بازدید 19304

از ميلياردها تومان پولی كه سلبريتی ها براي كمك به زلزله زدگان گرفتند، خبری نيست!

شرايط در مورد كمك هاي مردمي ريخته شده به حساب چهره هاي سرشناس ورزشي و سينمايي كشور براي كمك به زلزله زدگان كرمانشاهي نيز درست در مسيري قرار گرفته كه كمك هاي مردمي در زلزله ورزقان به آن دچار شد! با اين تفاوت كه اين بار هنوز زمان زيادي از زلزله رخ داده نگذشته است و امكان رسيدگي به موضوع وجود دارد.
کد خبر: ۷۶۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ 17 January 2018

از ميلياردها تومان پولي كه سلبريتي ها براي كمك به زلزله زدگان گرفتند، خبري نيست! از سرنوشت دقیق میلیاردها تومان پولی كه مردم نوع دوست ایرانی پس از وقوع زلزله كرمانشاه به حساب برخی چهره های سرشناس ریختند، اطلاع دقیقی در دست نیست و هیچ مقام مسئولی نمی داند این منابع مالی چگونه و چه زمان صرف زلزله زدگان خواهد شد؛ اتفاقی تلخ كه سابق بر این و در زمان وقوع زلزله ورزقان نیز تكرار شده بود و كمك های مردمی به چهره های شاخص هیچ گاه به دست صاحبان اصلی اش نرسید!

به گزارش «تابناک»؛ در دورانی كه به طور میانگین هر هفته در كشور یك اتفاق تلخ و بزرگ رخ می دهد و حوادث تلخ پیشین را به حاشیه می برد، كمتر كسی به این مهم فكر می كند كه سرنوشت میلیاردها تومان پولی كه برای كمك به زلزله زدگان كرمانشاه به حساب بانكی برخی چهره های سرشناس واریز شد، به كجا رسید؟ آیا این كمك ها به دست صاحبان اصلی اش رسید یا خیر؟!

این نگرانی از آنجایی بیش از پیش پر رنگ می شود كه اتفاق مشابه با همین رخداد در سال های گذشته رخ داد و در آنجا نیز سرنوشت و نوع هزینه كرد دقیق مبالغ جمع آوری شده مشخص نشد. گذشته از این موضوع، آنكه بسیاری از مسئولان محلی و استانی كرمانشاه نیز اطلاع دقیقی از وضعیت این كمك های مردمی ندارند.

بنابراین، پرسش هایی كه مطرح می شود این است که آیا وجود دریافتی تمام و کمال به مناطق زلزله زده منتقل شده و در آنجا صرف امور مورد نیاز مردم می شود یا خیر؟ مجموع این كمك ها دقیقاً به چه میزان بود و به چه شكلی در مناطق زلزله زده هزینه خواهد شد؟

پرسشی که ریشه در برخی خاطرات ناخوشایند شکل گرفته در اذهان عمومی دارد. امثال خاطره پیش قدم شدن شماری از هنرمندان مشهور سینمای کشورمان برای گردآوری کمک های مردمی پس از زلزله ویرانگر ورزقان در آذربایجان شرقی که بعدها حاشیه های فراوانی آفرید.

در سال 1391 و زمانی كه زلزله ورزقان رخ داد، شماری از سینماگران مشهور کشورمان، چند روز از وقت گرانبهای خود را به جمع آوری کمک های مردمی اختصاص داده و در نهایت اعلام کردند به دلیل رسیدگی دولتمردان و نهادهای موظف به زلزله زدگان و وعده ها و اقدامات ایشان برای تأمین نیازهای اولیه مردم زلزله زده، وجوه گردآوری شده را صرف تأسیس خانه فرهنگ در منطقه زلزله زده خواهند کرد.

وعده ای که متأسفانه و در کمال ناباوری جامه عمل نپوشید؛ خلف وعده ای که یک سال بعد از جمع آوری کمک های مردمی توسط هنرمندان نشانه های آن دیده شد و کمی بعد، حکم مجادله ای کم سابقه را یافت که در آن یافتن حقیقت بسیار دشوار بود؛ بحث رسانه ای پرویز پرستویی و نماینده مردم منطقه زلزله زده در مجلس شورای اسلامی.

غائله ای که هنوز با گذشت پنج سال از ماجرا، پایان نیافته است و در این مدت پنج ساله حتی نمایندگان مجلس نتوانستند به درستی دریابند كه سرنوشت كمك های مردمی ریخته شده به حساب هنرپیشگان چه شد و اصل و سود پول چگونه هزینه شد؟

شرایط در مورد كمك های مردمی ریخته شده به حساب چهره های سرشناس ورزشی، دانشگاهی و سینمایی كشور برای كمك به زلزله زدگان كرمانشاهی نیز درست در مسیری قرار گرفته كه كمك های مردمی در زلزله ورزقان به آن دچار شد! با این تفاوت كه این بار هنوز زمان زیادی از زلزله رخ داده نگذشته است و امكان رسیدگی به موضوع وجود دارد.

این مهم را از آن جهت می توان با قطعیت بالایی مدعی شد كه فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب اخیراً در گفت و گویی در همین زمینه به رسانه ها گفت: به رغم کمک های زیادی که برای زلزله زدگان استان کرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی ها از مردم جمع آوری شد، این کمک ها به خوبی بین حادثه دیدگان توزیع نشد و می توان گفت که ردپایی از این کمک ها دیده نمی شود.

وی افزود: مدیریت نکردن در توزیع کمک های مردمی بین زلزله زدگان و ابراز نارضایتی آنها، موجب تضعیف اعتماد مردم به سلبریتی ها در واگذاری کمک هایشان برای رساندن به حادثه دیدگان است و نبود نظارت و مدیریت در تقسیم این کمک ها از انتخاب هنرمندان به عنوان واسطه، مردم را دچار تردید می کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از فضای حاکم بر مناطق زلزله زده برای قهرمان سازی خود سوءاستفاده می کنند و این مسأله به نوعی بازی با احساسات مردم و سوءاستفاده از این احساسات به شمار می رود.

تجری خاطرنشان کرد: برخی سلبریتی ها با حضور در مناطق زلزله زده اشک تمساح ریختند و مردم را تحت تأثیر قرار دادند که به زلزله زدگان کمک کنند و مباحثی از این دست را مایه واریز پول به حساب خود قرار دادند؛ اما در حال حاضر خبری از این کمک ها نیست و هنوز بسیاری از زلزله زدگان با وجود سرمای هوا بدون سرپناه مناسب مانده اند.

آنچه از گفته های نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی برمی آید، در خوش بینانه ترین حالت نوعی ابهام در نحوه و میزان هزینه كرد میلیاردها تومان پولی است كه مردم نوع دوست ایرانی برای كمك به زلزله زدگان به حساب چهره های سرشناس ریختند.

با توجه به ابعاد اجتماعی و ملی ماجرا و بهره گیری چهره ها از احساس و عواطف ملی مردم در جمع آوری كمك ها، این موضوع نیازمند ورود جدی دستگاه های نظارتی است تا بتوان با كمك این ورود ابهام ها موجود را برطرف كرد و در رسیدن این كمك ها به زلزله زدگان نیز سرعت بخشید.

در بدبینانه ترین حالت نیز اگر چهره های سرشناس، بنایی برای رساندن این مبالغ به صاحبان اصلی آن ندارند و به دنبال ایده و طرح های مغایر با مطلوب كمك كنندگان هستند، ضرورت دارد دستگاه های نظارتی مسأله را بررسی و در صورت صحت موضوع ضمن اطلاع رسانی با فرد یا افراد خاطی به شدت برخورد كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۲
مردم به افرادی که پول دادند اطمینان کامل دارند شما نگران چی هستید . مگر مردم برای شما مهم هستند . خودمان می دانیم با آنها که پول بهشون دادیم .
پول هست سلبریتی ها نیستند که
بگن چی کردند
مهم این است که مردم به چهره هایی مثل آقای دایی و خانم کریمی اطمینان دارند و الان هم خیالشون راحته که حتی یک ریالش هم خرج اضافی نشده .مسئولین وظایف خودتون رو درست انجام بدید.
اى كاش به همين شدت هم پيگير ميليارد ميليارد پولى باشيد كه از من دزديده شده
اين پولها رو كه مردم با عشق خودشون دادن
اى كاش پيگير دليل افزايش قيمت ارز باشيد
اى كاش پيگير دليل افزايش قيمت خودرو وارداتى باشيد
اى كاش پيگير دليل افزايش قيمت لبنيات باشيد
اى كاش ...
به نظر من باید ریز بودجه هر نهادی حالا چه دولتی چه خصوصی که از مردم هست رو کاملا شفاف کنن ، یعنی قابل دسترسی برای عموم باشه مثلا توی یک سایت اینترتی به روز بزارن
حالا قسمتی هم که مربوط به امنیت ملی از این جور داستاناست رو مخفی نگه دارن ، امنیت ملیشون به خطر نیفته
قولتون میدم انقدر ادم بیکار هست توی این اسناد بگرده خلافکار پیدا کنه که باورتون نشه
شفاف سازی و کمک گرفتن از مردم خیلی بهتر از تکیه بر نهادهای عریض و طویل بازرسی هست
حتی من پیشنهاد میکنم درصدی از فسادی که کشف میشه رو به یابندش به عنوان جایزه بدن ، اصلا هم خنده نداره
مردم پول رو دوست دارن
، خخخخخخ
سرنوشت میلیاردها دلار پول اختلاس شده را هم بررسی کنید + و اینکه چرا دلار همچنان می تازد مردم نمیکشن دیگه
وقتی درکشورما هیچ شفافیتی وجود نداردهرکسی به عناوینی از مردم پول جمع می کند ومعلوم نیست کجاهزینه می کندوموردحساب وکتاب قرار نمی گیرد.اینجا مدعی العموم بایدواردشودوموردبررسی قرار دهد
با اون پولا میرن کانادا بچه به دنیا بیارن
این مقامهای مسئولی که شما میفرمایید اطلاعی ندارند . اصلا نه کاری بلدند و نه راهکاری میدانند. شما نگران این چیزها نباشید. سلبریتی ها کارشون رو خیلی خوب انجام دادند. من خودم در چند موارد اطلاع دارم که تمام و کمال به نحو احسن انجام شده.
جسارتا سوالی دارم مثلا اگه به یه حساب معتبر ریخته میشد قابل اعتماد بود ؟!! حداقل اینجوری مردم دادن به کسی که محبوبشونه ! اونجوری که معامله باخت-باخت بود ! اینجوری حداقل برد-باخته !!!
با سلام
ای کاش از آقای تجری پرسید که شما بعنوان نماینده سرپل ذهاب برای مردم زلزله زده چکار کردید؟؟!
شورای شهر چکار کردند؟؟
با توجه به حضور بنده در مناطق زلزله زده در چندین نوبت از برنامه چند نفر از این چهره های سرشناسی که ذکر کردید اطلاع دارند . یکی از آنها برنامه ساخت یک روستا با شاخص و معیارهای مناسبی دارند که متاسفانه تاکنون برخی از دستگاهها با ایشان همکاری نمی کنند.
بنده هم با کمک دوستانم و با حمایت مالی چند خیر قصد ساخت یک کامل یک روستا در منطقه دشت ذهاب داریم که تاکنون موفق به اخذ مجوز نشده ایم. همه اش به طرق مختلف بهونه میارن که این امر میسر نشه.مردم بشر دوست ایران مطمعن باشند که هنرمندان و شخصیت هایی که پا به میدان گذاشته اند امانت دار کمک های جمع آوری شده هستند و خواهند بود.الان خانم نرگس کلباسی ساخت 4 روستا را در برنامه دارند.
امیدوارم طرح دهکده نمونه یا دهکده امید ما در منطقه اجرایی شود و در کشور الگو شود.
اول برید با چهره های سرشناس که کمک جمع اوری کردندمصاحبه کنید ببینیدچکارهاکردندوکجاخرج کردندبعدباابروی افراد بازی کنید مطمین باشید همه پولهاصرف مناطق زلزله زده شده درسته به دولت اعتمادنداریم ولی خیابانی وامثال ایشان هرگز پولهای مردم رو تباه نمی کنندما اعتمادمان کامله
بعد جناب مهراب قاسمخانی بهشون برخورده که چرا به سلبریتی ها میگین بالای چشمتون ابروست!!!!یکی نیست بگه خوب شما که دفاع میکنی یه پستم بزار رفقاتون بیان شفاف سازی کنن
بابا اونها هم خرج دارن دیگه!
کافیه یک میلیارد تو حساب کسی باشه و راحت ماهی 15 میلیون سودش را دشت کنند!!!
راستی ، سودش را هم به زلزله زده ها کمک میکنند؟!
باز هم اعتماد ما به سلبریتی ها بیشتر است
نمیخواد شما نگران نحوه هزینه کرد کمک های مردمی باشید،شما برو پیگیر نهاد های باش که به نام کار فرهنگی میلیارد میلیارد می گیرند و فقط خودشان میدونن چیکارش میکنن،اوکی عزیزم...
خود کرده را تدبیر نیست. سزای مردمی که براساس احساسات و متثر از فضای مجازی تصمیم گرفته و پول خود را صرفا به خاطر مشهور بودن برخی افراد به حساب آنها سرازیر می کنند همین است. از آقای دکتر صادق زیبا کلام هم که مبالغ زیادی به حساب وی واریز شده بود خبری نیست که چگونه هزینه کرده است. وقتی در فضای مجازی سازمان هاس مسول و رسیدگی کننده همانند هلال احمر و کمیته امداد و سپاه و... را بی اعتبار می کنند باید هم منتظر چنین مسائل ناگواری بود
از آنجا که مردم به مسئولین اعتماد ندارد و براحتی به این نوع اشخصاص اعتماد می کند این احتمال بیشتر به ضحن انسان خطور می کند که یک انگ باشد تا احقاق حق.
شما پيگير بودجه هايي كه معلوم نيست كجا ميره باشيد بهتره. اينو كه مردم خودشون خواستن.
مگر از هزاران میلیارد تومانی که اختلاس شد خبری شد که برای اینها هم بشود.
من از سلبريتی ها که براي كمك به زلزله زدگان پول جمع آوری کرده اند تقا ضا عاجزانه می کنم هرچه سریع تر بخاطر عدم سلب اعتماد مردم رسمآ بصورت مستدل و اسناد و مدارک جواب این مقاله را بدهند
من که کمک خودمو به هلال احمر دادم. هر ایرادی هم به هلال احمر وارد باشه بازم من حاضر نیستم کمک و مبالغ رو به سلبریتی ها با اون شوآف هاشون بدم
میلیاردی پول جمع شده ببینید چکار کرده اند این همه پول رو .
کسی که کمک میکنه، ادم خوبیه
کسی که کمک میکنه برای پز دادنه
همه نوع کمک داریم، که کلی ترکیب برای ساختن جمله باهاش وجود داره!
پرت نگو
خيلي جالبه
مردم به هركسي بخوان هرچقدر بخوان پول ميدن. ميزان كمك مردم هم از وظيفه دولت كم نمي كنه.
من به حساب نرگس کلباسی ریختم و واقعا راضی هستم. شما هم فقط به اتکا به صحبت های یک نفر نمی تونین این یک ذره اعتماد مردم را پایمال کنین. واقعا از نظر تحلیل ژورنالیستی صفر هستین
تابناک عزیز نکنه این سلیبریتی ها و جهره های شاخص سینما، ورزش و ... هم دو تابعیتی هستن که چول ها رو بالا کشیدن و ... واقعا جای تاسف داره. واقعا همه چیزهامون به هم دیگه میان. به نطر من حد اقل در این مورد مطبوعات آزاد و خبرنگاران شریف می تونن نقش خوبی ایفا کنند. با یه جستجوی ساده مشخص میشه که کدوم یکی از چهره های این مملکت اقدام به جمع آوری پول برای کمک به زلزله زده ها کردن. اگه تو کانادا بود روزنامه های معروف و خبرنگاران خیلی راحت از اون چهره ها در خواست می کردن گزارشی از میزان کمک های مردمی تهیه کنند( مورد تایید بانک) و همچنین گزارشی از میزان و نحوه کمک ها.
به خدا خیلی ساده هستش. مثلا چرا تابناک و یا دیگر رسانه ها به عنوان مثال از آقای ... درخواست نمی کنن که گزارش میزان کمک ها و محل و نحوه چرداخت اون ها رو منتشر کنند.
موفق باشید.
سخنان اين نماينده منطقه زلزله زده از چند وجه قابل بررسي است.
١- كمكهاي مردم به قول ايشان به سلبريتي ها به دو جهت بوده اول عدم اعتماد كافي به منابع رسمي براي دريافت كمك هاي مردمي و دوم اعتماد به سابريتي ها كه احتمالاً ايشان به جهت تخفيف شخصيت معتمدين مردم به كار برده اند. والا اقاي دايي و پرستويي و غيره فاقد شرايط اطلاق سلبريتي هستند.
٢- اتفاقاً كمكهاي مردمي به منابع رسمي و محل هزينه انها غير شفاف تر بوده اند چرا كه معمولاً به حساب موسسه و يا ارگان واريز ميشوند كه با توجه اولويت تشخيصي مديران موسسه هزينه ميشود و چه بسا در محل هاي ديگري كه شايد اولويت بيشتري دارند هزينه شود كه البته منطبق با نيت كمك كننده نباشد.
٣- اين نماينده محترم گله از عدم ساخت مسكن و يا ساير زير ساختها و عدم بهبود شرايط بد زندگي زلزله زدگان انهم از محل كمكهاي مردمي به سلبريتي ها كرده اند. فرض كنيد در بهترين حالت ٣٠ ميليارد تومان پول از اين محل جمع شده باشد، مگر اين مبلغ چقدر قدرت عملياتي دارد؟
٤- سخن ايشان براي نظارت كاملاً بجا و بحق است. ايشان قانون گذار هستند . ساز و كار نظارت را به نحوي بگذارند كه مردم نهاد باشد ان وقت اگر تخلفي شد گزارش شود و برخورد.
٥- در أين مرحله اگر سخن نماينده محترم كاملاً هم درست باشد باشد ولي بجا نيست چرا كه جز دامن زدن به جو بي اعتمادي به مسئولين كه در جامعه فراگير شده به معتمدين هم سرايت ميكند كه زيبنده جامعه ايراني نيست كه به هيچ مرجعي اعتماد نداسته باشد.
٦- سخنان بيجا يا إز عدم تدبير گوينده است يا از هزار گمانه كه جاي طرح ان در اين جا ، بجا ، نيست.
بحث اعتماده تابناک عزیز در زلزله کرمانشاه بنا بر وظیفه مقداری لوازم بهداشتی برای خانمها بردیم سربسته بگم سری اول را تحویل جایی دادیم یک دونش به مردم نرسید بار دوم خودمان پخش کردیم اینکه مردم به سلبریتیها اعتماد کردند گناه مردم.نیست
تابناک عزیز شما نارحتی که چرا این پول را مردم به نهادهای مدنظر شما ندادند تا به اون کسانی که مد نظر شما هست برسد .اگر بر فرض محال افراد مورد اعتماد مردم این پول را بخورند نوش جانشان هم وطن ما هستند خرج جاهای دیگه بشه
کامنتر اولی قطعا به سلبریتیها پولی نداده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل