بازدید 10631
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «روز‌های سرد و کم رونق در بازار خودرو» تا «سرانجام پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ از زبان نوبخت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت آمریکا با پایبندی اوپک به اجرای قرارداد کاهش تولید نفت، میانگین قیمت طلا امسال به 1318 دلار خواهد رسید، بیت کوین باز هم سقوط کرد، ادامه روند نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، روسیه به پروژه‌های اقتصادی عراق چشم دوخته است و ارزان شدن ۱۸ درصدی برنج در عمده‌فروشی‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 03 February 2018

از «روز‌های سرد و کم رونق در بازار خودرو» تا «سرانجام پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ از زبان نوبخت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت آمریکا با پایبندی اوپک به اجرای قرارداد کاهش تولید نفت، میانگین قیمت طلا امسال به 1318 دلار خواهد رسید، بیت کوین باز هم سقوط کرد، ادامه روند نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، روسیه به پروژه‌های اقتصادی عراق چشم دوخته است و ارزان شدن ۱۸ درصدی برنج در عمده‌فروشی‌ها را در بر دارد.

روز‌های سرد و کم رونق در بازار خودرو

بازار خودروی ایران این روزها سرد و کم رونق است و هیچ نشانی از سال‌های گذشته که همزمان با فرا رسیدن هفته‌های پایانی سال، گرم و پرمشتری بود، ندارد. برف و یخبندان هفته گذشته نیز به نوبه خود بر روند عرضه خودروها به بازار اثر منفی گذاشت؛ به‌نحوی‌که عرضه برخی محصولات از سوی اداره تحویل خودروسازان عملا متوقف شد. به نقل از دنیای اقتصاد، البته آن طور که نمایشگاهداران خودروی پایتخت می‌گویند، قیمت‌ها طی هفته گذشته تغییر چندانی نکرده و ثباتی نسبی بر بازار حکمفرما بوده است. به گفته آنها، با توجه به بی جانی بازار در این روزها، بعید به نظر می‌رسد، شب عید امسال نیز با رونق خرید و فروش خودرو مواجه شویم. اما در بازار وارداتی‌ها نیز مشتریان همچنان با قیمت‌هایی به اصطلاح نجومی روبه‌رو هستند. این در شرایطی است که فعالان بازار تاکید می‌کنند خرید و فروش در بازار خودروهای وارداتی در رکود به‌سر می‌برد. در واقع بسیاری از مشتریان حاضر نیستند با توجه به وجود قیمت‌های نجومی در بازار خودروهای وارداتی، اقدام به خرید کنند. خودروهایی که تا همین هفت ماه پیش قیمت‌هایی نسبتا منطقی داشتند، در این مدت چند ده میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند تا صعودی کم‌سابقه را در بازار وارداتی‌ها شاهد باشیم.

افزایش بهای نفت آمریکا با پایبندی اوپک به اجرای قرارداد کاهش تولید نفت

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲۴ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۸۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۳۳ سنتی (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۶.۱۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کره بود. از دلایلی که در ماه های اخیر باعث شده قیمت نفت افزایش یابد پایبندی نهاد اوپک و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید نفت بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ماه ژانویه به طور کلی میزان تولید نفت اوپک و به طور خاص میزان تولید این محصول توسط عربستان و نیجریه افزایش یافته است. پیش از این میزان تولید نفت توسط اوپک به کمترین حد خود از هشت ماه گذشته تا کنون رسیده بود. یکی از دلایل افزایش تولید نفت توسط اوپک کاهش تولید این محصول توسط ونزوئلا عنوان شده است. 

میانگین قیمت طلا امسال به 1318 دلار خواهد رسید

انجمن فلزات گرانبهای لندن اعلام کرد: 2018 میلادی می تواند یک سال دراماتیک برای فلزات گرانبها به خصوص طلا باشد چرا که تحلیلگران اقتصادی اختلاف نظر زیادی درباره روند قیمت طلا طی ماه های آینده دارند. بر اساس این گزارش 34 تحلیلگر ارشد اقتصادی در این نظرسنجی شرکت کرده اند و اختلاف بین بالاترین و پایین ترین قیمت پیش بینی شده برای هر اونس طلا به بیش از 390 دلار رسیده است. این نظرسنجی نشان می دهد که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1318 دلار خواهد رسید. رونا اوکانل از مؤسسه جی اف ام اس تامسون رویترز بالاترین پیش بینی نسبت به قیمت جهانی طلا در سال 2018 را داشته و گفته است که قیمت هر اونس طلا امسال می تواند تا 1510 دلار افزایش یابد. در عین حال و از سوی دیگر برنارد دهده تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که قیمت هر اونس طلا امسال به 1120 دلار خواهد رسید. این مسأله نشانگر اختلاف 390 دلاری بین بالاترین و پایین ترین پیش بینی درباره قیمت طلا بوده است. به نقل از سایت طلا، انجمن فلزات گرانبهای لندن اعلام کرد: علت اصلی اختلاف نظر شدید کارشناسان اقتصادی درباره قیمت طلا در سال 2018 میلادی به خاطر سطح نرخ بهره واقعی در آمریکا، تاثر احتمالی عوامل سیاسی و رشد اقتصادی جهان است. این در شرایطی است که اختلاف قیمت هر اونس نقره در پیش بینی کارشناسان اقتصادی به بیش از 9 دلار رسیده است. این اختلاف نظر درباره قیمت هر اونس پلاتین نیز به 518 دلار و پالادیوم نیز به 750 دلار رسیده است. 

بیت کوین باز هم سقوط کرد!

بر اساس گزارش های منتشره، ارزش بیت کوین در روز جمعه بیش از ۱۶ درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است که از اوایل ماه ژانویه تا کنون بیت کوین بیش از ۵۰ درصد (معادل ۷۲ میلیارد یورو) از ارزش خود را از دست داده است. به نقل از Russia Today، تا ظهر روز گذشته، هر واحد بیت کوین به مبلغ ۷.۹۸۲ دلار معامله شده است. این بدان معناست که در مقایسه با ماه دسامبر سال گذشته که قیمت هر بیت کوین به ۲۰،۰۰۰ دلار رسید، ارزش این ارز مجازی تقریبا ۵۸ درصد کاهش یافته است. دلیل سقوط ارزش بیت کوین دستکاری قیمت ها در یکی از بازار های مبادله ی بیت کوین و همچنین اخبار منتشر شده در مورد تصمیم هند برای حذف بیت کوین در مبادلات تجاری در این کشور است. لازم به ذکر است که دیروز وزیر امور مالی هند اعلام کرده بود که استفاده از ارزهای مجازی در این کشور غیر قانونی است و دولت هند قصد دارد که استفاده از آن ها را به طور کلی ممنوع کند. همچنین، باید اشاره گردد که شبکه ی اجتماعی فیسبوک اعلام کرده قصد دارد که تمامی تبلیغات مربوط به ارزهای مجازی و ''پیشنهاد اولیه ی پول دیجیتالی'' را از سایت خود حذف کند. به گفته ی نیک کرک یکی از متخصصان فناوری اطلاعات، انتشار اخبار بسیاری در مورد وضع قوانین جدید برای ارزهای مجازی باعث به هراس افتادن بازار این ارزها شده است''. 

ادامه روند نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 2 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. با توجه به نزدیک شدن «تسه9412» به زمان سررسید شاهد فشار کاهش تقاضا در این نماد هستیم. سایر اوراق تسهیلات مسکن نیز در هفته دوم بهمن با ادامه روند نزولی به دلیل کاهش تقاضا در سطح 71 و 72 هزار تومانی معامله شدند. کاهش تقاضا افت 3درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر و دی را رقم زد. در روزهای اخیر حمایت سطح 72 هزار تومانی شکسته شد. با این وجود، آمارهای معاملات مسکن تهران در آذر و مسکن رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر و رشد ۵/ ۱۳ درصدی را در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. این عامل در کنار رشد سهم خانه‌های کلنگی و آمارها از رشد پول (نسبت به شبه‌پول) می‌تواند نشانه‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باشد.

روسیه به پروژه‌های اقتصادی عراق چشم دوخته است!

رئیس اتاق ایران و عراق گفته است که ظرفیت تجاری عراق بسیار است و برای ایران امکان مبادلات تجاری با این کشور تا 20 میلیارد دلار وجود دارد. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه با امن شدن شرایط این کشور حضور رقبای تجاری ایران در بازار عراق بیشتر می‌شود، گفت: مخصوصا اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی به اجرای پروژه‌های بازسازی و خدمات فنی و مهندسی در این کشور باز می‌گردد. آل اسحاق افزود: به طوری که رقبای تجاری ایران برای گرفتن پروژه‌های فنی و مهندسی از عراق به دنبال دادن کمک‌های مالی به عراق هستند. رئیس اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه روسیه 28.2 میلیارد دلار از عراق طلبکار بود، بیان داشت: این کشور کل بدهی‌ها عراق را بخشیده به شرط اینکه عراق پروژه‌های اقتصاد خود را آنها واگذار کند. 

برنج در عمده‌فروشی‌ها ۱۸ درصد ارزان شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده خبر داد و گفت: در شمال کشور قیمت برنج در عمده‌فروشی حدود ۱۰ تا ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی نمی‌خواهد این محصول بیشتر از این کاهش قیمت داشته باشد و تولیدکنندگان متضرر شوند، آن را برای ذخیره‌سازی خریداری می‌کند. علی‌اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برنج محصولی است که دو سوم نیاز کشور تولید داخلی دارد و حدود ۳۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ بنابراین نه‌ تنها باید به فکر تامین منافع تولیدکنندگان باشیم بلکه نباید اجازه دهیم که به مصرف‌کنندگان اجحاف شود. این در حالی است که با وجود افزایش ۱۰ درصدی هزینه در هر سال، با کاهش بیش از ۱۵ درصدی قیمت عمده‌فروشی مواجه بوده‌ایم. معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود یک میلیون تن برنج وارد شد و به همین دلیل چند ماهی واردات آن را متوقف کردیم اما ادامه واردات این محصول ربطی به امسال ندارد و با هدف تامین و تنظیم بازار شب عید و سال آینده صورت گرفته است چراکه چند مشکل دست به دست هم دادند تا همه کشورها مانند ایران زودتر دست به کار شوند که کاهش و کمبود تولید برنج هندی و افزایش نرخ ارز از عوامل آن بوده است.

سرانجام پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ از زبان نوبخت

محمدباقر نوبخت با اشاره به اعمال تغییرات در تبصره 14 لایحه بودجه، گفت: براساس تبصره 14 منابعی که برای پرداخت یارانه های نقدی در نظر گرفته شده بود، حدود 23 هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق 7 هزار میلیارد تومان به این رقم افزود، تا اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه خانوارهای پر درآمد دولت دچار مشکل شد منابع لازم را در اختیار داشته باشد تا بتواند به این وضعیت پرداختی ادامه دهد. وی با بیان اینکه به این دلیل که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک های پردرآمد حذف شوند نحوه حذف دهک های پردرآمد همانند سال 96 می شود، ادامه داد: در سال 96 نیز دولت اجازه داشت که یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب 80 میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد با سیاست دولت مغایر است. رییس سازمان برنامه و بودجه در گفت وگو با خانه ملت، تصریح کرد: اگر مشخصا بدانیم که به چه کسانی باید یارانه پرداخت کنیم این یارانه پرداخت می شود اما اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون ساز و کار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست و تا کنون مجلس ساز و کار مورد نظر برای حذف دهک های پردرآمد را ارائه نکرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
کاش کمپین نه به خرید خودرو وارداتی راه بندازیم تا دولت حساب کاره خودش رو بکنه و قبل از کار کردن اول فکر کنه.
"خودروهایی که تا همین هفت ماه پیش قیمت‌هایی نسبتا منطقی داشتند، در این مدت چند ده میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند تا صعودی کم‌سابقه را در بازار وارداتی‌ها شاهد باشیم"

ببخشید 250 میلیون تومان برای یک ماشین 25000 دلاری از نظر شما نسبتا منطقی هست؟! با دلار 4600 تومانی میشه 115 میلیون تومان! مردم ایران چه گناهی کردن باید 2 برابر و بعضا 3 برابر قیمت واقعی ماشین رو پرداخت کنند؟!

تازه شما در خارج میتونید با پرداخت فقط 20% ارزش خودرو ماشین رو بگیرید و در اقساط 5 ساله با سود نزدیک به صفر بقیه پولش رو بدید.

اگر قراره قیمت بنزین و انرژی و کلا زندگی توی ایران مثل خارج باشه، ماشین ها و نحوه زندگی رو هم مثل خارج کنید.
تورو خدا یکی به من بگه آیا مردم ایران آدم نیستند؟؟؟ که با هاشون همچین برخوردایی میشه؟؟؟
یعنی آدم نیستند که ماشینو با قیمت خودش بخرند؟؟؟؟ شما مردمو چی فرض کردید؟
آقا هرکی میتونه بخدا از ایران بره .... واقعا برید مگه عمر چقدره
ما كه نفهميديم بالاخره ارزون شد
گرون شد
راكد شد
رايج شد

مگه چند خبر قبل ازاين نگفتين سرما باعث گروني خودرو شد؟؟؟
باسلام یعنی شناسایی ثروتمندان اینقدر سخته؟؟ املاک بالای 500تا800 میلیون تومان یا مسافرتهای سالیانه خارجی ، خودروهای 2500سی سی خیلی راحته
ادامه پرداخت یارانه به شیوه فعلی بسیار اشتباه است امیدوارم اصلاح شود ... تابناک چرا در این باره نظرسنجی نمی گذاری ؟
واقعا كمپين نه به خريد خوروهاي وارداتي بايد عملي بشه
من فکر می کنم امسال بیشترین استرس و فشار روحی را نوبخت به مردم ایران وارد کرده و من اصلا دید خوبی نسبت به این فرد ندارم اما در مورد یارانه باید بگم به جای قطع یارانه مردم ایران اگه بودجه و پول نیست یارانه مردم سایر کشورها قطع بشه بهتره به نظر شما درست نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار