بازدید 12089

چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است!؟

بنابراین می توان گفت، بر خلاف دیدگاه پوتین که گفته بود، جنگ در سوریه به پایان خود رسیده است، جنگ در این کشور با اقداماتی که آمریکا در صحنه عملیاتی آغاز کرده، وارد مرحله جدید شده است؛ مرحله ای که می تواند منجر به پیچیده شدن بحران سوریه و از بین رفتن توافقات موجود شود.
کد خبر: ۷۶۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 17 January 2018

تصمیم ایالات متحده برای تشکیل یک ارتش سی هزاری در شمال سوریه جنجال زیادی به وجود آورد و بر پیچیدگی های بحران سوریه بیش از پیش افزود.

به گزارش «تابناک»، جدی ترین و شدیدترین واکنش به این اقدام آمریکا را ترکیه نشان داد و بار دیگر، تنش ها میان آنکارا و واشنگتن به اوج خود رسید.

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به تشکیل نیروی مرزی جدیدِ سی هزار نفری در سوریه با حضور کُردهای مورد حمایت واشنگتن اعلام کرد: اقدام آمریکا در استقرار کُردها در مرز سوریه غیرقابل‌قبول است و ترکیه واکنش لازم را نشان خواهد داد.

بکر بوزداغ سخنگوی نخست وزیر ترکیه نیز اظهار داشت: «آمریکا به جای همکاری با ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش، صدها کامیون سلاح در اختیار گروه تروریستی پ.ی.د/ ی.پ.گ قرار داده و اخیرا نیز در پی ایجاد ارتش تروریستی تحت پوشش به اصطلاح «نیروهای امنیت مرزی سوریه» است. این اقدامات بازی با آتش است».

در همین زمینه، وبگاه اسرائیلی «دبکا فایل» نیز به این موضوع پرداخته و این اقدام آمریکا را تهدیدی علیه منافع روسیه در سوریه دانسته است.

در این مطلب آمده است: روسیه این اقدام آمریکا را تهدیدی علیه خود می داند و در همین راستا، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس دومای روسیه ولادیمیر شامانف تأکید کرد که در صورت اجرایی شدن طرح پنتاگون برای تشکیل یک تشکیلات نظامی جدید در سوریه، روسیه پاسخ محکم و مناسبی را خواهد داد.

خبرگزاری دولتی ریانووستی به نقل از شامانف نوشت: «طرح جدید آمریکا آشکارا علیه مصالح و اهداف روسیه در سوریه است. در نتیجه ما هم واکنش محکمی به آن نشان می دهیم».

او در ادامه افزود: «ما با شرکای خود در حال رایزنی هستیم تا پاسخ قاطع و محکمی به این اقدام بدهیم. ما در زمینه ثبات و استقرار در سوریه مسامحه نخواهیم کرد».

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه هم در واكنش به تسليح كردها از طرف امريكا گفته است: «ما این نگرانی را داریم که امریکا مشغول پیگیری سیاست چند تکه کردن سوریه است، در حالی که در قطعنامه‌های سازمان ملل از این بابت هیچ چیز وجود ندارد؛ بنابراین، ما می‌خواهیم شفاف سازی صورت بگیرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأكيد كرد: «همانطور که شاهد هستید این اقدام با واکنش منفی ترکیه مواجه شده است. از نظر ما هم این اقدام سؤالات جدی و مهمی را در رابطه با حفظ تمامیت ارضی سوریه به دنبال دارد.»

دبکا فایل در ادامه نوشت: در هفته های اخیر، ترامپ وقتی متوجه شد که روس ها دست ایران برای ادامه حضور نظامی در سوریه را باز گذاشتند، اعتقاد و اعتمادش برای توافق با پوتین را از دست داد.

به همین جهت، شورشیان و معارضان سوری احساس می کنند می توانند بار دیگر کمک های آمریکا برای احیای خود را دریافت کنند.

چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است؟

مختصات جغرافیایی پایگاه های تأسیس شده آمریکا در سوریه

در همین راستا، دبکا فایل مدعی شد، یک هیأت به نمایندگی از ارتش آزاد سوریه (FSA) در هفته جاری به واشنگتن سفر کرد و آشکارا از سازمان سیا درخواست کرد، به برنامه های آموزشی و کمک های اولیه آمریکا به معارضان را از سر گیرد.

فرض بر این است که فرماندهان ارتش آزاد نشانه هایی از دولت ترامپ دریافت کرده اند که باعث شد آن ها به واشنگتن سفر کنند. آنها همچنین ممکن است فهمیده و یا سیگنال هایی از سوی آمریکا دریافت کرده باشند که واشنگتن علاوه بر ایجاد یک ارتش جدید از نیروهای کرد برای استقرار در شمال سوریه، قصد دارد مجددا ارتش آزاد را تقویت و بازسازی کند تا از آن برای استفاده در جبهه های دیگر و به ویژه مقابله با نیروهای ارتش سوریه و ایران به کارگیری کند.

بنابراین، می توان گفت آمریکا علاوه بر ایجاد ارتش سی هزار نفری که در چند روز گذشته با واکنش های زیادی روبه رو شد، قصد دارد کمک های خود به معارضان و از جمله ارتش آزاد را از سر بگیرد.

بنابراین می توان گفت، بر خلاف دیدگاه پوتین که گفته بود جنگ در سوریه به پایان رسیده است، جنگ در این کشور با اقداماتی که آمریکا در صحنه عملیاتی آغاز کرده، وارد مرحله جدید شده است؛ مرحله ای که می تواند منجر به پیچیده شدن بحران سوریه و از بین رفتن توافقات موجود شود.

در نهایت اینکه، دولت ترامپ در حال پیاده سازی طرح های خود در محیط عملیاتی و میدانی سوریه است و دیگر زمانی برای حل و فصل مشاجرات دیپلماتیک باقی نمانده است؛ بنابراین، می توان به جرأت گفت که امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه از بین رفته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۲
واقعیت در سوریه این است که از روزی که پوتین به سوریه امد از دید منافع ملی دیگر ادامه حضور ایران بی معنا بود. همه دنیا و خود سوریه و حتی ایران می دانند که تنها دلیلی که هنوز اسد در سوریه است شخص پوتین و وتو روسیه است. اگر روسیه فقط یکروز تصمیم بگیرد که با امریگا و اروپا همکاری کند اسد تمام است. پس طبیعی است که پوتین در سوریه همه کاره باشه و همه امتیازات از ان پوتین باشد. هر چند روسیه هم متوجه شده که سوریه برای روسیه شده فقط زخمی که خونریزی میکنه و هیچ امتیاز با ارزشی در بلند مدت برای روسیه ندارد همانطور که ویتنام و افقانستان برای امریکا و روسیه نداشت
جریان سوریه تازه شروع شده. خیلی خوش خیالی است که تصور کنیم جریان سوریه پایان یافته. یکبار در فتح خرمشهر این اشتباه را مرتکب شدیم و تصور کردیم با فتح خرمشهر بغداد و جنگ هم به نفع ما تمام میشه. اگر دیدید که داعش جمع شد فقط به خاطر اجماع جهانی علیه ان بود. ولی در ادامه جریان سوریه هیچ اجماعی وجود نداره و تازه امریکا و غرب می خوان سوریه را تبدیل به افغانستان دوم برای روسیه کنند. پوتین با همه زرنگی بیشترین خسارات را به ملت روسیه وارد کرد. هم اکراین را که در واقع پاره تن روسیه بود به ضرر روسیه از دست داد و هم روسیه را درگیر باطلاق سوریه کرد
پیامبر ص تنها علتش را کوههای طلا و نقره ای(ذخایر هنگفت گاز ونفت )که فرات پرده از آن بر میدارد میداند
و وارث آنرا مولایمان عج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
چی میگی بابا
با حمایتی که امریکا از کردهای سوری می کند ترکیه بیشترین اسیب را خواهد دید قلع وقمع طرفداران گولن برای امریکا سنگین بود حالا تاوان انرا با ایجاد یک حداقل فدرال کردی در مرزهایش پس می دهد .روسیه هم درقبال سکوت این کار امریکا دست معارضین را از بقیه سوریه کوتاه وکوتاهتر می کند
سوریه که خراب شد رفت چیزی برای حل و فصل کردن مونده مگه؟!!!
خوب معلومه براي بيرون راندن داعش اعتلاف به رهبري آمريكا نقش اول را داشته يعني روسيه انتظار داره به راحتي آمريكا سوريه را رها كنه روسيه كه عددي نيست در مقابل آمريكا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
واقعا؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بخواب بابا لحاف یخ کرد
من نمیدانم مبنای این تحلیلهای شما چیست و چرا تنها از دریچه خودتون دارید به سوریه مینگرید
هر کسی اندک آشنایی با اوضاع سوریه داشته باشد می فهمد که حدود یک سوم تا دو سوم خاک سوریه بالاخص مناطق شرقی دست کوردها و مناطق دیگری تحت نظر ارتش آزاد و ... و نیروهای غیر همسو با روس و ایران است.
الان داعش تقریبا در حال کشیدن نفسهای آخر است. اتفاقا در جنگ با داعش همین نیروهای مذکور بیشتر از نیروهای نزدیک به ایران و روسها درگیر بودند و این به این برمیگردد که سوریه اولویت را بر مبارزه با گروههای چون ارتش آزاد و ... بسته بود هر چند کسی منکر نقش عمده ائتلاف ایران و روس و سوریه در جنگ با داعش نمیشود به شرطی که این انکار برای نیروهای کورد و ارتش آزاد و ... نیز متصور نشود!
به هر حال سوریه طرف ایران و روس همان سوریه قدیم است! انتظار که ندارید دیگر گروههای بومی و یا بقول شما غیر بومی! بعد از 5 سال جنگ نقشی نداشته باشند؟!
ترکیه و ایران باید کم کم به غیر از عراق با گروههای کوردی قدرتمند و صاحب اختیار و احتمالا خودمختار و شاید هم مستقل! در کنار خود باید کنار بیایند!
نباید در این مسائل یک طرفه قضاوت کرد! عین تلگرام میماند که با فیلتر کردن یا همان صورت مساله را پاک کردن درست نشد.
سیستمی که بر مبنای عدالت نباشد شکننده خواهد بود! سیستمی که بر مبنای زور باشد دیر یا زود در همه جا به بن بست میخورد و بقیه تنها نقش کاتالیزور را دارند
آن ها در پی خاورمیانه هم سو و هم سود با خود هستند. کشورهای مسلمان یا باید فرجام سوریه را تجربه کنند و یا به سمت مدارا و تغییر چرخش کنند. برای آینده کشور هم دو تابلو متصور است. ترکیه ای شدن با چرخش های لازم یا سرسختی و سوریه ای شدن و شخم خوردن و راه سوم چیزی جز آرمان پردازی نخواهد بود.
کار کردن خر و خوردن یابو
کلا منافعی در سوریه نداریم.سوریه سقوط کنه ملت ایران خوشبخت میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
تو یکی بسه لطفا
احتمالا نظر پوتین هم همین بوده که جنگ در این مرحله تمام شده و باید وارد مرحله جدید بشیم مثل همان سریال اوشین که ده ها قسمت بود بقیش مونده
در نهایت باید غربی ها دمشق را تصرف کنند تا پیشگویی ها به حقیقت بپیوندد !
باید برای کمک به حل بحران سوریه 90 درصد بودجه سال 97 را به سوریه ببخشیم
زمانی که پذیرش نتیجه رفراندوم کردستان عراق به تعویق افتاد حقیر در همین بخش نظرات تابناک عرض کردم دلخوش نباشید وامریکا سوریه را به سه بخش کرد نشین،سنی نشین وشیعه نشین تقسیم خواهد کرد واین بخشی از نقشه راه خاور میانه جدید است واستقلال کردستان عراق هم فقط به تعویق افتاده ونوشتم پروژه های انها برای منطقه ده ها ساله است وبرای بیست تا پنجاه سال اینده نقشه راه ترسیم کرده اند که البته این قسمت مورد تایید مسئول محترم بخش نظرات تایید نشد وبقولی سانسور شد.ان زمان تذکر دادم که کشور مانیز با توجه به شرایط در غرب وشمال غرب وجنوب شرق وجنوب غرب امادگی بخش پذیری دارد وارزو کردم مسئولین پیش از انکه زود دیر شود به خود بیایند.انزمان هنوز ناارامیهای اخیر اتفاق نیفتاده بود ولی شرایط جامعه ای که عصبانیترین مردم دنیا را در خود جای داده ملتهب به نظر میرسید.امروز هم به جد معتقدم دست خونین استکبار اماده دخالت در کشور عزیز خودمان وسو استفاده از نارضایتیهای داخلیست.مسئولین لایه های فراوان متملقان اطراف خود را کمتر کنند وبا مردم وخواستهای انها بیشتر آشنا شوند. دریغا ز ایران که ویران شود ومسئولان بدانند در انصورت هیچ کشوری هزینه پناه دادن به انها را نخواهد پرداخت.امیدوارم اینبار بدون سانسور نشر فرمایید.ارادتمند، خواننده همیشگی تابناک.
چیزی که در عراق و سوریه و حتی یمن کاملا روشن است زیان مادی و معنوی ایران است شک نکنید که نه کرد و نه عرب چه شیعه و چه سنی حضور ایران را در کشور خودش در دراز مدت تحمل نخواهد کرد کما اینکه رفتار عراقی ها را در فرودگاه های بغداد و نجف با زوار ایرانی شاهد این مدعا است .پس به نفع ایران است هر چه سریعتر پای خودشو از این کشورهای عربی کنار بکشه و بیشتر از این دشمن تراشی نکنه و هزینه جنگها را به دوش ملت بدبخت ایران نیدازد
مردم سوریه هرچه از خدا بخواهند همان خواهد شد همه ما انسانها افریده شدیم که مورد ازمایش قرارداده شویم

خالق تمام کاینات خداوند است وحالا فرعونهایی مثل ترامپ و پوتین یک عملکردی داراند و مردم عادی چیزی دیگر

هر که بد کند برخود کند
به خدا انصاف نیست یارانه داروهای گرانقیمت حذف بشه در عوض در سوریه خرج بشه
کشورهای قدرتمند دنیا به همین سادگی از دیگران استفاده میکنند. در تثبیت اوضاع افغانستان و عراق و سوریه به دلخواه دیگران با تحمل هزینه های بسیار زیاد به کشور و ملت ،خدمت رسانی کردیم و با دست خالی برگشتیم .ودرکشوری که خود یک دنیا مشکل دارد راجع به اینکه یک نوازنده خانم بتواند بطور علنی ساز بزند یا نه تو سروکله هم میزنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر