بازدید 5865
۱

پيگيری گزارش پزشکي قانوني درباره مرگ سينا قنبري

کد خبر: ۷۶۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶ 25 January 2018

اگر برنامه‌ها به همين منوال پيش برود و حرف‌و‌حديث تازه‌اي پيش نيايد، يکشنبه هفته آينده نمايندگان مجلس براي بازديد از اوين، عازم شمال تهران خواهند شد. تا اينجاي کار، حضور برخي نمايندگان عضو فراکسيون اميد در اين هيئت مسجل شده است.

در همين حال، پيگيري‌هاي «شرق» نشان از آن دارد که به دنبال مکاتبه يکي از نمايندگان عضو فراکسيون اميد، به‌زودي رئيس پزشکي قانوني اطلاعات مرتبط با پرونده پزشکي مرگ سينا قنبري را به مجلس دهم ارائه خواهد کرد. در همين حال، بنا بر توافق‌هاي صورت‌گرفته عبدالکريم حسين‌زاده، جواد فتحي، محمدعلي وکيلي و حسن کاظمي از حاضران در هيئت بازديد از زندان اوين خواهند بود. فاطمه سعيدي که از همان فرداي اعتراضات و بازداشت‌ها پيگير آزادي زندانيان بود نيز روز گذشته به ايلنا خبر داد در اين هيئت بايد حتما يک زن حضور داشته باشد؛ با‌اين‌حال، هنوز بود و نبود يک زن در هيئت بازديدکننده از اوين قطعي نشده است. عليرضا نوبخت، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، نيز هفته پيش در نامه به رئيس کميسيون قضائي مجلس، خواهان حضور نماينده‌اي از اين کميسيون در هيئت بازديد شده بود.

حضور چند نماينده اميدي

ناآرامي‌هاي اخير در ايران با بازداشت و دستگيري نزديک به سه‌هزارو ٧٠٠ نفر همراه بود و به گفته وزير کشور، ٤٢ هزار ايراني را به خيابان‌ها کشاند. برخي دانشجو بودند و برخي دانش‌آموز و به گفته خيلي از مسئولان، ميانگين سنی معترضان اخير جوان بود. وزير علوم خبر داده همه دانشجويان آزاد شده‌اند. محمود صادقي، از نمايندگان پيگير وضعيت آزادي دانشجويان بازداشت‌شده، به «شرق» مي‌گويد: «تا جايي که مي‌دانم، دانشجويي در حبس نمانده و همه‌ آزاد شده‌اند؛ اما اگر موردي هست، تقاضا داريم شهروندان به ما اطلاع بدهند». صادقي در همين حال درباره اينکه آيا در هيئت بازديد از زندان اوين حضور خواهد يافت نيز گفته: «کميسيون قضائي مجلس اين ديدار را انجام خواهد داد و البته جمع ديگري از نمايندگان نيز حاضر خواهند شد. از فراکسيون اميد هم چند نفري حاضر شده‌اند. فهرست هنوز قطعي نشده است؛ اما تا جايي که اطلاع داده‌‌اند، يکشنبه بازديد از زندان اوين انجام مي‌شود». در همين حال علي‌اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها، به نکات و مواضع اخير مطرح‌شده درباره وضعيت زندانيان واکنش نشان داده: «تهمت بزرگي به زندان‌ها زده شد. سالانه صدها بازديد از زندان‌ها صورت مي‌گيرد».

نبايد خنثي و صوري باشد

صادقي که روز گذشته با نمايندگان عضو هيئت بازديد از زندان اوين ديدار داشته، همچنين به «شرق» مي‌گويد: «از آنجايي که امکان حضور همه در اين هيئت فراهم نيست، با نمايندگاني که بناست يکشنبه عازم اوين شوند، نکاتي را در ميان گذاشتم. مهم‌ترين مسئله اين بود که بايد بتوانيم جزئيات کاملي را از دلايل فوت سينا قنبري به افکار عمومي ارائه دهيم. نه اينکه پيگير ديگر موارد نباشند؛ اما اين مورد را به‌طور خاص دنبال کنند و گزارش آن را به اطلاع مردم برسانند. اين‌طور نباشد که اين بازديد بعدتر از جانب افکار عمومي بازديدی صوري و خنثي تلقي شود». او همچنين افزوده: «از آنها خواستم گزارش کاملي از نحوه بازداشت، زمان بازداشت، پرونده در نيروي انتظامي، بازداشتگاه، پزشکي قانوني و تمام مراحل حضور در زندان بررسي شود».

سينا قنبري ٢٣ساله بود و ۱۷ دي ۱۳۹۶ در زندان اوين فوت کرد. او در جريان ناآرامي‌هاي اخير در دي ۱۳۹۶ از سوی نيروي انتظامي بازداشت و در بند چهار اين زندان درگذشت. ۱۹ دي ۱۳۹۶ عباس جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران، اعلام کرد درباره «خودکشي» سينا قنبري پرونده قضائي تشکيل شده ‌است.

واکنش‌ها به يک خودکشي مبهم

مسئله سينا قنبري و وضعيت مرگ مبهم او در زندان اوين، حالا از سوی برخي ديگر از نمايندگان نيز در حال پيگيري است. اعضاي فراکسيون اميد بنا ندارند اطلاعات و جزئيات بيشتري در اختيار «شرق» قرار دهند؛ با‌اين‌حال صادقي مي‌گويد: «يکي ديگر از نمايندگان عضو فراکسيون اميد نيز در نامه به رئيس پزشکي قانوني کشور خواستار ارائه گزارش کامل مرگ سينا قنبري به مجلس دهم و بررسي آن در مجلس شده است». در همين حال علي‌اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها، به نکات و مواضع اخير مطرح‌شده درباره وضعيت زندانيان گفته: «دشمنان داخلي و خارجي تلاش مي‌کنند ارزش‌هاي نظام را از طريق شايعه‌سازي زير سؤال ببرند؛ به‌تازگی در تهمتي ادعا کرده‌اند به اجبار به زندانيان دارو داده شده است. روابط عمومي‌ها بايد با پرکردن خلأ‌ها و اطلاع‌رساني دقيق و به‌موقع، باب شايعه‌سازي را ببندند».

نماينده مجلس نمي‌تواند از اوين سرزده بازديد کند

آسيه باکري، دختر شهيد باکري، نيز در توييترش نوشت: «من برام جالبه و سؤاله که چرا يک نماينده مجلس در لباس وکيل مردم، نمي‌تونه بدون اجازه و اين‌همه جلسه خودش سرزده بره زندان اوين و ببينه چه خبره؟!». محمدرضا بادامچي، عضو فراکسيون اميد، نيز پيش‌تر خواستار «پخش فيلم خودکشي يکي از بازداشتي‌ها «سينا قنبري» براي نمايندگان» شده بود؛ آنچه تا امروز به اجرا درنيامده است. مهدي شيخ، ديگر نماينده اصلاح‌طلب تهران، نيز به سايت خبري رويداد۲۴ در همين زمينه گفته بود: «قطعا نمايندگان انتظار دارند اگر فيلمي از خودکشي سينا قنبري در زندان وجود دارد، به آنها هم نشان دهند تا شبهه‌اي که به‌ويژه در بين مردم به وجود آمده، رفع شود».

بازديد از بند نسوان!

سيده‌حميده زرآبادي، نماينده قزوين در مجلس، نيز پيش از اين گفته بود نمايندگان پيگير مرگ سينا قنبري هستند و درخواست‌هايي از سوي نمايندگان براي بازديد از زندان و ملاقات با بازداشت‌شدگان اخير و بازبيني فيلم خودکشي سينا قنبري هم به صورت فردي و هم به صورت گروهي مطرح شده است. بازديد از اوين پيش از اين نيز اتفاق افتاده بود. برخي نمايندگان مجلس نهم از آن به هتل اوين تعبير کردند و برخي ديگر زواياي عيني‌تري از آن را ديده‌اند؛ با‌اين‌حال آن‌طور که صادقي گفته، گويا يکي از مهم‌ترين اهداف اين ديدار، علاوه بر بازديد و تدوين گزارش، رسيدگي به يک گزارش قانع‌کننده از دلايل و نحوه خودکشي سينا قنبري است. حضور يک زن نماينده نيز مي‌تواند مقدمات بازديد از بند نسوان زندان اوين را با جزئيات بيشتري فراهم آورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
والله فیلم خودکشی دیگه یکی از آن حرف های عجیب و غریب در تمام دنیاست .اگر دوربین مخفی داشته اید حتما کسی هم آن را کنترل می کرده چرا جلوی خودکشی را نگرفته اید؟

با این حرفها نمیتوانید مسیولیت شکنجه و فوت این جوان را از سر خود باز کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر