بازدید 4057

پیشتازی مستمر روسیه در تامین نفت چین

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، این هشتمین ماه متوالی است که روسیه با صادر کردن بیش از ۱ میلیون بشکه نفت در روز (۴.۶۴۹ میلیون تن)، بزرگترین صادر کننده ی نفت خام به چین بوده است.
کد خبر: ۷۴۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 25 November 2017
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، این هشتمین ماه متوالی است که روسیه با صادر کردن بیش از ۱ میلیون بشکه نفت در روز (۴.۶۴۹ میلیون تن)، بزرگترین صادر کننده ی نفت خام به چین بوده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، عربستان سعودی با افزایشی ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، با صادرات ۱.۰۸۶میلیون تن نفت خام به چین دومین صادر کننده ی بزرگ نفت خام به این کشور بوده است. لازم به ذکر است سومین تامین کننده ی بزرگ نفت چین آنگولا بوده است. این کشور در حال حاضر نسبت به سال گذشته که روزانه ۸۳۹.۸۴۰ بشکه نفت به چین صادر می کرده، صادرات خود را ۴۵.۳ درصد افزایش داده است.

پیشتازی مستمر روسیه در تامین نفت چین

این در حالی است که صادرات نفت عراق به چین در بازه ی سالانه ۲۹ درصد کاهش داشته و به ۲.۸۵ میلیون تن رسیده است. آمار ها نشان می دهند که صادرات ماه سپتامبر عراق به چین ۳.۴۳ میلیون تن بوده است.

از سویی دیگر، صادرات نفت روسیه به چین در ۶ سال گذشته تقریبا به بیش از دو برابر افزایش یافته است و روزانه بیش از ۵۵۰۰۰۰ بشکه می باشد. این در حالی است که، سهم عربستان سعودی از بازار نفت چین در ابتدای این دهه ی میلادی ۲۰ درصد، و سهم روسیه کمتر از ۷ درصد بوده است. 

در سال ۲۰۱۱ میلادی بر اساس قراردادی که میان شرکت ملی نفت چین و شرکت های رزنفت و ترنسنفت امضا شد، روسیه شروع به تامین نفت چین از طریق خط لوله ی ESPO کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴ رز نفت و شرکت ملی نفت چین قرارداد ۲۵ ساله ای به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار به امضا رساندند که بر اساس آن انتظار می رود شرکت روسی ۳۶۰.۳ میلیون تن از نیاز نفت چین را تامین کند. از آن پس روسیه جایگاه عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین تامین کننده ی نفت چین از آن خود کرد. 

در این هفته، رزنفت، به عنوان بزرگترین شرکت نفتی روسیه، قراردادی با شرکت CEFC چین به امضا رسانده است که طبق آن از ابتدای سال آینده ی میلادی تا سال ۲۰۲۳ سالانه ۶۰.۸ میلیون تن نفت به این کشور صادر می کند. این امر موجب شده است تا جایگاه نخست عرضه ی نفت به چین همچنان از آن روسیه باقی بماند. باید دید که آیا عربستان سعودی دوباره تلاشی برای باز پس گیری این جایگاه و افزایش سهم خود از بازار چین خواهد کرد یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر