بازدید 31294
تأملی بر مطالبات رها شده قشر‌های بزرگی از مردم؛ بخش یازدهم

از قوانین چسب هلی تا اجبار کارمندان به پا درهوا ماندن در خیابان؛ نتیجه حقوق یک‌طرفه!

حقوق کارگرانی که در چندین و چند آمار دردناک دیگر نیز حضور دارند، اما باز دیده نمی‌شوند؛ کارگرانی که زیر خط فقر و حداقلی بگیر هستند، در تأمین اجتماعی و رفاه کم بهره‌اند، به حاشیه نشینی، مشکلات تغذیه‌ای و بهداشتی و ده‌ها مشکل دیگر مبتلا هستند و گاه در محیط کار نیز در معرض آسیب‌های فراوان و ستم قرار دارند، ولی کسی حامی شان نیست.
کد خبر: ۷۶۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ 05 January 2018

از نپرداختن حقوق تا تهدید به اخراج کارگران؛ زحمت کشانی که کسی صدایشان را نمی شنود!در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شد شماری از هموطنانمان در شهر‌های مختلف روانه خیابان‌ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی‌های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه‌یابی برخی نارضایتی‌ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ چند ماه پیش، زمانی که قوانین عجیب و غریب کارخانه چسب هل برای کارکنانش منتشر شد، موج بزرگی به راه افتاد که حکایت از اعمال قوانین مشابه در بسیاری دیگر از کارخانه ها، کارگاه‌ها و حتی نهاد‌ها و ارگان‌ها داشت؛ قوانینی که برخی از آن‌ها به برده‌داری نوین یاد می‌کنند.

ماجرایی که گویی با فرو ریختن پرده‌های پیرامون چسب هل، تازه با آن آشنا می‌شدیم و خبر از ابعاد وسیعش نداشتیم. اینکه برخی معیشت مردم را ابزاری قرار داده‌اند که به واسطه اش می‌توانند همه منویاتشان را، آن هم با ندید گرفتن همه اصول و قواعد و حتی کرامت انسانی افراد، به قوانین و مقررات تبدیل کرده و برای خود دنیایی مطابق میلشان بسازند.

دنیایی شبیه دنیای چسب هل که در آن نماز نخواندن هم موجب کسر حقوق و دستمزد افراد می‌شود، افراد برای رفتن به سرویس بهداشتی باید اجازه بگیرند و اگر طول بکشد، مشمول کسر کار می‌شوند، در صورت بروز آتش سوزی اگر بی موقع فرار کنند، اخراج خواهند شد و مکالماتشان ضبط می‌شود و به صورت رندوم در مقاطعی در سالن کارخانه پخش می‌شود!

 

قوانینی که چه بسا در هیچ اردوگاه کار اجباری، حتی در گذشته‌های دور نیز یافت نمی‌شد، اما در کشورمان، در مجموعه‌ای که بیخ گوش مسئولان قرار دارد و ظاهرا در پرداخت بیمه و مالیات، خوش حساب و نیک نام است و در تبلیغات تلویزیونی و محیطی، بسیار شیک و خوش رنگ و لعاب جلوه می‌کند، به شدت در دست اجراست و منجر به اخراج، تنبیه و جریمه افراد زیادی شده است؛ افرادی که بسیاری‌شان نان‌آور خانه هستند و از این روی، چشم بر له شدن خودشان هم می‌بندند.

اتفاقی که ظاهرا از دید مسئولان کشورمان مشکلی ندارد که اگر داشت، خیلی پیشتر با این دست قانون گذاری‌ها برخورد شده بود و نمی‌گذاشتند به کتابچه قوانینی از این دست منجر شود؛ وضعیتی که با برملا شدن اوضاع حاکم در چسب هل نیز تغییر نکرد و هیچ عقوبتی برای وضع کننده این قوانین به دنبال نداشت. انگار نه انگار که قانون کار داریم، منشور کارگری داریم، منشور حقوق شهروندی تدوین کرده و رونمایی کرده‌ایم و گاه برای قانون شکنی‌های بسیار کوچک‌تر از این، بگیر و ببند‌های بزرگی راه می‌اندازیم.

یک بام و دو هوایی که می‌توان در مراجعه به قوانین بسیاری دیگر از کارخانه‌ها نیز به وجودش پی برد. با دقیق شدن در قوانینی که کاملا به نفع کارفرما تدوین شده‌اند و برای کارمندان و کارگران، حکم چهار میخ را دارند؛ قوانینی که بازرسان سازمان کار با هیچ کدامشان مشکل ندارند؛ شاید از این روی که اصولا چیزی جز پرداختی‌های صاحبان مشاغل برایشان اولویت اصلی نبوده است.

داستانی تأسف بار و دردناک که رقم خوردن آن به رغم وعده‌های پرشمار مسئولان کشورمان در خصوص رعایت حقوق و توجه به قشرهای آسیب پذیر، دردناک‌تر جلوه می‌کند. گویی همه حرف‌ها و وعده‌ها در خصوص حقوق محرومان چیزی جز شعار نیست؛ شعاری که قرار نبوده و نیست که محقق شود که اگر این گونه بود، برملا شدن اوضاع حاکم بر چسب هل به بسیج بازرسی از تمامی ادارات، کارخانه ها، کارگاه‌ها، نهاد‌ها و... منجر می‌شد تا مبادا حقی از کارمندان و کارگران تضییع شود.

 

اتفاقی که نه تنها رخ نداد، که تازگی خبری منتشر شد که حکایت از تکثیر تفکر چسب هلی داشت. خبر ایستادن دو کارمند یک شرکت بخش خصوصی در خیابان، آن هم در حالی که دست هایشان را بالا گرفته‌اند تا همگان متوجه شوند، تنبیه شده‌اند. خبری شوک آور که اگر نبود حکایت چسب هل، ممکن بود تصور کنیم جز دروغی شاخدار نیست.

خبری که نه تکذیب شد و نه واکنشی برانگیخت. انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است؛ وضعیتی که پیام آن برای تمامی کارگران، سکوت و تن در دادن به خواسته‌های کارفرمایان و رؤسایشان است، چون قوانین وضع شده برای کار در کشورمان، چیزی جز قوانین یک طرفه به نفع کارفرمایان نیستند و قرار نیست به احقاق حق کارگران منجر شوند. حقوق کارگرانی که در چندین و چند آمار دردناک دیگر نیز حضور دارند، ولی باز دیده نمی‌شوند؛ کارگرانی که زیر خط فقر و حداقلی بگیر هستند، در تأمین اجتماعی و رفاه کم بهره‌اند، به حاشیه نشینی، مشکلات تغذیه‌ای و بهداشتی و ده‌ها مشکل دیگر مبتلایند و گاه در محیط کار نیز در معرض آسیب‌های فراوان و ستم قرار دارند، اما کسی حامی شان نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۴
عوام فریبی بسه چسب هل همین که تو این شرایط سخت هنوز داره کار میکنه خیلی سخته اگه قرار باشه وضع کارگرا خوب بشه باید کار ایجاد بشه نه با زور بخوایم حقوق کارگرا را بگیریم اینجوری پیش بره این شرکتم میبنده تخت میخوابه خونه دیگه به کارگرا ظلم نمیشه
پاسخ ها
حلاج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
همین مصلحت سنجی ها کار مملکت را به اینجا کشاند.فقط اجرای قانون.
استثنا کردن افراد از قانون در هر زمینه ایی باعث بروز فساد است.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خدا لعنتشون کنه
نیروهای قراردادی هم وضعیت مشابه دارند
به قول معروف پول داشته باش و حکومت کن.مصداق بارز این روزهای ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سوال اینجاست که ایا کسی برای کار کردن در این کارخانه مجبور شده است؟
شنیدن و دیدن این جور مسائل انسان رو به یاد مجموعه آثار ویکتور هوگو و چارلز دیکنز می اندازد. باورتان می شود مفاهیم موجود در کتاب های هوگو و دیکنز هنوز برای من به عنوان شهروند قرن بیست و یکم تازگی دارد... انسانم آرزوست
خاک به سرشون با این موارد برده داریشون ؟؟/اونوقت میرن خارجیهارو مسخره میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
همیشه نماد برده داری فرعون و مصر بود.
این یارو (مدیر مثلا عامل) دچار اختلال اخلاقی بوده و دچار رفتار دیکتاتوربی است
کارگرتنها موجودی که بیشترین زحمت را میکشدبدون هیچ پشتوانه وبدون هیچ حامی
چقدر زشت زخمت و غیر انسانی هستش کارخونه چسب هل...
حضرات مسول ، تاز یادتون افتاده که به بخشی از کارگران ظلم میشه ؟؟؟
در خواب ناز تشریف دارید... آقایون مسول ، این روزها یادتون افتاده که مردم حق دارن فریاد بکشند و حقشان رو مطالبه بکنند ... چه زود یادتون رفت که کارگرا اعتراض کردن شما مسولین فقط جز اظهار تاسف چیزی بزبان نیاوردید . این رفتارها نتیجه همین اوضاع احوال هست ، هر چی بکاری ، همان رو درو میکنی
وقتی بیکاری زیاد شه و نیروی کار فراوان باشه قطعا صاحبان مشاغل به پرسنل بچشم ابزار نگاه میکنن و میدونن بسادگی میشه تعویضشون کرد چون جایگزین زیاده. باید ایجاد اشتغال بحدی بالا برود که نیروی بیکار نداشته باشیم. خودبخود تکریم کارگر و کارمند هم رخ خواهد داد.
وای بر این قوانین
جهت لغو برده داری و ازاد کردن بردگان به یک نفر ابراهام لینکلن شدیدا نیازمندیم.
اگر شغل ایجاد نمی کنید، مخل کارفرما نشوید...دایه های عزیز تر از مادر!
دیروز برای گردش بسمت شمال ایران رفتم و در یک جاده جنگلی و ییلاقی بکر که حرکت میکردم ماشینهای با قیمت 200میلیونی میدیدم با سرنشینانی که با پرت کردن پلاستیک و آشغال و زباله به اطراف که جنگل و دام و حیاط وحش و طبیعت بکر آن مناطق در تهدید هست این حق میزبان نیست . چرا رعایت نمیکردند و تنها هدیه مسافرانی که از تمام نقاط ایران آمده بودند زباله برای مردم آن سرزمین بود اما حرفم این هست چرا مسولین و مردم در تمام حوزه های سیاسی و فرهنگی و مذهبی و اقتصادی اینقدر تعریف میکنیم اما هیچ خبری نیست . چرا مثل 50سال پیش نوشابه توی شیشه و ماست و پنیر و شیر و ..توی شیشه به مردم عرضه نمیشود؟ تا دوباره به کارخانه همان ظروف را عودت دهند من امروز چیزی که در طول 24کیلومتر جنگل زیبا دیدم پلاستیک بودو ظروف و قوطی پلاستیکی و روشن کردن آتیش بود . مسولین محیط زیست را دریابید ادامه طرح احیای جنگل چی شد؟ چرا عمه چیز سر جایش نیست ؟ در صورتی بیشتر زیر ساخت های کشور آب و برق و جاده که امروز دیدم مربوط به 50سال قبل هست آیا فعلا بودجه ندارید ؟ چطور بودجه برای امور عراق داریم . برای سوریه دارید ...... دارید برای سرزمین من ندارید . تمام سرزمین شمال مثل بهشت هست اما مردمش بسیار در دور دست محروم هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بله برادر همه خوب شعار میدیم ولی وقت عمل که رسید همه از دیگران بدتریم.
مصیبت فقط اعمال مدیر عامل چسب هل و فلان کارمند یک پا زمین و دو دست هوا نیست
مصیبت ان جا هست که یه علت اعتراضات مردم رسانه ها امثال تابناک هم مجبور به دوخط مقاله در باره کارگر و مردم فقیر مینویسند.وگرنه اگر رسالت و شرافت رسانه ای وجود داشت امثال مدیر چسب هل بواسطه رسانه ها الان به جرم برده داری و.....در زندان بود.در حکومتی که ادعای حکومت عدل و داد و الهی و ولایی....میکند نباید مردمش در سطل ذباله دنبال قوت لایموت بگردند.بالاخره مردم هم این هارا میبینند.تبعیض را میبینند.انحصار ثروت به دست عده ای خاص را میبینند.وقتی حقوق دوماه یک کارگر مساوی با غذای یک ماه سگ خانگی فلان اقازاده میبینند..میبینند و یکباره منفجر مبشوند..عاصی مبشوند.ان موقع است که تر و خشک با هم میسوزد.هزینه این چند روز اعتراصات مردمی را واقعا حساب کنید. مسعول باید پیش از مرگ سهراب همین هزینه ها را خرج اقشار کم درامد میکرد این همه خسارت مادی و معنوی برای کشور بوجود نمی امد.متاسغانه قبح رو در رویی مردم مسعولین از بین رفت.رسانه های دولتی روزی یک کشفیات و اختراع و ابتکار را در بوغ و کرنا کردند
به دروغ خبر از کارخانجات و تولید و صادرات ......
کردند..کو..کجاست...بیکاری و فقر سرتاسر مملکت را گرفته...
اگر بخواهید مردم ارام بشوند باید مدیر و مسعولی که کشور را به این روز انداخته محاکمه شود.قانون از کجا اورده ای را باید اجرا کنند.و خیلی کار های دیگر
متاسفانه ففط دولت ها وعده دادند.همش هم دروغ بود
کشور را بجایی رساندند که جوانانی که در اوج شور و هیجان هستند پرچم کشور را که حکم ناموس مردم را دارد به واسطه فریب رسانه های بیگانه به اتش بکشند و به مقدسات توهین کنند
باید کسانی که مسبب اصلی این ناهنجاری ها هستند
مجازات شوند
خدااااااااااااا ما داریم به کجا میرم از سقوط اخلاقی.....
شما باید مشخص کنید با خودتون چند چند هستید؟!
اگر قوانین اقتصادی لیبرالیستی را قبول دارید، گذاشتن شرایط کار در همه دنیا برای صاحبان کار یک امر قابل قبول است. حالا می خواهد ورزش باشد یا نماز همگانی.
به قول کانت هرکاری که فرد با اختیار قبول می کند عادلانه است.
اگر اقتصاد دولت محور را قبول دارید، خب جلوی این قوانین را دولت می توان بگیرد. و کارفرمایان از آزادی برخوردار نیستند.
چرا از شرایط مجرد و خانم بودن بسیاری از شرکت ها انتقاد نمی کنید؟!
چون می گویید یک قرار داد دو طرفه است.
پاسخ ها
حجت
| Netherlands |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
جناب مجید کانت:
اختیار داشتن نه اینکه طرف به خاطر اینکه بی کار نشه مجبور باشه یه کاری (ولو نماز) رو انجا بده
چه بخواهیم و چه نخواهیم عملا در زمان برده داری نوین در کارخانه ها و شرکت های خصوصی هستیم و متاسفانه همیشه کسی که پول داره برتری داره به همه کارگران.هیچ قانون و مقرراتی هم وجود نداره.پس لطفا ادای ادم های روشن فکر و درنیارین
چسب هل چون نماز خونه بزرگی که همه کارکنان بتونن توش نماز بخونن نداشت جریمه شد.لذا کارفرما کلی هزینه کرد و نمازخونه بزرگی درست کرد تا همه کارکنان بتونن توش نماز بخونن. برای همین کارفرما به کارکنان حکم کرد که اگر کسی نیاد نماز بخونه باید معادل اون جریمه ای که بخاطر نبود نمازخونه به کارفرما تحمیل شده رو بپردازه.
حالا که اصل مطلب رو دونستید نظر بدید.
پاسخ ها
حجت
| Netherlands |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
وظیفش بوده محیط مناسب درست کنه.
آدم یاد کره شمالی می افته ـ برده داری نوین در قرن 21 ـ وقتی هر کسی ساز خودش رو بزنه و قوانین جامعی توی همه موارد وجود نداشته باشه و الزامی برای اجرا نمیشه بیش از این انتظاری داشت
سلام چه خوبه که ازین مطالب منتشر میکنید.
وچه خوبه که صدای همه ی ملت باشید.جمعه س وشما بر خلاف سایت های دیگه. هیچکوم از تیترهای خبریتون رو به حرفای تکراری و کلیشه ای بعضیا اختصاص ندادین با ادبیات همیشگی شون که نه فایده ای برای مردم داره ونه برای نظامِ.
چند نفری هستن تو این مملکت که تریبون هارو رها کنن و ساکت باشن فایده شون بیشتر میشه.
سندیکالیسم با حمایت قانون ( حمایت و نه برخورد خشن) راه حل مشکلات کارگران است
خدایا ظهور حجت بر حقت را نزدیک فرما و ما را از دست این مسئولان و مدیران ضعیف کش نجات بده.
از ظاهر سازی دفتر کارش باید ترسید وشک کرد!!
چی بگم که هم «خط قرمز» رعایت بشه هم خودم «له» نشم!
چی بگم!؟
معلوم نیست هدف شما از انتشار این موضوعات چیست در همه جای دنیا هر صاحب کاری برای کارگران و کارمندان شرایط را تعریف می کند شما انتظار دارید کارفرما پول بدهد و کارگر در سایه بخوابد و یا با موبایلش بازی کند و گاهی یک کار بی کیفیت انجام دهد . بهتر است شما شرایط کار در این کشورهای به. اصطلاح متمدن و حافظ حقوق کار را بررسی و اظهار نظر کنید در کانادا سر هر ماه گزارش کارکرد ماهانه حساب می شود و حتی گزارش می کنند که شما دو دقیقه ایمیل شخصی را کردید و از حقوق کسر می کنند . و یا در آلمان نسخه پیچ داروخانه صندلی ندارد و ۸ ساعت باید مداوم سرپا باشد .
چرا گزارش شرکتهایی که به تمامی مسایل کارکنان خود رسیدگی
مینمایند گزارش تهیه نمیشود.
بنده مدیر عامل یک شرکت هستم که دستمزد پرداختی به آبدارچی
که سواد ندارد ماهیانه سه ملیون تومان است و اگر مشکل فوری
پیدا نماید وام اظتراری بدون بهره قابل پرداخت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
درود بر شما و خدا امثال شما را زیاد کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
استخدام ندارين؟؟؟
ای وای. عکسها رو ببینید. چسب هل. یه پادگانه. فاجعه ست. بیچاره کارکنان. برای یه لقمه نون باید چه حقارتهایی رو متحمل بشن.
حقوق شهروندی همینه دیگه !!! برده داری .
اینقدر بذر نا امیدی رو میان مردم نپاشید چند تا خبر امیدوار کننده هم بگین ،
یه چارلی چاپلین هم نداریم که مثل فیلم «عصر جدید» وضعیت برده وار تو صنایع عصر حاضر رو با زبان نیشدار طنز به نقد بکشه! چسب هل دقیقا آدم رو یاد فیلم عصر جدید میندازه، آدمهائی که باید تند تند پیچ سفت کنن تا از ماشین عقب نیوفتن. کارفرما همه جا و در همه حال با دوربین و تلویزیون داره اونا رو میپاد و اگه لحظه ای استراحت کنن، سرشون داد میزنه! (جالبه، تو این فیلم که مال دهۀ 1920 هست، حتی دوربین و تلویزیون مدار بسته هم پیشگوئی شده!) .. این فیلم منجر به حرکتهای مدنی شد و نگاه جامعه به طبقۀ کارگر و زحمت کش انسانی تر شد، ولی آخر فیلم نشانی از امیدواری دیده نمیشه، و چارلی سرخورده از تمام تلاشی که برای داشتن یه زندگی حداقلی و رسیدن به کرامت انسانی کرده، دست نامزدش رو میگیره و از اون شهر میره!!
من بعد از هفده سال پرداخت بیمه، بعد از اخراج از کار،بخاطر اینکه ظرف مدت قانونی، شکایت نکردم(چون قراردادیِ سازمانی دولتی بودم)نتوانستم از بیمه بیکاری استفاده کنم. این چه عدالتی است
من خودم توی یه بانک دولتی کار میکنم رئیس خیلی راحت به زیردستاش توهین میکنه و خیلی راحت پرداختی کارمند را به بهانه ناراضی بودن کسر میکنه و برای خودش میریزه
یک پزشک اینا را که می خونه پیش خودش چه فکر می کنه؟
احتمالا فکر می کنه نابغه هست که کارانه نجومی میگیره :)
بدتر از اینها کارکنان شرکتی مخابراتند که با همکاران رسمی در یک محل و یک کار را انجام میدهند و چه بسا که همیشه کار نیروهای شرکتی بیش از رسمی هاست اما نصف و یا ثلث حقوق رسمی ها میگیرند و همین مقدار هم همیشه با تاخیر پرداخت میشود تا در حساب شرکتهای خود ساخته مخابرات پول ها بخوابد و آن ها از سودش بهره مند شوند و همیشه هم در پایان هر قرارداد مقداری از حقوق و مزایا و ماموریت های این کارکنان پرداخت نمیشود یعنی به عبارتی خورده میشود . با توجه به شکایات این کارکنان هیچ وقت از اداره کار یا خود مخابرات بازرسی و گشایشی حاصل نشده و در جریان یکی از همین اعتراضات امسال تعدادی از نیروهای شرکتی لرستان و کرمان و آذربایجان اخراج شدند . این است ارج و قرب کارکنان و کارگران .
لطفا به داد بازنشستگان برسید..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مخابرات مثل یک خان برخورد میکنه و به هیچ کس پاسخ گو نیست
این نوع رابطه کارفرمایی دقیقا عین برده داریه.ما در ظاهر آزادیم.اما در عمل برده و زندانی هستیم.نه راه پس داریم نه راه پیش
سلام. در بسیاریاز کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا این قوانین البته به غیر از نماز اجباری وجود داره (که البته همین نماز هم صدای شما رو در آورده)(البته بنده هم با نماز اجباری مخالفم) و همین عامل قانونمندی و نظم پیشرفت اجباریشون شده. مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که با زیاد شدن جریمه ها و کنترل با دوربین قدری عملیاتی شد.
شما باید حقیقت را به طور کامل بیان کنید و همه قوانین و پاداش ها و جریمه های کارخانه را بیان کنید نه فقط یکی دو مورد انتخابی خودتان را.
ما در آخرت پاسخگوی کلمه به کلمه گفتارمان هستیم.
یاحق.
تمام بی عدالتی ها در بخش خصوصی ، از بی عدالتی ها در بخش دولتی سرچشمه میگیرد. بواقع رفتار دولت است که الگوی ملت میشود. به این دو نمونه توجه فرمائید.
نمونه اول : یک زمین دار بزرگ با حدود 750 هکتار زمین میاید و با همکاری جهاد کشاورزی و اداره ثبت املاک و ... زمین را به صورت مشاع به خلق الله میفروشه در قطعات دویست متری و چند ده میلیارد به جیب میزنه و مردم به امید اینکه این زمین توسط ثبت دارای سند منگوله داره فکر میکنند برای فرزندان خود آینده ای درست کرده اند که بدبختی های خودشون را نداشته باشند و ده ها سال میگذره و هیچ. به اداره ثبت مراجعه میکنی میگه میخواستی چشماتو بازکنی .... یعنی سی هزار نفر پولشون رفت تو جیب مالکی که داره تو امریکا خوش میگذرونه و یک عده که بردن. همه کارا هم ظاهرا قانونی . جالبه که زمین هنوز توسط همون ملاک بزرگ مورد استفاده دیمکاری و چراگاه قرارمیگیره و عوایدی هم دارن.
نمونه دوم : قانون مالیات برارزش افزوده به شرکت پیمانکاری میگه ما از طریق رسانه ها و زدن بنر به شما اعلام کردیم که بیاید ثبت نام کنید و نیامدی و حالا از سال 90 مشمول تشخیص داده شدی و باید همه قراردادهای که داشتی رو ارزش افزوده + جریمه دیر کردش رو پرداخت کنی تا گواهی دریافت ارزش افزوده بهت بدم. میگی بابا بیمه و مالیات رو که دادم و ارزش افزوده هم که نگرفتم که بدیم به شما گواهی رو بدین تا از این به بعد بگیرم و بریزم تو جیب شما . میگه نه اول مفاسا کن بعد گواهی بگیر. حالا برو فرش زیر پا تو بفروش تا بتونی جواب بدی.
این که خوبه وزارت صنعت معدن و تجارت اشخاصی را که تماما از دانشگاه شریف و امیرکبیرن به صورت ساعتی مشاوره ای چند ساله استخدام کرده که نه حقوق درستی ، نه مزایا نه سنوات نه پاداش و نه بیمه درستی دارن. اینجا که قلب دولته اینه. بعد شما از بخش خصوصی چه انتظاری دارید
اگر شبکه های اجتماعی نبود چطور این جنایات به گوش مردم می رسید؟
متاسفانه تو کشوری هستیم که هرکی به هرکی هستش و مردم ما هم ترس بخاطر نداری دستشون رو بسته.باید یکی دوتا از اینها رو مردم ترتیبشون بدن تا بقیه حساب دستشون بیاد.
ربطی به حقوق یکطرفه نداره به بی قانونی و ولنگاری حقوقی ربط داره... چون ازونطرف هم دل کارفرماها خونه...
پائین نگه داشتن دستمزدها وحقوق بعضی از کارمندان که دستگاه زور کافی ندارد ویا کار انها برای دولت مهم نیست باعث پائین امدن راندمان کاری ، نارضایتی و.... شده واین در کل به ضرر دولت ومردم است
به نظر من این کارفرمایان خودرا درجایگاه فراعنه می بینند .یک موسی لازم است تا بنیاد شان را از جا برکند.فراعنه قرن بیست ویکم
به کارگر که همیشه ظلم میشه به کی شکایت ببره؟
توی همین صدا و سیمای تهران که من کار میکنم موبایل ممنوعه . کارمندان میزشون رو به سمت دیوار برگردوندند و مکالمات هم ظبط میشه و ....
احتمالا رقیب چسب هل به تابناک پول داده که مرتی تخریبش میکنه.
دقت کردی تا حالا به هیچ جا مثل چسب هل گیر ندادی؟
کارمند رشوه گرفته را نمی توان اخراج کرد و انواع خلافها ی دیگر را برگشت به کار میدهند
2
تمام شد. قائله ختم به خیر شد. چند روز دیگر همه چیز بر می گردد به حالت عادی و قبلی.
نه خانی امد و نه خانی رفت.
نمونه بر عکس چسب هل برای من پیش اومد که هر دو تاش غلطه.اگه میخواست خدا نماز جماعت رو واجب میکرد.
تو شرکت ما صاحب شرکت کلا مخالف دین بود و بعضی کارمندان جرات نداشتن نماز بخونن و اونایی که نماز خوان بودن قضاضشو خونه میخواندن.حتی در انتخابات ها هم جرات نمیکردند مخالف نظر صاحب شرکت اظهار نظر کنند.
بخدا کارگرانی که من دیدم یاد کارمندا و مجریان صدا وسیما افتادم
عزیزان من شما ایرانی هستید و دارای عزت و شرف
به ولای علی چهارتا بشید لششو بگیرید بندازید بیرون
اگر آزاده نیستید و شرف ندارید حداقل باعث نشید ایرانو ایرانی احساس حقارت کنن در جوامع
مدیر عامل چسپ عل شرایطش را گفته ، بعد کارگراش قبول کردن ، استخدام شدن،
منتقدانش عرضه داشته باشن واسه ده نفر ایجاد اشتغال کنن،
چقدر نفرت انگیزه .داریم تو قرن نوزدهم زندگی میکنیم وخبر نداریم . کافیه داستانهای دیکنز وبالزاک و داستایوفسکی رو بخونید انگار داستانجامعه ماست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر