بازدید 5154

اعتیاد اولویت نخست آسیب های اجتماعی است

کد خبر: ۷۶۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ 18 January 2018

مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در کنار موضوع هایی هم چون طلاق، حاشیه نشینی، فساد و فحشا و مناطق حاد و بحرانی، اعتیاد اولویت نخست آسیب های اجتماعی کشور مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا صرامی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در کیش افزود: بر اساس آخرین شیوع شناسی در جمعیت 15 تا 64 سال کشور 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف کننده مواد مخدر مستمر در کشور داریم که 156 هزار نفر معادل 6 دهم درصد زنان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این آمار 20 درصد افراد مصرف کننده مستمر مواد مخدر دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا هستند و 87 درصد این جمعیت دارای مشاغل اصلی و کاذب بوده که جمعیت کارگران جایگاه ویژه تری را در این بین دارد.

صرامی گفت: همچنین 2.1 دهم درصد دانش آموزان متوسطه دوم و هنرستان ها نیز تجربه مصرف داشته یا دچار مصرف شده‌ اند که چرخه مصرف در دانش‌ آموزان نگران کننده است.

وی افزود: در یک تحقیق در سال 1392 حدود 2.1 دهم درصد دانشجویان کشور گرفتار مصرف مواد مخدر و در تحقیق اخیر حدود 5 درصد آنان تجربه مصرف مواد مخدر را دارند.

مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: از مجموع آمار مصرف کنندگان کشور 22 درصد جمعیت کارگری است که در حوزه صنعت بوده و مصرف مواد مخدر دارند.

وی گفت: اغلب این افراد در موضوع مصرف مواد مخدر باورهای مثبت و یا نگرش مثبت دارند که باید برای این تغییر نگرش، دستگاه‌ های فرهنگی اقدام جدیدتری را انجام دهند.

صرامی خاطرنشان کرد: هم چنین مقرر شده است در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدرسه های مقطع متوسطه دوم نسبت به توانمندسازی و تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر از سوی وزارت آموزش و پرورش اقدام های موثرتری صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: از سال 1395 طرح توانمند سازی و روش های پیشگیرانه اولیه از اعتیاد در سطح 31 استان با آموزش 2300 نفر از مربیان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا آغاز شد که این طرح با هدف کاهش تمایل و خودداری از مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان متوسطه دوم و برای پیشگیری از اعتیاد رقم خورده است.

وی افزایش دانش و آگاهی دانش‌ آموزان، شناسایی توانمندی آنان در خود کنترلی و مراقبت از خود و نیز توانمند سازی مدیران و معلمان در سطح مدرسه ها و یکپارچه سازی خدمات پیشگیری از اعتیاد، شکسته شدن روحیه سکوت و انکار در برابر اعتیاد و نیز ایجاد مشارکت در دانش آموزان متوسطه دوم را از اهداف این طرح عنوان کرد.

وی تأکید کرد: بر اساس این طرح مقرر شده ابتدا مدیران سپس خانواده‌ ها و بعد از آن دانش ‌آموزان زیر چتر طرح قرار گیرند که نتایج اولیه یک سال گذشته در برخی از استان‌ ها موید افزایش دانش دانش آموزان است.

** کشف 10 هزار تن مواد مخدر
مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 1395 به واسطه فعالیت نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، اطلاعات، سپاه و نیروی مقاومت بسیج حدود 10 هزار تن از مواد مخدر ورودی کشور کشف شده است.

صرامی تاکید کرد: این میزان کشفیات موید این است که با وجود افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان از چهار هزار و 700 تن به 9 هزار تن که با هدف تهدیدات جدی برای جامعه بشری و ایران اسلامی شکل گرفته است اما نظام جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر مصمم است.

وی گفت: به واسطه تلاش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی 75 درصد میزان مواد مخدر ورودی در مرزهای شرقی کشور در حال کشف است.

وی تاکید کرد: هم چنین در حوزه پولشویی مواد مخدر نیز اقدام های وسیع و خوبی را در نظام جمهوری اسلامی برای ریشه کنی بنیان ‌های اقتصادی قاچاقچیان شاهد هستیم.

صرامی اظهار کرد: با تقویت نگاه پیشگیری اجتماع محور در حوزه بهزیستی و اقدام های کانون های دانشجویی فعالیت های چشمگیری در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در کنار اقدام وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش ، نقش صدا و سیما مهم است و این رسانه باید با اختصاص برنامه تولیدی متناسب در ساعت های پربیننده به پیشگیری مواد مخدر به عنوان یک مطالبه حاکمیتی نگاه کند.

صرامی گفت: هم چنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به فعالیت حوزه سینمای اعتیاد اقدام جدیدتری را انجام دهد چرا که چراغ سینمای تولید موضوعات اعتیاد و مواد مخدر سال هاست که خاموش است.

وی با بیان این که اقدام ما به میزان حجم تهدید مواد مخدر و اعتیاد کافی نیست گفت: حدود 20 درصد جمعیت کشور زیر چتر برنامه های پیشگیری از مواد مخدر قرار دارد.

** 700 ماده روانگردان بشریت را تهدید می کند
صرامی در ادامه گفت: هم اکنون 700 نوع ماده روانگردان جدید در جامعه جهانی در حال تولید است که مافیای مواد مخدر برای اقتصاد بیشتر دنبال توسعه این قبیل مواد روانگردان است.

مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: بدون تردید با این هجمه سهمگین شاهد روند کاهش سن اعتیاد ، ورود بیشتر زنان، شاغلان و دانش آموخته ها در جرگه اعتیاد مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در عصر جهانی شدن ، جمهوری اسلامی نیز با این هجمه مواجه است که اگر ما و صدا و سیما ، آموزش و پرورش ، وزارت علوم و نهادهای فرهنگی اقدام های پیشگیرانه ملی نداشته باشیم با این مشکلات مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بر اساس شیوع شناسی مواد مخدر سن اعتیاد در کشور بین 21 تا 24 سال است اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته سن 15 سالگی آغاز و بحران در مصرف مواد مخدر است که باید پیشگیری لازم در جامعه از این سن شروع شود.

صرامی گفت: باورهای غلط در تبلیغ مصرف مواد مخدر همچون لاغری، کاهش چین و چروک پوست و دیگر تبلیغات نادرست عامل تمایل مصرف برخی افراد به مواد مخدر و روانگردان شده است.

وی اظهار کرد: خانواده هایی که زوج ها در آنها با هم اختلاف دارند و یا پدر با فرزند درگیر و خواسته های نامتعارف دارد، فرزندان این قبیل خانواده ها در مقایسه با دیگر خانواده ها به سمت مواد مخدر پیش می رود.

** گل دغدغه جدی مسئولان کشور
مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در سال 1390 با شدت مصرف ماده روانگردان شیشه در کشور مواجه شدیم که از سال 90 تا سال 1395 با اقدام انجام شده و ضربه زدن به قاچاقچیان و افزایش آگاهی مردم ماده محرک شیشه از الگوی دوم مصرف به الگوی سوم تنزل یافت.

صرامی افزود: الگوی مصرف مواد مخدر در کشور به ترتیب تریاک، حشیش، گل ، گراس و هروئین است که در واقع ماده گل به دغدغه جدیدی برای ما تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: امروز الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان در بین دانشجویان و نوجوانان کشور ماده گل و بعد از آن قرص های روانگردان هستند.

وی با بیان این که هم اینک در کشور کلونی ها و اجتماع معتادان متجاهر به صورت منطقه‌ای همچون خاک سفید تهران نداریم افزود: 85 درصد معتادان متجاهر بعد از رهایی و خروج از کمپ ها به مصرف روی می ‌آورند و در کف خیابان ها اقدام به تهاجر می کنند و لذا باید به اشتغال و درمان بلندمدت این افراد توجه ویژه‌ تری شود.

وی وضعیت کشور در مصرف مواد مخدر در مقایسه آمارهای جهانی را بهتر عنوان کرد و افزود: کشورهای افغانستان و روسیه هم اینک در حوزه مصرف مواد مخدر شرایط حادتری دارند به طوری که در کشور روسیه طبق آمار مطرح شده 8 میلیون و 500 هزار نفر و در کشور افغانستان 3 میلیون نفر درگیر مصرف مواد مخدر هستند.

وی با بیان این که با اقدام های انجام شده در کشور جمهوری اسلامی اقدام های خوبی در حوزه کاهش مصرف مواد مخدر شکل گرفته است افزود: با این وجود حجم بالای تهدید مواد مخدر همچنان بالاست و باید در حوزه پیشگیری اقدامات اجرایی تری را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: اینکه برخی عنوان می‌ کنند روانگردان ها کشور را فرا گرفته است نظری رد شده و بدون سندیت است چرا که برخی افراد و متخصصان علاقه مند به گزافه گویی و سیاه‌نمایی در جامعه هستند.

**کشف سالانه 700 تن مواد مخدر در کشور
صرامی با بیان اینکه سالانه 700 تن مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور کشف می شود افزود: نباید به دسترسی آسان مواد مخدر در جامعه بی توجه باشیم چرا که در اطراف مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تفریحی همچنان شاهد این معضل هستیم.

وی گفت: برخی استان ها همچون خوزستان، کرمان، گلستان و چهارمحال و بختیاری از لحاظ شیوع مصرف مواد مخدر نگران کننده هستند که از استانداران این مناطق انتظار می‌رود اقدامات وسیع‌تری را انجام دهند.

وی تاکید کرد: امروز ما در حوزه قانون، سیاست، اسناد و دیگر بستر های نرم افزاری کاستی نداریم اما آنچه که ما مشکل داریم در حوزه اجراست که برخی دستگاه‌ها باید با جدیت وارد شوندف چرا که مبارزه با مواد مخدر نگاه اداری نمی طلبد بلکه مستلزم یک نگاه جهادی است.

صرامی خاطرنشان کرد: از تمامی دستگاه هایی که بایستی ساختار و دفتر پیشگیری از مواد مخدر را ایجاد کنند، تا کنون تنها ناجا، وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به راه اندازی این دفتر نموده اند اما در حوزه وزارت ارشاد و به خصوص رسانه ملی باید هر چه سریع‌تر دفتری مستقل برای پیشگیری از مواد مخدر ایجاد شود.

وی گفت: سه هزار و 900 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر و برای احیای نفوذ بشریت در نظام جمهوری اسلامی جان خود را اهدا کردند ، همچنین 12 هزار جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر در کشور داریم که می طلبد رسانه‌ها به این افراد و تلاش و رشادتهای آنها بیشتر بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان