بازدید 12435
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «حال و روز بازار کامپیوتر با شروع زمستان» تا «کشوری که ۳۵ درصد ارزش پول خود را در برابر دلار از دست داد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت 183 واحدی شاخص کل بورس، سهام شرکت سامسونگ افت کرد، آمریکا یک سهام دیگر مرتبط با بیت‌کوین را تعلیق کرد، طلا تحت تاثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا، افت 229 ریالی دلار در کنار رشد یورو و درهم، 3941 دستگاه خودرو در آذر ماه امسال وارد شد و معافیت مالیات ارزش افزوده برای چای خشک را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 10 January 2018

از «حال و روز بازار کامپیوتر با شروع زمستان» تا «کشوری که ۳۵ درصد ارزش پول خود را در برابر دلار از دست داد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت 183 واحدی شاخص کل بورس، سهام شرکت سامسونگ افت کرد، آمریکا یک سهام دیگر مرتبط با بیت‌کوین را تعلیق کرد، طلا تحت تاثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا، افت 229 ریالی دلار در کنار رشد یورو و درهم، 3941 دستگاه خودرو در آذر ماه امسال وارد شد و معافیت مالیات ارزش افزوده برای چای خشک  را در بر دارد.

 

افت 183 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه نوزدهم دیماه 96 با کاهش 183 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 96 هزار و 149 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از سومین هفته زمستان، بر خلاف روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 58 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 30 هزار و 816 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 68 واحدی معادل 0.39 درصد، عدد 17 هزار و 308 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 51 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 13 هزار و 51 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.22 درصد همراه شد و 227 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 374 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 104 واحد کاهش معادل 0.15 درصد به رقم 68 هزار و 146 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 527 واحد کاهش معادل 0.26 درصد همراه بود و عدد 205 هزار و 542 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «حال و روز بازار کامپیوتر با شروع زمستان» تا «کشوری که ۳۵ درصد ارزش پول خود را در برابر دلار از دست داد»

سهام شرکت سامسونگ افت کرد

با اعلام آمار فروش سامسونگ و مشخص شدن این که با بالا رفتن قیمت ارز کره (وون)، نتوانسته است به سطح سود رکوردی‌ای که برای ربع چهارم پیش‌بینی کرده بود برسد، سهام این شرکت افت کرد. به نقل از رویترز، سهام آسیایی روز سه‌شنبه اندکی از بالاترین مقادیر رکوردی خود افت کردند. همچنبن قیمت سهام اروپایی اندکی کاهش یافت اما شاخص داکس اندکی بالا رفت و شاخص فوتسی ۰.۲ درصد بالا رفت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون ژاپن، در طول معاملات روز گذشته تا ۵۹۱.۲۸ واحد بالا رفت که نزدیک به رکورد همیشگی ۵۹۱.۵۰ واحد ثبت شده در نوامبر ۲۰۰۷ است. این شاخص در بیشتر ساعات معاملات امروز بدون تغییر باقی ماند. بازار سهام کره‌جنوبی با سقوط ۳.۱ درصدی سهام سامسونگ الکترونیکس، سودهای اول روز خود را از دست داد و ۰.۱ درصد افت کرد.

حال و روز بازار کامپیوتر با شروع زمستان

در روزهای اخیر برخی از موضوعات همچون بازگشت بازارهای جهانی کامپیوتری به فعالیت مجدد پس از تعطیلات سال نو میلادی، توجه صاحبان فروشگاه‌ها در صنف کامپیوتر را به خود جلب کرده است. همچنین بسیاری از فعالان این بازار پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال قیمت اجناس در بازار دستخوش تغییر شگرفی نخواهد شد و اگر ثبات نرخ ارز ادامه یابد بازارها نیز می‌توانند در وضعیت فعلی به‌کار خود ادامه دهند.در سال‌های اخیر تغییرات نرخ ارز و ورود کالا از مجاری غیرقانونی به بازار کامپیوتر بیش از هرچیز به برهم خوردن قیمت اجناس منجر شده است. از سوی دیگر کاهش تقاضا در این بازار موجب شده تا بسیاری از فعالان تصمیم به خروج از این صنف بگیرند. به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند اجرای ثبت کالاهای مرتبط با موبایل این خوش‌بینی را ایجاد کرده که مسیر ورود کالای قاچاق در بازار کاهش یابد اما تاکنون تاثیرات قابل توجهی در این بازار مشاهده نشده است.

آمریکا یک سهام دیگر مرتبط با بیت‌کوین را تعلیق کرد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، تجارت سهام «یوبی‌آی بلاک‌چین اینترنت»، که یک شرکت هنک‌کنگی است را معلق کرد و اعلام کرد اطلاعاتی که این شرکت برای در اختیار این قانون‌گذار گذاشته است دقیق نیست و فعالیت‌های بازار آن از ماه نوامبر غیرعادی و بدون توضیح منطقی است. سهام این شرکت از تنها ۹ دلار در ۱۱ دسامبر به ۸۷ دلار در ۱۸ دسامبر جهش کرد و در جمعه گذشته دوباره تا ۲۲ دلار سقوط کرده است. تعلیق داد و ستد سهام این شرکت از دوشنبه شروع شد و تا ۲۲ ژانویه ادامه خواهد داشت. هفته گذشته (میلادی) رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، جی کلایتون، در پیامی به سرمایه‌گذاران، اخطارهای ماه دسامبر خود در مورد ریسک‌های ارز دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با آن نظیر ارائه سکه‌های مجازی را تکرار کرد. این نگرانی‌ها پس از رشد سریع قیمت برخی از ارزهای مجازی، مانند بیت‌کوین، در سال اخیر، تشدید شده است.

افزایش قیمت نفت با کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۳۳ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۴۳ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۲.۱۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در هفته ی کاری گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، اوایل روز گذشته نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۲.۵۶ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از دو سال و نیم پیش تا کنون سابقه نداشته است. به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، دلیل افزایش قیمت نفت در روز جاری افزایش معامله ی آتی این محصول با توجه به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است. 

طلا تحت تاثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۹ دلار رسید، در حالی که اوایل معاملات تا سطح ۱۳۱۵.۴۰ دلار نیز عقب‌نشینی کرده بود. بهای معاملات این بازار هفته گذشته به ۱۳۲۵.۸۶ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه ماه و نیم گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه تغییر چندانی نداشت و در ۱۳۲۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۱.۹۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۳۲۰.۴۰ دلار بسته شده بود. قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا در سال میلادی جاری، با کاهش قیمت روبه‌رو شد. بر اساس گزارش رویترز، طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش داده و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

افت 229 ریالی دلار در کنار رشد یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افت 229 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 277 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 123 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 458 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز هفته، 11 هزار و 903 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 29 ریال گران تر فروخته شد. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه نوزدهم دی ماه با ۹۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۲۱۹ ریال قیمت خورد.

3941 دستگاه خودرو در آذر ماه امسال وارد شد

واردات انواع خودرو در ۹ ماهه نخست امسال به ۵۵ هزار و ۸۱۶ دستگاه رسید که از نظر ارزشی و تعدادی رشد حدودا ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. ارزش دلاری واردات خودرو در ۹ ماهه نخست امسال برابر با یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بود. همچنین در آذر ماه امسال نیز ۳۹۴۱ دستگاه خودرو وارد شد. طبق آمار انجمن واردکنندگان خودرو، رتبه اول بیشترین خودروهای وارداتی در ۹ ماهه نخست امسال مربوط به برند رنو بوده‌ است. پس از آن به ترتیب هیوندایی، نیسان و تویوتا و کیا بیشترین سهم را در واردات خودرو داشته‌اند. در این مدت مبداء واردات ۷۰ درصد خودروهای وارداتی امارات بوده است. پس از آن به ترتیب کره، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان بیشترین صادرات خودرو به ایران را داشته‌اند.

تداوم روند کم‌نوسان اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9412) با افت ۶/  ۰ درصدی به قیمت 73 هزار و 308 تومان معامله شدند. روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۷۳ هزار تومانی را شاهد هستیم. رشد تقاضا به ویژه از سوی خانه‌اولی‌ها، باعث تشدید شتاب رشد تقاضا و قیمت مسکن شده است. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تداوم رکود ساخت‌وساز، چشم‌انداز زمان‌بر بودن رونق مسکن را ارائه می‌دهد. همچنان اقبال معامله‌گران به  صندوق یکم بانک مسکن، عامل کم‌نوسانی «تسه»ها است. اخیرا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران با قابلیت پرداخت وام تا سقف 60 میلیون تومان انفرادی و 120 میلیون تومان برای زوج‌ها مطرح شده است. اما مدت زمان انتظار 120 ماه می‌تواند مانعی جدی برای جذابیت وام مزبور باشد.

معافیت مالیات ارزش افزوده برای چای خشک

گمرک ایران در ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد عرضه و واردات چای خشک بدون هیچگونه افزودنی، از پرداخت مالیات عوارض ارزش افزوده معاف است اما این معافیت قابل تسری به خدمات بسته بندی، فرآوری و توزیع انواع چای خشک نخواهد بود. در این ابلاغیه آمده است: عرضه و واردات چای خشک بدون هیچگونه افزودنی اعم از اسانس و ... از تاریخ لازم الاجرا شدن برنامه ششم توسعه(۱۳۹۶/۱/۱)  از پرداخت مالیات عوارض ارزش افزوده معاف خواهد بود. بدیهی است این معافیت قابل تسری به خدمات بسته بندی، فرآوری و توزیع انواع جای خشک نخواهد بود. گمرک ایران از گمرکات اجرایی کشور درخواست کرده است: دستور فرمایید در این خصوص بر اساس مفاد نامه اخیرالذکر و پس از اخذ نظر آزمایشگاه استاندارد، در هر مورد و در صورت مطابقت کامل شرایط کالای وارده با مندرجات نامه مذکور و با رعایت کامل سایر مقررات اقدام نمایند.

کشوری که ۳۵ درصد ارزش پول خود را در برابر دلار از دست داد

قیمت ها در ونزوئلا که دارای بالاترین نرخ تورم در جهان است، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲ هزار و ۶۱۶ درصد افزایش پیدا کرد؛ این در حالی است که میلیون ها نفر در این کشور از کمبود مواد غذایی و دارو در طول بحران شدید اقتصادی این کشور رنج می برند. همچنین تحلیل گران اعلام کردند که فقط در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تورم ونزوئلا ۸۵ درصد بوده و شاخص اصلی تورم این کشور معمولا ۵۰ درصد را نشان می هد. فقط تورم ماه دسامبر ونزوئلا بیشتر تر از مجموع تورم در کل منطقه آمریکای لاتین در طول یکسال است. البته حداقل دستمزد در ونزوئلا از اول ژانویه سال جاری میلادی ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ اما این میزان افزایش فقط معادل کمی بیشتر از ۲ دلار در هر ماه در بازار سیاه ارز است؛ یعنی جایکه که بولیوار (پول ونزوئلا) فقط در ماه گذشته میلادی در حدود ۳۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد. بر همین اساس، بانک مرکزی ونزوئلا برای دو سال متوالی است که آماری را در ارتباط با تولید ناخالص داخلی و تورم این کشور منتشر نکرده است؛ اما عرضه پول در ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از یکهزار درصد افزایش پیدا کرد. البته «نیکولاس مادورو» رییس جمهور ونزوئلا ریشه مشکلات را در حزب مخالف دولت و جنگ اقتصادی می داند که توسط آمریکا شروع شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
کشور ما که بدتره، ظرف دوماه از 3600 به 4400 رسیدیم یعنی چنددرصد؟ 22 درصد
کاهش ارزش پولکه گفتی ، فکر کردم ایران رو می گی
دولت چون نتونست قیمت سوخت را 50% افزایش بده ، حالا میخاد ارزش پول ملی رو 50% کاهش بده تا جبران بشه .
دولت همان روش دکتر احمدی نژاد در دوسال آخر ریاست جمهوریش رو در پیش گرفته است.
منتطر رکب دولت به ملت ایران باشید!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر