بازدید 29647
آخرین تحولات خاورمیانه؛

ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند، خبری از گفت وگو نیست/ لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل/احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه/ تحریم سیزده نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عرب

سخنان ضد ایرانی ترکی الفیصل، استقبال دمشق از بیانیه پایانی نشست سوچی، لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل و احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه از جمله مهم ترین رویدادها و خبرهای خاورمیانه در 24 گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم سیزده نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عربستان نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۴۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 23 November 2017
سخنان ضد ایرانی ترکی الفیصل، استقبال دمشق از بیانیه پایانی نشست سوچی، لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل و احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه از جمله مهم ترین رویدادها و خبرهای خاورمیانه در 24 گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم سیزده نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان، مصر، امارات و بحرین بامداد پنجشنبه نام دو مؤسسه و یازده فرد را به فهرست اصطلاحاً «ضدتروریسم» خود قرار داده‌اند.

طبق گزارش العربیه، در میان مؤسسات تحریم ‌شده نام «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» به ریاست «یوسف القرضاوی» که دفتر آن اکنون در قطر قرار داد، دیده می‌شود.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت خبرگزاری رسمی عربستان قرار گرفته، ادعا شده که دو مؤسسه تحریم‌ها شده از گفتمان اسلام سوءاستفاده کرده و از آن به عنوان پوششی برای تبلیغ تروریسم استفاده می‌کنند.

این بیانیه ادعا می‌کند، نفرات تحریم ‌شده اقدام به انجام چندین عملیات تروریستی با حمایت مستقیم قطر کرده‌اند.

ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند خبری از گفت وگو نیست

«ترکی فیصل»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان در گفت‌و‌گو با نشریه اماراتی «نشنال» گفت که زمان برای انجام گفت‌و‌گو بین ایران و عربستان مساعد نیست.

ترکی فیصل در این گفت‌و ‌گو درباره برجام و موافقت خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم مذاکره مجدد برای تضمین ادامه ابقای محدودیت‌های آن در طولانی مدت گفت: «هنگامی که بحث توافق هسته‌ای پیش می‌آید، پانزده سال (مدت قرارداد امضا شده در سال 2015) زمانی بسیار سریع در تاریخ یک کشور است. کشورهای منطقه نیاز به تضمینی دارند که پس از آن دوره همراه با برنامه هسته‌ای ایران و سطوح غنی سازی، تهدیدی رخ نخواهد داد.»

وی که زمانی سفیر عربستان در آمریکا بود، درباره ازسرگیری گفت‌‌وگوهای ایران و عربستان گفت: «ما بهبودی در رفتار ایران از زمان امضا توافق ندیده‌ایم، نفوذ و استفاده از عوامل نیابتی از سوی آن‌ها فراتر از جهان عراب رفته و در حال تحریک جاه‌طلبی فرقه‌ای و فراملیتی عمیق در افغانستان و پاکستان است.»

ترکی الفیصل با اشاره به ماجرای رخ داده در سفارت عربستان در تهران در ژانویه 2016 گفت: «حدود دو سال از حمله به سفارتخانه عربستان در تهران می گذرد و حتی یک معذرت خواهی از ایران را شاهد نبودیم. هیچ نشانی از تعامل یا فضایی جدید برای مذاکرات موجود نیست.»
 
ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند خبری از گفتگو نیست/ لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل/احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه/ تحریم 13 نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عرب 
وی افزود: «با رفتار کنونی، وجه تمایز قائل شدن بین کبوترها (صلح‌طلبان) و شاهین‌ها (جنگ‌طلبان) در دولت ایران ممکن نیست. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیان دیدگاه‌های خود به عنوان (نماینده) یک دولت یا نهاد همواره به عربستان حمله می‌کند.»

این مقام بلندپایه پیشین سعودی با پرداختن به اقدام‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بروز تغییراتی چون صدور مجوز رانندگی به بانوان و یا امکان حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها را تاریخی خواند و این اقدامات را مورد ستایش قرار داد.

وی به حمایت پادشاه این کشور از محمد بن سلمان اشاره کرد و گفت: او بی‌دلیل به قدرت نرسیده، بلکه تحت حمایت کامل پادشاه قرار دارد.

ترکی فیصل مدعی حمایت ریاض از آتش بس ملی  و تمام و کمال در سوریه شد و درباره نبرد در یمن اظهار داشت: «این جنگی غیر نظامی متداوم و مخرب است و سازمان ملل باید ساز و کاری را برای اجرای آتش بس همراه با اقدام‌های نظارتی و اجرایی به کار بندد.»

او در پایان با ادعای این‌که ایران خواهان یک عراق ضعیف است، گفت: «ما خواستار عراقی مستحکم و یکپارچه هستیم.»

استقبال دمشق از بیانیه پایانی نشست سوچی
 
دولت سوریه از بیانیه پایانی نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه‌ (سانا)، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه در واکنش به بیانیه امروز نشست سوچی گفت، «با توجه به تمایل جمهوری عربی سوریه به حمایت از هر گونه راهکار سیاسی‌ای که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود احترام گذاشته و مانع از خونریزی در کشور شود، دولت سوریه از بیانیه پایانی نشست سه جانبه امروز در سوچی روسیه استقبال می‌کند».

این منبع افزود: «این نشست و نتایج آن، از جمله توافق بر سر ادامه مقابله با تروریسم، اصول اساسی ترسیم روند سیاسی بحران سوریه، برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوری سوری، تشکیل کمیته بررسی بندهای قانون اساسی فعلی و اجرای انتخابات پارلمان در آینده، همه در ادامه نشست دیروز سوری ـ روسی است».

رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه امروز چهارشنبه به همراه وزرای خارجه و رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح 3 کشور به منظور بررسی اوضاع سوریه و ایجاد راهکاری برای پایان دادن به بحران این کشور در سوچی روسیه گرد هم جمع شدند.

لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل
 
هند از لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ با رژیم اسرائیل به دلیل تلاش در جهت تقویت بومی سازی صنایع موشکی خود خبر داد.
 
وزارت دفاع هند تصمیم گرفت، یک معامله تسلیحاتی بزرگ با رژیم اسرائیل به ارزش پانصد میلیون دلار را لغو نماید.

به نوشته وبگاه «جروزالم آنلاین» هند پیشتر تصمیم گرفته بود تا هشت هزار موشک ضد تانک «اسپایک» و صدها پرتابگر ساخت کارخانه «رافائل» را از اسرائیل خریداری کند اما با اشاره به تلاش جهت بهبود و تقویت برنامه‌های بومی در ساخت موشک دستور به لغو این قرارداد داد.

این منبع خبری نوشت: صنایع دفاعی هند با فشار خود از جمله عوامل تأثیرگذار در لغو این قرارداد تسلیحاتی بزرگ بودند.

این در حالی است که مذاکرات دو طرف در این زمینه در سال 2014 و زمانی آغاز شد که موشک ضد تانک ساخت کارخانه رافائل در رقابت با یک شرکت آمریکایی عملکرد بهتری از خود نشان داد.

«نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در سفر سال جاری خود به سرزمین‌های اشغالی با این توافق به عنوان بخشی از سیاست‌هایش برای تقویت ارتش و با توجه به تنش‌های مدام بین هند و پاکستان و تنش مرزی با چین موافقت کرده بود.
 
احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه
 
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه و پس از دیدار از پیش اعلام‌نشده با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سوچی، تلاش جدیدی برای پایان دادن به جنگ در سوریه آغاز کرده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشت: به نظر می‌رسد سفر از پیش‌اعلام نشده بشار اسد به روسیه تأییدی بر نقش آتی وی در هرگونه راه‌حل نهایی در سوریه است.
 
ترکی فیصل: تا ایران عذرخواهی نکند خبری از گفتگو نیست/ لغو قرارداد تسلیحاتی بزرگ هند با اسرائیل/احتمال شرکت اسد در انتخابات آتی سوریه/ تحریم 13 نهاد و فرد مرتبط با قطر به اتهام حمایت از تروریسم توسط ائتلاف عرب 

بنا بر این گزارش، طرح ابتکاری روسیه مبتنی بر توافق حاصل شده با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری روسیه در ماه جاری است؛ توافقی که ضمن آن آمریکا به طور مؤثر به نقش کلیدی روسیه در دیپلماسی سوری در ازای پذیرفتن ادامه نقش‌آفرینی آمریکا در سوریه در زمانی که داعش به شکست نهایی نزدیک می‌شود، اذعان داشته است.

بر اساس این گزارش،‌ گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه در آستانه نشست سه‌جانبه و مهم رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه برگزار شد؛ نشستی که در مرکز اصلی تلاش روسیه برای دستیابی به راه‌حل در سوریه قرار گرفته است. در این طرح، ایران و ترکیه بازیگران اصلی منطقه‌ای هستند که بیشترین نفوذ و اثرگذاری را بر طرفین سوری دارند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: «این نشست سه‌جانبه رویدادهای جدیدی را در هفته‌های آتی در سوریه رقم خواهد زد که روسیه امیدوار است به دستاوردی بزرگ برای چانه‌زنی بر سر سوریه منجر شود که حمایت بازیگران منطقه‌ای و جهانی که سهمی در نتیجه جنگ سوریه دارند و همچنین حمایت مردم سوریه را به همراه داشته باشد.»

با وجود این، توافق میان پوتین و ترامپ هیچ اشاره‌ای به «انتقال قدرت» در سوریه نداشت و حالا تأکید اصلی در عوض روی فرایند نگارش قانون اساسی جدید است که به برگزاری انتخابات خواهد انجامید.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، روسیه در تاریخ دوم دسامبر قرار است از اجتماعی در حدود 1300 نفر از سوری‌هایی که نماینده معارضان، دولت و طیفی از دیگر گروه‌های سوری هستند برای گفت‌وگو درباره مفاد قانون اساسی میزبانی کند.

بر اساس پیش‌نویس طرح‌های پیشنهادی روسیه، پس از تکمیل فرایند نگارش این سند، انتخاباتی برگزار خواهد شد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری کنونی سوریه نیز امکان رقابت در آن را خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۳
حرفش گرچه برای ما سخت وتلخه ولی غیر منطقی نیست ،ای کاش به جای اینکه هرسال روز سالگرد اشغال سفارتخانه ها رو جشن می گیریم به فکر نتایج اخلاقی و سیاسی آن هم باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
برو بابا
يك چيزي هم بدهكار شديم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
متاسفم هنوز معنی دشمنی رو درک نکردین اینها جاسوسخانه هستند نه سفارت خانه
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
آقاا ساسان تو حق را در چه میدانی اگر قرار باشد کسی از کسی عذر خواهی کند این کشور عربستان است که باید به دلیل کشتار عمدی حجاج ومسئله دونوجوان ایرانی واعدام رهبر شیعیان عربستان از ایران معذرت بخواهد آنها مانند صدام ملعون مظلوم نمایی میکنند آنها روزی نیست در جهان به ویژه در یمن جنایت نکنند آن موقع دنبال آتش بس میگردند وسالها پیش با بمب گذاری های مکرر عراق را ویران کردند وزمینه ساز ورود داعش به عراق شدند حالا ادعای دنبال عراق قوی هستند؟ خباثت هم اندازه ای دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
آقا غضنفر
چه زود کشتار حجاج را فراموش کردی؟ کمک به صدام را به یاد نمی اوری؟ کمک به داعش را چی؟ جنایات یمن چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
حب که چی منظورت اینه که بریم عذرخواهی کنیم ! چندسالته !! اگه سنت قد نمیده حداقل یه کم همین تاریخ چند ساله بعد از انقلاب کشورمون را بخون و یا اگه نشستن پای ماهواره و شبکه های اجتماعی و این جور بازیها بهت اجازه داد کمی از بزرگترها که شاهد خیانتها و جنایات و دشمنیهای سعودیها علیه کشورمان بودن سوال کن تا یه کم شیر فهمت کنند که همین ملعونهای مهدورالدم چقدر به صدام کمک مالی کردن تا صدام با پشتوانه آنها جوانان کشورمان را در جبهه ها بشهادت برساند و بر سر مردم بیگناه ما در شهرها بمب بریزد و یا بیش 400 حاجی را در مکه خانه خدا بشهادت رساند و هزاران جنایت دیگه که از حافظه ملت ما پاک شدنی نیست هر وقت بابت این خیانتها و جنایتها غیر قابل گذشت اونا عذر خواهی کردن شما نگران نتالیج اخلاقی مشکل کوچک سفارت اون خبیثها تو تهران باش !! چیزی که باعث نگرانی جامعه ما باید باشد نسل بی تعصب و غیرتی هست که دوست و دشمن را نمیشناسد و غفلتا خودزنی هم میکند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
ساسان عربی؟
آقای ترکی فیصل چرا جرات ندارد با رسانه های بیطرف صحبت و گفتگو کند ؟
حمله به سفارت عربستان کار درستی نبود ولی چرا عربستان از ایران به خاطر کشتار 700 ایرانی و حتک حرمت چند زائر عمره و سقوط جرثقیل و مواردی این چنین عذر خواهی نمیکند و این مسائل را به قضا و قدر ربط میدهد ؟
در مورد کشتار در یمن چه دارد بگوید ؟
چرا عربستان از گفتگو با ایران هراس دارد ؟
پاسخ ها
عماد
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
برای سقوط جرثقیل عذر خواهی کند؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
بله برای سقوط جرثقیل هم باید عذر خواهی کند. به قول خودشون خادمین حرم نیستند مگه؟ چطور موقع عرت و احترام و خوشی خادم حرم هستند موقع حادثه تسلیم قضا و قدر . میخای خدا بیاد عذر خواهی کنه؟
روس ها زمانی ایران را بین خود و دیگر ابر قدرت وقت یعنی بریتانیا تقسیم کرده بودن امروز می خواهند سوریه را بین خود و آمریکا تقسیم کنند.
مناطق عرب نشین مال روسیه و مناطق کرد نشین مال آمریکا.
با این کار فعالیت های تروریستی پ ک ک نیز زیر چتر آمریکا تقویت شده و کشور های ایران و عراق و بخصوص ترکیه همواره درگیر این گروهک و شاخه هایی اقماری آن من جمله پژاک خواهند بود.
پس چرا از فرانسه بخاطر شکستن پنجره های سفارتشان نارحت نیستند که چند روز پیش اتفاق افتاد؟حسابی گستاخ شدن و همه اینها بخاطر این است که بعضی از سیاستمدارها چنان ترسیده اند که باعث پررو شدن این مارمولکها شده!
لطفا خيلي دست به هم ندين ملت ايران هيچ وقت به سمت شرق خصوصا روسيه نخواهد رفت هيچ وقت به پوتين اعتماد نخواهند كرد
سلام. احضار سریع بشار اسد به سوچی با هواپیمای جنگی و بازگرداندن سریع او با ارزیابی حالات صورت و راه رفتن بشار نشان از آن دارد که پوتین صریح و رک به او گفته است که باید از قدرت کنار رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
باهوش این همه سیاست را کجا یاد گرفتی؟
چون فرانسه به شکسته شدن پنجره سفارتش اعتراض نکرده پس کار ما در حمله به سفارت عربستان درست بوده؟؟؟؟!!!!!!!!
کمی فکر کن پروفسور!!!!!!!!
شرم برآدمهای ترسووذلیل که مثل کامنت آقای ساسان پیشنهادعذرخواهی ازعربستان میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
دمت گرم
مگر سوریه هم مثل ایران نفت داره که پوتین اینطوری چسبیده
حرفش کاملا منطقیه و جدال با حرف حق عین جهالته. تو دنیای مدرن دیگه مثل سربازهای هلاکو خان مغول از در و دیوار ساختمون یه کشور دیگه بالا رفتن و عربده کشیه توخالی پذیرفتنی نیست
چندصدنفرازمردم کشورمون به قتل رسوندن اون وقت معذرت بخواهیم چه ...
هروقت ال سعود از حمله انتحاری تبعه سعودی به سفارت ایران در لبنان که باعث شهادت چند نفر شد وفاجعه منا و......عذر خواهی کرد ان وقت انتظار عمل متقابل داشته باشد در ضمن بهتر است به تاریخ سخنان عاد جبیر وپاسخ های اقای ظریف توجه کند البته حکام سعودی عذر خواهی اصلی را به مردم فلسطین بدهکارند که با خیانت مستقیم این شازده به نمایندگی خانواده ال سعود با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی باعث تایید و تحکیم ان شدند
"سوسمارها زر نمی زنند."
با شرکت سعود الفیصل
در سراسر صحاری عربستان
خفه ترکه تروریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
ادب مرد به ز دولت اوست .
در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته ، کثافتا شما بابت فاجعه منا عذرخواهی کردید
خدایا به چه روزی افتادیم یعنی از سوسمارخورها عذرخواهی بکنیم!!؟؟وامصیبتها
مرگ بر خاندان ال سقوط
این روزا تو فضای مجازی بعضی احمق شاه و سردار سلیمانی را مقایسه می کنند.
همین خقت برای ما کافیست تا بفهمیم چقدر به قهقرا رفتیم.
ای عربه خرفت کرده.بجای عذرخواهی کشور خون ریزش از ایران خواسته این کار را انجام دهد.
عجب سنگ پایی است این پررو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
چی ؟
حدود دو سال از حمله به سفارتخانه عربستان در تهران می گذرد و حتی یک معذرت خواهی از ایران را شاهد نبودیم.
آیا شماها از ایران بخاطر به شهادت رساندن حجاج عذرخواهی کردید؟
ایا بابت به شهادت رساندن مدافعین حرم توسط گروهکهای تکفیری که از آنها حمایت می کردید ، عذرخواهی کردید؟
واقعا رو که نیست.
وزیر امور خارجه وقت آقای صالحی رسما همانوقت عذرخواهی کردند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار