بازدید 33498
۲
معاون سازمان بهزيستي كل كشور:

ماجراي خودكشي یک نفر در مناطق زلزله زده صحت دارد/ 15 کودک در این زلزله والدینشان را از دست دادند که تحت پوشش قرار نگرفتند!

از جمله خسارت هاي جبران ناپذيري كه بعد از زلزله كرمانشاه پديدار شد، ماجراي آسيب هاي اجتماعي و فشارهاي رواني سنگيني است كه دامان بسياري از شهروندان زلزله زده را گرفته است و چه بسا تا پايان عمر آنها را رها نكند؛ خسارت هاي غير قابل انكاري كه معاون سازمان بهزيستي كشور اعتقاد دارد از هفته سوم به بعد پديده هايي مثل خودكشي و ديگر آسيب هاي اجتماعي را مي تواند به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۴۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 23 November 2017
ماجراي خودكشي یک نفر در مناطق زلزله زده صحت دارد/ 15 کودک در این زلزله والدینشان را از دست دادند که تحت پوشش قرار نگرفتند!
از جمله خسارت هاي جبران ناپذيري كه بعد از زلزله كرمانشاه پديدار شد، ماجراي آسيب هاي اجتماعي و فشارهاي رواني سنگيني است كه دامان بسياري از شهروندان زلزله زده را گرفته است و چه بسا تا پايان عمر آنها را رها نكند؛ خسارت هاي غير قابل انكاري كه معاون سازمان بهزيستي كشور اعتقاد دارد از هفته سوم به بعد پديده هايي مثل خودكشي و ديگر آسيب هاي اجتماعي را مي تواند به همراه داشته باشد.
 
به گزارش «تابناك»، در جريان زلزله خانمان بر اندازي كه در هفته گذشته مناطق غربي استان كرمانشاه را لرزاند و جان بسياري از شهروندان ايراني را گرفت، تعداد زيادي از كودكان والدين خود را از دست دادند، مادران بسياري با كشته شدن همسرشان سرپرست خانوار شدند و آمار معلولان اين منطقه نيز به شكل قابل توجهي افزايش يافت تا درمجموع يكي از تراژدي هاي غم انگيز سال هاي اخير كشور رقم بخورد و آسيب هاي فراواني را متوجه مردم مناطق زلزله زده كند.
 
در شرايط كنوني كه توجه اكثر امدادگران و مراكز حمايتي كشور به مسائلي مثل ساخت و ساز دوباره خانه ها و تأمين نيازهاي معيشتي مردم مناطق زلزله زده معطوف است، اشاره به آسيب هاي اجتماعي و فشارهاي رواني برآمده از اين حادثه تلخ از آن جهت مهم به نظر مي رسد كه بدانيم اين خسارت ها جبران پذير نيستند و در صورت بي توجهي تا پايان عمر افراد درگير را همراهي خواهند كرد.
 
وقتي سخن از آسيب هاي اجتماعي زلزله مي شود در حقيقت سخن از مادراني است كه زلزله، همسر و نان آور خود و فرزندانشان را از آنها گرفت و از اين به بعد خودشان بايد براي فرزندانشان نقش پدر را نيز بازي كنند. همچنين سخن از كودكاني است كه از اين پس بايد بدون پدر و مادر و حداقل بدون يكي از والدين خود به زندگي ادامه دهند. جدا از دو حالتي كه به آن اشاره شد، در جريان زلزله اي كه رخ داد، تعداد زيادي از شهروندان معلول شدند و اين اتفاق كه تا پايان عمر قرار است آنها را همراهي كند، فشارهاي سنگيني را به آنها تحميل خواهد كرد.
 
در همين رابطه چند روز پيش اخباري مبني بر قطع نخاع چيزي حدود 100 شهروند كرمانشاهي از زبان يكي از معاونان سازمان بهزيستي منتشر شد كه بر نگراني هاي اين حوزه افزود.
 
فريد براتي سده، معاون سازمان بهزيستي كشور و نماينده رئيس اين سازمان در مناطق زلزله زده در رابطه با آخرين وضعيت آمار معلولين، زنان سرپرست خانوار و نيز كودكان بي سرپرست به «تابناك» گفت: چند روز پيش از زبان من خبري در خروجي رسانه ها قرار گرفت كه در آن آمده بود، 100 نفر در جريان زلزله كرمانشاه قطع نخاع شدند. اين خبر به اين شكل صحيح نيست و من گفته بودم، 100 نفر با شدت هاي مختلف معلول شدند كه از جمله آنها تعدادي افراد قطع نخاع هستند.
 
براتي در مورد آخرين آمار تعداد معلولان زلزله اخير ادامه داد: با بررسي هاي بيشتر اين آمار به 118 نفر رسيده است و بنابراين تا كنون 118 نفر با شدت هاي مختلف در جريان زلزله معلول شدند كه عمدتاً هم به دليل ريزش آوار بوده است. معاون سازمان بهزيستي كشور اضافه كرد: تعداد 15 كودك نيز در اين اتفاق والدين خود را از دست دادند كه البته هنوز هيچ كدام از اين كودكان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور قرار نگرفتند. علت اين مسئله نيز آن است كه فرهنگ مردمان اين منطقه به گونه اي نيست كه اجازه دهند فرزند اقوام و آشنايانشان در شرايطي كه آنها امكان سرپرستي او را دارند به سازمان بهزيستي سپرده شود.
 
وي ادامه داد: در مناطق زلزله زده حتي ما با برخي افراد دچار معلوليت رواني شديد رو به رو هستيم كه به خانواده و آشنايان آنها تأكيد كرديم، سازمان بهزيستي اين امكان را دارد كه سر پرستي آنها را بر عهده بگيرد، اما خانواده و آشنايان اين پيشنهادات را قبول نمي كنند و تأكيد دارند خودشان سرپرستي افراد معلوم از جمله جسمي و رواني را بر عهده خواهند گرفت.
 
معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كل كشور كه هم اينك در مناطق زلزله زده حاضر است، اضافه كرد: در شرايط كنوني و جدا از 15 كودكي والدين خود را از دست دادند، همچنين چيزي حدود 150 زن سرپرست خانوار خواهيم داشت كه سازمان بهزيستي آمادگي كامل خود را براي سرپرستي و حمايتي مستمر از آنها اعلام كرده است.
 
اين مقام مسئول در رابطه با ادعاهايي كه پيرامون وقوع خودكشي در مناطق زلزله زده مطرح است نيز به خبرنگار «تابناك»، گفت: تنها يك مورد خودكشي در اين مدت به ما گزارش شده است كه در شهر دالاهو رخ داد و نكته مهم اين خودكشي آن است كه فردي كه خودكشي كرد، از اهالي منطقه نبود و يكي از امدادگراني كه براي امدادرساني به منطقه آمده بود، اين كار را انجام داد.
 
وي در مورد چرايي خودكشي اين فرد، تأكيد كرد: ما در جريان دقيق دليل خودكشي او نيستيم و احتمالاً به دليل متأثرشدن از فضاي غم بار مناطق زلزله زده دست به چنين كاري زده و يا زمينه هاي قبلي و شخصي اين اقدام را داشته است. براتي در رابطه با آسيب هاي اجتماعي مثل خودكشي و ميزان نگراني از اين آسيب ها در مناطق زلزله زده تأكيد كرد: بايد دقت داشته باشيم كه خودكشي و آسيب هاي اجتماعي در كوتاه مدت خود را نشان نمي دهد و اين مسائل با گذشت حداقل يك ماه از حادثه آرام آرام بروز خواهند كرد.
 
براتي در مورد برنامه هاي سازمان براي مقابله با اينچنين آسيب هايي اضافه كرد: از روز اول زلزله، روانشناسان و مددكاران اجتماعي ما در منطقه حاضر شدند و مشاوره هاي درماني خود را آغاز كردند. ما اين آمادگي را داريم كه بحث هاي حمايتي و مشاوره اي را پيش ببريم و در د حال حاضر نيز سركشي و همدلي با زلزله زدگان كه در چادرها اسكان داده شده اند، با جديت ادامه دارد.
 
معاون سازمان بهزيستي كشور در مورد مشكلات مالي سازمان كه احتمالاً فرايند انجام وظايف را با مشكل مواجه خواهد كرد، افزود: دولت تاكنون براي زلزله اعتباري به سازمان بهزيستي نداده است، اما كمك هاي مردمي قابل توجهي جمع آوري كرده ايم و از اين بابت با مشكل مالي رو به رو نيستيم. وي افزود: بررسي ها حكايت از اين دارد كه خانه و محل اسكان چيزي حدود 5 هزار مددجوي سازمان بهزيستي در جريان زلزله تخريب 70 درصد تا 10 درصد شده است و ما وظيفه داريم با توجه به معلوليت و مشكلات مالي مددجويان سازمان، فرايند ساخت و ساز خانه آنها را بر عهده بگيريم.
 
  وي در پايان تأكيد كرد: حجم تخريب ها زياد است و اگرچه دولت تلاش خود را براي جبران خسارت ها به كار خواهد بست، اما اگر مردم به كمك سازمان هاي حمايتي نيايند، دولت به تنهايي توان جبران حجم بالاي خسارت ها را نخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
اینهمه ،لالایی ،ونوحه خوانی ،آخرش به آنجا ختم شد که پول نیازدارند ،بسوزد پدر پول ،که هم آبرو می آورد ،وهم آبرو میبرد؟ صدها یا بلکه هزاران ،میلیارد در سال دولت اعتبار میدهد به همهٔ بخشها ،و مردم آنهایی که دارند کمک میکنند ،باز هم ،همهٔ‌سازمانها ،وارگانها ،دست دراز میکنند ،،و آنگاه کمکهای بین المللی را رد میکنند؟ جلل خالق ،،،،،
امدادگری که این کار رو انجام داده نمیتونسته جای دیگه این کار رو بکنه حتما باید اونجا خودکشی میکرده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار