بازدید 4659
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

انتخابات مبدأ اشتراک جامعه شود نه آغاز مناقشات / مجلس به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کشور با بخشنامه‌ و دستورات اداری سامان نمی‌یابد، تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد کردن آنان در اقدامات اصلاحی – اقتصادی ضروری است.
کد خبر: ۷۶۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ 14 January 2018

 

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 24 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود گفت: تصادف کشتی نفتکش جمهوری اسلامی در طول هفته گذشته نگرانی زیادی را در جامعه ایجاد کرد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری‌های لازم را از طریق دستگاه‌های مختلف را به عمل آورد و ستاد بحران به کمک دولت چین فعال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حادثه‌ای که برای نفتکش در هفته گذشته اتفاق افتاد؛بسیار تأسف‌برانگیز است و لازم است تا نهایت کار، کمیسیون امنیت ملی مجلس موضوع را پیگیری کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: حوادثی که در 20 روز گذشته در کشور اتفاق افتاد،از ابعاد مختلف در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه هفته گذشته نیز مسئولان امر گزارش‌هایی پیرامون حوادث به مجلس ارائه کردند،اهمیت موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد،اما فصل مشترک اکثر این تحلیل‌ها اموری چند است.

وی تصریح کرد:مشکلات اقتصادی و بیکاری نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده که انتظارات عمومی،سرعت عمل در حل آن است از طرفی حل امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است، در چنین شرایطی ضرورت دارد اول دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کنند، ثانیاً افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌های جاری تلقی نشود و نادیده انگاری صورت نگیرد، ثالثاً اگر در حل مسائل اقتصادی هر چه بیشتر از توان مردم استفاده شود و مردم مشارکت داشته باشند؛زمان حل مسائل کاهش می‌یابد و نیز به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل درک می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازمه تحقق امر مذکور این است که مسائل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه‌حل‌های مختلف با آنان در میان گذاشته شود و با همفکری مردم گام های توسعه برداشته شود.

دکتر لاریجانی افزود: مسئولان توسعه کشور باید به کمک رسانه‌ها در حرکت‌های توسعه‌ای کشور، تفاهم لازم را با مردم اصل قرار دهند، توسعه با بخشنامه‌ و دستورات اداری سامان نمی‌یابد، تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد نمودن آنان در اقدامات اصلاحی – اقتصادی ضروری است.

وی ادامه داد: صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در امور مذکور نقش مهمی خواهند داشت و باید وظیفه ملی خود را بشناسند و به درستی عمل کنند.

برای رفع تبعیض و نزدیک شدن درآمدها تلاش خواهد شد

رئیس نهاد قانونگذاری کشور افزود: تلاش‌های کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده درخور تحسین است مخصوصاً گام‌هایی که در جهت رفع تبعیض در حقوق‌ها و پاداش پایان خدمت که برداشتند،ارزشمند بوده است. همه ما باید در مجلس تلاش کنیم پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید،صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد.

بانک مرکزی با سرعت بیشتری مشکلات سپرده‌گذاران را حل کند

وی افزود: برخی از مشکلات در کشور به وجود می آید که نیازمند سرعت عمل در حل آن است نظیر مسائلی که در موسسات اعتباری به وجود آمد. وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ‌سازی در این زمینه شد و همین زمان باعث نگرانی سپرده‌گذاران شد؛هر چند که امروز در مراحل نهایی حل مشکلات قرار داریم اما بانک مرکزی می‌بایست با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل موضوعات باشد.

اگر در جامعه فضای انتخابات به زمان تلاش و کار امتداد یابد،مانع توسعه می‌شود

دکتر لاریجانی تصریح کرد: کشمکش‌های سیاسی در جامعه ما به نحو آزاردهنده‌ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده و باعث کاهش اعتماد شده، انتخابات یک ابزار مبارک برای مردمسالاری است به شرط آن که با روش متین و زمان مشخص مورد استفاده واقع شود اگر در جامعه، فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد،انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل می‌شود و عملا مانع توسعه می‌شود.

انتخابات مبدأ اشتراک جامعه شود نه آغاز مناقشات

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: التهابات انتخابات باید پس از رأی مردم، توسط نخبگان سیاسی به مبدأ اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود نه آغاز مناقشات. متأسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت 7 ماه از انتخابات همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس زمینه‌های انتخابات، آن هم گاه با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات که باید مبنای وفاق سیاسی باشد، به چالش جدید با فرسایش بدل کرده است که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست.

برخی مأمور مواضع اختلافی اند نه یافتن قلمروهای وفاق

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در تحلیل جامعه خود همه را دعوت به همگرایی و همراهی و هم افزایی کردند و این یک نقطه مهم برای حال و آینده کشور است. اهمیت این موضوع از نقایص اقتصادی کمتر نیست، بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است . عجیب این است که برخی از سیاستمداران کشور مدت‌هاست صاحب صناعتی شده‌اند که خود را مأمور به یافتن مواضع اختلافی می‌دانند نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق، که البته وسیله دست بی‌هنران است نه ابزار حکمت باهنران.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: در چنین اوضاع و احوالی دشمنان کینه توز ملت ایران با فرصت طلبی از همه ابزارهای خود برای خشونت در کشور بهره جسته‌اند و این امر را سازماندهی کردند،به آتش کشیدن پرچم ایران و تخریب مساجد و حسینیه‌ها، مغازه‌ها و بانک‌ها و کشتن و زخمی کردن پلیس ،حرکت اعتراضی نیست که در چارچوب قانون اساسی محترم شمرده شده باشد؛بلکه ایجاد آشوب و بلوا و سلب آرامش ملت است و دیدید که چگونه خود ملت در مقابل این حرکات ایستادگی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رفتار سبک رئیس جمهور آمریکا که دائم با ذوق‌زدگی توئیت‌های خود را ارسال می کرد؛هم تأسف آور بود هم خنده‌آور که نهایت خودشیفتگی احمقانه او را نشان می‌داد که آنی به خود نیامد تا نفرت مستمر ملت را مشاهده کند، سخنان دو روز قبل این رئیس جمهور حیرت‌آور بود که با کلمات بسیار زننده سایر ملت‌ها را مخاطب قرار داد بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را عنصر سیاسی پنداشته باشند.

مجلس به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد

وی گفت: دشمنی برخی از کشورها در این حوادث برای تمام طبقات ملت ایران درس آموز بود، اقدامات غیرقانونی اخیر آمریکا در تحریم برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور ما است؛هرچند که رفتار ناهنجار ایالات متحده دراین زمینه‌ها به نحوی شده که تحریم‌های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می‌شود.

دکتر لاریجانی افزود: زیاده‌خواهی آمریکا همراه با سیاست کار قاچاق‌کنی و تاجرمآبانه، تأثیر سوئی در مراودات دیپلماتیک گذاشته به نحوی که صحنه دیپلماسی را با عدم تحیر زایدالوصفی مواجه کرده است، مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی پذیرد و تغییرات از سنخی که رئیس جمهور آمریکا اخیراً بیان داشته با تخریب کل توافق برابری می‌کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لازم نیست که صبر کنند،بدانند که سر آنها به سنگ خواهد خورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان