بازدید 8420
۵
ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار سودی را به جیب عده ای خاص واریز می کند

نابرده رنج گنج میسر می‌شود

گاهی اوقات مسئولین تصمیماتی می گیرند که در این کشور پولدار پولدارتر و فقیر فقیرتر می شود یا اینکه با این تصمیمات یک شبه به ثروت یک قشر خاصی آنقدر افزوده می شود که می توان گفت نابرده رنج گنج میسر می شود. نمونه این تصمیمات را می توان در ممنوع نمودن واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار دید.
کد خبر: ۷۶۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 31 December 2017

گاهی اوقات مسئولین تصمیماتی می گیرند که در این کشور پولدار پولدارتر و فقیر فقیرتر می شود یا اینکه با این تصمیمات یک شبه به ثروت یک قشر خاصی آنقدر افزوده می شود که می توان گفت نابرده رنج گنج میسر می شود. نمونه این تصمیمات را می توان در ممنوع نمودن واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار دید.

به گزارش تابناک اقتصادی، با بررسی و رصد اخبار اقتصادی ایران در سال های گذشته نمونه های فراوانی را خواهید یافت از این موارد که برخی تصمیمات مسئولین چگونه توانست سود فراوانی را به جیب برخی از اقشار جامعه سرازیر کند و آن ها را یک شبِ پولدار نماید. از بازار سکه گرفته تا ارز، دارو و غیره همه دستخوش این تصمیمات بوده اند.

در هفته گذشته نیز شاهد یک سری تصمیماتی این چنینی بودیم. در روز سه شنبه مورخه 5 دی ماه 1396 شاهد تحولات و تصمیماتی در بازار خودروهای وارداتی بودیم و مطالبی در این زمینه در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد. همان گونه که در جریان هستید وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی که در هفته گذشته با کمیسیون اصل 90 مجلس داشتند تصمیم گرفتند که واردات خودروهای خارجی که ارزش گمرکی آن ها بالای 40 هزار دلار می باشد را ممنوع کنند. در مطلبی با عنوان "با واردکنندگان اصلی خودرو آشنا شوید؛ واردات چه خودروهایی به کشور کاملا ممنوع شد" که در مورخه 8 دی ماه 1396 در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد، بیان گردید که با این تصمیم چه خودروهایی دیگر به کشور وارد نخواهند شد. حالا سئوال این است که این تصمیم چگونه باعث سرازیر شدن یک شبِ سود کلان به جیب عده ای خاص خواهد شد؟

ممنوعیت واردات خودروها با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار باعث خواهد شد که قیمت این خودروها که قبل از ممنوعیت به کشور وارد شده اند افزایش یابد. به عنوان نمونه با این قانون جدید واردات کلیه مدل های پورشه و لکسوس (هر چند که این خودروها در گذشته با توجه به ممنوعیتی که دولت برای واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی گذاشته بود، ممنوع شده بود) ممنوع می شود. تا قبل از قانون ممنوعیت واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی یعنی تا قبل از 19 شهریور ماه 1393 تعداد 1835 دستگاه پورشه و 722 دستگاه لکسوس وارد ایران شده است. خریداران این خودروها هم عمدتاً اقشار ثروتمند جامعه بوده اند. حال با ممنوعیت مجدد واردات این خودروها، یک شبِ قیمت آن ها افزایش خواهد یافت و بر ثروت دارندگان این خودروها افزوده خواهد شد. به عبارت بهتر نابرده رنج گنج میسر خواهد شد.

البته گفتن این نکته نیز ضروری است که طبق قانون تجارت کشور و بر اساس قانون حقوق مکتسبه، هر قانونی که منجر به ممنوعیت و محدودیت صادرات و واردات در کشور شود، باید از سوی دولت سه ماه قبل از اعمال آن، با درج آگهی و اطلاع رسانی به مردم اعلام شود و اجرای آن از سه ماه بعد الزام آور است.

حالا طبق همین قانون باید دید که دولت چگونه می خواهد این تصمیم خود را که به نوعی ممنوعیت در واردات می باشد اجرایی کند. آیا مراحل قانونی را طی خواهد نمود و بعد از سه ماه این ممنوعیت را اجرا خواهد کرد یا به مانند بسته شدن سایت ثبت سفارش یک دفعه این کار را انجام خواهد داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
به نظر من بهتره که ممنوع باشه. مگر کلا چند نفر پورشه و مازراتی دارن؟ به نظر شما کسی که یک میلیارد میده یک ماشین سواری توی این تهران شلوغ سوار شه، یک میلیارد براش رقمی محسوب میشه؟؟!؟!؟ کلش رو هم ضرر کنه با یه سر خط قلم برش می گردونه... با یه جوجه اختلاس یا در بهترین حالت با چند ماه ادامه فعالیت قانونی خودش مجددا به بیش از این پولا میرسه... شایدم فکر کردی اون مثل من و شما از دهن زن و بچه میگیره که قسط پرایدشو بده؟ نه داداش اینطوری نیست...
واردات خودرو یا باید بطور کامل ممنوع بشه و حتی از دادن مجوزهای خاص واردات به افراد خاص مثل ورزشکاران و ... هم جلوگیری بشه و یا باید تعرفه بصورتی باشه که اقشار متوسط به پایین هم بتونن خودرو استاندارد وارداتی خریداری کنن

اصلا عادلانه نیست که مدیران و پولدارها ، خودروهای امن خارجی سوار بشن و مردم عادی بخاطر تعرفه ی بالا ، مجبور باشن خودروهای ناامن و بی کیفیت و پرمصرف داخلی را سوار بشن و جان و مالشون در تصادفات ساده ، از بین بره

اگه واردات بطور کلی ممنوع بود اونوقت پولدارها به خاطر قدرت لابی گری و چانه زنی بالایی که دارن ، میتونستن شرکت های خودروسازی و حامیان دولتی آنها را تحت فشار بذارن تا خودروهای بهتر و باکیفیت تری تولید کنند

عدالت در ایران ، مرده است و دیگه حتی درحد شعار هم ، عدالت وجود نداره
البته برای رعیت نه اربابان
آقازاده باشی میسر میشود گنج
سیاست های دولت در مورد واردات خودرو کلاً اشتباه است . آقای روحانی ! فرمودید ملت نظراتشان را بگویند . جهت اطلاع شما اکثریت جامعه از سیاست های خودرویی دولت ها ناراضی هستند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر