بازدید 3637

حقوق اساتید نباید با حقوق‌های نجومی اشتباه گرفته شود

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در رویکرد نمایندگان نباید حقوق اعضای هیات علمی با حقوق های نجومی اشتباه گرفته شود گفت: این حقوق نجومی نیست و بر پایه سال‌ها تلاش به اساتید تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۷۶۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 22 January 2018

دکتر حسین درگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با تعیین سقف حقوق برای اعضای هیات علمی، گفت: معلوم نیست تصمیم نمایندگان در این زمینه به چه مساله ای معطوف بوده است.

وی اظهار کرد: اعضای هیات علمی در زمان استخدام پس از سال ها کار و تلاش و ترفیع از درجه مربی به استادیار،دانشیار، استاد و سپس استاد تمام ارتقا پیدا می کنند و با تولیدات مختلف آموزشی و پژوهشی به رتبه استاد پایه 30 و 35 دست پیدا می کنند و در نهایت بر پایه سن و تجربه به مرور افزایش حقوق پیدا می کنند و ضریب حقوقی به آن ها تعلق می گیرد و در نهایت 12 تا 15 میلیون حقوق می‌گیرند.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در رویکرد بررسی بودجه نباید حقوق اعضای هیات علمی با حقوق‌های نجومی اشتباه گرفته شود، گفت: این حقوق نجومی نیست و بر پایه سال ها تلاش به اساتید تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر من 25 سال سابقه کار دارم و بالای 5 میلیون تومان حقوق میگیرم، این حقوق از روز اول به من تعلق نگرفته و در طول مدت 25 سال با توجه به نگاه دولت های مختلف به دانشگاه‌ها و با این دید که اساتید و اعضای هیات علمی باید از رفاه نسبی برخوردار باشند و دغدغه کمتری داشته باشند تا بتوانند خدمت بیشتری به آموزش عالی کشور داشته باشند این حقوق افزایش پیدا کرده‌ است.

رییس سابق دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: نسلی که تربیت می شود نیاز به معلمانی دارد که دغدغه مالی نداشته باشند و از نظر انگیزشی و روحی و روانی و جسمی و مالی تامین باشند تا بتوانند وظایف خود را به شکل مطلوب انجام دهند، بنابراین سیاست حقوق دهی به اعضای هیات علمی بر این مبنا تاکنون دیدگاه درستی بوده ولی تصمیم اخیر جای بحث و بررسی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که نمایندگان دولت و نمایندگان وزارت بهداشت و آن دسته از نمایندگان مجلس که خود عضو هیات علمی هستند شرایط را کاملا درک کنند و اگر این مساله در صحن علنی مجلس مطرح شد از حقوق اساتید دفاع کنند.

وی تصریح کرد: با این طرح اینگونه به نظر می‌رسد که نگاه جامعه به حقوق اساتید این است که این حقوق نجومی است در حالیکه نمی دانند وضعیت گیرنده حقوق نجومی با کسی که سال ها زحمت می کشد و کار می کند فرق دارد و اعضای هیات علمی و اساتید با سال ها تلاش و نقش آفرینی در تولیدات علمی کشور و تربیت هزاران دانشجو به این شرایط رسیده‌اند.

درگاهی با بیان اینکه عدم افزایش حقوق اساتید و اعضای هیات علمی انگیزه را از اساتید به خصوص اساتید علوم پایه می گیرد تاکید کرد: به طور خاص اساتیدی که در حیطه علوم پایه پزشکی و علوم انسانی فعالیت می‌کنند اکثرا منبع درآمدی به جز حقوق دریافتی از دانشگاه ندارند و اگر قرار باشد که متناسب با نرخ تورم افزایش حقوق نداشته باشند نشان دهنده این است که تصور و دیدگاه است که حقوقی که می‌گیرند خیلی بیشتر از آنچه که حقشان است تعیین شده که این رویکرد درستی نیست.

این استاد تمام دانشگاه اظهار کرد: این مساله واقعیت دارد که اقشار محروم جامعه و کارمندان دولت زحمت می کشند و کار می کنند و حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند و دولت باید کمک بیشتری به آن ها کند اما این تصور هم نباید باشد که از حقوق بخش نخبه کشور که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی زحمت می‌کشند کم شود تا به کارکنانی که از نظر حقوقی نیازمندی بیشتری دارند پرداخت شود چرا که نه اسایتد به این کار راضی هستند و نه افرادیکه افزایش حقوق خواهند داشت در باطن از این موضوع راضی خواهند شد.

وی ادامه داد: این تایین سقف در صورت تصویب هم تاثیری در کار اعضای هیات علمی و میزان تلاش و فعالیت آن ها نخواهد داشت چراکه همکاران ما افراد ایثارگر ، فرهیخته و نخبه هستند و سال ها در این کشور زحمت کشیده اند و این مساله در میزان فعالیت آنها تاثیری نخواهد داشت و اساتید به دلیل این عدم افزایش حقوق دست به راه های فرعی و غیر اخلاقی نمی‌زنند ولی این سوال همواره در ذهن ها باقی خواهد بود که چرا این تصمیم گرفته شده است.

درگاهی در پایان خاطر نشان کرد: این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که فعالیت اعضای هیات معطوف به زمان اداری نیست و کارهای پژوهشی خود را در زمان هایی که در خانه هستند و در روز های تعطیل نیز انجام می دهند و این ها باید در نظر گرفته شود و این واقعیتی است که نباید نادیده گرفته شود و با وجود این مسائل اگر بخواهیم این 10 درصد هم افزایش را هم نداشته باشیم این نگرانی پیش می آید که نمایندگان مجلس بر چه اصلی و معیاری این تصمیم را گرفته اند و این ابهاماتی را به وجود می آورد که در شأن و اعتبار نمایندگان مجلس نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان