بازدید 12079
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش گمرک به ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس» تا «حمایت آمریکا از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان»

این پیمانه تیترهایی همچون مردم از هزینه سفر آخر هفته به شمال می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند، سبزترین خودروساز جهان معرفی شد، عامل مهم برای تقاضا و قیمت طلا در سال 2018 چیست، خودروهایی که با 60 میلیون تومان می‌توان خرید، بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر صعودی، خرید نفت هند از ایران نصف شد و مصوبه جدید برای فروش هواپیما به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 16 December 2017

از «واکنش گمرک به ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس» تا «حمایت آمریکا از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون مردم از هزینه سفر آخر هفته به شمال می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند، سبزترین خودروساز جهان معرفی شد، عامل مهم برای تقاضا و قیمت طلا در سال 2018 چیست، خودروهایی که با 60 میلیون تومان می‌توان خرید، بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر صعودی، خرید نفت هند از ایران نصف شد و مصوبه جدید برای فروش هواپیما به ایران را در بر دارد.

 

مردم از هزینه سفر آخر هفته به شمال می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند

محمدابراهیم لاریجانی که در دوره‌ای دبیر ستاد خدمات سفر کشور بود، گفته است: اظهار نظرهایی می‌شود که مسافران خروجی چون عوارض گران شده، به سفر داخلی خواهند رفت و سفرهای داخلی رونق پیدا می‌کند! درحالیکه روانشناسیِ سفر و مسافر این را نمی‌گوید. دوستانی که در کار اجرا هستند یک جمله معروف دارند که «مسافرِ هتل رو، ویلا اجاره نمی‌کند و مسافر ویلارو، هتل مفت هم پیشنهاد بگیرد، در آن اقامت نمی‌کند»، حالا مسافرِ خارج‌رو یا آنتالیا برو به خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایشِ نرخ عوارض، سفر خارجی را رها نمی‌کند که مشهد یا کیش برود. وی همچنین به ایسنا گفته است: مگر زمانی که نرخ بلیت هواپیما گران می‌شود یا در ایام کنسرت‌ها یا ایام پیک سفر که هتل‌ها و تورها گران می‌شود، مردم به ترکیه سفر نمی‌کنند؟ آیا به‌جای آن، سفر داخلی می‌روند؟ اصلا این طور نیست. لاریجانی تاکید کرد: اتفاقا افزایش نرخ عوارض خروج، سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد و مردم از هزینه سفرهای داخلی می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند. یک سفر دو روزه و آخر هفته به شمال اگر کم بشود، پول افزایش عوارض خروج هم تامین می‌شود.

سبزترین خودروساز جهان معرفی شد

هفته‌نامه نیوزویک، تویوتا را به‌عنوان سبزترین خودروساز جهان معرفی کرد. این هفته‌نامه در ارزیابی سالانه خود سبزترین شرکت‌های جهان را معرفی کرد و در میان ۵۰۰ شرکت جهان، تویوتا به‌عنوان سبزترین خودروساز توانست در جایگاه شانزدهم قرار بگیرد. به نقل از دنیای اقتصاد، جیم لنتز، یکی از مدیران ارشد تویوتا دلیل این انتخاب را توجه به پایداری زیست‌محیطی، توسعه فناوری‌های هیبریدی و پیل‌های سوختی و ارائه طرح‌های ابتکاری متعدد برای کاهش تاثیر مخرب خودروها بر محیط‌زیست عنوان کرد. وی افزود: «تویوتا می‌کوشد در عین حفظ موقعیت رقابتی خود در صنعت و تامین رضایت مشتریانش، از تخریب محیط‌زیست نیز جلوگیری کند.» در این رتبه‌بندی، شرکت‌ها براساس عواملی نظیر مصرف انرژی، مصرف آب و سطح تولید پسماندها ارزیابی می‌شوند. در میان خودروسازان، دایملر آلمان با قرار گرفتن در جایگاه چهل و پنجم در کل ۵۰۰ شرکت جهان، دومین خودروساز سبز جهان لقب گرفت. هیوندایی نیز در رتبه ۶۸ قرار گرفت و سومین خودروساز سبز جهان شناخته شد.

واکنش گمرک به ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس

گمرک ایران ادعاهای امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس را در خصوص قاچاق تکذیب کرد. گمرک ایران با دعوت از این نماینده مجلس به سعه صدر در خصوص نحوه بیان مسائل و مطالب در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد: متاسفانه این نماینده مجلس با استناد به پاره ای از گزارش های دفتر بازرسی گمرک ایران در سالهای گذشته در خصوص برخی پرونده ها، موضوعات را وارونه جلوه داده و با کلی گویی، پرسنل خدوم و زحمتکش گمرک ایران را مورد اتهام قرار داده است.
در توضیحات گمرک ایران آمده است: ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس کذب محض است و باید این نماینده مجلس پاسخ دهد که چگونه این خودروها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است یا خیر؟ اینکه عنوان شود این خودروهای لوکس با استفاده از کارت های بازرگانی یکبارمصرف وارد کشور شده و کارت بازرگانی بنام یک پیر زن روستایی بوده و پس از واردات مالیات کارت پرداخت نشده است، آیا به گمرک مربوط می شود و باید گمرک پاسخگو باشد یا نهادی که برای او کارت بازرگانی صادر کرده است؟ گمرک ایران پس از اخذ مجوزهای قانونی و اظهار این خودروها که مربوط به سالهای گذشته است، نسبت به اخذ حقوق ورودی و سودبازرگانی خودروها اقدام و طبق قانون پروانه گمرکی صادر کرده است، اکنون باید جوابگوی چه موضوعی باشد؟

افزایش قیمت نفت با توقف عرضه ی نفت توسط خط صادراتی فورتیس

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جمعه، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا، ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت خام اوپک و کاهش ذخایر نفت خام عنوان شده است. این در حالی است که تولید نفت خام توسط آمریکا افزایش داشته و موجب شده که قیمت ها به طور غیرقابل کنترلی افزایش نیابد. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۳ سنت (۰.۲۰ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۴۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۳ سنت افزایش (۰.۵۸ درصد) بشکه ای ۵۷.۳۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته ی جاری بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است که اخیرا پس از کشف ترک خوردگی در بزرگترین خط لوله ی صادراتی بریتانیا که فورتیس نام داشته و در میدان های گازی و نفتی دریای شمال قرار دارد، تصمیم گرفته شده است که صادرات نفت خام از این خط لوله برای چندین هفته جهت انجام عملیات تعمیر متوقف شود. صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد زیرا خط صادراتی فورتیس مهمترین خط لوله ی نفتی از میان پنج خط صادراتی عمده ای است که با توجه به آن ها قیمت نفت برنت تعیین می گردد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود. در صورتی که صادرات نفت از این خط لوله برای چندین هفته متوقف شود انتظار می رود که به قیمت نفت برنت همچنان افزوده شود.

عامل مهم برای تقاضا و قیمت طلا در سال 2018 چیست؟

تحلیلگران شورای جهانی طلا بر این باورند که قیمت این فلز گرانبها طی سال 2018 میلادی نیز به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 9 درصد رشد داشته است. جان رید استراتژیست ارشد شورای جهانی طلا در سخنانی تاکید کرد: دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد قیمت طلا در سال 2018 میلادی نیز به روند صعودی اش ادامه خواهد داد. وی در ادامه افزود: توجه سرمایه گذاران بین المللی در سال 2017 میلادی تاحد زیادی بر بازار سهام، ارزهای دیجیتال متمرکز بوده ولی قیمت طلا در سال جاری با رشد نسبی و خوبی روبرو شده است. قیمت طلا تنها در 11 ماه نخست امسال با رشد دو رقمی همراه شده است. قیمت طلا در ماه سپتامبر تحت تاثیر تنش ها و نگرانی های سیاسی بین المللی به بیش از 1350 دلار در هر اونس افزایش یافت. این تحلیلگر اقتصادی گفت: سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان همچنان عامل مهمی برای تقاضا و قیمت طلا در سال 2018 خواهد بود. به نظر می رسد فدرال رزرو طی ماه های آینده نیز قصد دارد نرخ بهره را افزایش داده و تراز مالی خود را کاهش دهد. پیش بینی می شود با آغاز ریاست جرومی پاول بر فدرال رزرو آمریکا قیمت جهانی طلا نیز با افزایش نسبی روبرو خواهد شد. به نظر می رسد اصلاح شاخص سهام در باز ارهای مالی بین المللی طی سال آینده نیز تاثیر مهمی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا خواهد داشت. جزئیات بیشتر

خودروهایی که با 60 میلیون تومان می‌توان خرید

با مبلغ 60 میلیون تومان امکان خرید خودرهایی مانند برلیانس کراس C3، لیفان X60 اتوماتیک، ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت، ام جی 350 و موارد مشابه را دارید. برخی از این خودروهای به شرح زیر است:

 از «واکنش گمرک به ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس» تا «حمایت آمریکا از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان»

بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر صعودی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) پس از 3 هفته نزولی با رشد 55/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 883 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 73 هزار تومانی، شاهد بازگشت تدریجی قیمت اوراق به مسیر صعودی بودیم. از ابتدای آذر میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 74 هزار و 734 تومان قرار گرفته است. اما پیش‌تر در مهر و آبان شاهد روند کم‌نوسان اوراق در بازه 75 تا 77 هزار تومانی بودیم. رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. امری که مانع از افت قابل توجه تقاضای «تسه»ها است. اما رشد بیش از ۱۰ درصدی قیمت مسکن از ابتدای سال با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است.

خرید نفت هند از ایران نصف شد

آمارهای رفت و آمد تانکرها نشان می دهد پالایشگاه های هندی در ماه نوامبر تقریبا به اندازه نصف ماه قبل از ایران نفت وارد کرده اند و در اعتراض به تصمیم ایران مبنی بر عدم واگذاری امتیاز میدان گازی فرزاد ب به شرکت های هندی، میزان خرید خود از تهران را به پایین ترین رقم 21 ماه گذشته رسانده اند. کاهش خرید قابل توجه هند از ایران در ماه گذشته موجب شده تا سهم خاورمیانه از کل نفت وارداتی هند از 69 درصد در ماه اکتبر به 57 درصد در ماه نوامبر کاهش یابد. عراق همچنان بزرگترین تامین کننده نفت هند است و عربستان در رتبه دوم قرار دارد. جزئیات بیشتر

مصوبه جدید برای فروش هواپیما به ایران

بر اساس اعلام رسانه‌های خارجی، قانونگذاران ایالات متحده روز گذشته پیش لایحه‌ای را تصویب کردند که فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران را تحت نظارت دقیق کنگره قرار خواهد داد. آنگونه که سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرده است: این لایحه با ۲۵۲ رای مثبت در مقابل ۱۶۷ رای منفی به تصویب رسید و تمامی جمهوری خواهان به غیر از ۴ نفر، به این لایحه رای دادند. به موجب این لایحه، وزارت خزانه داری باید در مورد خریداری هواپیماهای آمریکایی توسط ایران و نحوه تامین مالی فروش آنها، به کنگره گزارش دهد. شرکت کلیدی که هدف اصلی این لایحه خواهد بود، بوئینگ است. در ماه دسامبر ۲۰۱۶، بوئینگ قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار با ایران‌ایر را به امضاء رسانده بود که شامل ۵۰ هواپیمای جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند هواپیمای ۷۷۷ پهن پیکر هستند. رسانه های ایالات متحده این سوال را مطرح کردند که آیا لایحه جدید کنگره مغایر با روح برجام است و تعهدات آمریکا به برجام را نقض می کند؛ در حالیکه جمهوری خواهان استدلال کردند که این قانون، فروش هر نوع هواپیمایی را به ایران ممنوع نخواهد کرد. بر اساس گزارش منتشره از «واشنگتن اگزمینر»، به موجب این قانون وزارت خزانه‌داری باید کنگره را در مورد فعالیت شرکت‌های ایرانی که هواپیما خریداری می کنند و همچنین تأمین مالی مورد استفاده برای قراردادها، آگاه کند. /مهر

حمایت آمریکا از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان

جفری بیسون، مدیر مامور آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا گفت: دولت آمریکا از سرمایه‌گذاری زیرساختی توسط روسیه برای احداث یک خط لوله انتقال گاز از ایران که اقتصاد پاکستان را تقویت می‌کند و سطح زندگی مردم این کشور را بهبود می‌بخشد، حمایت می‌کند. وی در میان خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم به این پروژه نگاهی بیندازیم. هرگونه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از سوی روسیه، چین، بانک جهانی یا بانک توسعه آسیایی و هر سرمایه‌گذاری که به مردم و اقتصاد پاکستان سود برساند، ما از آن حمایت می‌کنیم.» «ما هیچ دیدگاه خاصی در مورد اینکه این پول از کجا می‌آید، نداریم؛ ما از دولت پاکستان برای بهبود سطح زندگی مردم حمایت می‌کنیم.» وی با توضیح اینکه پاکستان، کشوری دارای حاکمیت است، تاکید کرد که از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که یک سرمایه‌گذاری حیاتی برای مردم و اقتصاد پاکستان است، حمایت می‌کند. به گزارش فارس، این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان قرار بود در سال 2014 اجرا شود و این بخش مربوط به این خط لوله در خاک خود را احداث کرده است، اما پاکستان همواره از تحریم‌های آمریکا به عنوان مانع اجرای این خط لوله نام می‌برد و هنوز بخش مربوط به خود در خاک پاکستان را احداث نکرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
در کنار شرکت های خودروسازی سبز لازم است شرکت هایی که با تولید خودرو به محیط زیست آسیب می زنند هم معرفی شوند تا در این جایگاه نیز رتبه اول را کسب کنیم. کسب رتبه اولی مهم است و مهم نیست در چه شاخصی باشد، فقط اینکه اول بشویم!!!
یعنی واقعا دولت امریکا از اینکه سطح زندگی مردم پاکستان بالاتر بره و از تعداد داعشی ها کمتر بشه خوشحال میشه؟ واقعا؟ اگر از تعداد متحجرهای پاکستانی کمتر بشه خوشحال میشه؟ حتی اگه پولیش به جیب ایران بره؟ سیاست ای سیاست ای دروغ.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل