بازدید 4193

حذف EPS شفافیت اطلاعات را تقویت می‌کند

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: بررسی تطبیقی نشان داد در بازار سرمایه هیچ کشوری ارائه EPS الزامی نیست.
کد خبر: ۷۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 10 January 2018

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: بررسی تطبیقی نشان داد در بازار سرمایه هیچ کشوری ارائه EPS الزامی نیست.

به گزارش ایبِنا، حسن امیری در سمینار آشنایی با اصلاحات صورت گرفته در دستور العمل های مرتبط با ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس با اشاره به روند تغییرات اعمال شده در قوانین بورسی بیان کرد: طی یکسال و نیم گذشته اقدامات گسترده سازمان بورس و بررسی های مطالعاتی نشان دهنده این موضوع بود که باید تغییراتی در دستورالعمل افشای اطلاعات رخ دهد.

همچنین معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: بر این اساس پس از فعالیت های مطالعاتی مرکز پژوهش های سازمان، نظرات واحد های مختلف اخذ شد و تلاش شد دیدگاه بخش های مختلف بازار دیده شود. این مصوبه در نهایت در تاریخ نهم آذرماه اجرایی شد که بر اساس آن ناشران و حسابرسان باید عملکرد خود را با آن منطبق کنند.

مزیت های دستورالعمل های جدید

وی همچنین مزیت های تغییر این دستورالعمل ها را این چنین برشمرد: این تغییرات می تواند سطح افشای اطلاعات، سرعت اطلاع رسانی و نقدینگی موجود در بازار را افزایش دهد. بنابراین می توان تحولات قابل توجه در بازار را پیش بینی کرد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران در بخش دیگری از معایب و مزایای گزارش پیش بینی سود هر سهم را اینچنین برشمرد: مهمترین مزیت گزارش پیش بینی سود در خصوص افرادی است که دانش کمتری نسبت به بازار سهام و اطلاعات شرکت ها دارند. این افراد با در نظر گرفتن این رقم و پیش بینی نقطه‌ای می توانند بدون وارد شدن به جزییات شرایط شرکت را تخمین بزنند.

وی در توضیح معایب نیز گفت: مهمترین نقص این نوع گزارش ها مربوط به اطلاعات ریز بودجه است. دومین موضوع دستکاری قیمت سهم است. در این زمینه مدیران و افرادی که دسترسی به اطلاعات نهانی شرکتها دارند می توانند قیمت سهم را کنترل کنند. متاسفانه طی سالهای اخیر این موضوع موجب شد پرونده های تخلفات زیادی شکل بگیرد.

بر طرف شدن دغدغه های ناشران

امیری در ادامه دیگر ایرادات وارده به گزارش EPS را برشمرد و گفت: یکی از دغدغه های ناشران طی سالهای اخیر ارائه پیش بینی برای اقلامی بود که اطلاعات آن تحت کنترل اعضای هیات مدیره نبود. این بدان معناست که اعضای هیات مدیره در شرایطی باید در خصوص اقلامی مانند ارز و طلا پیش بینی ارائه دهند.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شد که این تصمیم مهم و جایگزینی گزارش تفسیری به جای EPS در دستور کار نهاد ناظر قرار بگیرد. در این بین نهاد ناظر نیز انتظاراتی از فعالان بازار و ناشران دارد.

وی در تشریح این انتظارات گفت: در این زمینه ناشران باید گزارش تفسیری را به موقع و هر چه سریعتر ارائه دهند و همچنین خوراک و بسته اطلاعاتی تهیه شده توسط ناشران باید شامل دقیق ترین جزییات فعالیت شرکت ها باشد.

افزایش نظارتی بورس و فرابورس

امیری همچنین افزود: حاصل این تغییرات افزایش نظارتی بورس و فرابورس است. بورس ها باید طبق زمان بندی های تعریف شده اطلاعات را درخواست کنند. در نهایت بخشی از این نظارت ها از کانال بورس و بخش دیگر از طریق نهاد ناظر انجام می شود.

وی در خصوص دیگر تغییرات این دستور العمل ها عنوان کرد: رویه های نانوشته سازمان بورس با این تغییرات به دستور العمل تبدیل شده است. در این دستور العمل آمده است اگر سهمی طی ۵ روز کاری تا ۲۰ درصد نوسان مثبت و منفی داشته باشد نماد خودکار متوقف شده و شرکت موظف به ارائه گزارش است.

همچنین اگر نمادی طی ۱۵ روز کاری تا ۵۰ درصد نوسان داشته باشد بعد از توقف نماد شرکت موظف به برگزاری کنفرانس اطلاعاتی است. معاون اجرایی سازمان بورس در پایان یکی از نکات مهم دستور العمل جدید را مصادیق افشای اطلاعات با اهمیت دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان