جغرافیای مشخص و معین و واقعی ندارد و می تواند هر جایی باشد. حتی اسمی دارد که در نقشه نیست. برای همین ما نمی توانستیم به سمت جغرافیای خاصی برای لهجه برویم. من علاقمند قومیت های مختلف هستم و تا جایی که بتوانم سعی می کنم از آنها بیاموزم. چه بخواهم نقشی درباره شان داشته باشم چه نداشته باشم به لهجه شناسی علاقه دارم. این لهجه را هم با کمک آقای مقصودی اختراع کردیم. او در متن فیلمنامه اعرابی را لحاظ کرده بود و بر اساس همان متن این لهجه شکل گرفت.

 

4 فیلم به سأنس فوق‌‌العاده رسید / کوروش رکورددار شد

شب دوم از برگزاری جشنواره فیلم فجر نمایش فیلم های مستند در سینماهای مردمی آغاز شد و همین امر باعث شد در شب دوم سینماهای تک سالن رونق چندانی دیده نشود. حضور پرتعداد سینماگران در پردیس های سینمایی همچنان دیده می شود. امیر پروین حسینی، احمد مهرانفر، لیندا کیانی، رضا مقصودی برای فیلم «خجالت نکش» به پردیس کورش رفتند.

باران کوثری، فرشته کریمی و هدی زین العابدین برای فیلم «عرق سرد» به پردیس کورش رفتند. مجیدی مجیدی برای دیدن فیلم «چهارراه استانبول» به پردیس کورش رفت. در پردیس کورش دو فیلم «لاتاری» و «مصادره» در 2 سانس به سانس فوق العاده رسیدند. هومن سیدی و نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به سینما آزادی رفتند.

حبیب رضایی، فرهاد شریفی، حیب ایل بیگی، جواد شمقدری، هادی ایازی، علیرضا قزوه درساعت 21:00 به سینما آزادی رفتند. محمدباقر قالیباف برای دیدن فیلم دارکوب به سینما آزادی رفت. بهاره کیان افشار، شیلا خداد و احسان کرمی برای فیلم «دارکوب» به سینما آزادی رفتند.

آن گونه که فارس گزارش کرده، در سالن سینما آزاد فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده»، «لاتاری» و «مصادره» به سانس فوق العاده رسید. در سالن سینما فرهنگ فیلم «بمب یک عاشقانه » به سانس فوق العاده رسید. در پردیس مگامال فیلم «لاتاری» به سانس فوق العاده رسید.

 

شب اول «هفت» رپرتاژ سینمای حمید نعمت‌الله شد/ چالش کجا رفت؟

داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

مهر در نقد برنامه هفت با اجرای رشیدپور نوشت: برنامه «هفت» شب گذشته ۱۳ بهمن درحالی بعد از کشمکش ها و حاشیه های فراوان روی آنتن شبکه سه سیما رفت که گفتگوها و آیتم ها بیشتر در اختیار یک سینماگر قرار گرفت. حمید نعمت الله کارگردان و نویسنده و هادی مقدم دوست دیگر نویسنده فیلم «شعله ور» به همراه امین حیایی بازیگر فیلم مهمانان اولین قسمت این برنامه سینمایی بودند و رضا رشیدپور که مجری فصل جدید این برنامه شد با نعمت الله درباره فیلم جدید وی «شعله ور» که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد به گفتگو پرداخت. رشیدپور البته گریزی هم به سایر فیلم های وی زد و «هفت» عملا شب گذشته به سینمای حمید نعمت الله اختصاص یافت.

برنامه «هفت» شب گذشته به جای اینکه بیشتر یک برنامه چالشی باشد ، معرفی و گزارشی از فیلم های یک کارگردان بود که باز هم به جای اینکه نقاط قوت و ضعف این سینما را با هم ببیند صرفا به ویژگی های مثبت آن پرداخته بود. البته که رشیدپور در بخش هایی از برنامه نیز وقتی به جواب سوال مورد نظر نمی رسید بیان می کرد که کسی جوابش را نداده است و یا در ابتدای برنامه از نبود استانداردهای لازم در برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره های فیلم فجر و همچنین دیگر جشنواره ها یاد کرد، با این حال مخاطبان از وی گفتگوی چالشی تری را انتظار می کشیدند؛ گرچه او در مصاحبه رییس دولت دوازدهم هم نشان داد دیگر مجری مصاحبه های چالشی نیست!

 

سالن اختصاصی اهالی سینما با حضور افراد غیرسینمایی!

باغ کتاب این روزها میزبان صاحبان آثار سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر است با این وجود برخی از سینماگران از حضور پرتعداد افراد غیر سینمایی و کسانی که فیلمی در این رویداد سینمایی ندارند، گله مند هستند همچنین دیده شده است که بلیت های باغ کتاب به صورت غیرقانونی به فروش می رسد.

داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در این باره ادعا کرده است: بلیت های ۲ سانس باغ کتاب در اختیار خانه سینما قرار داشت و این نهاد صنفی بلیت ها را بین کسانی توزیع کرده که مدنظرشان بوده است. با این وجود ساز و کار باغ کتاب با نظم پیش می رود زیرا تعداد سالن هایش زیاد است.

به گفته وی، ۲ سانس دیگر باغ کتاب در اختیار جشنواره بوده که به صاحبان آثار تعلق گرفته است.

وی درباره اختصاص بخشی از بلیت های جشنواره به سازمان صدا و سیما و نمایش فیلم ها در یک سالن که بلیت های آن در بازار غیررسمی به فروش می رود، بیان کرد: مسئولان صدا و سیما ضمن تماس با صاحبان آثار اجازه پخش این آثار را در سالن های خود گرفتند. درواقع صدا و سیما با تهیه کنندگان هماهنگ کرده است و فیلم ها را برای مهمانان خود به نمایش می گذارد.



فیلم سینمایی «ماهورا» غیرت مرزنشینان خوزستان را نشان می دهد

علی رضا جلالی گفت: موضوع فیلم سینمایی ماهورا در خصوص اتفاقی است که سالیان پیش در خوزستان رخ داده و به رغم مهم بودن آن، بسیاری از مردم از رشادت های زنان و مردان هورنشین در این استان آگاهی ندارند. تولید این فیلم پس از چهار سال تحقیق، پژوهش و مستندسازی انجام گرفت. پیش از تولید فیلم سینمایی این داستان ویژه، مستند آن به کارگردانی حمید زرگر نژاد نیز ساخته شد.

جلالی تصریح کرد: فیلم ماهورا نمونه ای از خرده فرهنگ هایی است که به آن توجهی نشده است. ما تلاش کردیم تا در این فیلم به خرده فرهنگ های غنی خوزستان بپردازیم تا بتوانیم به مردمی که در چه در دوران دفاع مقدس و قبل و بعد از آن رشادت های فراوانی برای حفظ کشورمان داشته اند ادای دین کنیم.

داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی

تهیه کننده فیلم ماهورا اظهار کرد: عشایر عرب مستقر در منطقه در آن دوران از جان و مال و فرزندان خود گذشتند و بدون هیچ چشم داشتی جان خود را در این راه فدا کردند. فیلم ماهورا غیرت عرب های عشایر استان را به تصویر می کشد. مرز نشینانی که خالصانه برای این کشور جنگیدند. این فیلم برای مردم خوزستان ساخته شده است.

فیلم سینمایی ماهورا، روایتی از شهادت و زنده به گوری ۲۷ نفر از مرزنشینان عرب خوزستانی توسط بعثی ها است. این فیلم در نخستین روز از اکران عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینما هلال اهواز با حضور عوامل آن به نمایش گذاشته شد که استقبال بسیار خوبی از سوی مردم قرار گرفت.

 

واکنش مجید مجیدی به یک فیلم مستند

مجید مجیدی پس از تماشای «زنانی با گوشواره‌های باروتی»؛نگاه جسورانه و انسانی کارگردان این مستند را تحسین کرد. کارگردان «محمد رسول‌الله»، «رنگ خدا» در متنی که پس از تماشای این مستند نوشت آورده است:

«به نام خالق زیبایی‌ها

فیلم زیبا و تحسین برانگیز «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را دیدم و از نگاه جسورانه و انسانی جناب فرهمند بسیار لذت بردم. مطمئنم این اثر جهانی خواهد شد و تبریک و خسته‌ نباشید به همه عوامل سخت‌کوش این اثر دارم.

رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی / داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها

با آرزوی موفقیت‌ها و آثار ارزشمند دیگر»

«زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی یکی از دو مستند حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر است و از مستندهای برگزیده‌ی جشنواره‌ی سینما حقیقت سپری شده است.

 «در این مستند ما با «نور» ژورنالیست جنگ همراه می‌شویم. او با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد مصرانه مبارزه می‌کند، پابه پای رزمنده‌ها پیش می‌رود و گزارش می‌گیرد. او به کمپ پناهجویی بیوه‌ها و کودکان داعشی می‌رود تا روایت‌های پوشیده و احساسات کشته شده آنها را به تصویر بکشد، اما روایت زنانگی نور از جنگ همین‌جا به پایان نمی‌رسد.

رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از این‌رو، برای اولین بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که دست‌اندرکاران آن ادعا می‌کنند تا به‌حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است‌.»

رونمایی از «شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی / داوری جشنواره توسط نهادهای غیرمرتبط! / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها

 

ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌های حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر

مهر گزارش داد، قطعه های باکلام استفاده شده در فیلم های سینمایی باید مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند و حال این روزها که سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در حال برپایی است این سوال پیش می آید که آیا تیتراژها و قطعات باکلامی که در این فیلم ها به کار رفته اند مجوز رسمی ارشاد را دارند؟

و اما خبرها حاکی از آن است که آثار سینمایی فجر برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه نشده اند و تنها پروانه موقت نمایش در جشنواره فیلم فجر به مثابه مجوز قطعات باکلام در نظر گرفته شده است.

فیلم های «چهار راه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی و خوانندگی علیرضا قربانی، «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و خوانندگی پرواز همای، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و خوانندگی رضا کولغانی، «شعله ور» به کارگردانی حمید نعمت الله و خوانندگی همایون شجریان، «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی ،«جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و خوانندگی مهراد و... برخی از آثار سینمایی شرکت کننده در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هستند که مساله موسیقی باکلام در آنها پررنگ است.

مساله اخذ مجوز برای قطعه های موسیقی باکلام آثار سینمایی یا نمایش خانگی طی سال های گذشته یکی از بحث های جدی رسانه ها بوده که از برجسته ترین آنها می توان به خوانندگی یاسر بختیاری مشهور به «یاس» برای فیلم «بارکد» و همچنین خوانندگی محسن چاوشی در سریال «شهرزاد» اشاره کرد و لازم است تا مدیریت شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی آن هم اکنون به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر فعالیت می کند، پاسخ لازم را ارایه دهد.

 

انتقادات منیژه حکمت درباره وضع سینما

منیژه حکمت درباره وضع سینما و شرایط جشنواره فیلم فجر در یکی از اکران‌های خصوصی سخن گفته است. در تابناک می‌بینید.

گلایه زاهدانی ها از نمایش فیلم «شعله ور» در جشنواره فجر

شب گذشته در حالی ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان همزمان با سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با اکران «فیلم شعله ور» در سالن «هلال» زاهدان آغاز به کار کرد که این شب خاطره انگیز برای همه سیستان و بلوچستانی های حاضر در این سالن پس از اتمام این فیلم با تلخی به پایان رسید.

در این مراسم که جمعی از مسئولین فرهنگی و همچنین نخبگان استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند پس از مقدمات ابتدایی مراسم و تشکر ویژه از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از سوی مجری برنامه و همچنین یاد کردن از «حمید نعمت الله» کارگردان فیلم «شعله ور» از سوی آقای مدیرکل، بالاخره این فیلم پس از ساعت ها تاخیر پخش شد که ای کاش که پخش نمی شد.

«شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی، متفاوت اما کند / درخشش امین حیایی و حبیب رضایی / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها
میزان نارضایتی مردم و اهالی فرهنگ استان سیستان و بلوچستان از نمایش این فیلم آنقدر زیاد بود که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان در همان شب متنی را در اختیار رسانه ها قرار داد و اظهار داشت: فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، داستان زندگی مردی است که حسادت می ورزد، ولی چهره خوبی از مردم سیستان وبلوچستان را نشان نمی دهد.

حسین مسگرانی افزود: اکران این فیلم در ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان باعث اعتراض بسیاری از هنرمندان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان شد. اینجانب بلافاصله در تماس با بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی و عوامل و سازندگان فیلم «شعله ور» اعتراض مردم فهیم و فرهنگ مدار استان را اعلام و این موضوع را به جد پیگیری خواهم کرد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان بیان کرد: همچنین به نشانه اعتراض به این فیلم اعلام می کنم که فیلم «شعله ور» دیگر بار در زاهدان اکران نخواهد شد.

مدیرکل صدا و سیما مرکز سیستان وبلوچستان نیز در گفت و گو با مهر، اظهارداشت: متاسفانه من خودم فیلم را ندیدم از همین رو قضاوتی هم ندارم اما قاطبه دوستان از فیلم رضایت نداشتند.

محمود دولت کردستانی افزود: مدتهاست در تلاش هستیم تا گذشته را جبران کنیم و اعتبار ازدست رفته و معصومیت به ناحق لکه دار شده استان سیستان و بلوچستان را به شکلی ترمیم کنیم.

وی ادامه داد: سرانجام این فیلم هم با این شرایط ساخته شد و اکران هم شد اما برای اعتبار سینما هم که شده است، از این پس باتصویب وزارت فرهنگ و ارشاد و نظارت اداره کل ارشاد استان هرفیلمسازی که قصد دارد در این منطقه فیلم بسازد بایستی بالاجبار سوژه و فیلمنامه را به سمع و نظر تعدادی کارشناس آشنا به فیلمسازی، هنر و فرهنگ استان برساند.

وی با اشاره به اینکه اینگونه فیلم ها حتما باید قبل از اکران عمومی در یک جمع آشنا به امور، اکران خصوصی شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع یا اطلاع ناقص فیلمسازان واهالی محترم سینما از حساسیت های مذهبی، قومی و فرهنگی استان لازم است فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان و سایر گروه‌ها ازهمراهی ومشاوره مشاوران مطلع و امین بومی بهره بگیرند.

 

درخشش امین حیایی در ریتمی کند / پاسخ نعمت الله به منتقدان سیستان و بلوچستانی

فیلم «شعله ور» با حضور عوامل این فیلم در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمد و همانگونه که انتظار می‌رفت تا حدود زیادی انتظارات را از نعمت الله برآورده کرد. فیلم داستان مردی معتاد (با بازی امین حیایی) است که به یک باره خود را مسافر می‌بینید و در جریان این سفر به سیستان و بلوچستان پسرش به او می‌پیوندد اما به جای آنکه همراه پدر باشد، مشتاق همراهیِ شخص دیگری می‌شود و این آغاز غصه پرخطر حسد پدر معتادش است. امین حیایی متفاوت‌ترین نقش خود را بازی کرده و به تعبیری، مسیرِ دیگری را در سینمای ایران در پیش گرفته است.

سپس، نشست خبری فیلم سینمایی شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل این فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست حمید نعمت الله گفت: در مورد اعتراض مردم سیستان و بلوچستان اطلاعی ندارم در فیلم من احترام به آنها کاملا مشخص است شاید به صحنه مواد مخدر در فیلم اعتراض داشتند ما بسیار با احتیاط پیش رفتیم. گفتم که وقتی فیلمی در آنجا می‌سازیم باید علاوه بر شکوه آنجا که نمایشش می دهیم معضلات را نیز نمایش دهیم که در این فیلم در بخش‌های مختلف این مساله وجود دارد. می خواهم که کمی فیلم ما را با حسن نیت ببینند ما در مورد کم آبی زابل هم در فیلم صحبت کرده ایم‌. من عاشق فرهنگ سیستانی ها هستم و دوستشان دارم.

محمد رضا شفیعی گفت: کسی فیلم شعله ور را ندیده که بخواهد اعتراضی داشته باشند تنها در افتتاحیه نشان داده شد که چند نفر که در صف اول بودند نکاتی را گفتند و یکی از دوستان مصاحبه ای کرد و گفت ما این فیلم را نمایش نمی دهیم که باید بگویم مگر کسی خواست که شما فیلم ما را نمایش دهید فیلم ما صادقانه و بی غل و غش است.

وی گفت: سال گذشته می خواستیم فیلم را برسانیم که امکان پذیر نشد. ۲۰ دقیقه از فیلم ما را دیدند که هیات انتخاب گفتند اینطور نمی توان قضاوتی داشت اقای حیدری تماس گرفت با من و این نکته را گفتند. حالا اینکه قوانین جشنواره اجازه می دهد یا نه که ما حضور داشته باشیم یا خیر دبیر جشنواره باید توضیح دهد.

هادی مقدم دوست، نویسنده فیلمنامه این اثر نیز گفت: هر بار ایده نوشتن را شخص حمید نعمت الله داده است. این فیلم هم همین طور بوده است. موضوع بیرونی آشنایی اشتیاق برای تمایز داشتن را با درونیات کاراکترمان پیوند زدیم. حسد و حسادت نقش پررنگی در فیلم ما دارد که با آن پیش رفتیم.

نعمت الله درباره علت انتخاب استان سیستان و بلوچستان گفت: آنجا نسبت هایی با خود قصه داشت آنجا آب و دریا دارد که لازمه اصلی قصه ما است. مفهوم باستانی حسادت نیاز به مکانی باستانی داشت. وقتی صحبت از زابل می شود در مورد دوره قاجار نیست بلکه به زمانی عقب تر می رویم. در تهران حسد معنی دیگری دارد در آنجا فضا و معماری و حتی رنگ افسون کنندگی خاصی داشت که مناسب فیلم ما بود. محرومیت آنجا با محرومیت کاراکتر ما و حسادتش سنخیت داشت.

مقدم دوست گفت: منطقه سیستان و بلوچستان با وجود محرومیتش تمایزات ناگوار وجود ندارد در آنجا خویشاوندی پررنگ تر است. کاراکتر ما با اینکه به چنین جایی می رود باز از دست خوی خودش در امان نیست. این کاراکتر در چنین فضایی نمی تواند تقصیر را گردن شهر بیندازد و خودش است که در این کوچ باز شرایط را بر هم میزند.

 

پانته‌آ مهدی‌نیا: «شعله‌ور» جریان زندگی است

پانته آ مهدی نیا بازیگر فیلم‌های محمد رسول‌الله (ص)، پری دریایی، من دیوانه نیستم در فیلم «شعله ور» نقش مژده همسر امین حیایی را بازی می‌کند. او در این فیلم به توصیه حمید نعمت‌الله تلاش کرده تا بازی رئال و واقعی‌ای ارائه دهد. او درباره حضور در فیلم «شعله ور» توضیح داد: مژده همسر امین حیایی است مثل همه زنانی که زندگی‌شان  دستخوش اتفاقاتی می شود او هم با اتفاقاتی در زندگی مواجه شده و این اتفاقات  منجر به جدایی می‌شود، نحوه رویارویی این زن و اتفاق و شرایطی که برایش  پیش می آمد و تمایل همسر برای بودن در کنار هم و امتناع زن برای بازگشت به زندگی سوژه اصلی فیلم است. بسیاری از این دست زن‌ها در جامعه حضور دارند.

«شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی، متفاوت اما کند / درخشش امین حیایی و حبیب رضایی / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها

مهدی نیا درباره ارائه این کاراکتر گفت: مژده کاراکتر عجیب و غریبی نبود  نعمت الله از من می خواست به شکلی بازی کنم که خودم باشم و این برای من قابل تقدیر بود. برای ارائه کاراکتر مژده خودم را در اختیار آقای نعمت الله قراردادیم چون به تجربه ایشان اطمینان دارم. 

وی در خاتمه تاکید کرد : بسیاری از افراد از زندگی خود راضی نیستند و معتقدند که آنچه می خواستند به دست نیاوردند. بهتر است این فیلم را ببینند این فیلم درباره مردی است که فکر می کند در زندگی هیچ عددی نشده و به خواسته‌ها و علایقش دست پیدا نکرده است اما حقیقت آنچیزی نیست که ما می بینیم. زندگی قدرت ذهن و توانایی آدمی است. به نظرم افرادی که در زندگی سردرگم هستند و جایگاه خودشان را پیدا نکردند باید ببینند.

 

رونمایی از «بمب» پیمان معادی با بازی قابل توجه حبیب رضایی
پیمان معادی: دهه ۶۰ خشن بود، تا چشم باز می‌کردیم در صف مدرسه «مرگ بر آمریکا» می‌گفتیم!

فیلم سینمایی «بمب، یک عاشقانه» دومین فیلمی بود که در روز دوم جشنواره برای اهالی رسانه به نمایش درآمد. فیلم روایتی متفاوت از بمباران‌های تهران، نوستالژی‌های آن دوران، فضای دبستان‌ها و روحیات معلمان در آن دوره و در نهایت دو روایت عاشقانه است؛ یکی میان پیمان معادی و لیلا حاتمی و دیگری میان نوجوانی که در بمباران‌ها عشقش را یافته است. پس از اکران این فیلم، نشست خبری آن برگزار شد.

پیمان معادی در ابتدای این نشست در مورد سر دادن شعارهای مرگ بر امریکا در فیلم جدیدش توسط دانش آموزان گفت: «شعارهای مرگ بر امریکا علت خاصی نداشت ولی به من به یاد دارم که ما را در هر روز صبح در مدرسه تا چشممان را باز می‌کردیم، شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر شوروی در صف مدرسه می‌دادیم و روزمان را با این میزان از خشونت آغاز می‌کردیم.»

معادی همچنین درباره تجربه‌هایی که از حضور در فیلم‌های امریکایی بدست آورد، گفت: «حضور من در امریکا در بخش مدیریتی و تولیدی خیلی به من برای ساخت این فیلم کمک کرد. من ۵ فیلم در خارج از ایران کار کردم و با تجربه‌هایی که در این آثار بدست آوردم توانستم نظم و مدیریت یک کار بیگ پروداکشن را مدیریت کنم.»

او همچنین درباره تغییرات احتمالی فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» در اکران عمومی گفت: «در اکران عمومی تغیراتی خواهیم داشت. ما این فیلم را چند ساعت قبل از اولین اکران‌مان آماده کردیم و می‌خواهیم در نسخه اکران، مقداری کمی از فیلم کوتاه شود.»

معادی درباره بازی محمود کلاری فیلمبردار مطرح سینمای ایران در فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» گفت: «ایشان خوشتیپ و کاریزماتیک هستند و از ابتدا در جریان این فیلمنامه بودند. روزی دستیارم به من گفت برای این نقش از آقای کلاری استفاده کنیم و من هم وقتی به ایشان چنین پیشنهادی دادم، گفت صد در صد در این فیلم بازی می‌کنم.»

محمود کلاری درباره بازی خود در فیلم پیمان معادی گفت:« رابطه من و پیمان رابطه ویژه ای است که بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» شکل گرفت و در واقع رابطه من و او یک رابطه پدر و پسری است. من به هوش پیمان معادی خیلی اعتقاد دارم و به نظرم او او یک «گولّه هوش» است و به همین دلیل وقتی پیشنهاد بازی به من داد، بی درنگ آن را قبول کردم.»

پیمان معادی همچنین درباره تغییر نام این فیلم گفت: «اسم فیلم را کاملا به دلخواه عوض کردم و خوشحالم برای این که نام این فیلم تغییر کرد. این اسم در امریکا به من پیشنهاد شد و هیچ فشاری برای تغییر نام این فیلم به من وارد نشد.»

احسان رسول‌اف در ادامه درباره تغییر تهیه کننده این فیلم که در ابتدا مجوز ساخت آن برای مانی حقیقی صادر شده بود، گفت: «اسفند پارسال پیمان معادی به من گفت که قصد ساخت چنین فیلمنامه‌ای را دارم و چون برای من هنوز مجوز تهیه کنندگی صادر نشده بود این موضوع را با مانی حقیقی مطرح کردیم و از او خواهش کردیم تا با نام او پروانه ساخت این فیلم صادر شود و همه چیز شفاف بود.»

پیمان معادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد احتمال توقیف شدن فیلم جدیدش گفت: «من الان نگران این موضوع هستم که نگویند فیلم سفارشی ساختیم. چون در این فیلم شعارهای مرگ بر امریکا و اسرائیل بسیاری وجود دارد و حالا با وجود این شعارها می‌خواهند «بمب؛ یک عاشقانه» را توقیف کند؟ البته شاید مثل «برف روی کاج‌ها» که بعد از یک سال و نیم نفهمیدم که چرا توقیف شد این فیلم هم توقیف شود.»

او همچنین درباره به تصویر کشیدن خشونت در این فیلم گفت: «من قصد نداشتم خشونت دهه ۶۰ را نشان بدهم اما آن زمان واقعا همه چیز خشنی بود و من هر روز از همه معلم هایم کتک می‌خوردم و این دقیقا برداشت من از تصورات کودکی‌ام بود.»

لیلا حاتمی درباره تجربه همکاری‌اش با پیمان معادی به عنوان کارگردان گفت: «کار با پیمان معادی تجربه بسیار خوبی بود و رفاه در پشت صحنه این فیلم خیلی زیاد بود و ما در آسایش کامل فیلمبرداری کردیم.»

پیمان معادی درپایان نشست درباره حضور یکی از مدیران سینمایی در اواخر نمایش این فیلم برای شنیدن جملات پایانی فیلم که عنوان می‌شود: «من جنگ را دوست دارم، من بمباران را دوست دارم...» و اینکه آیا این نریشن به درخواست سازمان سینمایی نوشته شده؟، گفت: «من تا به حال به خواسته هیچکس نه نوشتم نه می نویسم. سازمان های سینمایی زیادی از جمله اوج، فارابی و... می‌خواسند در این پروژه حضور یابند اما چون من مستقل بودم پیشنهادات آنها را قبول نکردم.»


سازمان اوج حرف‌های معادی را تکذیب کرد

محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه اوج درباره صحبت‌های معادی مبنی بر دریافت پیشنهاد سرمایه گذاری به او در فیلمش گفت: این حرف ها از اساس کذب و باطل است و نمی دانم براساس چه دلیلی این حرف ها را در نشست رسانه ای عنوان کردند. نه آقای معادی و رفقایشان درخواست همکاری داشتند و نه رسانه اوج درخواستی درباب همکاری داشته است. 

او در ادامه گفت: این روزها سریال ها و فیلم های سینمایی که توسط سازمان اوج تولید شده با اقبال مردم، کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است. هنرمندان علاقمند به همکاری با سازمان اوج هستند اما این روشی که آقای معادی درست نیست. هنرمندان در نشست های خبری و مصاحبه های مطبوعاتی دقت کنند تا حرف متقن و راست به رسانه ها ارائه دهند. 


حرف‌های مهران مدیری در مقابل رشیدپور

مهران مدیری در دومین برنامه هفت با اجرای رشیدپور حضور یافت و از پشت پرده عدم حضورش در این برنامه و فضای سینمای ایران سخن گفت. مدیری در عین حال با پرسش‌های دیگری نظیر دستمزدش در دورهمی مواجه شد که از پاسخگویی طفره رفت. در تابناک می‌بینید.


چالش صداوسیما برای پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر

حسین فردرو به پخش مراسم اختتامیه از تلویزیون اشاره کرد و گفت: بیشترین چالش صداوسیما در پخش مستقیم مراسم، حجاب مهمانان است. البته سیستم ما به گونه‌ای است که مراسم می‌تواند چندثانیه با تاخیر پخش شود، مانند مسابقات جهانی فوتبال. فردی که در پخش می‌نشیند اگر حجاب نامناسبی ببیند می‌تواند چند ثانیه قبل به جایش یک تصویر دیگر جایگزین کند؛ البته این روش لطمه‌های زیادی به فوتبال زده است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: تعدادی از عوامل صداوسیما کارشان این است و نمی‌توان خرده گرفت. مدیران و عواملی که من می‌شناسم فضای کارشان حرفه‌ای است و دیدگاه خوبی دارند اما به هر شکل فشارهایی اعمال می‌شود؛ برای مثال فردی نگاه می‌کند و می‌گوید این برنامه که اجرا شد مشکوک به رقص، حرام و … است. در واقع این مسائل صداوسیما را به مسیری می‌برد که تعریف شغلی که از صداوسیما داریم در هیچ جای دنیا نباشد. ناظرانی که تحت هر عنوانی در صداوسیما حضور دارند مجموعه‌ای را به وجود آورده‌اند که مدیران هم نمی‌توانند رهایی پیدا کنند.

فردرو با بیان اینکه تلویزیون مخاطب ثابت خود را از دست داده است، بیان کرد: برای مثال یک برنامه چالش‌برانگیزی پخش می‌شود که خانمی گفته من پیشنهاد می‌دهم خانم‌ها پای آقایان را در تشت بشویند و کل مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی این برنامه را می‌بینند. در واقع مردم خیالشان راحت است که می‌توانند برنامه‌های تلویزیون را بعدا از طریق شبکه‌های اجتماعی هم ببینند.

او ادامه داد: خبرگزاری‌ها می‌توانند به صداوسیما برای راهیابی به مسیری که لازم است با مردم باشد، کمک کنند. مطمئنم همه مدیرانی که می‌شناسم یک مسیر مردمی و شناخت دارند اما همین مدیران در شرایطی قرار گرفته‌اند که کنترل از دستشان خارج شده و مدیریت خود را برای ایجاد ارتباط لازم با مردم نمی‌توانند اعمال کنند به دلیل اینکه سریع عوض می‌شوند. از رییس سازمان تا مدیر گروه در گرفتن تصمیمات لازم، شعور و دانش کافی را دارند اما اجازه ندارند. در صداوسیما پی در پی شورای نظارتی وجود دارد.

این کارگردان تلویزیونی به وضعیت پخش موسیقی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: مساله موسیقی و نشان دادن ساز در کشور ما دچار وضعیت بدی شده است؛ برای مثال اگر در برنامه‌ای موسیقی زنده باشد نشان ندادن ساز به چالش صداوسیما تبدیل می‌شود. مجبورند یا لانگ‌شات نشان دهند یا برای دهه فجر اگر استثنائا بخواهند ساز را نشان دهند، باید معذوراتی را رعایت کنند. همه کارمندان و مدیران صداوسیما می‌دانند نشان ندادن ساز یک امر نادرست است و توهین به نوازنده‌هاست اما هیچکس در این خصوص تلاش نمی‌کند.

فردرو اضافه کرد: مساله این است که صداوسیما نخواست کسی از برنامه‌سازان و کارشناسان علوم اجتماعی دعوت کند. ما همه به دین علاقه داریم و نمی‌خواهیم آن را نفی کنیم اما بسیاری از چیزها به دین منتسب شده است. در حال حاضر اثبات شده که موسیقی نقش اساسی در تمام حرکت‌های هنری ما دارد اما نشان ندادن ساز جریانی شده که احساس می‌کنید فعل حرام است. این سابقه بدی است که اگر حضرت امام (ره) زنده بود پیش نمی‌آمد؛ کمااینکه در تلویزیون وجود داشت و بارها پخش کردیم.

او به تاثیر ماهواره بر برنامه‌های صداوسیما اشاره کرد و گفت: از زمانی که ماهواره‌ها آزاد شدند صداوسیما خیالش راحت شد که ماهواره‌ها ساز و موسیقی را نشان می‌دهند پس ماموریت خود را به چیزهای دیگر منتقل کرد. صداوسیما خودش خواست از یک جریان باز که به عنوان رسانه ملی می‌شناسند، به رسانه شخصی و گروهی تبدیل شود. این مساله ناخواسته در حال اتفاق افتادن است که کارهایی که صداوسیما می‌تواند انجام دهد به کانال‌های خارج از کشور منتقل شود. صداوسیما  پرچمی را به دست گرفته که مخصوص یک گروه خاص است و خودش می‌خواهد البته منظور مدیران نیستند.

این تهیه‌کننده با اشاره به پوشش هنرمندان اظهار کرد: من تصور می‌کنم تلویزیون یک حجاب رویایی را تبلیغ می‌کند و خانم‌های تلویزیون ایران فقط یک پوشش خاص دارند. ما در جشن‌های تلویزیونی و مراسم نمی‌توانیم پوشش متوسط را خوب نشان دهیم و بگوییم جامعه ما یک نوع حجاب خاص دارد که می‌بینید. این کار باید تصحیح شود. در جریان مراسم اختتامیه مدیران و برنامه‌سازان صداوسیما با این مشکل روبه‌رو هستند و از طرفی ناظران هم حاضر نیستند بپذیرند در همه جای دنیا هنرمندان به دلیل اصل رقابتی که دارند، در لباس و برنامه‌هایشان از مردم خاص‌ترند.

 

پیش بینی خوشبینانه فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی

بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانه‌ترین ارزیابی ممکن پیش بینی می‌کند. این پیش بینی فروش پنج فیلم به نمایش درآمده در دو روز جشنواره است:

«شعله ور» نعمت الله و «بمب» پیمان معادی، متفاوت اما کند / درخشش امین حیایی و حبیب رضایی / ابهام در مجوز قطعات باکلام فیلم‌ها

جمع بندی روز دوم جشنواره؛ وقت درخشش بازیگران

روز دوم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فرصتی برای تماشای دو فیلم از بهترین آثار این دوره از جشنواره بود. هرچند در پرداخت و اجرای هر دو فیلم «شعله ور» و «بمب، یک عاشقانه» نقایصی وجود داشت اما فیلمبرداری درخشان هر دو اثر و قاب‌هایی که بسته شده بود، به ویژه در فیلم شعله ور، انتظارات را برآورده کرد و احتمالاً از این دو فیلم در کاندیداهای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزدهایی خواهیم داشت.

شعله ور نسبت به بمب فیلم شخصی‌تر به نظر می‌رسد و چنین تصور می‌شود که به همین نسبت، در گیشه با مشکل مواجه شود، چرا که در حال حاضر مردم چندان به دنبال تماشای آثاری از این ژانر نیستند؛ هرچند تجربه نشان داده گیشه کاملاً قابل پیش بینی نیست. در مقابل، فیلم بمب با شوخی‌هایی که با ارزش‌های دهه شصت و فضای آن دوران کرده و بازی خوب اغلب بازیگرانش و بازی درخشان برخی نظیر حبیب رضایی در مقام ناظم خشن، قابل پیش بینی است که فروش بالایی داشته باشد.

هرچند فیلم معادی مملو از شعارهای گل‌درشت است اما به نظر می‌رسد هدف از ساخت این فیلم بیش از گیشه، یادآور هزینه‌های جنگ و فضای ملتهب آن دوران در این دوره است که شرایط چندان آرام و بدون تنش نیست. پیمان معادی متولد آمریکا (نیویورک) است و در پنج سالگی به همراه خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرده و در ایران تحصیل کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
فیلم شعله ور ی فیلم سخیف است که به مردم شریف سیستان و بلوچستان توهین علنی کرده است و باید جلوی اکران آن گرفته شود و نعمت الله باید رسما از مردم عذرخواهی کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر