بازدید 7282

مجلس و دولت، مطالبات دانشجویان دکتری را در بودجه 97 لحاظ نکردند! / زحمات هشت ماهه دانشجویان دکتری نقش بر آب شد!

بیش از هشت ماه است که هزاران نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری با ایجاد کمپین مطالبات دکتری و دیدار با تعداد زیادی از مقام های موثر در نگارش و تصویب بودحه سال 97، مطالبات مادی و معنوی خود را دنبال می کنند؛ مطالباتی که تاکنون با پاسخ قابل توجهی رو به رو نشده تا خستگی بر تن این دانشجویان باقی بماند.
کد خبر: ۷۶۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 16 January 2018

مجلس و دولت، مطالبات دانشجویان دکتری را در بودجه 97 لحاظ نکردند! / زحمات هشت ماهه دانشجویان دکتری نقش بر آب شد! بیش از هشت ماه است که هزاران نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری با ایجاد کمپین مطالبات دکتری و دیدار با تعداد زیادی از مقام های موثر در نگارش و تصویب بودحه سال 97، مطالبات مادی و معنوی خود را دنبال می کنند؛ مطالباتی که تاکنون با پاسخ قابل توجهی رو به رو نشده تا خستگی بر تن این دانشجویان باقی بماند.

به گزارش «تابناک»، دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری کشور که در دوران تحصیل رسالت و وظیفه اصلی آنها پژوهش های کاربردی برای کشور است، از مسئولان قانون گذار و اجرایی کشور انتظار دارد ضمن تصویب حقوق ماهیانه برای پژوهش های آنها، همچنین با عزمی جدی نسبت به ریشه کن کردن آسیب های دانشگاهی کشور بپردازند.

این دانشجویان نزدیک به هشت ماه است که با ساماندهی همتایان خود در سراسر کشور و به صورت جمعی دیدارهای فراوانی را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز مسئولان ارشد وازرت علوم و نهاد ریاست جمهوری ترتیب دادند و در همه این جلسات موافقت شفاهی این مقامات را در رابطه با مطالبات برحق خود به دست آوردند.

نتیجه همه این تلاش ها و پیگیری های چند ماهه این شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هماهنگی مسئولان دولتی در لایحه بودجه 97 ردیفی برای این دانشجویان لحاظ و تلاش کنند که مشکلات مالی و رفاهی آنها را از طریق ردیف های بودجه تأمین نمایند.

این ضرورت مهم از آن جهت به یکی از مطالبات اصلی دانشجویان دکتری بدل شد که آنها در شرایط کنونی و با ورود به دهه سوم و یا چهارم زندگی خود، هنوز درآمد مشخصی ندارند و آینده شغلی آنها در ابهام قرار دارد.

این همه مشکلات دانشجویان دکتری دانشگاه های کشور نیست و اشکالات پژوهشی دانشگاه ها مثل اجبار به نگارش مقاله با استاد راهنما، اجبار به حضور تمام وقت در محیط دانشگاه، عدم صدور مجوز تدریس برای آنها در مقاطع پایین تر و... مجموعه مشکلات بی شماری را در مسیر زندگی آنها فراهم کرده است.

با این همه اکنون که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 97 در حال بررسی است و به زودی در صحن علنی به تصویب خواهد رسید، خبری از وعده های داده شده به این دانشجویان نیست و مطالبات داده شده به این دانشجویان نقش بر آب شده است.

بر همین اساس نمایندگان این کمپین چند هزار نفری در قالب نامه ای به استاندار تهران و با استناد به بندهای قانونی درخواست خود مبنی بر برگزاری تجمع در برابر مجلس شورای اسلامی را به وی تحویل دادند.

در این نامه که خطاب به مهندس مقیمی استاندار تهران نگاشته شد و در ذیل آن امضاء و مشخصات نمایندگان کمپین مطالبات دکتری وجود دارد، آمده است:


به استحضار می رساند، «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» نزدیک به هشت ماه در تمامی استان¬ها و به نمایندگی از 35 دانشگاه بزرگ کشور، دیدارهای بسیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط ترتیب داده است. شایان ذکر است نمایندگان کمپین علاوه بر بیان مشکلات و نارسایی ها، راهکارهای خود را نیز به جهت حل مشکلات موجود ارائه داده اند که همواره با قول مساعد مسئولین مذکور به جهت پیگیری این مطالبات همراه بوده است؛ اما متأسفانه تا این لحظه اقدام کارساز، شفاف و مشخصی که حاکی از حرکتی مثبت به سمت رفع مشکلات این قشر فرهیخته دانشگاهی باشد، دیده نمی شود.

آخرین مصداق این بی توجهی، لایحه بودجه سال 97 است که در آن کمیسیون تلفیق هیچ گونه توجهی نسبت به مطالبات دانشجویان دکتری و به ویژه لحاظ کردن پژوهانه(که از سال 92 قطع شده است) به عنوان کمک هزینه بلاعوض در طول دوران دانشجویی در مقطع دکتری (در ازای کار پژوهشی، اعم از بنیادی و کاربردی، در ازای تعهد عدم اشتغال و حضور تمام وقت در دانشگاه) که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 می باشد، نداشته است.

باتوجه به مطالب یادشده، «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» این بار قصد دارد با تجمع و راهپیمایی در برابر خانه ملت، صدای دانشجویان دکتری سراسر کشور را به گوش اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان ملت رسانیده و خواهان اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 باشد.

فلذا کمپین با توجه به رعایت الزامات اصل 27 قانون اساسی در نظر دارد نسبت به تجمع و راهپیمایی در برابر مجلس شورای اسلامی قبل از پایان کار کمیسیون تلفیق اقدام نماید؛ از این رو کمپین، به جهت احقاق حق تصریح شده خود در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست صدور مجوز برای برگزاری تجمع قانونی در روز شنبه 30 ام دیماه، از ساعت 11 لغایت 16 را تقاضامند است.

خواهشمند است، با توجه به فوریت امر، مبتنی بر تبصره ذیل ماده ۶ دستورالعمل تفویض اختیارات وزارت کشور به استانداران در خصوص صدور مجوز برگزاری تجمعات، در این باره مساعدت و هماهنگی¬های لازم را مبذول فرمایید.

بنابر نامه مذکور، اکنون دوباره جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه های کشور خواستار این هستند که پیگیری مطالبات خود را دوباره از صفر شروع کنند و دوباره صدای خود را مبنی بر افزایش مشکلاتشان در گوش مسئولان کشور تکرار کنند؛ مسئولانی که گویا با یک گوش خود این مطالبات را می شنوند و با گوش دیگر خود آنها را از سر خارج می کنند.

در چنین شرایطی حتی اگر استاندار تهران مجوز برگزاری تجمع مورد اشاره این دانشجویان را نیز بدهد، قطعاً در فصل سرد زمستان و پراکنده بودن دانشجویان در سراسر کشور شمار زیادی از دانشجویان در این تجمع شرکت نخواهند کرد؛ اتفاقی که به افزایش بی توجهی به مطالبات این دانشجویان دامن خواهد زد و در نهایت ضربات سنگینی را متوجه جامعه علمی کشور می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
تعداد زیادی از نماینده های مجلس قول همکاری دادند و با اعضای کمپین عکس یادگاری گرفتند و در عمل هیییییییییچ!
دانشجویان دکترای وزارت علوم در بدو ورود وهنگام ثبت نام فرمی را امضا می کنند که طبق آن متعهد به حضور تمام وقت در دانشگاه و انجام کارهای پژوهشی دوره دکترا می شوند.از طرف دیگر این دانشجویان هیچ حقوق ماهیانه ای برای امرار معاش و هزینه انجام پژوهش هایشان٫رفت وامد برای انجام تحقیقات وبررسی های میدانی٫آنالیزهای انجام کارهای ازمایشگاهی و... دریافت نمی نمایند.این در حالی است که دانشجویان وزارت بهداشت چه رشته های مرتبط با بیمارستان و چه غیراز ان از حقوق ماهیانه برخوردارند.این همه تبعیض از کجا می آید؟؟؟؟آیا دانشجوی phdوزارت علوم شانیتی کمتر از رزیدنت پزشکی و یا حتی سایر دانشجوهای دکترای وزارت بهداشت هستند؟؟؟؟به هنگام پیش آمدن مشکلات اقتصادی٫مدیریتی و صنعتی در کشور٫آیا پزشکان به حل مشکلات می پردازند یا دانش اموختگان وزارت علوم؟؟؟؟پس این همه تبعیض روا نیست!پژوهش شغل من به عنوان یک دغنشجوی دکترا می باشد وگرفتن پژوهانه حق من است!مشکل بزرگتر ان است که تعداد سنوات مجاز ۸ترم است و در صورت طولانی ترشدن دوره٫باید هر ترم هزینه ای چند میلیونی پردازیم.با کدام شغل؟؟؟با کدام پول!
تمام مطالبات ما به حق و قانونی هستند، با تمام توان 8 ماه تمام از طرق قانونی دنبال مطالباتمان بودیم، دست آخر در بودجه 96 هیچ جایی برای مطالبات به حق ما گنجانده نشد، ما خواستار صدور مجوز تجمع هستیم تا بتوانیم صدایمان را واضح تر و قوی تر به گوش مسئولین برسانیم
بی توجهی به پیگیری های چند هزار نفر از دانشجوهای دکتری از طرف دولت، مجلس و سایر مسئولان، نشان دهنده نبود هیچگونه دلسوزی از طرف ایشان نسبت به مردم و کشور و اراده جدی برای حل مشکلات است. متاسفانه مسئولین دانشجوهای دکتری را افرادی در نظر می گیرند که باید بدون پاداش و بعضا با هزینه شخصی بار پژوهش را در کشور به دوش بکشند و با ایجاد مقاله باعث آمار سازی برای ایشان بشوند. واقعا جای تاسف هست. به عنوان شخصی که ادامه تحصیل در داخل کشور رو به مهاجرت ترجیح دادم، باید به همه کسانی که ابتدای این مسیر قرار دارند اعلام کنم که راه صحیح، حضور در جایی است که مقداری ارزش و احترام برای پژوهشگران واقعی قائل هستند.
متانت و صبر دانشجویان دکتری وزارت علوم باعث فراموشکاری و غفلت مسئولین ذیربط شد. با کنار گذاشتن بودجه علم، صنعت و توسعه را به نابودی خواهند کشید
اندکی تامل
با سلام. این مسولین در حالت عادی صدای جوانان رو نمیشنون....مگر با اعتراض....ما دو نفر از یک خانواده دکتری گرفتیم و الان بیکار....ینو باید به کی بگیم...
چن روز پیش اتاق یکی از اساتیدمون بودم ک انصافا علمیت خوبی داره

یهو برداشت گفت من چرا با این حقوق کار علمی کنم.اخه مگر خرجی من درمیاد ک بعد بخواهم کار پژوهشی کنم.با این حقوق پول خرید کتابمم در نمیاد.قاطی کرد خلاصه

غرض اینکه اوضاع نابسامان ولی تو این شرایط باید برا موفقیت خودمون و کشورمون تلاش کرد
با سلام یک نامه هم به وزیر علوم بزنیم شرح وظایف وزیر علوم رو به ایشان یادآوری کنیم و اگر خدای نکرده در جریان نیستند از شرح وظایف آگاهشان
کنیم حل پژوهانه و رایرنی با نمایندگان وظیفه وزارت علوم است
لیدر مطالبات دانشجویان باید وزرات علوم باشد
اما ایشان مث اینکه بر عکس متوجه شده اند.
با سلام.
من کم و زیاد خبرهای شما را در کانال دنبال میکنم، در جریان فعالیت های ادمینهای محترم هستم، ضمن تشکر از همه شما باید عرض کنم برخودم وظیفه میدانم چه مجوز بدهند چه ندهند در این تجمع شرکت کنم؛ ما هر روز در برابر مجلس تجمعات آرامی و البته تاثیر گذاری را شاهد هستیم، چرا ما نباید چنین خواسته ای را به گوش مسولین محترم برسانیم، هیچ یک از خواسته ها غیر قانونی نیست.
با سلام خدمت تابناک
ممنون از اینکه در مورد phd سالاری و بی برنامه گی های مسئولین در قبال این قشر هدفمند و زحمتکش در سطح علمی پیگیری می کنید...
امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند تصمیم درست را حداقل در پژوهانه که حداقلترین نیاز یک دانشجوی phd را در برنامه بودجه سال ۹۷ احتصاص دهد...
سپاس از همراهی و انعکاس خبری شما
کمپین مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم
با تشکر از خبرگزاری تابناک
از خبرگزاری وزین تابناک بابت پوشش خبری مظلومیت دانشجویان دکتری صمیمانه سپاسگزاریم. اکثر نمایندگان کمپین و بزرگوارانی که زحمت هماهنگی و دیدار با نمایندگان مجلس و جلساتی از این قبیل رو متقبل شدند؛ فارغ التحصیلند و یا در شرف آن، ولی مجددانه و راسخ برای احقاق حقوق هم صنفانشون تلاش کردند و چه زیبا نوشتید که زحمات هشت ماهه این عزیزان با بی تدبیری محض، نقش بر آب شد. همچنان امیدواریم که معدود مسولینی که دلسوزانه حرف های فرزندان افتخار آفرین این مرز و بوم رو می شنوند؛ فکری به حال آنها کنند وگرنه دور نیست روزی که آنها هم به خیل عظیم مغزهای فراری بپیوندند.
سلام

به نظر میاد که دولت بیشتر به فکر منافع خودشه تا حل مشکلات معیشتی دانشجویان دکتری
با وجود اینهمه تلاش مدنی ، هیچ جواب مساعدی به منطقی ترین خواسته ی ما داده نشد. یعنی پژوهانه ، تاسف آورتر از همه اینها این است که هیچ یک از خانم ها و آقایون نماینده با وجود بعدا تحصیلات آکادمیک معنی پژوهانه یا کمک هزینه بلاعوض را متوجه نشدند یا شاید اینگونه ایجاب میکرد که متوجه نشوند و طرح ارتباط با صنعت را آنهم برای دانش آموختگان به تصویب رساندند و ادعای گستردگی آن را دارند .... حال آنکه پرسش اینجاست کدام دانش اموخته میتواند مستقلا با صنعت وارد مذاکره شود و طرحی کاربردی تصویب کند.... این کجا و پژوهانه کجا...تا کی مجلسیان میخواهند تا اینحد پرمدعا باشند ، ما چه خواستیم آنها چه تصویب کردند????
پژوهانه کمترین و منطقی ترین خواسته ی ماست ، یعنی درامدی اندک به ازای تعهد تمام وقت کار پژوهشی برای وزارت علوم و تعهد عدم اشتغال برای سایر اورگانها ، ایا این نارواست?? درخواست چیزی که قبلا هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و هم در نقشه جامع علمی کشور در راهبرد های 8 و 9 بوضوح به آن اشاره شده. آیا جاری شدن بخشی از قانون و مستندات کشور اینقد سخت است?????????
دانشجوی دکترای باید تا چه حد درد معیشت داشته باشد?? بالاترین مقطع تحصیلی، ولله که حق گفته اند نخبگان نیازمند
همواره گفته میشه اگر مطالبات با روال قانونی پیش بره حتما اثربخش خواهد بود ما که ماه هاست قانونی پیگیر مطالباتمون هستیم اما تنها اثری که دیدیم قول همکاری مقامات و نمایندگان مجلس بود که اونم فقط در حد حرف تا به اینجا باقی مونده. ما نا امید نمیشیم و تا اخر برای رسیدن به خواسته های به حقمون تلاش میکنیم
حقمون کمک هزینه بلاعوض از ترم یک هست الان اینو ندادن، اومدن پژوهانه رو هم زحمت مطرح کردن تو تلفیق رو به خودشون ندادن
ممنون بابت انتشار خبر.
کمپین مطالبات دانشجویان دکتری تمام توان و تلاش خود را در چارچوب قانونی و مدون به صورت کامل انجام داده است از ارائه طرح تا صحبت با نمایندگان و مسئولان و جلسات تخصصی که تا کنون تنها به عکس های یادگاری نمایندگان و مسئولان منجر شده! اما همچنان کور سوی امیدی به مجلس داریم و امیدواریم تا با توجه به تلاش های انجام شده دوستان مجلس هم کمی از بی تفاوتی خارج شده و به داد این قشر از جامعه علمی کشور برسد...کمپین مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم
سپاس از حمایت تابناکی های عزیز
دکترا به طور خلاصه یعنی پژوهش و پژوهش محتاج ذهن باز و آسودگی فراغ است...بدون تامین نیازهای اولیه توقع پژوهش و تحقیق چیزی شبیه طنز است...
سلام
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری، سر کالبد ایران هستند اگر ضعیف شوند این کالبد خواهد مرد.
با سپاس از بازتاب اخبار کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار