بازدید 28530
گزارش لحظه به لحظه نخستین روز جشنواره فیلم فجر؛

منیژه حکمت: سناریوی جشنواره نوشته شده، مردم در سالن‌ها نیستند / سانسور سخنان حکمت / انیمیشن 800 هزار دلاریِ ایرانی / یخ جشنواره آب نشد / رها کردن رسانه‌ها بدون اینترنت!

دور از انتظار نبود که فیلم «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما اینکه فیلم تا این حد دستش خالی باشد، باورنکردنی بود. انتظار می‌رفت منیژه حکمت پس از سال‌ها با دست پر در مقام کارگردان به صحنه بازگشته باشد اما «جاده قدیم» آن فیلمی نبود که از کارگردان «زندان زنان» انتظار داشتیم. بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را پیش بینی می‌کند.
کد خبر: ۷۷۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 02 February 2018

رونمایی از سه فیلم کامیون، جاده قدیم و فیلشاهنخستین روز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که فیلم‌های «کامیون»، «جاده قدیم»، «فیلشاه» و «کامیون» به نمایش درآمد اما در نهایت هیچ یک از این آثار نتوانست رضایت تماشاگران حرفه‌ای در سینمای رسانه‌ها و منتقدین را جلب نماید و یخ جشنواره با وجود افشاگری منیژه حکمت درباره پشت پرده این دوره از جشنواره فیلم فجر آب نشد.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در نخستین روز جشنواره سی و ششم، سه فیلم «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت و «فیلشاه» به کارگردانی حامد جعفری در سینمای رسانه‌ها -سینماملت- اکران شد. کامپوزیا پرتوی سراغ یک سوژه متفاوت رفته و داستان یک راننده کامیون را روایت می‌کند که در مسیرش با وقایع متفاوتی مواجه می‌شود. پرتوی گفته قد داشته فیلمش را با حضور بهروز وثوقی در ترکیه بسازد اما در نهایت با بازی سعید آقاخانی در ایران ساخته است!

فیلم منیژه حکمت درباره زنی است که یک شب دیگر به خانه بازنمی‌گردد و سرنوشتی تلخ برای او رقم خورده است. حکمت کوشیده داستان فیلمش لو نرود و بدین ترتیب در روز نخست جشنواره با ابزار کنجکاوی حداکثرِ تماشاگر را با اثرش همراه نماید. انیمیشن فیلشاه نیز در ادامه تلاش‌ها برای ساخت یک انیمیشن ایرانی معنا یافته و اگرچه برخی این تلاش را موفق می‌دانند اما بخش‌هایی کوتاهی که از آن منتشر شده، چندان امیدوارکننده نیست.

با جزئیات این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید:

 


کامیون

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: کامپوزیا پرتوی
کارگردان: کامپوزیا پرتوی
نویسنده: کامپوزیا پرتوی
فیلمبردار: تورج اصلانی
بازیگران: سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و ... .
خلاصه داستان: بهترین چیز رسیدن به نگاهی است که از حادثه عشق تر است... .

 


جاده قدیم

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: منیژه حکمت
کارگردان: منیژه حکمت
نویسنده: منیژه حکمت
فیلمبردار: داریوش عیاری
بازیگران: مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی
خلاصه داستان: زنی کارمندشب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود... .

 


فیلشاه

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: حامد جعفری
کارگردان: هادی محمدیان
نویسنده: محمدباقر مفیدی کیا، هادی محمدیان و علی رمضان
خلاصه داستان: در جنگلی در آفریقا رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود… .

 

خبرگزاری دولت: جشن بدون صاحبخانه / افتتاحیه بدون بازیگر جشنواره فیلم فجر

ایرنا خبرگزاری دولت گزارش کرده است، حاشیه ها و نوع برگزاری جشن افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در برج میلاد نشان داد که وقت آن رسیده تا مسئولان امر برای این مراسم به معنای تام کلمه «تشریفاتی» چاره اندیشی کنند. جشنی که آنقدر کسالت بار و مطول شده که حتی صاحبان خانه یعنی عوامل فیلم و کارگردانان و بازیگران هم رغبتی برای حضور در آن ندارند. شاید اگر محمدمهدی حیدریان معاون سینمایی ارشاد روی قول چندماه پیش خود که گفت در شرایط اقتصاد مقاومتی باید در بودجه برگزاری جشنواره صرفه جویی شده و از تشریفات زاید کاسته شود، «حذف این مراسم در سال های بعد» یکی از مصادیق آن باشد.

**و اما حاشیه های جشنواره سی و ششم:

*تاخیر همیشگی: طبق معمول، ازدحام و بی برنامگی برای ورود حضار به سالن آزاردهنده بود تا جایی که حدود یک ساعت کامل افراد ایستاده منتظر ورود بودند.

*بی حرمتی به خبرنگاران و اهالی رسانه: در حالی که گفته می شد جایگاهی برای خبرنگاران درنظر گرفته شده اما به محض باز شدن درها و با هجوم مردم به صندلی ها تعداد زیادی از خبرنگاران سرپا ماندند تا یک مراسم سه ساعته را با رنج و زحمت مضاعف پوشش دهند.

*رفقای جان: تا چشم کار می کرد قریب به اتفاق سالن لبریز بود از جمعیت غیرسینمایی و چهره هایی که در پاسخ به این پرسش ما می گفتند از دوستان چند ساعته و چند روزه تا چند ساله این و آن هستند و کارت دعوت با امدادهای غیبی دستشان رسیده است.

*مجری تکراری اجرای تکراری: ظاهرا حضور احسان کرمی این سال ها جزو قوانین نانوشته جشنواره های سینمایی ست و شاید همین دفعات بالای اجرای این برنامه به صورت متوالی باعث کم انگیزگی و یک نواختی اجرای او شده باشد؛ اشکالی که متوجه برزگر و کارگردان مراسم هم می شود؛ این موضوع بی اختیار آدم را به یاد برخی پیمانکاران دایم البرنده بی مناقصه های شهرداری می اندازد.

*اعتراض تلویزیونی ها: اوایل برنامه بی نظمی ها به قدری بود که تصویربرداران معترض یکی از شبکه های تلویزیونی به مدیران پخش اعلام کردند که امکان پوشش مطلوب تصاویر برای تلویزیون و مردم وجود ندارد.

*ملی یا بین المللی! مساله این است: در همان اوایل، هم مجری و هم ابراهیم داروغه زاده به اشتباه جشنواره ملی را بین المللی خطاب کردند گویی خبر نداشتند که سه چهار سالی هست که بخش بین المللی آن جدا شده است... .

 

9 فیلم به سانس فوق العاده رسیدند

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در روز اول جشنواره، تمامی سینماهای مردمی در سطح شهر تهران در تمام سانس‌ها پُر شدند، بیان کرد: شب گذشته مجموعا ۹ سانس فوق العاده برای فیلم‌های حاضر در جشنواره برگزار شد؛ در پردیس سینمایی آزادی فیلم‌های «مصادره» ساخته مهران احمدی، «بمب یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی سانس فوق العاده خورند.

او همچنین اضافه کرد: فیلم «چهارراه استانبول» در پردیس چهارسو، «مصادره» در سینما استقلال، «بمب یک عاشقانه» در پردیس سینمایی مگامال که اولین سالی است که به سینماهای جشنواره اضافه شده است و همچنین فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا هم در پردیس سینمایی کوروش سانس فوق العاده داشتند.

 

ماجرای بلیت های بدون بارکد چیست؟

علی آشتیانی‌پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا برخی از بلیت ها در سینماهای مردمی بارکد رای ندارد، توضیح داد: همه بلیت هایی که فروخته شده است بارکد رای دارد و تنها بلیت هایی که برای کف سالن به دلیل استقبال مردم از فیلم ها خریداری داده شده است بارکد ندارد.

وی با اشاره به اینکه بلیت های بارکددار بر اساس ظرفیت صندلی سالن ها در نظر گرفته شده و مختص بلیت های بدون صندلی نیست، بیان کرد: این دسته از بلیت ها تنها برای ۲ پردیس آزادی و کورش در نظر گرفته شده است چراکه استقبال مردم از این پردیس ها بیشتر است. برای بلیت های سانس فوق العاده نیز مانند سال های گذشته آرای مردمی در نظر گرفته نشده است. سینماهای تهیه کنندگان، باغ کتاب و خانه سینما نیز جزو آرای مردمی به شمار نمی روند.

 

پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی فیلم فجر

مصطفی کیایی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» درباره شیوه اینترنتی رای‌گیری این دوره از جشنواره فیلم فجر که باید با نصب اپلیکیشن توسط تماشاگران فیلم‌ها انجام شود تا در نهایت از این طریق بهترین فیلم از نگاه مردم مشخص شود، به ایسنا: خیلی از مردم این کار را نمی‌کنند که برای رای دادن اپلیکیشن دانلود کنند؛ همانطور که در اولین اکران‌های مردمی جشنواره هم به من گفتند که دانلود اپلیکیشن سخت است. او گفت: بنابراین‌ ممکن است کسی وقت نگذارد تا با نصب اپلیکیشن کد وارد کند و رای دهد در حالی که به نظرم قبلاً که صندوق‌های رای جلوی سالن‌های سینمایی بودند حداقل درصد قابل توجهی از تماشاگران نظرات خود را به صندوق می ریختند ولی الان مطمئن هستم میزان مشارکت پایین می‌آید.

 

کامپوزیا پرتوی: «کامیون» درباره پناهجویی است

کامپوزیا پرتوی کارگردان فیلم سینمایی «کامیون» درباره ساخت فیلم توضیح داد: «کامیون» یکی از طرح‌های قدیمی من است که  امسال امکان ساختش مهیا شد و آن را جلوی دوربین بردم.  

او درباره عدم امکان ساخت فیلم «کامیون» در طول این سالها گفت: شرایط ساخت فیلم وجود نداشت. درهر دوره طرح را برای ساخت به ارشاد می‌بردم اما موافقت نمی ‌شد.  دوره‌ آقای شمقدری فیلمنامه ارائه شد اما موافقت با ساخت صورت نگرفت وبه راحتی اعلام کردند که پرتوی نمی تواند کار کند. 

پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی /

نویسنده فیلم‌نامه «فراری» درباره نام انتخاب شده در فیلم توضیح داد: «کامیون» لوکیشن اصلی فیلم است و بهتر دیدم نام فیلم هم همین «کامیون» باشد.  کامیون در اصل در  یک ماجرا قرار می گیرد.

داور جشنواره‌های مختلف فجر و کودک و نوجوان درباره جاده‌ای بودن فضای فیلم توضیح داد: برخلاف نام فیلم که ذهن را به سمت یک اثر جاده ای ممکن است هدایت کند اما فیلم جاده‌ای نیست و 20 دقیقه اول فیلم تنها در جاده  می‌گذرد و  خارج از تهران است و بقیه فیلم در تهران می گذرد.

وی درباره ارتباط فیلم به داعش گفت: بهانه فیلم «داعش» است که من بتوانم داستانم را بیان کنم و پیش ببرم. این فیلم درباره پناهجویی است که در سال گذشته به دلیل کثرت پناهجویان به یک بحث جهانی بدل شد.  «کامیون» به نوعی به پناهجویی ارتباط دارد. 

 

منیژه حکمت: اجازه نمی‌دهم «جاده قدیم» را سانسورکنند

منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان «جاده قدیم» درباره فیلم تازه‌اش به مهر گفته است: از ابتدا برای داستان «جاده قدیم» تصمیم گرفتم یک خانوده از قشر متوسط را محور قرار دهم که در این خانواده یک زن قدرتمند حضور دارد و دیگر موارد موجود در فیلم به مرور کنار هم چیده شد. دوستان مختلفی برای نگارش فیلمنامه «جاده قدیم» به من کمک کردند اما آن اتفاقی که می خواستم رخ نمی داد. نزدیک به ۴ سال طول کشید تا چهارچوب فیلمنامه شکل بگیرد اما در نهایت نگارش نهایی فیلمنامه ۶ ماه قبل از فیلمبرداری آغاز شد. تاکید می کنم که طرح اولیه و موضوع داستان و شکل دادن آن ۴ سال پیش آغاز شد.

او درباره ممیزی فیلمش گفته است: خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی به عنوان ممیزی برای این فیلم رخ نداده است و امیدوارم در زمان اکران عمومی نیز فیلم دچار ممیزی نشود، چرا که در آن زمان حتما در مقابل آن می ایستم و تن به هیچ ممیزی نمی دهم.

حکمت درباره همکاری اش با کریستف رضاعی عنوان کرده است: من در ۲ فیلم قبلی خود از موسیقی استفاده نکرده ام و چندان به موسیقی فیلم های ایرانی علاقه ای ندارم ولی در این فیلم تصمیم عوض شد و با کریستف رضاعی همکاری کردیم البته پیش از آن به این آهنگساز گفته بودم که اگر موسیقی «جاده قدیم» را نسازد من هم برای این فیلم موسیقی نمی گذارم. خوشبختانه آقای رضاعی هرچند یک کار دیگری را در دست داشت، ساخت موسیقی این فیلم را برعهده گرفت. کریستف رضاعی به خوبی سینما و موسیقی را می شناسد و بسیار خوشحالم که او موسیقی این فیلم را ساخت.

 

هادی محمدیان: هزینه «فیلشاه» هشتصد هزار دلار شد

هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» که این بار با انیمیشن «فیلشاه» در جشنواره فیلم فجر است، در پاسخ به این سوال که چقدر فیلم به لحاظ فنی می تواند  با فیلم‌های رئال رقابت کند، به فارس گفت: زحمات قسمت های فنی  کار ما بیشتر  از آثار رئال است . تمام قسمت ها در انیمیشن از عدم شروع می ‌شود و هیچ چیزی وجود ندارد. پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی / خط و نشان منیژه حکمت برای سانسورچی‌ها / انیمیشن 800 هزار دلاریِ ایرانی / نقد شدید دولتی جشنواره: جشن بدون صاحبخانه!

او در تشریح جزئیات این انیمیشن اظهار داشت: در انیمیشن  چند ده برابر زمان و انرژی  نیاز دارد بازیگر، صدا، لوکیشن و .... هیچ چیزی وجود ندارد و تماما خلق می شود .  باید درباره  همه اجزاء فیلم فکر و ساخته شود.  در همه بخش ها چندین برابر زحمت کشیده شده در موسیقی، صداگذاری، تدوین، کارگردانی، فیلمنامه و...  فیلم  2556 پلان دارد و پلان تکراری نداریم این نشان می دهد با فیلم  پرریتم که دو برابر استاندارد جهانی و سه برابر استاندارد فیلم های ایرانی است، روبرو هستیم.

محمدیان افزود: مخاطب با فیلم 90 دقیقه ای  و با ریتم سریع روبروست.  نکته مهم‌تر این که مخاطب ما به دلیل استفاده از انیمیشن‌های خارجی قطعاً کار را با آثار خارجی مقایسه  و این کار را برای ما سخت تر می کند. البته رقابت بهتری برای ما ایجاد می‌شود و زودتر پیشرفت می کنیم.  انیمیشن باید در تراز انیمیشن خارجی شود تا مخاطب فیلم را انتخاب کند. حداقل دو سال شبانه روزی 220 نیروی متخصص کنار هم کار کردند که مدیریت و هدایت آن ها کار بسیار سختی است.

این کارگردان درباره هزینه تولید فیلم گفت: هزینه فیلم انیمیشن «کوکو» که 200 میلیون دلار بوده است که نزدیک به 900 میلیارد تومان هزینه اش است و ما کمتر از یک دویستم این مبلغ برای فیلم هزینه کردیم که شاید به رقم 800 هزار دلار برسد اما فاصله کیفیتی با آن اثر نداریم و این فیلم ماحصل تلاش جوانانی است که تلاش کردند تا برای مخاطب فیلمی در خور بسازند.

 

هادی حجازی‌فر: خودم را در «به وقت شام» دوست ندارم

بازیگر فیلم سینمایی «به وقت شام» با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها و تناقضهایی که با تصویر ذهنی حاتمی کیا درباره نقش خود داشته، افزود: شما تصور کنید هفت الی هشت بازیگر اینجوری حرفه‌ای بازی می‌کنند بعد شما بخواهید یک گوشه با کمترین میمیک بایستید. اصلا فالش می‌شود، من کاملا متوجه بودم چه می‌گویم ولی یک مقاومت درونی یک لحظاتی اتفاق می‌افتاد.

رونمایی از سه فیلم کامیون، جاده قدیم و فیلشاه

عنقا در این خصوص گفت: ولی آنجا کارگردان مثل یک رهبر ارکستر است، هر کدام از بازیگران مهم نیست که نت بالا یا پایین بزنند مهم آن صدای انتهایی است.

حجازی‌فر گفت: بله درست است. من حتی اگر درست بازی می‌کردم ولی در آن مجموعه تبدیل به یک بازی غلط می‌شد، آقای حاتمی‌کیا مجبور بودند که همه اینها را یک دست کنند. نگرانی که می‌گویم می‌ترسیدم به فیلم حاتمی‌کیا آسیب بزنم، این بود که شاید خیلی مسلط به این مدل بازی کردن نبودم. حتی بعدا هم که از ایشان پرسیدم احساس رضایت کردند حالا نمی‌دانم، شاید من را دوست دارند و این حرف را زدند. من هنوز فیلم را ندیده‌ام و واقعا خیلی استرس دارم، فقط امروز رفتم «لاتاری» را دیدم.

این بازیگر درباره واکنش‌های مثبت مردم گفت: بله فیلم، فیلم خوبی است و لحظاتی دارد که به نظر من برای اولین بار است که در سینمای ایران آنها را می‌بینیم، من بابک را می‌بینم ، بقیه بچه‌ها را میبینم. من همه را در فیلم دوست داشتم ولی خودم را دوست نداشتم، این را صادقانه می‌گویم.

او با بیان اینکه در این فیلم خیلی چیزها آموخته است، تاکید کرد: می‌دانید که علاقه‌مندی اصلی من کارگردانی است، من بی‌نهایت از ابراهیم حاتمی‌کیا یاد گرفتم؛ او واقعا در کارگردانی تسلط دارد به همه چیز، به همه بچه‌ها. 

 

سیامک صفری: «بمب» از زاویه نگاه یک کودک روایت می‌شود

سیامک صفری بازیگر سینما و تئاتر درباره فیلم سینمایی «بمب» به کارگردانی پیمان معادی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد، به مهر گفت: امسال من در جشنواره ملی فیلم فجر تنها فیلم سینمایی «بمب» را برای نمایش دارم که داستان عاشقانه ای دارد. این فیلم به موشک باران تهران توسط عراقی ها اشاره دارد و دوره ای است که نسل ما آن را تجربه کرده ایم.

پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی /

وی افزود: شرایط جنگ فضای غالب این فیلم را تشکیل می دهد زیرا در آن دوران همه چیز تحت تاثیر نگرانی های جنگ قرار داشت و مردم شهری هم درگیر چنین فضایی بودند البته در همین حین داستانی در فیلم شکل می گیرد که بسیار لطیف است و با فضای جنگ کُنْتْراست دارد. در واقع حالی در فیلم وجود دارد که با خشونت بمباران در تضاد است.

صفری با اشاره به اینکه عشقی که در این اثر وجود دارد بسیار بکر و خاص است، توضیح داد: در «بمب» نقش پدر سعید را ایفا می کنم که سعید یک کودک و پرسوناژ اصلی قصه است. سعید روایتگر قصه است و قصه از زاویه نگاه این کودک روایت می شود.

صفری با اشاره به تجربه همکاری با پیمان معادی کارگردان «بمب» بیان کرد: همکاری با پیمان معادی برای من تجربه خوبی بود زیرا او کاملا به کارش مسلط بود و فضای فیلم و آدم های قصه اش را به خوبی می شناخت از همین رو همه چیز در آرامش پیش رفت. «بمب» یک فیلم شهری است و اغلب داستان آن در یک خانه روایت شد.

 

فرهاد توحیدی: جای نقد منصفانه آثار سینمایی در تلویزیون خالی است

فرهاد توحیدی با بیان این که نقد منصفانه در تلویزیون به سینمای ایران کمک شایانی می کند، اظهار کرد: تلویزیون می تواند بازتاب دهنده زوایای سینما باشد و برنامه های این رسانه درباره سینما باید طوری باشد که عقده گشایی نکند زیرا در این صورت به حل مسایل و مشکلات سینما کمک نمی کند.

پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی / خط و نشان منیژه حکمت برای سانسورچی‌ها

توحیدی ادامه داد: در حال حاضر برنامه هایی که از تلویزیون درباره سینما پخش می شود اطلاعات چندانی به مخاطب نمی دهد و مسایل زیرساختی و صنفی این هنر - صنعت را مطرح نمی کنند. این برنامه ها به نوعی به لحاظ فرم و محتوا تبدیل به عقده گشایی می شود در حالی که بهتر است، تولید برنامه های تلویزیونی در جهت ارتقای سطح فرهنگی، هنری و محتوایی سینما باشد.

این مدرس سینما با بیان این که تلویزیون همواره از جاذبه سینما استفاده می کند، گفت: محبوبیت و نفوذ برنامه های تلویزیون درباره سینما به دلیل آن است که در این برنامه ها از بازیگران و دست اندرکاران سینما که برای مردم قابل توجه هستند، استفاده می شود و رسالت مهم (کمک به سینمای ایران ) مورد توجه قرار نمی گیرد.درحالی که کمک به سینمای ایران مهمترین رسالت تلویزیون است و باید برای ارتقای سطح کیفی تولیدات سینمایی با آسیب شناسی و بررسی و تحلیل تلاش کند.

 


دیدار مسئولان سینما در غیاب دبیر جشنواره فیلم فجر با یادگار امام راحل

محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی کشور در سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و در آستانه آیین افتتاح سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام راحل دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار که علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و علیرضا رضاداد مشاور عالی رییس سازمان سینمایی حضور داشتند، محمدمهدی حیدریان گزارشی را از 'برنامه جامع سینمای ایران' و نیز ویژگی و برنامه های جشنواره امسال فیلم فجر بیان کرد. نکته جالب اینکه در این دیدار ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر حضور نداشت!
 پیش‌بینی کاهش مشارکت مردم در آرای مردمی / خط و نشان منیژه حکمت برای سانسورچی‌ها

 

«کامیون» به نمایش درآمد / پرتوی: قصد داشتم با بهروز وثوقی بنویسم

«کامیون» فیلم تازه کامپوزیا پرتوی در سینمای رسانه‌ها -سینماملت با حضور عوامل این فیلم سینمایی به نمایش درآمد. سپس جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کامپوزیا پرتوی در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

پرتوی در پاسخ گفت: من این فیلم نامه را در سال 2000 نوشتم و 2001به چندین جشنواره فرستادم که در هر دو جشنواره ای که فرستادم فیلمنامه برتر شد و جایزه هم برد اما فرصت نشد فیلم را بسازم. شاید اگر آن زمان آن را می‌ساختم می گفتید فیلم «فراری» تحت‌تاثیر این فیلم من بوده است. ما چنین موضوعاتی زیاد داریم. فیلم کوتاهی ساخته شد پیتر فالک نقش راننده را بازی کرد که بین مکزیک و آمریکا داستان می گذشت و در فیلم خانمی را می خواست به آن سوی مرز بفرستد برای زایمان. به هر حال این موضوعات زیاد است و قبل از انقلاب هم فیلمی به اسم جاده با چنین محتوایی داشتیم که در فرهنگنامه جمال امید هم می توانید اطلاعاتی از این فیلم پیدا کنید.


او در ادامه گفت: حدود سال 60 و سر صحنه فیلمبرداری گلنار در جنگل های دوهزار بودیم و مرحوم سجادی حسینی دستیارم بود و من دیدم او بسیار استرس دارد و پرسیدم چرا مدام می خواهد برود شهر... من از سجادی حسینی پرسیدم مشکل چیست؟ گفت من در تهران خانه ای گرفته ام و همسرم مشکلی پیدا کرده و... این مشکل اسباب و اثاثیه همسر او ایده این فیلم برای من بود و سعی کردیم به او کمک کنیم. اصل فیلم نامه من از سال 67 بود تا به حال و امروز توانستم آن را بسازم.

پرتوی گفت: من در فرصت ممنوع الفعالیت شدنم که بعد از «افسانه دو خواهر» برایم ایجاد شد، تصمیم گرفتم بازیگرانی را به کار در خارج از کشور دعوت کنم. بهروز وثوقی بعد از اینکه فیلمنامه را خواند، گفت از فیلمنامه خوشش آمده و من متوجه شدم برای حضور وثوقی در ایران مجوز نداده اند. من تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کردم و زمانی را که خانه‌های کردها را آتش می زنند، به داستان ربط دادم. بعد از مدتی و بعد از تغییراتی که دادم، متوجه شدم هزینه ساخت فیلمم در ترکیه را هم ندارم و به بهروز وثوقی اعلام کردم که شرایط برای ساخت فیلم در ترکیه فراهم نیست.

 

حکمت و افشاگری درباره‌ پشت پرده جشنواره فیلم فجر: سناریوی جشنواره از قبل نوشته شده است

پس از نمایش فیلم «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، منیژه حکمت دست به افشاگری زد و در نشست خبری با حضور اهالی رسانه‌ها در پردیس ملت گفت: در یک سالن 400 نفره، فقط 6 تا 10 بلیت برای بلیت‌فروشی درنظر گرفته شده و باقی آن را به ارگان‌ها داده‌اند... دیروز من در سینما آزادی و مگامال بودم و شاهد بودم که درصد کمی از بلیت‌ها به مردم تعلق دارد و درصد بالایی در اختیار ارگان‌های خاص است و این موضوع برای من بسیار ناراحت‌کننده است.


منیژه حکمت با بیان اینکه سناریوی جشنواره فیلم فجر از قبل نوشته شده‌، با اشاره به اینکه که سیمرغ بلورین آرای مردم نوش جان‌شان و در ادامه تاکید کرد: «دیگر در هنگام نمایش فیلمم به سینماهای مردمی جشنواره نمی‌روم.»  

این کارگردان سینما در پاسخ به پرسش تابناک مبنی بر اینکه آیا وعده‌اش درباره پیگیری ماجرای جلوگیری معاون نظارت پیشین سازمان سینمایی مبنی بر زدن رای سرمایه گذارش به جایی رسیده؟، گفت: بله، ایشان قائم مقام (فارابی) شد!

حکمت در پاسخ به خبرنگار ستاد خبری جشنواره که مامور شده بود بپرسد با وجود مشخص بودن سناریوی جشنواره چرا در این رویداد شرکت کرده، تاکید کرد: اشتباه کردم و این موضوع را به صراحت می‌گویم.

افشاگری حکمت و حتی پرسش خبرنگار ستاد خبری جشنواره از سوی مسئولین جشنواره سانسور شد و در گزارش منتشر شده از این نشست بر روی سایت جشنواره فیلم فجر درج نشده است!

 

جنجال ابراهیم حاتمی کیا در مشهد

ابراهیم حاتمی کیا که تقریباً در همه دوره‌های حضور در جشنواره به نحوی از انحاء جنجال آفرین بوده است، این بار در اکران فیلم «به وقت شام» در مشهد به یک باره معترض فیلمبرداری عده‌ای از اثرش با دوربین توسط برخی تماشاگران شد و مانع از استمرار نمایش فیلم شد. حاتمی کیا در این دوره به واسطه دوستی با مسئولین فعلی سازمان سینمایی بعید به نظر می‌رسد انتقادی متوجه جشنواره فیلم فجر بنماید.

 

فیلشاه به نمایش درآمد / در خارج از ایران اکران می‌کنیم

نشست رسانه‌ای انیمیشن «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان؛ کارگردان، حامد جعفری؛ تهیه‌کننده، حسن ایوبی؛ تدوینگر، حسین مهدوی؛ صداگذار، مهدی پاکدل؛مدیر تولید، سعید شیخ‌زاده؛ صداپیشه و با اجرای محمود گبرلو امشب جمعه سیزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

کارگردان فیلشاه در ادامه گفت: کمپانی‌های بزرگ دنیا طی صد سال یاد گرفته‌اند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کرده‌ایم. در فیلشاه، فضا و قصه نسبت به شاهزاده روم تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده بهتر هم خواهد شد.

شیخ‌زاده در ادامه درباره نادیده گرفته شدن کودکان و نوجوانان در ساخت فیلم گفت: حال و احوال تماشاچی سینما خوب نیست و عادت کرده‌ایم غم و غصه را روی پرده سینما ببینیم. زمانی که این فضا را نشان می‌دهیم مورد استقبال قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته ما دارای سینمای کودک بودیم اما من چندین سال است که به جشنواره کودک می‌روم و فیلم مناسب برای این سن نمی‌بینم. امروز ما دچار بدبینی به سینمای کودک هستیم چون این فکر وجود دارد که سود مالی ندارد. ما باید به این نتیجه برسیم که کودکان ما نیاز به خوراکی دارند که هویت ایرانی‌شان را به آن‌ها بدهد و تنها از انیمیشن‌های خارجی تغذیه نشوند. ما می‌توانیم همانطور که به اسکار فیلم می‌فرستیم، به کن هم انیمیشن بفرستیم.

جعفری درباره پخش بین‌المللی فیلشاه گفت: این اثر برای پخش بین‌المللی دوبله انگلیسی و فرانسوی خواهد شد. ما برای شاهزاده روم در آلمان، انگلیس و فرانسه اکران داشتیم و از آن تجربیات برای این انیمیشن استفاده خواهیم کرد. از یک پخش‌کننده ترکیه‌ای درخواست داشتیم که مذاکراتی انجام شده است و بعد از جشنواره پیگیر خواهیم شد.

 

حواشی روز نخست جشنواره؛ رها کردن رسانه‌ها بدون اینترنت و بحران پارکینگ!

همانگونه که رسانه‌ها پیش بینی کرده بودند، بحران اینترنت و پارکینگ در پردیس ملت گریبان‌شان را می‌گیرد، به گونه‌ای که بسیاری از رسانه‌ها نتوانستند به صورت آنلاین اقدام به پوشش روز نخست جشنواره بنمایند. در همین زمینه مهر گزارش داده است: از آنجایی که کاخ جشنواره از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت منتقل شده است اولین روز جشنواره برای اهالی رسانه، خبرنگاران و منتقدان با اندکی سردرگمی همراه بود و به دلیل ناآشنایی با فضای پردیس ملت بسیاری از آنها به دنبال سالن های مختلف نمایش فیلم، کافی نت و مکان های مورد نیاز دیگرشان می گشتند.

ضعیف بودن اینترنت اصلی ترین مساله روز اول جشنواره محسوب می شد به این ترتیب که اینترنت در طبقات مختلف مخصوصا طبقه منفی ۲ که سالن نشست خبری و سالن ۳ و ۴ نمایش فیلم ها در آن وجود دارد ضعیف بود و مدام قطع و وصل می شد و خط های تلفن همراه نیز آنتن نمی داد. حتی اعضای ستاد خبری و روابط عمومی هم با این مشکل مواجه بودند و در صورت آنتن دادن تلفن های همراه از اینترنت گوشی هایشان استفاده می کردند.

منیژه حکمت: سناریوی جشنواره نوشته شده، مردم در سالن‌ها نیستند / سانسور سخنان حکمت / انیمیشن 800 هزار دلاریِ ایرانی / یخ جشنواره آب نشد / رها کردن رسانه‌ها بدون اینترنت!

مشکل دیگر روز اول که به نظر می رسد در روزهای دیگر نیز برای اهالی رسانه مساله ساز شود، کوچک بودن پارکینگ پردیس ملت است. امروز با وجودی که اولین روز جشنواره به حساب می آمد و هنوز آن طور که باید تنور این رویداد گرم نشده بود اما اهالی رسانه با مشکل کمبود جای پارک مواجه بودند چون ظرفیت اندکِ پارکینگ پردیس ملت جوابگوی تعداد ماشین هایی که قرار است در این محل پارک کنند، نیست همچنین نبود ون‌هایی که قرار بود در پارکینگ دوم که در طرف دیگر اتوبان نیایش قرار دارد و در واقع پارکینگ دانشکده پرستاری و داروسازی است، برای انتقال اهالی رسانه به پردیس ملت وجود داشته باشد مشکلاتی را برای خبرنگاران به وجود آورد و آنها مجبور شدند به سختی و با پای پیاده خودشان را به پردیس ملت برسانند. مساله بعدی ترافیک اتوبان آیت الله هاشمی رفسنجانی است که از روز شنبه و در طول هفته احتمالا برای ورود به پردیس ملت مشکلاتی را به وجود می آورد. اینها مسایلی بود که از چند وقت پیش از سوی رسانه ها مطرح شده بود ولی هر بار مسئولان اعلام کردند فکر همه مشکلات را کرده اند.

دور بودن فاصله سالن ۳ و ۴ از سالن ۱ و ۲ این امکان را از خبرنگاران برای رسیدن به عوامل فیلم ها و گفتگو با آنها می گیرد چون عوامل فیلم ها معمولا در سالن ۳ به دیدن فیلم شان می نشینند و پس از آن بلافاصله به سمت سالن نشست خبری که نزدیک همین سالن در طبقه منفی ۲ قرار دارد، هدایت می شوند بنابراین خبرنگارانی که در سالن ۱ و ۲ واقع در طبقه مثبت یک به دیدن آن فیلم نشسته اند با وجود مشکلاتی که وجود دارد دیرتر به عوامل فیلم می رسند بنابراین اکثرا ترجیح می دهند در سالن های ۳ یا ۴ که به سالن نشست فیلم ها نزدیک است، فیلم ببینند.

امسال حضور رسانه های تصویری اینترنتی در جشنواره بسیار پررنگ است و از آنجا که عوامل فیلم ها بعد از نشست فیلم شان نمی‌توانند در پردیس ملت حضور داشته باشند و حتی محل پذیرایی از آنها هم متفاوت از اهالی رسانه است، شاهد حضور پرتعداد این رسانه ها در کنار عوامل فیلم ها برای گرفتن مصاحبه های تصویری هستیم که امکان گفتگو برای رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها را محدود می کند. گفتگوهای مکرر و سوالات تکراری و غیرتخصصی این شبکه های اینترنتی دیگر رمقی برای عوامل فیلم باقی نمی گذارد تا با خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب نیز مصاحبه کنند و بعضا باعث کلافه شدنشان نیز می شود.

 

حرف‌های باران کوثری در اکران عرق سرد

نیلوفر اردلان بازیکن باسابقه تیم ملی فوتسال زنان ایران که شهریور 1394 به دلیل عدم موافقت همسرش برای خروج از کشور، موفق نشد. اکنون فیلم عرق سرد به کارگردانی سهیل بیرقی از این ماجرا وام گرفته و باران کوثری این نقش را برعهده داشته است. باران کوثری با فرشته کریمی یکی از بهترین فوتالیست‌های زن آسیا و جهان در اکران جشنواره فجر این فیلم در پردیس کوروش ظاهر شد و در این زمینه سخن گفت. صحبت‌های او را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

«هفت» با رشیدپور از امشب

پخش زنده برنامه سینمایی «هفت» ویژه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از امشب ـ جمعه ـ در شبکه سه آغاز شد و ساعت ۲۲ و ۳۲ دقیقه به صورت زنده، پس از اخبار شبانگاهی پخش شد. در این برنامه رشیدپور نتوانست مسلط ظاهر شود. گفت و گوی تخصصی با عوامل فیلم شعله ور متشکل از حمید نعمت الله کارگردان، امین حیایی نویسنده و هادی مقدم دوست نویسنده این فیلم سینمایی برگزار شد، به پراکنده گویی گذشت که متاثر از عدم تسلط رشیدپور بود.

 

پیش بینی خوشبینانه فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی

بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانه‌ترین ارزیابی ممکن پیش بینی می‌کند. این پیش بینی فروش سه فیلم به نمایش درآمده در روز نخست که از شکست احتمالی هر سه فیلم در گیشه حکایت دارد:

منیژه حکمت: سناریوی جشنواره نوشته شده، مردم در سالن‌ها نیستند / سانسور سخنان حکمت / انیمیشن 800 هزار دلاریِ ایرانی / یخ جشنواره آب نشد

جمع بندی روز نخست؛ در انتظار روز دوم

در نخستین روز جشنواره فیلم فجر، دور از انتظار نبود که فیلم «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما اینکه فیلم تا این حد دستش خالی باشد، باورنکردنی بود. انتظار می‌رفت منیژه حکمت پس از سال‌ها با دست پر در مقام کارگردان به صحنه بازگشته باشد اما «جاده قدیم» آن فیلمی نبود که از کارگردان «زندان زنان» انتظار داشتیم و تماشاگران ناامیدتر از قبل در تبعیدگاه ملت جشنواره را دنبال می‌کردند. البته فیلم حکمت در مقابل فیلم پرتوی یک شاهکار محسوب می‌شد!

در آخر نوبت به نمایش فیلم انیمیش «فیلشاه» رسید؛ فیلمی که انقدر از تکنیک انیمیشن روز دنیا عقب بود که اغلب رسانه‌ها ترجیح دادند تا انتها تماشا نکنند و به همین دلیل نشست خبری این فیلم خلوت بود. البته بعید نیست با همان فرمولی که فروش انیمیشن پیشین این فیلم پنج میلیاردی شد، این فیلم نیز فروش بالایی داشت باشد و از قضا با در نظر گرفتن این امدادهای غیبی در ارزیابی تابناک، 3 میلیارد تومان فروش برای این فیلم در نظر گرفته شده، در غیر این صورت این فیلم خرف جدی در گیشه نیز نخواهد داشت. در مجموع همه در انتظار دو سانس اول روز دوم جشنواره هستند و انتظار می‌رفت «شعله ور» حمید نعمت الله یا «بمب» پیمان معادی، یخ جشنواره را آب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
900هزار میلیارد تومن؟!!!؟؟؟!؟!!!؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
بله 681 میلیون دلار هم فروش داشت که میشه تقریبا 3000 میلیارد تومن
از اغراق 900 هزار میلیارد تومن!!! ک برابر با 200 میلیارد دلاره و نه 200 ملیون دلار میشه نتیجه گرفت ک 800 هزار دلار هم دروغی بیش نیست. قطعا خیلی بیشتر ازین حرفاست. یعنی کمتر از 4 میلیارد تومن برای حقوق 220 نفر؟
لایک و دیسلایک کامنت ها برای افراد خارج از کشور کار نمیکند. آیا مشکل فنیست یا از عمده؟
فیلم شما هم هیچ ارزشی نداشت
کلا هنرمند ها و تمام سلیبریتی ها گستاخ شدند
سینمای دوزاری
سلام شما از گذاشتن عکس های مستحجن هنر پیشه ها جه چیز را دنبال میکنید جز این نیست که شما با این کار به فساد و فحشاء کمک میکنید و از یک رسانه ای که جایگاه با ارزشی دارد دور از انصاف میباشد که جامعه اسلامی راکه با خون هزاران انسانهای پاک آبیاری شده را به فراموشی گذاریم البته که شما هم چنین قصدی را ندارید باید مراقبت نمود که اینگونه به فساد و فحشاء دامن نزنیم
رشیدپور بسیار غیر حرفه ای با سوالهای بی ربط بود. در مقایسه با جیرانی و افخمی به قول فراستی به صفر هم نمیرسه
پوشش ناجور و نامتعارف و غیر دینی به اصطلاح هنرمندان زن باعث تاسف در نظام مقدس جمهوری اسلامی است
دریغ از یک جو غیرت ایرانی!!!!
از جناب رشیدپور ایراد گرفتم سانسور کردید؟پس چرا سانسور شدن حکمت می نویسید؟
خانم حکمت ،اگر جشنواره از نظر شما مشکل دارد چرا شرکت کردید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار