بازدید 9444
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «تخلف ۱۳.۷ میلیارد تومانی اصناف در صد روز» تا «سایه سنگین دلار بر سر طلا»

این پیمانه تیترهایی همچون ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش واردات نفت خام چین، عقبگرد شاخص کل بورس در میانه آذرماه، قیمت بیت‌کوین از رکورد ۱۸ هزار دلار عبور کرد، تجارت ۱۶۰ میلیون دلاری ایران و آمریکا در ده ماه، آیا صرافی بانک‌ها ترمز گرانی دلار را می‌کشند، ازبکستان از طریق افغانستان به سوی بنادر ایران راه باز می‌کند و سواری هایی که تولیدشان متوقف شد را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ 09 December 2017

از «تخلف ۱۳.۷ میلیارد تومانی اصناف در ۱۰۰ روز» تا «سایه سنگین دلار بر سر طلا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش واردات نفت خام چین، عقب گرد شاخص کل بورس در میانه آذرماه، قیمت بیت‌کوین از رکورد ۱۸ هزار دلار عبور کرد، تجارت ۱۶۰ میلیون دلاری ایران و آمریکا در ۱۰ ماه، آیا صرافی بانک‌ها ترمز گرانی دلار را می‌کشند، ازبکستان از طریق افغانستان به سوی بنادر ایران راه باز می‌کند و سواری هایی که تولیدشان متوقف شد را در بر دارد.

تخلف ۱۳.۷ میلیارد تومانی اصناف در ۱۰۰ روز

بر اساس گزارشی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم منتشر کرده است، همچون قبل نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های لباس و تعمیرگاه‌ها در صدر شکایات مردمی هستند و در مجموع موارد ارائه کالا و خدمات، این سازمان ۱۳.۷۵ میلیارد تومان تخلف را به ثبت رسانده است.

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش واردات نفت خام چین و تقویت ارزش دلار

روز جمعه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۲۰ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، افزایش واردات نفت خام توسط چین و ادامه ی کاهش تولید نفت خام توسط اوپک علیرغم تقویت ارزش دلار در بازار های بین المللی عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷ سنت (۰.۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر بشکه ای ۵۶.۶۰ دلار صورت گرفت.

عقبگرد شاخص کل بورس در میانه آذرماه

بورس تهران در هفته ای که گذشت بر خلاف هفته قبل که افزایش 1813 واحدی را ثبت کرده بود، روند نزولی را در پیش گرفت و با افت 0.06 درصدی معادل 59 واحد در کل هفته، بازهم در کانال 91 هزار واحدی باقی ماند. در معاملات چهار روزه بورس در هفته گذشته، نمادهای معاملاتی متعلق به گروه پالایشی ها، جزو نمادهای اثرگذار در قرمزپوش شدن شاخص کل در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه بودند.

از «تخلف ۱۳.۷ میلیارد تومانی اصناف در ۱۰۰ روز» تا «سایه سنگین دلار بر سر طلا»

عرضه سهام بیت‌کوین در بورس‌های سی‌بوئه و سی‌ام‌ای

شرکت بازارهای جهانی سی‌بوئه (بورس شیکاگو) و گروه سی‌ام‌ای فروش قراردادهای سهام بیت‌کوین را به ترتیب از ۱۰ دسامبر و ۱۷ دسامبر آغاز خواهند کرد. سهام ارائه شده در این بورس‌های از نظر واحد هر قرارداد متفاوت خواهد بود؛ سهام بیت‌کوین در بورس سی‌بوئه از نوع اکس‌بی‌تی خواهد بود و برابر با یک بیت‌کوین است. سهام بیت‌کوین در بورس سی‌ام‌ای از نوع بی‌تی‌سی خواهد بود و برابر با ۵ بیت‌کوین است. قراردادهای سهام بیت‌کوین در این بورس‌ها با نرخ دلار آمریکا عرضه خواهد شد و این اجازه را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که بدون در اختیار داشتن ارز دیجیتال هم بتوانند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. بورس سی‌بوئه اعلام کرده است که قراردادهای هفتگی، ماهانه کوتاه مدت و قراردادهای ربع سالانه ارائه خواهد کرد. در حالی که بورس سی‌ام‌ای قراردادهای دو ماهه و ربع سالانه را ارائه خواهد کرد.

قیمت بیت‌کوین از رکورد ۱۸ هزار دلار عبور کرد

پس از آنکه بیت‌کوین در روزهای گذشته رکورد ۱۷ هزار دلار را شکست، در معاملات روز جمعه به ۱۸ هزار و ۳۵۳ دلار رسید. قیمت این ارز در ابتدای هفته گذشته حدود 11 هزار دلار بود. اصلی‌ترین علت افزایش قیمت بیت‌کوین در بازار جهانی بالا رفتن محبوبیت این ارز در میان سرمایه‌گذاران در کره جنوبی است و از سوی دیگر شایعات خبر از احتمال عرضه بیت‌کوین در آمریکا طی هفته آینده می‌دهد. علیرغم هشدار کارشناسان نسبت به حباب قیمت بیت‌کوین سرمایه‌گذاران به این هشدارها اعتنا نکرده و برای خرید بیت‌کوین هجوم آوردند. دولت‌ها در سراسر جهان هنوز هم نسبت به بیت‌کوین و عرضه‌های مجازی بدبین هستند. دولت چین طی ماه‌های گذشته نقل و انتقال بیت‌کوین را ممنوع کرده و دولت اندونزی نیز در حال آماده‌سازی طرحی برای ممنوع کردن فروش بیت‌کوین در این کشور از ابتدای سال آینده میلادی است. در اروپا نیز هنوز حمایت جدی از بیت‌کوین در میان بانکداران شکل نگرفته است و کارشناسان هنوز نسبت به بیت‌کوین حس خوبی ندارند. انگلیس و دیگر دولت‌های اتحادیه اروپا نیز از برنامه خود برای کنترل بیشتر ارزهای مجازی خبر داده‌اند.

تجارت ۱۶۰ میلیون دلاری ایران و آمریکا در ده ماه

جدیدترین آمار منتشره از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ده ماهه سال جاری میلادی افت 30 درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در ده ماهه سال میلادی گذشته بالغ بر 230.3 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 159.7 میلیون دلار کاهش یافته است. بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه تا اکتبر امسال 109.8 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 28 درصدی داشته است. آمریکا در ماه های ژانویه تا اکتبر 2016 بالغ بر 152.5 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات آمریکا از ایران در ده ماهه امسال نیز 49.9 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 35 درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل واردات آمریکا از ایران 77.8 میلیون دلار بوده است. در دهمین ماه سال جاری میلادی صادرات آمریکا به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از نصف شده و واردات آمریکا از ایران نیز به حدود یک پنجم رسیده است. آمریکا که در اکتبر سال 2016 بالغ بر 37.5 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 15.2 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود در مدت مشابه امسال 16.6 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 3.2 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

آیا صرافی بانک‌ها ترمز گرانی دلار را می‌کشند؟

هفته گذشته دلار بدون وقفه در مسیر گرانی حرکت کرد و تنها در پایان هفته پس از استراحت یک روزه، به افت اندک 13 ریالی بسنده کرد. در این هفته حتی یورو نیز از گرانی ارز عقب نماند و در نهایت بالاتر از 5 هزار تومان ایستاد. در این شرایط، به نظر می‌رسد بازار ساز بهتر است در روزهای آتی وضعیت قیمت‌های بازار را با دقت زیادی رصد کند و با عرضه متناسب مانع از ادامه گرانی ارز به خصوص دلار و یورو شود.  

سواری هایی که تولیدشان متوقف شد

آبان ماه امسال تولید چند مدل سواری در خودروسازان داخلی متوقف شد. در این مدت تولید ولیکس C۳۰ اتوماتیک شرکت خودروسازان راین متوقف شده و از یک دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید VELA V۵ دیگر محصول این شرکت نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۲۴۹ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. آبان ماه امسال تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ شرکت مدیران خودرو نیز متوقف شده و از ۸۹۵ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر رسید. همچنین تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ دیگر محصول مدیران خودرو نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۶۰۰ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی شرکت کرمان موتور متوقف شده و از ۲۳ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید لیفان ایکس‌۵۰ دیگر محصول کرمان موتور نیز متوقف شده و از ۵۸۸ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت.

ازبکستان از طریق افغانستان به سوی بنادر ایران راه باز می‌کند

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: تاشکند و کابل ساخت راه آهن و جاده بین مزار شریف و هرات و خط انتقال برق از ازبکستان به باگلان افغانستان را آغاز می‌کنند و ازبکستان می خواهد از این طریق به سوی بنادر ایران راه باز کند. به گزارش  ایرنا، نزاویسیمایا گازتا امروز در مقاله ای نوشت: در منطقه مرزی ترمز ازبکستان مرکز لجستیکی ساخته شده که برای عملیات واردات و صادرات با افغانستان به کار گرفته می‌شود. روزنامه روسی به نقل از عصمت الله ارگاشف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان نوشت: ازبکستان به تازگی روابط تجاری - اقتصادی خود با افغانستان را تقویت کرده است.حجم بازرگانی دو کشور 25 درصد رشد کرده و به تجار افغانی در ازبکستان امتیازاتی داده می‌شود. موانع جلوگیری کننده از توسعه و تعمیق روابط تجاری - اقتصادی رفع می‌شود

بازار اوراق مسکن؛ حرکت «تسه»ها نزدیک کف

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق در هفته دوم آبان در سطح 76 هزار تومانی، از ابتدای آذر کاهش تقاضا، با تشدید روند نزولی «تسه»ها، افت برخی نمادها تا کف 72 هزار تومانی، کمترین سطح از اردیبهشت را رقم زد، با این وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. بانک مرکزی رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن و رشد ۲/ ۱۰ درصدی قیمت مسکن در آبان نسبت به آبان سال گذشته را نشان داد. امری که خوش‌بینی‌ها به قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. با این وجود گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از سهم ۹/ ۶۷ درصدی واحدهای زیر ۴۹۰ میلیون تومان در تهران در مهر سال جاری، رشد تقاضا از سوی اقشار با درآمد متوسط را نشان می‌دهد.

سایه سنگین دلار بر سر طلا

قیمت طلا طی هفته گذشته شاهد بیشترین کاهش هفتگی از ماه می تاکنون بوده است، به گونه‌ای که قیمت این فلز گرانبها در طول این هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت طلا افزایش ارزش دلار ناشی از تصویب طرح کاهش پرداخت مالیات در آمریکا بوده است. بر همین اساس هر اونس طلا با ۲۰ سنت کاهش نسبت به روز پنج شنبه در بازار جهانی ۱۲۴۶.۶ دلار به فروش رسید. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز ۳۴.۲ دلار پایین‌تر و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته ۷۶.۲ دلار بالاتر بوده است. قیمت نقره ۹ سنت افزایش یافت و به ۱۵.۷۹ دلار در هر اونس رسید. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با ۲ و ۴ دلار کاهش به ۸۹۰ و ۱۰۰۱ دلار رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
متاسفانه مسئولان دارن راه رو اشتباه میرن و فکر میکنن هرچی ما وارداتمون از امریکا رو بیشتر کنیم اونا با ما بهتر رفتار میکنن و در اینده تحریم نمیشیم درحالیکه اینجوری راحت تر تحریم میشیم. یکی نیست بگه اخه چرا باید هویج 100هزار تومنی از امریکا وارد کنیم؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار