بازدید 5660

کاهش قیمت نفت با احتمال قریب الوقوع افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکا

روز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود وبه بشکه ای ۶۹.۳۱ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری احتمال افزایش تولید نفت توسط آمریکا عنوان شده است.  
کد خبر: ۷۶۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶ 19 January 2018

کاهش قیمت نفت با احتمال قریب الوقوع افزایش میزان تولید نفت توسط آمریکاروز جمعه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود وبه بشکه ای ۶۹.۳۱ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری احتمال افزایش تولید نفت توسط آمریکا عنوان شده است.  

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷۷ سنت  کاهش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۵۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۶۹ سنتی بشکه ای ۶۳.۲۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه ی هفته ی جاری قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، روز سه شنبه نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. 

به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، موجودی نفت در دنیا کاهش یافته است. دلیل این اتفاق ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک، افزایش میزان تقاضا و کاهش میزان تولید نفت خام توسط ونزوئلا به پایین ترین سطح خود از ۳۰ سال پیش تا کنون عنوان شده است. این در حالی است که این نهاد افزوده است که احتمال افزایش قریب الوقوع تولید نفت توسط آمریکا می تواند تعادل کنونی بازار را با خطر مواجه کند (و قیمت نفت را کاهش دهد).

همچنین، به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته ی منتهی به ۱۲ ژانویه آمریکا ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. این نهاد گفته است که آمریکا به زودی مرز تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز را رد خواهد کرد و در این خصوص جای روسیه و عربستان سعودی را خواهد گرفت. افزون بر این،  موسسه ی نفت آمریکا عنوان کرده است که در هفته ی منتهی به ۱۲ ژانویه، موجودی نفت این کشور با کاهش ۶.۹ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۱۲.۶۵ میلیون بشکه رسیده است. لازم به ذکر است که میزان فعلی موجودی نفت آمریکا در کمترین حد خود از سه سال پیش تا کنون و پایین تر از میانگین موجودی ۵ ساله ی نفت (۴۲۰ میلیون بشکه) در این کشور قرار دارد. 

افزون بر این، برخی تحلیلگران معتقدند که با نزدیک شدن به پایان فصل زمستان، میزان تقاضا در نیمه ی شمالی کره ی زمین کاهش خواهد یافت و این امر موجب خواهد شد که قیمت نفت کاهش یابد. از سویی دیگر، برخی دیگر از تحلیلگران اذعان کرده اند که وضع کنونی قیمت نفت (به دلیل تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا) مناسب است و به همین علت انتظار ندارند که بازار با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شود.                 

در پایان باید خاطر نشان گردد که به طور کلی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت نفت در هفته های اخیر ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است.

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر