بازدید 2472

هر آنچه باید در مورد کیست‌های کلیه بدانید

کد خبر: ۷۵۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ 23 December 2017

جراح کلیه و مجاری ادراری با تأکید بر اهمیت انجام ارزیابی‌های دوره‌ای در مبتلایان به کیست‌های ساده کلیه گفت: 50 درصد از افراد بالای ۵۰ سال به کیست‌های کلیه مبتلا می‌شوند.

به گزارش فارس، سلمان اسلامی در ارتباط با موضوع کیست‌کلیه اظهارداشت: 50 درصد از افراد بالای 50 سال به کیست‌های کلیه مبتلا می‌شوند که کیست‌های ساده کلیه اغلب بدون علامت هستند.

وی افزود: این کیست‌ها در صورت بزرگ شدن علایمی همچون درد مبهم در پهلوها و بالای شکم، خونریزی و گاهی فشار خون ایجاد می‌کنند و در موارد ابتلا به عفونت نیز علاوه بر درد، تب و لرز نیز ایجاد خواهد شد.

جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه احتمال ابتلا به کیست‌های ساده کلیه در مردان بیشتر است، در خصوص روش های تشخیصی کیست های ساده کلیه گفت: بر اساس صلاحدید پزشک معالج آزمایش‌های تصویری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی اغلب برای تشخیص وجود کیست ساده کلیه به کار برده میشوند.

اسلامی یادآور شد: اگر ابتلا به کیست ساده کلیه با علائم و نشانه‌هایی همراه نباشد و در عملکرد کلیه‌ها اختلالی ایجاد نکند، نیازی به انجام اقدامات درمانی نیست.

این جراح کلیه بیان داشت: در این شرایط پزشک ممکن است انجام برخی آزمایش‌های تصویری مانند سونوگرافی را به طور دوره‌ای تجویز کند تا بزرگ شدن کیست را مورد ارزیابی قرار دهد. در صورت ایجاد تغییراتی در کیست کلیه و بروز علایم، اقدامات درمانی به هنگام بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر کیست ساده کلیه باعث ایجاد علائم و نشانه‌هایی شود، پزشک اقدامات درمانی را شروع می‌کند. هر چند در برخی موارد ممکن است کیست‌های ساده کلیه به‌خودی خود بهبود یابند و از بین بروند.

اسلامی در پایان تصریح کرد: اگر با ارزیابی های دوره‌ای، بزرگ شدن کیست کلیه مشخص شود یا تراکم بافت آن افزایش یابد، با انجام سی تی اسکن پزشک می تواند تغییرات ایجاد شده در کیست را مورد ارزیابی قرار دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر