بازدید 11250

دوران اتکا به درآمدهای نفتی تمام شده

امیرحسین قاضی زاده هاشمی
کد خبر: ۷۵۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ 24 December 2017

 

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، اظهار داشت: در این سخنرانی می‌خواهم درباره آینده ایران، وظیفه ما درقبال آیندگان و ساخت ایرانی نو بر پایه فناوری‌های آینده، ایجاد اکوسیتم اقتصادی با ریشه‌های عزتمندانه انقلاب اسلامی با شما سخن بگویم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که اگر تغییررویه ندهیم نمی‌توانیم درباره آینده اقتصادی، اجتماعی و باورهای ایران اسلامی پاسخگو باشیم، ادامه داد: در طول دو سال گذشته ضرورت این تغییر در بیش از 14 نوشتار تحلیل اقتصادی و اجتماعی در اختیار نمایندگان مردم قرار گرفته است تا بتوانیم آغازگر ایران نو با ریشه‌های انقلاب اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه از رسانه‌ها برای نقد این تحلیل و تحلیل‌های آینده دعوت به عمل می‌آورم، بیان کرد: این روندی که در پیش گرفته‌ایم ما را به ورشکستگی زیست محیطی، نابودی هوا خشکسالی و ورشکستگی سیستم بانکی و تامین اجتماعی خواهد برد.

قاضی‌زاده بیان کرد: در حوزه اقتصادی متاسفانه وابستگی ما به درآمدهای نفتی سبب شده است که منبع انسانی ما با چالش‌های فنی و مدیریتی روبه رو نشود و قدرت خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و ثروت‌آفرینی آن رشد نکند؛ به علت این عدم رشدیافتگی مدیران دولتی ما به جای تبدیل کردن بودجه‌های نفتی به ارزش افزوده و ثروت، این بودجه‌ها را به رزومه‌سازی برای ارتقا خود تبدیل کرده اند.

وی با بیان اینکه دوران اتکا به درآمدهای نفتی تمام شده است، تاکید کرد: به سه علت نفت شیل خودروهای الکتریکی و انرژی خورشیدی قابل اتکا برای آینده نیست؛ تصمیم به فروش سهام شرکت‌های نفتی توسط عربستان به نروژ و انتقال سرمایه به فناوری‌های نو به علت همین پیش‌نگری کاهش ارزش نفت است.

وی تاکید کرد: اقتصاددانان عزیز ایران ما باید با ایجاد ثبات اقتصادی سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذارانی تبدیل کنیم که هیچ راهی برای افزایش سرمایه‌اش به جز سرمایه‌گذاری در تولید نداشته باشد ما نیاز داریم که یک اکو سیستم اقتصادی طراحی کنیم که خود به خود پیشرفت و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ساز و کارهای اقتصادی و اجتماعی ما مخرب است، اظهار داشت: سود نهادها و افراد علیه منافع اجتماعی است شرایط باید طوری بهبود یابد که رشد هر فرد و نهاد در گرو رشد جامعه و ایجاد ارزش افزوده و حرکت به سمت فناوری‌های نو باشد .

عضو هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: ما باید بتوانیم براساس فرصت‌های ژئوپولیتیک ثروت‌آفرینی کنیم و براساس فرهنگ خانواده‌محور خود ساز و کار ایجاد فرهنگ کار گروهی و هم‌افزایی را در کشور ایجاد کنیم؛ اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌هاست بر آن اصرار می‌ورزند یعنی حرکت به راهکارهای نو برای تولید ثروت مستقل از پول نفت.

وی با بیان اینکه زمان ایجاد اقتصادی جدید برای کشور رسیده است، تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی آموزش و پرورش ما باید انسان را برای زندگی اجتماعی تربیت کند که استعدادهای او شکوفا شده باشد نه برای تست زدن کنکور و دانشجو باید برای بازارکار تربیت شود نه برای رقابت و مدرک‌گرایی و بازارکار ما باید به دور از فساد و رانت توسط تسهیل کسب و کار برای کارآفرینان ، مهندسان و متخصصین واقعی به پیش رود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در عرصه فناوری و اطلاعات سرعت تغییرات صدها برابر گذشته است و متاسفانه جامعه ما از این امر غافل است، اظهار کرد: اگر در جهت فناوری‌های آینده چون خودرو الکتریکی، هایپرلوپ، انرژی خورشیدی، هوش مصنوعی، ساختارهای نامتمرکز و شهرهای هوشمند قدم برنداریم مشکلات هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها و استادان عمل‌گرا از شما می‌خواهیم که پژوهش و تمام استعداد خود را در جهت ایجاد فناوری‌های نو تنظیم کنید پژوهشی که به محصول فناوری و ایجاد ثروت نینجامد ابتر است؛ وزارت علوم و فناوری به معنای ایجاد فناوری‌های نو براساس علم و دانش در جهت رشد و توسعه جامعه ایران است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه متاسفانه با بودجه نفتی ضرورت فناوری‌ها را احساس نکرده‌ایم و نفت را تبدیل به مقاله و تحقیقات غیر هدفمند و انفرادی کرده‌‎ا یم، تاکید کرد: دانشگاه‌های یک جامعه مغز آن جامعه هستند وقتی مغز برای آن بدن نیندیشد آن بدن هر روز ضعیف‌تر می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما در عرض 19 سال بیش از 609 هزار میلیارد تومان بنزین دود کردیم، اظهار کرد: در صورتی که صنعت خودروسازی ما به سمت فناوری‌های آینده رفته بود و شهرهای ما به کمک دانشگاهیان ما هوشمند شده بودند نه این حجم از سرمایه دود شده بود و نه امروز گرفتار آلودگی هوا بودیم.

وی در ادامه گفت: مردم ایران عزیز تجربه دولت در مسئله برجام به همه ما نشان داد که همراهی با مدیریت با تجربه و کارآزموده ولایت امر ضرورت است؛ بازی برد- برد با دشمن امکان‌پذیر نیست دولت باید بازی برد –برد را با کشاورزان صنعت گران، کارآفرینان، تجار و سرمایه داران ایرانی دنبال کند بازی که در آن سرمایه‌دار، صنعت گر،نیروی کار و کشاورز ایرانی با اخوت پایدار درهم تنیده شده اند

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه باید با خودباوری در جهت پیشرفت قدم برداریم، ادامه داد: لیبرالیسم ما را به ناکجا آباد، فقر و فاصله طبقاتی و بی‌هویتی خواهد برد رشد و توسعه کشور چین مثالی برای غلط بودن ادعایی است که آمریکا و اروپا کوشیده‌اند تا آن را در ذهن بقیه مردم جهان فرو کنند.

وی با بیان اینکه ما هم می‌توانیم با اتکا به استعداد و توانایی خود و با خودباوری در مسیر پیشرفت و مقاوم‌سازی اقتصاد و توانمندسازی اجتماعی گام برداریم،بیان کرد: ما باید دپیلماسی اقتصادی را در جهت وارد کردن فناوری‌های آینده به ایران و قطع بازار برای تولیدات داخلی فعال کنیم متاسفانه ما به جای واردات تکنولوژی و فناوری‌های آینده یا محصولات را وارد کرده‌ایم و یا تکنولوژی کهنه را به غلط وارد کشور کردیم وسال‌ها گرفتار آن بوده‌ایم.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه امروز دوره طلایی جمعیت ایران است اظهار یادآور شد: اگر فرصتی برای ایجاد ثروت و ارزش افزوده به کار نبریم فردا با یک جامعه کهنسال بدون تامین اجتماعی روبه‌رو خواهیم شد نیاز است در سیاست‌های جمعیتی و تابعیتی بازنگری شود.

وی با بیان اینکه شهر مقدس مشهد میزبان جمعیت بزرگی از جوانان با هوش هم‌کیش و هم‌خوان با فرهنگ ایران اسلامی است، اظهار کرد: متاسفانه به علت وجود سیاست‌های غلط اعطای تابعیت بخش مستعد این نیروی ارزشمند انسانی به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند تا در توسعه آن کشورها نقش بازی کنند و ناچارانش برای ما می‌مانند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: با پیر شدن جامعه ایرانی ما از هم اکنون باید برای جذب نخبگان فنی و اقتصادی جهان اسلام برنامه داشته باشیم و شهر مقدس مشهد به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی اسلام می‌تواند مرکزی برای جذب طبقه مستعد و هنرمند و باهوش جهان اسلام باشد که متاسفانه با تنگ‌نظری در حال از دست دادن این منبع قدرت پیشرفته است؛ شهرهای ما باید ثروت آفرین باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه مشهد می‌تواند به شهری هوشمند و تجارت‌محور تبدیل شود، بیان کرد: با هوشمندسازی در حوزه اقتصاد شهری حمل و نقل شهری حاکمیت هوشمند استانی با روان‌سازی فضای کسب و کار و تسهیل تابعیت جهان اسلا م را در مشهد مقدس ایجاد کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل