بازدید 3586

رونق کسب و کار نیاز به تغییر الگوی فکری جوانان دارد

کد خبر: ۷۵۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 25 December 2017

یک کارشناس حوزه گردشگری سلامت گفت: برای بهبود شرایط اشتغال و همچنین رونق فضای کسب و کار و اقتصاد کشور نیاز به تغییر الگوی فکری جوانان داریم.


رویا قاسمی در حاشیه رویداد تقاطع (تداکس تهران) در جمع خبرنگاران افزود: امروزه در شرایطی که فضای بازار کار در تمام دنیا به شدت تغییر کرده است، متأسفانه همچنان بسیاری از جوانان علی رقم استعدادهای فراوانی که دارند اما نوع نگاهشان به مقوله اشتغال نسبتاً سنتی و در بعضی موارد غیر معقول است.

به تغییر الگوی فکری جوانان نیاز داریم


وی اظهار داشت: سابق بر این و در دهه‌های قبل، با توجه به میزان جمعیت کشور، سطح پایین تحصیلات و ظرفیت‌ گسترده بخش دولتی و حتی بخش خصوصی برای جذب نیروهای متخصص، دانشگاه‌ها به تدریج با افزایش تقاضا برای طی دوره تحصیلات عالی رو به رو شدند، اما با گذر زمان و در نتیجه افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش خروجی دانشگاه‌ها، کم کم در بخش دولتی و حتی غیر دولتی دچار مازاد تقاضا برای اشتغال شدیم.


وی ادامه داد: این روندی است که تقریباً در تمامی کشورهای دنیا اتفاق افتاده است و افزایش سطح تحصیلات مردم هم چیز خوبی است، اما مسئله اینجاست که این دوره خاص، نوعی تفکر را در بین مردم ایجاد کرد که اگر به دانشگاه بروند و درس بخوانند، در هر صورت شغل آن‌ها تضمین شده است و مخصوصاً بخش‌های دولتی حتی وظیفه دارند که آن‌ها را استخدام نمایند.


قاسمی اظهار داشت: ایجاد این تفکر نتیجه تقاضای شدید بازار برای نیروی متخصص و تحصیل کرده در سال‌های ابتدایی این روند بوده ‌است. اما باید بپذیریم که شرایط نه تنها در ایران که در تمام دنیا سال‌هاست که تغییر کرده است.


وی خاطر نشان کرد: در دوره جدید با توجه کوچک شدن دولت‌ها، افزایش جمعیت و تغییر سریع نیازهای بشر، علاوه بر تخصص، بیشتر به تغییر نوع تفکر نیازمندیم. ما باید یاد بگیریم که اگر به دنبال شرایط بهتری چه از نظر کسب درآمد و چه از نظر جایگاه اجتماعی برای خود هستیم، از انجام فعالیت‌ها و کارهای تکراری که سال‌هاست نتایج ثابت و مشخصی دارند فاصله بگیریم و سعی کنیم دست به نوآوری‌های مفید و کارهایی متفاوت در زمینه مورد علاقه و تخصصی خود بزنیم که دقیقاً مطابق با نیازهای روز جامعه باشد؛ و به قول معروف شما نمی‌توانید از انجام یک کار تکراری انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشید.


وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر کم کم جامعه به بلوغ نسبی در این زمینه رسیده است و جوانان زیادی را می‌بینیم که فرهنگ انتظار از دولت و یا شرکت‌های بزرگ برای استخدام را کنار گذاشته و خودشان سعی در کارآفرینی و ایجاد شغل دارند، فرآیندی که اگر با تفکر صحیح و تلاش زیاد صورت بگیرد هم برای خود افراد و هم برای جامعه نتایج بهتری خواهد داشت.


قاسمی عنوان کرد: نمونه تغییر این تفکرات را در استارتاپ‌ها به خوبی شاهد هستیم. صد در صد مشکلات و برداشت‌های غلطی هم در این حوزه وجود دارد، اما مهم تغییر گرایش‌ها و انتظارات جوانان است که آن‌ها را به سوی خلق ارزش‌های نوین و ایجاد مشاغل کاربردی و متناسب با نیازهای روز جامعه هدایت کرده است.


وی ادامه داد: البته تفکر کارآفرینی صرفاً در حوزه استارتاپ‌ها عمل نمی‌کند و هر نوع فعالیتی در هر حوزه‌ای از پرورش آبزیان گرفته تا تولید مصالح نوین ساختمانی یا خدمات حوزه سلامت و .... را شامل می‌شود و برای هرکسی، در هر مکانی و با هر نوع امکانات و تخصصی، عملی و قابل اجراست.


قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: برای بهبود شرایط اشتغال و همچنین رونق فضای کسب و کار و اقتصاد کشور نیاز به تغییر الگوی فکری جوانان داریم. جوانان ما نشان داده‌اند که ظرفیت‌‌ها و توانایی‌های زیادی دارند و به نظر بنده برای بروز و ظهور توانمندی‌هایشان علاوه بر تخصصی که دارند، نیاز دارند تا تفکر خود را نیز قدری تغییر داده و مرزها و محدودیت‌های ذهنیشان را کنار بگذارند. نتیجه این تغییر تفکر و قدم گذاشتن در مسیر جدید نیز نتیجه‌ای جز تقویت تدریجی خودباوری و اعتماد به نفس آ‌ن‌ها ندارد، که همین مورد به تنهایی باعث می‌شود که شرایط بهتری را برای خودشان ایجاد کرده و اشخاص مفیدتری برای جامعه باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل