بازدید 8144

دوئل ترامپ با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

دولت ترامپ تصمیم دارد تا با بهانه ی مجازات کسانی که در ''سرکوب تظاهرات کنندگان نا آرامی های اخیر'' در ایران نقش داشته اند، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند. لازم به ذکر است که اعمال تحریم علیه صدا و سیما بخشی از تمام اقداماتی خواهد بود که دولت ترامپ قصد دارد با بهانه ی نامبرده علیه ایران انجام دهد. 
کد خبر: ۷۶۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 10 January 2018

دولت ترامپ تصمیم دارد تا با بهانه ی مجازات کسانی که در ''سرکوب تظاهرات کنندگان نا آرامی های اخیر'' در ایران نقش داشته اند، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند. لازم به ذکر است که اعمال تحریم علیه صدا و سیما بخشی از تمام اقداماتی خواهد بود که دولت ترامپ قصد دارد با بهانه ی نامبرده علیه ایران انجام دهد. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از The Guardian، از سال ۲۰۱۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که رییس آن توسط رهبری ایران تعیین می شود ذیل تحریم های آمریکا قرار گرفته است اما تا کنون باراک اوباما و دونالد ترامپ روسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا هر ۱۸۰ روز یک بار دستوری را امضا کرده اند که به موجب آن صدا و سیما از تحریم های آمریکا معاف شده است. 

دوئل ترامپ با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 

در این خصوص، تحلیل های خبرگزاری گاردین نشان می دهد که با پایان یافتن دوره ی معافیت کنونی در پایان ماه ژانویه، دونالد ترامپ دستور جدیدی در رابطه با معافیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از تحریم ها صادر نخواهد کرد و این بدان معنا است که تحریم ها علیه صدا و سیما مجددا از این زمان اجرا خواهد شد. 

یکی از افرادی مطلع از روند تصمیم گیری دولت آمریکا در رابطه با اعمال مجدد تحریم ها علیه صدا و سیمای ادعا کرده که ترامپ در نظر دارد تا اگر تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران برای مردم عادی مشکل ایجاد کند، دستور اعمال آن را امضا نکرده و به جایش برخی نهاد های خاص مانند صدا و سیما را هدف تحریم ها قرار دهد. این شخص ادعا کرده است که '' این یک اقدام نمادین خواهد بود. این اقدام در حالی که به ظاهر مانند تحریم های (پیشین) برای مردم ایران مشکل ایجاد نمی کند، پیامی قوی برای (دولت) ایران خواهد فرستاد''. وی افزوده است که عدم امضای دستور معافیت جدید توسط ترامپ به این معنا است که ''فعالیت های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیت دفاتر (این نهاد) و توانایی آن ها برای خرید برنامه ی های بین المللی و پخش زنده محدود خواهد شد''. 

همچنین، این فرد مطلع از مسائل مطروحه در دولت ترامپ اذعان کرده است که ''ممکن است تمام افرادی که خارج از ایران زندگی کرده و با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته و (فعالیت) حساب های بانکی آن ها معلق شود''. افزون بر این، این فرد ادعا کرده است که برخی ''اشخاص عضو شبکه ی اجتماعی توییتر از اعمال تحریم بر صدا و سیمای ایران حمایت می کنند.

در بخشی دیگر از گزارش خبرگزاری گاردین آمده است: هزاران نفر کارمند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند. بسیاری بر این باورند که این کارمندان بدون آنکه فضای زیادی برای مخالفت برایشان فراهم باشد و بتوانند خبر های منصفانه ای منتشر کنند، زبان سخنگوی صدا و سیمای ایران شده اند. گاردین افزوده است که پس از ناآرامی های اخیر در ایران، صدا و سیمای این کشور با انتقادات جدیدی مواجه شده است و (اظهارات) حسن روحانی رییس جمهور اعتدال گرای ایران بر وزن این انتقادات افزوده است. روحانی در روز دوشنبه گفته است '' صدا و سیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای یک جناح را''. این دیدگاه روحانی توسط بسیاری از مخالفان و طرفداران اصلاح امور پس از آنکه در اواخر ماه دسامبر (سال ۲۰۱۷) اعتراضاتی سراسری در ایران در رابطه با مشکلات اقتصادی و سیاسی شکل گرفت تکرار شده است. افزون بر این، گاردین به این نکته اشاره کرده است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جریان تظاهرات اخیر از بینندگان خود خواسته که اگر اطلاعاتی در خصوص هویت تظاهرات کنندگان در دسترس دارند (به نهاد های مربوطه) مخابره کنند. 

گاردین افزوده است: تحریم های اصلی آمریکا علیه صدا و سیما بیان می دارد که این نهاد ''با پخش اعترافات و نشان دادن محاکمات منجر به نقض حقوق اشخاص شده است''. همچنین، نهاد مربوط به مسائل حقوق بشر در ایران که در نیویورک واقع است در گزارشی در سال ۲۰۱۴ اذعان کرده بود که صدا و سیمای ایران ''نقض کننده ی عمده ی حقوق بشر'' است. به گفته ی گاردین، صدا و سیمای ایران که در سالیان اخیر بسیاری از بینندگان خود را به دلیل تمایل آن ها به شبکه های ماهواره ای غیر قانونی از دست داده روز یکشنبه در وبسایت خود نوشت که کمپینی که علیه صدا و سیما راه افتاده را شبکه های بی بی سی، منو تو و صدای آمریکا تحریک کرده اند. این خبرگزارب با نقل قول از سایت صدا و سیما افزوده است که به اعتقاد صدا و سیما شبکه هایی که به وسیله ی دفاتر خارجی (دولت) بریتانیا تامین مالی می شوند.. در حال کاشتن بذر بی اعتمادی میان مردم ایران علیه صدا و سیما هستند.

همچنین، گاردین از خبرگزاری ایسنا نقل کرده است که هفته ی گذشته سفارت ایران در لندن در نامه ای خطاب به ''آفکوم'' شکایت خود را در ارتباط با اقدام شبکه های فارسی زبان بریتانیا مبنی بر '' تشویق تظاهرات کنندگان به آشوب و اخذ سلاح'' مطرح کرده است.

این خبرگزاری افزوده است که ترامپ از زمان وقوع ناآرامی های اخیر ایران در چند توییت مقامات این کشور را محکوم کرده است و از سویی دیگر، مقامات ایران مدعی شده اند که این توییت ها نشانه ی این است که  منشا بخشی از این ناارامی ها در خارج از کشور بوده است. بسیاری از افراد حتی کسانی که از کارنامه ی حقوق بشری ایران انتقاد می کنند رویکرد ترامپ در مورد ایران را ''منافقانه'' ارزیابی می کنند. در این خصوص، کنت روث مدیر عامل دیدبان حقوق بشر در توییتر خود نوشته است که ''رییس جمهور ترامپ (تا کنون) ۲۹۰۰ توییت منتشر کرده است و تنها ۴ مورد از این توییت ها به عبارت 'حقوق بشر' اشاره دارد و (در عین حال) تمام این توییت ها در مورد ایران هستند.  همه می توانند بفهمند که در پس این (توییت های گزینشی) چه می گذرد''.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار