بازدید 5398
۱
سوژه

ایران - مراکش؛ فینال کی روش با روباه فرانسوی

کد خبر: ۷۵۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 03 December 2017

تکلیف گروه‌بندی جام جهانی جمعه مشخص شد و تیم ملی در یکی از سخت‌ترین گروه های ممکن قرار گرفت. اسپانیا قوی‌ترین تیم سید دو و مراکش یکی از سخت‌ترین تیم‌های سید چهار با ایران همگروه شدند.

به گزارش تابناک ورزشی، پرتغال هم یکی از بهترین سرگروه‌ها و مدعیان جام است که به‌عنوان قهرمان اروپا وارد مسابقات می‌شود. کی‌روش امیدوار بود که با یک قرعه آسان بخت صعود تیم ملی افزایش یابد، ولی با این قرعه سخت احتمال صعود کمتر شده، هرچند هنوز همه چیز از دست رفته نیست و این تیم آماده می‌تواند در روسیه نتایج شگفت‌انگیزی بگیرد.

در چنین رقابت سخت و نزدیکی ترتیب مسابقات می‌تواند استراتژی تیم‌ها را تغییر دهد و ما طبق قرعه در بازی اول باید با مراکش بازی کنیم؛ تیمی که در رده‌بندی فیفا از ما پایین‌تر است و می‌توان گفت که روی کاغذ تیم ضعیف‌تری است، ولی نمی‌توان تیمی را که با حذف ساحل‌عاج به جام جهانی رسیده دست کم گرفت و آنها را حریف ساده‌ای نامید. اگر قرار است تیم ملی از روسیه با دست پر برگردد، باید بتواند در بازی اول مقابل مراکش به سه امتیاز برسد و از دو بازی بعدی که مقابل دو مدعی قهرمانی است، امتیازاتی جمع کند. شکست در بازی اول و حتی تساوی احتمال صعود به مرحله حذفی را به حداقل می‌رساند. تیمی که مقابل مراکش نتیجه خوبی نگرفته باید با روحیه پایینی با اسپانیا روبه‌رو شود، در حالی که خطر حذف هم تهدیدش می‌کند.

مراکش هم تقریبا در شرایط مشابهی قرار دارد و روی بازی اول حساب زیادی باز کرده. شیرهای اطلس صعود به جام جهانی را با هیجان زیادی جشن گرفتند، چرا که از سال 1998 نتوانسته بودند به این مسابقات برسند. مراکش که یکی از بهترین مربیان سال‌های اخیر قاره آفریقا را در اختیار دارد، امیدوار بود که در روسیه بتواند نتایج خوبی بگیرد و برای دومین بار در تاریخ (بعد از سال 1986) به مرحله حذفی برسد، ولی با این قرعه سخت امیدهایش به حداقل رسیده.

حرف‌های هروه رنار، سرمربی فرانسوی که با زامبیا و ساحل‌عاج قهرمان قاره شده و توانسته مراکش را بدون گل خورده به روسیه برساند، نگاه ویژه‌ای به بازی ایران دارد و می‌گوید: «ما از صعود به جام جهانی خیلی خوشحال بودیم و البته هنوز هم هستیم. ما در گروه خیلی‌خیلی سختی قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم این موضوع را پنهان کنیم. بی‌تردید نخستین بازی ما مقابل ایران کلید موفقیت ما در این مسابقات است. باید بتوانیم ایران را شکست بدهیم تا بتوانیم برای خلق یک کار بزرگ امیدوار بمانیم. مدعیان اصلی این گروه پرتغال و اسپانیا هستند که همه از حالا آنها را در یک هشتم نهایی می‌بینند. این ما هستیم که باید بتوانیم شگفتی بزرگی خلق کنیم.»

 رنار درباره احتمال شگفتی‌سازی مراکش اضافه می‌کند: «البته به آن فکر می‌کنیم. ما در مرحله مقدماتی حتی یک گل هم نخوردیم. پرتغال هم در این گروه تیم خیلی مستحکمی است که عملکردش خیلی به رونالدو بستگی دارد. او در رئال مادرید بازی‌های سختی دارد و باید امیدوار باشیم که در آن مقطع خیلی آماده نباشد و ما در بهترین شرایط باشیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.»

یونس بلهاندا، هافبک باتجربه مراکش هم نگاه ویژه‌ای به بازی روز اول مقابل ایران دارد. او عضو تیم مون‌پلیه بود که در کنار بازیکنی مثل اولیویه ژیرو به قهرمانی لیگ فرانسه رسید و این روزها در گالاتاسرای بازی می‌کند. بلهاندا درباره قرعه مراکش می‌گوید: «اسپانیا و پرتغال حریفان خیلی سختی هستند و ما شرایط پیچیده‌ای داریم. این دو تیم توپ را خیلی خوب به گردش در می‌آورند. آنها سخت‌ترین حریفان ما هستند. برای ما خوب است که مسابقات را مقابل ایران شروع می‌کنیم‌ چون اگر آنها را ببریم، روی دور می‌افتیم و برای دو بازی بعدی اعتماد به نفس خوبی پیدا می‌کنیم. بازی اول ما سرنوشت‌ساز است.» بلهاندا درباره بخت شگفتی‌سازی مراکش اضافه می‌کند: «شما نباید ایران را هم فراموش کنید. آنها تیم جان‌سختی هستند. روی کاغذ اسپانیا و پرتغال بخت اصلی صعود هستند، ولی گاهی در زمین اتفاقات دیگری می‌افتد.»

شباهت‌های ایران و مراکش

ایران و مراکش را می‌توان از جهاتی شبیه دانست. تعدادی از بازیکنان اصلی این تیم فرزندان مهاجران مراکشی هستند که به جای بازی در اروپا، سرزمین پدری را انتخاب کرده‌اند. اگر کی‌روش توانسته بازیکنانی مثل دژاگه، قوچان‌نژاد و قدوس را متقاعد کند برای ایران بازی کنند، تعدادی از ستارگان مراکش هم با انتخاب پیراهن سرخ این تیم نقش مهمی در صعود به جام جهانی داشته‌اند. حکیم زییچ، هافبک آژاکس که متولد هلند است منتظر دعوت به این تیم نشد و حالا یکی از بازیکنان اصلی مراکش است. منیر حدادی که سابقه بازی در بارسا را دارد با توجه به ترافیک خط حمله اسپانیا، مراکش را انتخاب کرد. سوفیان بوفال، مهاجم ساوتهمپتون متولد پاریس است، ولی در جام جهانی با پیراهن مراکش بازی خواهد کرد. در نهایت بن‌عطیه، مدافع و کاپیتانی که متولد فرانسه است و در بهترین باشگاه‌های اروپا بازی کرده.

 دوئل سخت دو مربی

رنار در فرانسه به معنی روباه است و با توجه به زیرکی‌اش این نام کاملا مناسب اوست. او در تیم‌های مختلف آفریقایی توانسته موفق شود و از بازیکنانش بهترین بازی را می‌گیرد. جدال او مقابل کی‌روش که یک استاد تاکتیک است می‌تواند یکی دیگر از جذابیت‌های این بازی باشد. بازی ایران و مراکش در جام جهانی بازی بهترین تیم‌های حال حاضر آسیا و آفریقاست؛ فینالی که هر دو تیم برای صعود غیرمنتظره و خلق شگفتی به سه امتیاز آن چشم دوخته‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ايران دربرابر مراكش 2بر1برنده است حالا ببينيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر