بازدید 8698
۱

گردش مالی 41 میلیاردی هنرهای تجسمی ایران با حراج 15 میلیارد تومانی تهران

آنچه قابل توجه بود، شمار بالای آثاری بود که با رقم‌های زیر صد میلیون فروخته شده بود؛ آثاری که عمدتاً از نسل جوان در این حراج بود و پس از برگزاری گالری‌های گروهی و گالری‌های فردی و فروش آثارشان در سطح گالری‌ها، اکنون به حراج‌ها نیز راه یافته‌اند. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که چرخه اقتصادی هنر معاصر را در ایران در حال شکل دادن است
کد خبر: ۷۶۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ 12 January 2018

گردش مالی 41 میلیاردی هنرهای تجسمی ایران با حراج 15 میلیارد تومانی تهرانهشتمین حراج تهران با فروش قریب به پانزده میلیاردی آثار 120 هنرمند پیشکسوت و جوان ایران به سرانجام رسید و بدین ترتیب فصل حراج ایران در 1396 با حراج نیمه دوم سال به انتها رسید و مجموع ارزش بازار هنرهای تجسمی ایران در سال جاری دست کم 41 میلیارد تومان رسید؛ رشدی خیره کننده که افزایش اقبال عمومی برای سرمایه گذاری گسترده در حوزه هنرهای تجسمی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه هفتمین حراج تهران با فروش 26 میلیارد تومانی رکوردها را جابجا کرد، اکنون هشتمین حراج تهران با محوریت آثار چهره‌های جوان تر برگزار شد و در عین حال شماری از آثار پیشکسوتان نیز رونمایی شد. در این حراج نیز مجموع 120 اثر عرضه شده از 110 هنرمند به ارزش چهارده میلیارد و 952 میلیون تومان به فروش رفت و بدین شکل در مجموع دو حراج تهران در سال 1396، قریب به 41 میلیارد تومان آثار هنری به فروش رفت.گردش مالی 41 میلیاردی هنرهای تجسمی ایران با حراج 15 میلیارد تومانی تهران

پیش از برگزاری نمایشگاه این حراج در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 20 و 21 دی ماه، هشتمین حراج تهران(هنر معاصر ایران) عصر جمعه 22 دی در هتل پارسیان برگزار شد و آثاری از ژازه تباتبایی، هانیبال الخاص، فرهاد مشیری، منوچهر یکتایی، پروانه اعتمادی، ناصر اویسی، پرویز کلانتری، قاسم حاجی زاده، صداقت جباری، مارکو گریگوریان، فریده لاشایی، منیر فرمانفرمایان در کنار هنر هنرمندان جوان چون علیرضا آستانه، بهرنگ صمدزادگان، حامد رشتیان، وحید چمانی، بهنوش فروتن و... در این حراج به فروش رفت.

در این حراج که با اجرای حسین پاکدل برگزار شد، با وجود آنکه آثار گرانقیمت‌تر در حراج بهاری به فروش رفته بود، اثر منیر فرمانفرماییان مورد توجه قرار گرفت و یک تابلو سه لته ای آیینه کاری و گچ روی چوب از او به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروخته شد و تابلو نقاشی از فرهاد مشیری با عنوان فقط تو به فروش یک میلیارد تومانی رسید،

در میان آثار تا کف 500 میلیون تومان، تابلو کامران یوسف زاده که از سوی یک گالری در نیویورک عرضه شده بود با عنوان «گنبد سفید» یک میلیارد تومان چکش خورد، تابلو نقاشی دیگری با عنوان «کاسه سیاه کوچک» اثر فرهاد مشیری ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد و اثری از منوچهر یکتایی با قیمت پایه ۵۰۰ میلیون فروش رفت.

اثری بدون عنوان از حسین زنده رودی به فروش ۴۶۰ میلیون تومانی دست یافت، تابلو نقاشی اثر رضا درخشانی با نام «پیکار زرفام» نیز ۴۶۰ میلیون فروخته شد و اثری از فریده لاشایی ۴۶۰ میلیون تومان فروخته شد. از آیدین آغداشلو نیز اثری از مجموعه خاطرات انهدام ور این حراج عرضه شد که ۴۴۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی منصور قندریز ۳۴۰ میلیون تومان فروخته شد، نقاشی پرتره اثر کوروش شیشه گران نیز به فروش ۳۲۰ میلیون تومانی دست یافت، تابلو قاسم حاجی زاده نیز ۳۰۰ میلیون فروخته شد، اثر حجمی امیرمسعود اخوان جم با عنوان «بالرین» ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت، تابلوی نقاشی فریده لاشایی ۳۰۰ میلیون فروخته شد.

تا کف 200 میلیون تومان، تابلوی رضا درخشانی از مجموعه «خسرو و شیرین» به مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان چکش خورد، اثر حجمی منیر فرمانفرماییان به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان چکش خورد، اثر حجمی محمدحسین عماد به نام «دیوار» ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد، اثر دیگری از حسین زنده رودی با عنوان «برای دسته» به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان فروش رفت، اثری از پرویز کلانتری از مجموعه «شبانه ها»ی این هنرمند به مبلغ ۲۲۰ میلیون چکش خورد و تابلوی دیگری از همین هنرمند ۲۰۰ میلیون فروش رفت و اثری از عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی» به قیمت ۲۰۰ میلیون فروش رفت، 

همچنین تابلو خسروحسن زاده با عنوان «یکصد تختی» ۱۹۰ میلیون تومان فروخته شد، تابلو «جنگ کارناوال» اثر امین منتظری ۱۸۵ میلیون فروخته شد، «امپراطور مطرود» اثری از واحد خاکدان ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد، تابلو نقاشی دولته ای از منصور قندریز ۱۷۰ میلیون تومان چکش خورد، تابلوی محمدعلی ترقی جاه۱۶۰ میلیون تومان فروخته شد، «به سرکردگی براق» از شهریار احمدی  از مجموعه اصطبل اساطیر توانست به فروش ۱۶۰ میلیون تومانی برسد.

تابلو نقاشی قاسم حاجی زاده با نام «پهلوان» در کف قیمت پیشنهادی یعنی ۱۵۰ میلیون فروخته شد. نقاشی خط از صداقت جباری به فروش ۱۳۰ میلیون تومانی رسید، اثر حجمی از بهمن دادخواه از مجموعه «گروگانها» به فروش ۱۲۰ میلیون تومانی رسید، مجسمه ای از ژازه تباتبایی نیز ۱۱۰ میلیون تومان فروش رفت، اثر عین الدین صادق زاده به مبلغ ۱۱۰ میلیون رسید و فروش رفت، اثر حجمی سعید شهلاپور 100 میلیون تومان به فروش رفت، ۱۰۰ میلیون تومان فروش رفت و تابلو نقاشی افشین پیرهاشمی با عنوان «مصائب مسیح» با کف قیمت پایه ۱۰۰ میلیون چکش خورد، تابلو نقاشی ژازه تباتبایی با عنوان «هدیه به باغ طلا» به فروش ۱۰۰ میلیون تومان دست یافت.

در این میان آنچه قابل توجه بود، شمار بالای آثاری بود که با رقم‌های زیر صد میلیون فروخته شده بود؛ آثاری که عمدتاً از نسل جوان در این حراج بود و پس از برگزاری گالری‌های گروهی و گالری‌های فردی و فروش آثارشان در سطح گالری‌ها، اکنون به حراج‌ها نیز راه یافته‌اند. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که چرخه اقتصادی هنر معاصر را در ایران در حال شکل دادن است و با ابتکار عمل علیرضا سمیع آذر، حراج تهران اقتصاد را به شکل واقعی وارد هنر کلاسیک و مدرن ایران کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
توجه به اقتصاد هنر، هنرمندان و فعالان هنری و نهایتا فرهنگ ما را نجات خواهد داد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل