بازدید 4449

پرستاران از وعده ها خسته اند

کد خبر: ۷۶۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 22 January 2018

هر سال روز پرستار که فرا می رسد، یک مراسم نمادین برگزار می شود و تعدادی از پرستاران نمونه تقدیر می شوند. اما، واقعیت امر این است که آنها از وعده ها خسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، جامعه پرستاری کشور به عنوان پیشقراول در خدمت مقدم ارائه دهندگان خدمات سلامت به مردم و بیماران، بیشترین سختی و مشقت را متحمل می شوند و در عین حال، کم ترین نفع را می برند، چون بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، هنوز خدمات پرستاری تعرفه ندارد و پول خدماتی که ارائه می دهند، جای دیگری هزینه می شود.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تابستان سال ۸۶ در قالب یک طرح در صحن مجلس مطرح و با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب می رسد. از آن سال تاکنون، جامعه پرستاری همواره چشم انتظار اجرایی شدن این تعرفه هاست. اما هر کدام از وزرای بهداشت که روی کار آمده اند، فقط وعده داده اند. حالا، پرستاران بعد از یک دهه انتظار، از وعده ها خسته اند و می خواهند بدانند چرا اجرای یک قانون باید یک دهه معطل بماند.

محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری، در طول این سال ها بارها و به دفعات، پیگیر این موضوع بوده ، اما اذعان می کند که متاسفانه هنوز عایدی نصیب پرستاران نشده است.

او در گفتگو با خبرنگار مهر، از وجود جریانی خاص در روند تصویب بودجه سلامت انتقاد می کند و می گوید: جامعه پرستاری انتظار داشت، کمیسیون تلفیق مجلس در آستانه روز پرستار، خبر خوشی برای پرستاران داشته باشد. اما، هیچ اعتنایی به پیشنهاد اعتبار ۱۰۰۰ میلیاردی برای اجرای این قانون نشد.

شریفی مقدم در عین حال، ابراز امیدواری می کند که نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که در کمیسیون تلفیق حضور دارند، بتوانند این پیشنهاد را در صحن مجلس مطرح و آن را تصویب کنند.

در همین حال، محمدنعیم امینی فرد عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان این مطلب که تلاش می کنیم این پیشنهاد در صحن علنی تصویب شود، می گوید: برای این پیشنهاد مستقل از کمیسیون شناسه گرفتیم و آن را در کمیسیون تلفیق طرح کردیم اما به دلیل دیده نشدن منابع وارد دانسته نشد.

او با اینکه برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید منابع آن دیده شود، می افزاید: همچنان دنبال احقاق حقوق پرستاران هستیم، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از احکام برنامه ششم بوده و امیدواریم با تعامل و همفکری اعضای کمیسیون و انجمن های پرستاری بتوان نسبت به تصویب این پیشنهاد و مصوبه در صحن علنی اقدام کرد.

زهرا مرادی پرستار یکی از بیمارستان های دولتی تهران، دو شیفت کار می کند. او که اصلا راضی به اضافه کاری نیست، نسبت به اجباری بودن ساعت اضافه کاری به خاطر نبود نیروی مورد نیاز، به شدت گلایه می کند و می گوید: روز پرستار یک شاخه گل می دهند و اگر خیلی لطف کنند، یک هدیه نقدی ناچیز هم کنار آن می گذارند. اما، مشکل اینجاست که از فردای روز پرستار، دوباره همین مشکلات تکرار می شود.

او از بهبود وضعیت پرداختی پرستاران در قالب کارانه، به عنوان یک تسکین درد نام می برد و می افزاید: اگر تعرفه خدمات پرستاری را اجرا کنند، پرستاران به این کارانه ها نیاز نخواهند داشت. چرا باید پول خدماتی که ما انجام می دهیم، به جیب دیگران برود.

فرشته جباریان یکی دیگر از پرستاران بخش دولتی است که ۱۲ سال سابقه کار دارد.

او می گوید: از وقتی که یادم می آید، صحبت از اجرای تعرفه خدمات پرستاری بوده، اما می ترسم عمر ما به اجرایی شدن این قانون قد ندهد. من نمی دانم چرا دولت و مجلس به مشکلات پرستاران توجه نمی کنند.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، با اذعان به این واقعیت که عزیزترین و شریف‌ترین قشر در کنار کادر پزشکی، پرستاران هستند، می گوید: فشار روی آنها بیشتر از جامعه پزشکی است و کار بسیار سختی دارند و وضع معیشتی آنها در مقایسه با پزشکان یا پرستاران خارجی، مناسب نیست.

او با عنوان این مطلب که در دولت قبل اتفاقاتی افتاد و کمک‌هایی در مورد دریافت کارانه شد که البته کافی نیست. معتقد است که پرستاران حق دارند اظهار نارضایتی کنند و در عین حال تعدادشان نیز کم است؛ زیرا همین تعداد به اندازه دو برابر کار می‌کنند.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که دولت نمی‌خواهد بزرگ‌تر شود و اجازه استخدام نمی‌دهد، می گوید: ما اجبار می‌کنیم که پرستار اضافه کار انجام بدهد، اما او حاضر نیست این کار را انجام بدهد. فشار زیادی را تحمل می‌کنند و امیدواریم بتوانیم دولت و مجلس را متقاعد کنیم تا در این دوره متفاوت عمل شود. آرزو دارم اگر اشکالی در دولت یازدهم داشتیم، در این دولت اصلاح کنیم.

پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است که کمبود نیروی پرستاری در کشور ما باعث شده این گروه از کادر درمانی مجبور به حضور در شیفت های غیرمتعارف و انجام اضافه کاری های اجباری شوند. از سوی دیگر، با توجه به مشکلاتی که بیماران بستری در بیمارستان ها دارند باعث می شود معمولا کم تحمل شده و نسبت به پرستاران که بیشترین حضور در بیمارستان ها را دارند، پرخاش کنند. از طرفی همراهان این بیماران نیز به علت نگرانی ها و اضطراب های ناشی از بیماری بیمارشان، از پرستاران انتظارات بیشتری دارند، این در حالی است که اولویت کادر پرستاری بر اساس نیاز بیماران است.

بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۸۵ درصد پرستاران در ۶ ماهه اول سال مورد تعدی کلامی و فیزیکی قرار گرفته اند که این آمار نگران کننده است. پرستاران همچنین به طور مستمر با عوامل بیماری زا مواجه اند و همواره در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری های خطرناک قرار دارند که این وضعیت باعث می شود مواردی از فوت پرستاران بر اثر ابتلا به این قبیل بیماری ها را نیز داشته باشیم.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، می گوید: شرایط سخت حرفه پرستاری باعث شده برای جذب نیروی پرستاری در دنیا شرایط خاصی را تعریف کنند، اما متاسفانه در جامعه ما بی توجهی مسئولین سازمان ها و دستگاه های مختلف منجر به این مسئله شده که شرایط کار پرستاری سخت تر شود.

او معتقد است؛ نداشتن امنیت شغلی، فرسودگی شغلی و از همه بدتر بی توجهی مسئولین به مشکلات حرفه پرستاری، باعث شده تا موانع خدمتی پرستاران روز به روز تشدید شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار