بازدید 3389

موج فزاینده فشارهای تجاری آمریکا به چین

به رغم امتیازات مختلفی که چین به تجارت با آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور داده است، واشنگتن هر روز محدودیت های بیشتری برای پکن در نظر می گیرد.
کد خبر: ۷۶۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 18 January 2018

به رغم امتیازات مختلفی که چین به تجارت با آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور داده است، واشنگتن هر روز محدودیت های بیشتری برای پکن در نظر می گیرد.

به گزارش ایرنا به نظر می رسد به دلیل همین محدودیت ها نهایتا 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین تلفنی با ترامپ در این هفته گفت و گو کرد و وزارت خارجه چین هم به اقدامات واشنگتن اعتراض کرد.

این اتفاقات در حالی می افتد که دولت فعلی چین به دنبال روابط بسیار گرمی با ترامپ است و از هرگونه رویارویی و مناقشه با وی و دولتش پرهیز می کند و در هر شرایطی تلاش دارد تا بازرگانان آمریکایی را قانع کرده و به دولت آن کشور نشان دهد در حال کاستن از مازاد تجاری خود در برابر آمریکاست.

با این وصف صاحب نظران معتقدند این روش ها فایده ای نکرده است و بزرگترین شرکت های مخابراتی چین اکنون حق معامله و تجارت با آمریکا را ندارند.

در این میان، صاحب نظران به نام شرکت های 'هواوی' و 'زد تی یی' اشاره می کنند که هر دو از شرکت های بسیار مطرح در چین و جهان هستند، این شرکت ها بارها به دلیل روابط تجاری با آمریکا در سال های قبل حاضر شدند تجارت خود با بسیاری از کشورهای دیگر را محدود کنند و فشارهای واشنگتن موجب شده بود تا حتی آنها به آمریکا غرامت پرداخت کنند.

اما حالا شرکت های چینی که به بازار آمریکا نیاز زیادی دارند می گویند به دلیل سیاست ها و راهبردهای جدید دولت آمریکا مجبور شده اند از تجارت با این کشور کنار بکشند.

بر اساس گزارش موجود دو شرکت اعلام کرده اند در این شرایط نه با آمریکا تجارت کرده اند و نه می توانند این تجارت را داشته باشند و فعلا مجبور به توقف شده اند.

موضوع محدودیت برای سرمایه گذاری چینی ها در آمریکا هر روز شکل جدی تری به خود می گیرد و چینی ها که البته همچنان می خواهند نشان دهند روابط خیلی گرمی با ترامپ دارند همچنان حاشیه می روند و حاضر به اشاره های دقیق به موضوع نیستند.

اما از لابلای اخبار می توان دریافت مساله بسیار جدی است و برای نمونه لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین بدون آنکه حاضر به نام بردن از آمریکا شود گفت کشورهای دیگر باید سیاست عادلانه ای در قبال شرکت های چینی داشته باشند.

گزارش ها حاکی است موجی از فشارهای تجاری آمریکا علیه چین شروع شده است و بر همین اساس شمار زیادی از شرکت های چینی در ماه های گذشته نتوانسته اند در آمریکا سرمایه گذاری کرده و یا خریدهای بزرگ انجام دهند و هر بار واشنگتن به بهانه مسایل امنیتی مانع حضور آنها در بازار آن کشور شده است.

این موضوع بسیاری از شرکت های فروشنده محصولات آنلاین در چین و شرکت های مخابراتی را در معرض خطر قرار داده است و آنها در حال از دست دادن بازار چین هستند و پکن هم فعلا کاری از دستش برنمی آید و همچنان بر سیاست گفت و گو برای حل اختلافات تاکید می ورزد و آمریکا را شریک بزرگ تجاری خود می داند.

'زد تی یی' شرکت بزرگ مخابراتی چین در بیانیه ای آورده است دولت آمریکا هیچ سفارش خریدی به این شرکت نداده است و این به آن معناست که تجارتی با دولت آمریکا در میان نیست و چیزی فروخته نمی شود.

چین پذیرفته است که موجی از فشارها متوجه این کشور شده و شرکت هواووی هم در بیانیه مشابه آورده است سفارشی از دولت آمریکا دریافت نکرده است.

مقام های چین همواره تاکید می ورزند که اگر اختلافی وجود دارد باید با آمریکا گفت و گو شود اما واشنگتن در کنار تصویب پیمان روابط بیشتر و قوی تر با تایوان در روزهای گذشته و اقدام بازدارنده علیه شرکت های سرمایه گذاری چین نشان داده است به این درخواست های پکن وقعی نمی نهد.

ذخیره ارزی چین در دنیا در رده نخست قرار دارد و میزان ذخیره ارزی این کشور هم اکنون به بیش از سه هزار و 70 میلیارد دلار رسیده است.

دولت آمریکا بارها از چین انتقاد کرده است که به طور عمدی نرخ پول ملی‌اش را دستکاری می کند تا به بخش های صنعتی و تولیدی خود برای افزایش رقابت آنها در جهان مساعدت کند.

چین بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده است در حالی که ایالات متحده آمریکا دومبن شریک تجاری چین است.

میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 به 519.6 میلیارد دلار رسید در حالی که این رقم در سال 1979 یعنی زمانی که دو کشور روابط دیپلماتیک خود را برقرار کردند کمتر از 2.5 میلیارد دلار در سال بود.

در یک دهه گذشته، صادرات ایالات متحده به چین سالانه به طور متوسط ​​11 درصد افزایش داشته است در حالی که صادرات چین به ایالات متحده سالانه تنها 6.6 درصد رشد داشته است.

چین دارای مازاد در تجارت کالاها با ایالات متحده است در حالی که ایالات متحده مازاد تجاری خدمات را با چین حفظ می کند.

طبق گزارش اخیر کمیته ملی روابط ایالات متحده-چین مشاغل ایجاد شده توسط شرکت های سرمایه گذاری چینی در سراسر آمریکا از سال 2009 تاکنون 9 برابر افزایش یافته است و به 140،000 نفر در سال رسیده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان