بازدید 15007
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «توافق سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا» تا «پیش بینی یک بانک آمریکایی درباره روند طلا در ۲۰۱۸»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد محافظه کارانه شاخص بورس پیش از اعلام موضع ترامپ، افزایش برآورد تقاضای نفت در ۲۰۱۸، گوشت باید ارزان‌تر باشد؛ دلالان نمی‌گذارند، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی، سکه تمام بهار آزادی گران شد، نظر سیف درباره بیت کوین، نوسان «تسه»ها در ۷۳ هزار تومان و بی‌اعتنایی خودروسازان به تهدید ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 11 January 2018

از «توافق سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا» تا «پیش بینی یک بانک آمریکایی درباره روند طلا در ۲۰۱۸»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد محافظه کارانه شاخص بورس پیش از اعلام موضع ترامپ، افزایش برآورد تقاضای نفت در ۲۰۱۸، گوشت باید ارزان‌تر باشد؛ دلالان نمی‌گذارند، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی، سکه تمام بهار آزادی گران شد، نظر سیف درباره بیت کوین و بی‌اعتنایی خودروسازان به تهدید ترامپ را در بر دارد.

توافق سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا

خبرگزاری رویترز خبر داد، ایران و ایتالیا روز پنجشنبه چارچوب یک موافقتنامه اعتباری پنج میلیارد یورویی را امضا می کنند که بر اساس آن رم به شرکت های ایتالیایی برای سرمایه گذاری در ایران کمک می کند. رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابعی در معاونت خزانه داری وزارت اقتصاد و دارایی ایتالیا افزود: در این تفاهمنامه پیش بینی شده تا هولدینگ دولتی اینویتالیا (Invitalia) برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی دو خط اعتباری برای بانک های ایرانی بگشاید. امضاکنندگان این تفاهمنامه دو بانک ایرانی «خاورمیانه» و «صنعت و معدن» و شرکت سرمایه گذاری جهانی اینویتالیا (از شرکت های تابعه هلدینگ اینویتالیا) هستند. اینویتالیا خطوط اعتباری را برای این دو بانک گشایش می دهد و ضمانت تامین مالی پروژه ها بر عهده دولت ایران خواهد بود.

رشد محافظه کارانه شاخص بورس پیش از اعلام موضع ترامپ

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیستم دیماه 96 با افزایش 36 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 96 هزار و 185 واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته شاهد افت 183 واحدی نماگر بورس بودیم. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری از سومین هفته زمستان، بر خلاف روز قبل، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 11 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 30 هزار و 828 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن همانند روز قبل با افت 4 واحدی معادل 0.03 درصد، عدد 17 هزار و 304 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 3 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 13 هزار و 48 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.10 درصد همراه شد و 99 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 473 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 81 واحد افزایش معادل 0.12 درصد به رقم 68 هزار و 228 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 214 واحد کاهش معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 205 هزار و 327 واحد را به نمایش گذاشت. در طول هفته، فضای احتیاط در تالار شیشه ای با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام در روز جمعه، حاکم بوده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است، رئیس‌جمهوری این کشور، جمعه تصمیم خود را در خصوص توافق هسته‌ای با ایران( برجام) اعلام می‌کند.

از «توافق سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا» تا «پیش بینی یک بانک آمریکایی درباره روند طلا در 2018»

اغلب سهام‌های آسیایی در مقادیری پایین‌تر معامله شدند

روز چهارشنبه اغلب بازارهای آسیایی علی‌رغم نتایج قدرتمند وال‌استریت، در مقادیر پایین‌تری معامله شدند اما سهام هنگ‌کنگ این روند را نادیده گرفت و برای دوازدهمین روز متوالی رشد کرد. در ژاپن نیکی ۲۲۵ علی‌رغم سود گسترده خودروسازان و بازیگران مالی، ۰.۲۶ درصد یا ۶۱.۷۹ واحد افت کرد و در ۲۳۷۸۸.۲ واحد بسته شد و از رکوردهای ۲۶ ساله خود پایین آمد. سهام سافت‌بانک و فست‌ریتیلینگ، که ۲ سهام سنگین وزن در شاخص نیکی هستند، به ترتیب ۰.۵ درصد و ۱.۲۴ درصد افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، پس از ۶ روز متوالی بالا رفتن که آنرا به فاصله یک قدمی رکورد همیشگی خود در نوامبر ۲۰۰۷ رساند، بلاخره دچار لغزش شد و ۰.۵ درصد افت کرد. سهام فناوری اطلاعات پرچمدار این افت‌ها بودند و با ادامه ضرردهی سهام سامسونگ، این گروه سهام ۱.۴ درصد سقوط کرد. در سئول بنچ‌مارک کوسپی ۰.۴۲ درصد افت کرد و به ۲۴۹۹.۷۵ واحد رسید. سهام شرکت سامسونگ تنها در روز چهارشنه تا پایان جلسه معاملات ۳.۴ درصد سقوط کرد. سهام این شرکت پس از انتشار چشم‌انداز ضعیف‌تر از حد انتظار سود این شرکت در ربع چهارم در روز سه‌شنبه، سقوط خود را آغاز کرد. این چشم‌انداز نگرانی‌هایی را در مورد آینده تجارت تراشه‌ها و نیمه‌رساناها ایجاد کرد. سهام هاینیکس، شرکت رقیب سامسونگ در ساخت تراشه حافظه، هم ۵.۲ درصد سقوط کرد. شاخص اس‌اندپی/ای‌اس‌اکس ۲۰۰ در استرالیا ۰.۶۴ درصد افت کرد و به ۶۰۹۶.۷ واحد رسید. اما بر خلاف این روندها، شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، برای دوازدهمین روز پیاپی با سود مواجه شد و ۰.۲ درصد رشد کرد تا به ۳۱۰۷۳.۷۲ واحد برسد. همچنین این شاخص کمتر از ۹۰۰ واحد با رکورد همیشگی خود، ۳۱۹۵۸.۴۱ واحد که در سال ۲۰۰۷ ثبت کرده است، فاصله دارد. کامپوزیت شانگ‌های هم روز خود را با ۰.۲۴ درصد رشد به پایان برد درحالی که کامپوزیت شن‌زن ۰.۳۳ درصد افت کرد. /سی‌ان‌بی‌سی

افزایش برآورد تقاضای نفت در ۲۰۱۸

اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی را  ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به برآورد پیشین افزایش داد. در گزارش ماهانه این نهاد همچنین اعلام شده است: تقاضای روزانه نفت جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۰۱ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه می‌رسد که یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. /شانا

گوشت باید ارزان‌تر باشد؛ دلالان نمی‌گذارند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران از بالا بودن فاصله قیمت گوشت قرمز از دامداری تا بازار مصرف انتقاد کرد و گفت: دلالان و واسطه‌های سودجو عامل گرانی گوشت قرمز در بازار هستند. حسین نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت ۹۰ درصدی نهاده‌های تولید مانند یونجه، قیمت دام زنده به دلیل افزایش بی رویه واردات گوشت قرمز با کاهش قیمت ۲۰ درصدی نسبت به گذشته مواجه شده است اما قیمت گوشت قرمز همچنان در بازار همچنان بالاست. وی با اشاره به قیمت ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی دام زنده سبک و سنگین در بازار، افزود: با وجود کاهش قیمت دام زنده که البته برای دام زنده سنگین باید گفت که طی روزهای گذشته کاهش قیمت بیشتریر داشته و به کیلویی حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت قرمز در بازار تغییری نکرده و نشان می دهد که دلالان و سودجویان در این بازار چه می کنند. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد: با توجه به قیمت کنونی دام زنده می توان گفت حداکثر قیمت منطقی برای گوشت قرمز گوساله کیلویی ۳۵ هزار تومان و برای گوشت قرمز گوسفند نیز که عمدتاً به صورت با استخوان فروخته می شود در همین حدود و حتی کمتر از این قیمت است. نعمتی گفت: بالا بودن قیمت گوشت قرمز و فاصله زیاد آن از تولید تا مصرف نشان‌دهنده سودجویی و دلالی عده‌ای خاص است که دستگاه‌های نظارتی ذیربط باید نسبت به بازار این محصول حساس باشند و با تخلفات برخورد کنند.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 135 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 412 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 18 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 476 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 902 ریال قیمت گذاری شدکه نسبت به روز سه شنبه، یک ریال ارزان تر فروخته شد. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه بیستم دی ماه با ۷۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۲۸۹ ریال قیمت خورد.

سکه تمام بهار آزادی گران شد

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز چهارشنبه قیمت انواع سکه با افزایش همراه بود، به این ترتیب قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با حدود ۱۵ هزار تومان افزایش، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۲۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۱۵ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۹۰۵ تومان، نیم سکه با حدود ۴ هزار تومان افزایش ۷۱۷ هزار و ۵۶۹ تومان، ربع سکه با حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش ۴۱۶ هزار و ۷۴۹ تومان و سکه یک گرمی با حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش  ۲۷۹ هزار و ۸۳۲ تومان معامله شد. 

سیف درباره بیت کوین چه نظری دارد؟

ولی الله سیف با تاکید بر این که ریسک های زیادی به بیت کوین وارد است،اظهار داشت: درباره این ارز دیجیتال مطالعاتی داشته ایم و درخصوص رویکرد دیگر کشورها به آن هم بررسی هایی صورت گرفته که نتایج آن و راهبرد ما به زودی اعلام می شود. رئیس کل بانک مرکزی درباره معاملات بیت کوین هم گفت: با وجود اینکه معاملات این ارز دیجیتال رواج پیدا کرده ، اما مردم باید مراقب باشند. /فارس

بی‌اعتنایی خودروسازان به تهدید ترامپ

واردات خودروی آمریکا از مکزیک به بالاترین رقم رسید. به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی بر خلاف تهدیدات مکرر ترامپ درباره محدود کردن واردات خودرو از مکزیک، آمارها نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو از مکزیک به آمریکا صادر شده است که رکوردی تاریخی به‌شمار می‌آید. این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن ۴/ ۹ درصد افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از سه چهارم خودروهایی که از مکزیک به دیگر نقاط جهان صادر شده‌اند، سرانجام در خاک آمریکا به فروش رفته‌اند. در مقابل تنها ۸ درصد از صادرات خودروی مکزیک به کانادا راه یافته است. این ارقام بازتاب بی‌توجهی خودروسازان به تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه گمرکی سنگین بر خودروهای تولید شده در مکزیک است. به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس‌جمهور آمریکا در توییت‌های خود شرکت‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و تویوتا را به‌خاطر «واردات بیش از حد خودرو از مکزیک» سرزنش کرده بود. 

نوسان «تسه»ها در ۷۳ هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 226 تومان معامله شدند. با وجود نوسان قیمت اوراق بالاتر از سطح 74 هزار تومان در آذر، از ابتدای دی افت تدریجی تقاضا، میانگین «تسه»ها را در سطح 73 هزار و 414 تومان قرار داده است. نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد تقاضا به ویژه از سوی «خانه‌اولی»ها و تامین مالی از سوی صندوق یکم بانک مسکن، شتاب رشد تقاضا و قیمت‌ مسکن را تشدید و رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات و رشد 2/ 14 درصدی میانگین قیمت مسکن تهران را در آذر رقم زد. با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد تدریجی تقاضا در کنار رشد قیمت‌های مصالح در ماه‌های اخیر با چشم‌انداز اثرگذاری بر قیمت مسکن می‌تواند عامل تشدید شتاب رشد تقاضا در بازار مسکن باشد.

پیش بینی یک بانک آمریکایی درباره روند طلا در 2018

بانک مریل لینچ آمریکا بر این باور است که طرح اصلاحات مالیاتی دولت ترامپ یک بسته اقتصادی پیچیده است و به درستی نمی توان تبعات و آثار اجرای اصلاحات اقتصادی در آمریکا بر بازارهای بین المللی به خصوص بازار طلا را تجزیه و تحلیل کرد. بر اساس این گزارش بانک مریل لینچ پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست امسال تحت فشار قرار خواهد داشت ولی در سه ماه سوم 2018 میلادی وضعیت عادی به بازار طلا بازخواهد گشت. به اعتقاد تحلیلگران این بانک میانگین قیمت هر اونس طلا تا سه ماه سوم امسال به 1350 دلار خواهد رسید. کنگره آمریکا قبل از آغاز سال جدید میلادی توانست طرح اصلاحات مالیاتی پیشنهادی از سوی دولت ترامپ را تصویب کند، این نخستین و بزرگترین اصلاحات قوانین مالیاتی در آمریکا در 30 سال اخیر به شمار می رود. مهمترین نکته قانون جدید مالیاتی آمریکا کاهش نرخ مالیاتی شرکت ها از 35 درصد به 21 درصد خواهد بود. پیش بینی می شود اجرای طرح مالیاتی جدید موجب افزایش 1.5 تریلیون دلاری بدهی های دولت آمریکا خواهد شد که این مساله به اعتقاد تحلیلگران مریل لینچ در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. به نقل از سایت طلا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در صورت اجرای کامل بسته جدید مالیاتی از سوی دولت آمریکا، رشد اقتصادی این کشور طی سال جاری و سال آینده با افزایش نسبی روبرو خواهد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ترامپ فقط هارت وپورت میکنه ایتالیا میفهمه مابایستی کارخودمونو ریشه ای انجام بدیم اشتباه دولت اینه که میخواد ارزو پایین نگهداره نه این غلطه همه کالاها ازحاملهای انرزی تا ارز بایسنی قیمت واقعی داشته باشند کاروبار راه می افته دولت بایستی حقوق کارکنان حکومتی را به نسبت زمان شهیدرجایی همسان سازی کند یارانه ها به کلی قطع وبه افراد بیکار وخانواده های ضعیف حقوق بپردازد
امروزپنجشنبه ۲۱ دی ۹۶ ازمرز۴۴۰۰ تومان هم عبورکرد پیش بسوی دلار۵۰۰۰ تومانی وبالاتر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر