بازدید 8487
۵

سیب‌های ایرانی پشت مرز عراق ماندند

کد خبر: ۷۶۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 21 January 2018

مدیر مرز تجاری شلمچه در خوزستان گفت: اتمام اعتبار ثبت سفارش طرف عراقی، باعث توقف کامیون‌های ترانزیتی حامل بار میوه در مرز شلمچه در روز شنبه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید احمد اوالی مدیر مرز تجاری شلمچه با اشاره به لزوم تمدید ثبت سفارش کالا از سوی عراق اظهار کرد: بیش از ۸۰ کامیون ترانزیتی حامل بار سیب درختی به مدت چهار روز است به دلیل پایان یافتن مهلت اعتبار ثبت سفارش کالا از سوی طرف عراقی در مرز شلمچه متوقف شده اند که احتمال فاسد شدن بار این کامیون‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه صادرات سیب ایرانی به عراق ممنوع است، گفت: طرف عراقی واردات سیب درختی ایرانی را نمی‌پذیرد و تاکنون صادرات سیب ایرانی انجام نشده و تنها سیب درختی کشور‌های دیگر به عراق از این مرز صادر می‌شود.

اوالی اظهارکرد: در این راستا هفته گذشته با رایزنی و نشست با سفیر عراق در ایران موضوع صادرات سیب درختی به عراق مطرح شد و قول مساعد برای صادرات این محصول داده شد که تاکنون عملی نشده است.

وی افزود:با پیگیری و طرح مسایل و مشکلات بازرگانان در مرز شلمچه در نشست با سفیر عراق در ایران و کنسول ایران در بصره مقرر شد که سفیران ۲ کشور به وزارت کشاورزی عراق در بغداد مراجعه و موضوع را حل و فصل کنند.

اوالی گفت: متاسفانه بازرگانان بدون هماهنگی با طرف عراقی و به صورت سنتی بار را برای صادرات به عراق حمل می‌کنند و اطلاعی از پایان مهلت ثبت سفارش سیب درختی در عراق ندارند.

وی ادامه داد: ثبت سفارش کالا در مرز شلمچه عراق برای یک نفر داده شده، این درحالی است که اگر این روند از حالت انحصاری خارج شود می‌توان رقابت سالم در این زمینه ایجاد کرد.

اوالی اظهار کرد: در برخی اوقات ثبت سفارش وجود دارد، اما به دلیل انحصاری بودن، مطالبات غیرمتعارفی از بازرگانان ایرانی می‌شود و این امر در روند تبادل تجاری تاثیر منفی دارد.

مدیر مرز تجاری شلمچه سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه ورود کامیون‌های کالای صادراتی به مرز شلمچه از ۷۰۰ کامیون به ۳۰۰ کامیون رسیده، گفت: با روند اتخاذ شده از سوی طرف عراقی و مطالبه عوارض گمرکی و هزینه‌های ثبت سفارش تعداد کامیون‌های حامل بار روزانه کاهش چشمگیر داشته است.

اوالی هزینه متوسط هر تن بار صادراتی را ۱۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: هزینه باسکول هر تن بار صادراتی از سوی طرف عراقی ۱۰ هزار دینار معادل ۱۰ میلیون ریال است که به انضمام هزینه‌های جانبی دیگر همچون عوارض گمرکی و ثبت سفارش، برای بازرگانان مقرون به صرفه نیست.
وی بیان داشت: ورود کامیون‌های کالای صادراتی در مرز شلمچه با تخلیه و بارگیری یکهزار و ۵۰۰ کامیون حمل کالا در عراق باعث ایجاد اشتغال در منطقه شده است.

اوالی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بازسازی مناطق مختلف در عراق آغاز شده و نیاز عراقی‌ها به مصالح ساختمانی افزایش یافته امید است در ماه‌های آینده صادرات مصالح ساختمانی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مرز شلمچه به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به بازرگان است، افزود: هم اکنون در مرز شلمچه با وجود انبارها، بارانداز، امکان صادرات با ظرفیت تردد بیش از دو هزار کامیون در روز از سمت ایران وجود دارد.

روزانه به طور متوسط ۳۰۰ دستگاه کامیون حامل محصولاتی نظیر میوه و تره بار، مواد غذایی و لبنی، مصالح ساختمانی و ماده اولیه سیمان (کلینکر) از مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری خرمشهر، به عراق عزیمت می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵
روابط اقتصادی با عراق بیشتر به زیان ایران بوده .
خدا رو شکر که صادر نشد، برگردونین تا گرون نشده مردم خودمون بخورن.
کشوری که سیب هایش را مردمان خودش نمی خورند!!
کشورهای دوست به ایران به عنوان قلک پول نگاه میکنند
یک نفر بایستی اطلاع رسانی می کرد که ثبت سفارش نمی شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان