بازدید 2980

توجیه واردات ریل به دلیل تولید ناکافی داخلی

عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در جهت کاهش هزینه جابجایی مسافر و بار و همچنین کم کردن آمار تصادفات جاده ای تاکید کرد و گفت: وضعیت اعتبار حمل و نقل ریلی در بودجه های سنواتی و بودجه ۹۷مطلوب نیست.
کد خبر: ۷۶۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 12 January 2018

حسن خسته بند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: با وجود اینکه حمل و نقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل ایمن تر و ارزان تر است اما با بی توجهی نسبت به توسعه آن با مشکلات عدیده مواجه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی، افزود: متاسفانه وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورها همسایه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال های گذشته علی رغم تلاش های صورت گرفته اعتبارات کافی برای توسعه حمل و نقل ریلی تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: هر چند در لایحه بودجه 97 اعتبار مشخصی برای این بخش در نظر گرفته شده بود و کمیسیون عمران مجلس نیز برای توسعه این حوزه پیشنهادات کارسازی داشت اما کمیسیون تلفیق با این پیشنهادها موافقت نکرد.

پیشنهاد رشد اعتبارات حوزه حمل و نقل ریلی در کمیسیون تلفیق رد شد

خسته بند با تاکید بر اینکه نمایندگان هنوز به اطلاعات کافی در خصوص ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی نرسیده و اهمیت موضوع را درک نکرده اند، گفت: عدم استقبال نمایندگان از پیشنهادات مرتبط با رشد اعتبارات بخش حمل و نقل ریلی به ضرر کشور است زیرا هر چه میزان تردد در جاده ها بیشتر باشد تصادفات و مرگ و میر افزایش یافته و هزینه حمل و نقل و سوخت بیشتری به کشور تحمیل می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی باید در کشور تقویت شود زیرا با توجه به ارزآوری بالا و امنیتی که در بردارد کشورهای پیشرفته از دو قرن پیش تاکنون به این باور رسیدند و در حوزه حمل و نقل ریلی کاملا سرمایه گذاری کردند.

حمل و نقل ریلی در ایران از پیشرفت دور مانده است

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و حتی کشور همسایه ما مانند چین قطارهایی با سرعت 300 تا 320 کیلومتر در ساعت را به کار گیری کرده اند، افزود: متاسفانه ما در شبکه حمل و نقل ریلی خود در استفاده از قطارهایی با سرعت 80 الی 100 کیلومتر درجا زده ایم و از این منظر به شدت عقب هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در جهت کاهش هزینه جابه جایی مسافر و بار و همچنین کم کردن آمار تصادفات و مرگ و میرهای جاده ای، تصریح کرد: دولت باید برای این موضوع فکری کرده و با حمایت از بخش حمل و نقل ریلی توسعه کریدورها را رقم بزند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم توفیق پیشنهادات مرتبط با حوزه حمل و نقل ریلی در کمیسیون تلفیق بودجه 97 کل کشور امید است در صحن علنی مجلس نمایندگان با توجه به اهمیت موضوع به اختصاص اعتبارت بیشتر برای این حوزه رای مثبت بدهند.

ضرورت تامین ریل مورد نیاز در کشور برای اتصال به کریدورهای بین المللی

خسته بند با تاکید بر ضرورت تامین نیاز کشور به ریل برای اتصال به کریدورهای بین المللی، گفت: نباید خودمان را گول بزنیم اینکه بگوییم تحت هر شرایطی باید نیاز کشور با تولیدات داخل تامین شود صحیح نیست زیرا گاهی مواقع با واردات می توان از ضرر احتمالی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه به میزان تولید ریل در کشور خرید از داخل صورت می گیرد، افزود: با توجه به اینکه تولید داخل کفاف نیاز کشور به ریل را نمی دهد برای متوقف نشدن روند توسعه شبکه ریلی باید واردات در دستور کار قرار بگیرد.

بدعهدی شرکت فولاد در تولید ریل

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به قراردادی که مابین وزارت راه و شهرسازی و شرکت فولاد برای تامین ریل منعقد شد، گفت: برای تامین ریل قراردادی منعقد شد و پیش پرداختی نیز از سوی وزارت راه پرداخت شد اما شرکت فولاد به بهانه اینکه پول کافی برای خرید وسایل مورد نیاز ندارد به بدعهدی پرداخت.

وی ادامه داد: در روند خرید از داخل برای توسعه حمل و نقل ریلی بدعهدی هایی صورت می گیرد که روند اتصال به کریدورهای بین المللی را با وقفه مواجه می کند از این رو واردات می تواند تا حدودی به صرفه باشد.

خسته بند افزود: نمی توان شرکت راه آهن را معطل برخی بدعهدی ها کرد از این رو با توجه به برخی مصلحت اندیشی ها باید مابه تفاوت تولید ریل در کشور واردات انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای رقابتی در میان تولیدکنندگان داخلی، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باید بدانند که در صورت بدعهدی یا به روز نبودن در تولید ریل جایی در صنعت حمل و نقل ریلی نخواهند داشت از این رو تولیدات خود را با متد روز ارتقا می دهند.

واردات تکنولوژی تولید ریل باید در دستور کار قرار بگیرد

وی ادامه داد: واردات تکنولوژی روز دنیا برای تولید ریل می تواند گزینه بهتری به نسبت واردات ریل آماده باشد اما به علت غالب بودن تفکر دولت و ریسک پذیر نبودن این موضوع در کشور ما تاکنون عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه برخی قراردادهایی که برای تولید ریل منعقد شده به قدری طولانی شده و مورد بدعهدی قرار گرفته که به آثار باستانی شدن پروژه های شبکه حمل و نقل ریلی منجر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان