بازدید 11785
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «حباب بی‌سابقه سکه در تاریخ معاملات ایران» تا «نظر زنگنه درباره طرح کاهش تولید نفت»

این پیمانه تیترهایی همچون قیمت نان قطعا افزایش می‌یابد، تقویت ۵۸ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فولاد و پالایشی ها، کاهش تراز مالی فدرال رزرو تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت، نوسان دلار آمریکا زیر 4100 تومان، قیمت بیت‌کوین از مرز 8 هزار و 100 دلار گذشت، تجارت قطر با چین از ۵ میلیارد دلار فراتر رفت و گربه‌رقصانی عراقی‌ها این بار برای آبمیوه‌های وارداتی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 21 November 2017
از «حباب بی‌سابقه سکه در تاریخ معاملات ایران» تا «نظر زنگنه درباره طرح کاهش تولید نفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون قیمت نان قطعا افزایش می‌یابد، تقویت ۵۸ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فولاد و پالایشی ها، کاهش تراز مالی فدرال رزرو تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت، نوسان دلار آمریکا زیر 4100 تومان، قیمت بیت‌کوین از مرز 8 هزار و 100 دلار گذشت، تجارت قطر با چین از ۵ میلیارد دلار فراتر رفت و گربه‌رقصانی عراقی‌ها این بار برای آبمیوه‌های وارداتی را در بر دارد.


قیمت نان قطعا افزایش می‌یابد

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت نان طی سه سال گذشته افزایش پیدا نکرده است، مصوبه کارگروه تنظیم بازار در زمینه افزایش ۱۵ درصدی قیمت قطعا اجرایی خواهد شد که البته مسکن موقت برای نانوایی‌ها خواهد بود تا کارگران حرفه‌های خود را از دست ندهند و بتوانند چراغ نانوایی‌هایشان را روشن نگه دارند. وی افزود: قیمت گندم و آرد هیچ تغییری نسبت به گذشته نخواهد کرد؛ بنابراین نانوایی‌ها نباید نگران این مسأله باشند و افزایش قیمت نان بدون تغییر قیمت آرد و وزن چانه نان اعمال می‌شود. قاسم زراعتکار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قیمت انواع نان در تهران به اتاق اصناف و در استان های دیگر به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها واگذار شده است، ادامه داد: قیمت آرد برای انواع نان بسته به درصد مشخص شده، متفاوت است. هر کیلوگرم آرد برای نان بربری ۸۱۵ تومان، برای نان تافتون ۸۱۰ تومان و برای نان سنگک حدود ۷۹۴ تومان است که هیچ گونه تغییر قیمتی در این زمینه اعمال نخواهد شد و قیمت گندم نیز برای خبازی ها همان کیلویی ۶۶۵ تومان خواهد بود.

تقویت ۵۸ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فولاد و پالایشی ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه بیست و نهم آبان‌ماه 96 با افزایش 58 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 88 هزار و 261 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 18 واحدی به رقم 28 هزار و 297 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 16 واحدی، عدد 17 هزار و 536 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 12 واحدی به رقم 13 هزار و 233 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصد، 80 واحد افزایش را رقم زد به سطح 95 هزار و 61 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 125 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 920 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 315 کاهش واحد معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 44 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد مبارکه با 56 واحد، پالایش نفت بندر عباس با 33 واحد و پالایش نفت اصفهان با 20 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

از «حباب بی‌سابقه سکه در تاریخ معاملات ایران» تا «نظر زنگنه درباره طرح کاهش تولید نفت»


ثبات نسبی قیمت نفت با عدم تمایل معامله گران بازار نفت به انعقاد قراردادهای جدید

روز دوشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز جمعه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۷۶ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت عدم علاقه ی معامله گران بازار نفت به قرار دادن خود در موقعیت های قراردادی جدیدی بوده است که قبل از نشست ۳۰ ام نوامبر اعضای اوپک تأثیر قابل توجهی بر قیمت نفت بگذارد. به نقل از رویترز، روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۶ سنت کاهش یافت (۰.۳ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۵۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۴ سنت افزایش (۰.۱ درصد)، بشکه ای ۵۶.۵۹ دلار صورت گرفت.

حباب بی‌سابقه سکه در تاریخ معاملات ایران

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه رشد قیمت سکه در هفته‌های اخیر منطق اقتصادی ندارد، اظهار داشت: با توجه به رشد قیمت روز دوشنبه، حباب سکه به 210 هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد باید بررسی جامعی در این باره توسط نهادهای نظارتی انجام شود. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر حرکت بخشی از سپرده‌ها به سمت بازار سکه پس از کاهش نرخ سود بانکی، افزود: تا هفته‌های پیش رشد تقاضا ناشی از ورود تقاضای خرد به بازار سکه بود اما در هفته‌های اخیر تقاضای‌های عمده به بازار وارد شده است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: طبق گزارش‌هایی که رسیده تقاضای‌های عمده در روزهای اخیر به بازار وارد شده است و حجم سکه موجود در بازار جوابگوی تقاضا نیست. وی تصریح کرد: حباب 210 هزار تومانی سکه، در تاریخ معاملات سکه بی‌سابقه‌است زیرا حداکثر حباب سکه در سال‌های گذشته 80 هزار تومان بود، بنابراین حباب 200 هزار تومانی یک حباب معنی‌دار است.  کشتی آرای درخصوص تغییرات قیمت در روزهای آینده، گفت: به نظر می‌رسد این رشد تقاضا موقتی باشد و به زودی التهاب ایجاد شده فروکش کند. 

کاهش تراز مالی فدرال رزرو تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت

بارت ملک تحلیلگر ارشد اقتصادی در سخنانی تأکید کرد: فدرال رزرو آمریکا در حال کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری است و این مساله می تواند در کوتاه مدت تأثیر مهمی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد قیمت طلا در هفته های آینده تحت تأثیر سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو و همین طور برنامه کاهش تراز مالی آمریکا قرار خواهد داشت. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت جهانی طلا تا زمان برگزاری نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا با نوسانات شدیدی روبرو نخواهد شد و در سطح قیمتی کنونی تثبیت می شود. فیلیپ استریبل تحلیلگر ارشد مؤسسه آر جی او فیوچرز در این باره گفت: تا زمانی که وضعیت سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2018 روشن نشود، سرمایه گذاران بین المللی نمی توانند چشم انداز روشنی نسبت به نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا در ماه های آینده داشته باشند. وی افزود: به نظر من قیمت تا قبل از روشن شدن سیاست های پولی فدرال رزرو در سال 2018 میلادی بین 1255 تا 1305 دلار در نوسان خواهد بود. عامل مهم دیگری که بی شک بر قیمت طلا و ارزش دلار تاثیرگذار خواهد بود، جنجال بر سر طرح مالیاتی دولت ترامپ است. در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا این طرح را تصویب کرده اند، به نظر می رسد مجلس سنا سختگیری های بیشتری را نشان خواهد داد. به نظر می رسد، طرح مالیاتی دولت آمریکا می تواند تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار داشته باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر مهمی بر قیمت طلا دارد. جزئیات بیشتر

روسیه یک شرکت چینی را به جمع بزرگترین معامله کنندگان بازار سوخت وارد می‌کند

روز دوشنبه بزرگترین شرکت نفت روسیه، رز نفت، قرار داد جدیدی در خصوص صادرات نفت خام با شرکت چینی نفت CEFC به امضا رساند. به نقل از رویترز، دسترسی چین ـ که بزرگترین وارد کننده ی نفت خام در دنیا است ـ به نفت خام روسیه به این کشور برای دستیابی به هدف بلند پروازانه ی ایجاد یک شبکه توزیع نفت جهانی کمک می کند.  انتظار می رود که این قرارداد شرکت CEFC  چین را، که تا کنون به عنوان معامله کننده در بازار سوخت شهرت زیادی نداشت، به جمع ۱۰ معامله کننده ی برتر بازار جهانی نفت وارد کند. همچنین، این قرارداد باعث پیشی گرفتن روسیه از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین توزیع کننده ی نفت به چین خواهد شد. افزون بر این، این معامله شرکت CEFC را به بازیگری اصلی در بازار نفت خام اسپو تبدیل کرده و این امکان را به این شرکت می دهد که معامله گران غربی بازار نفت مانند ویتول و ترافیگورا را به چالش بکشد. باید خاطر نشان ساخت که شرکت CEFC در ماه سپتامبر به موجب قراردادی به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار ۱۴.۲ درصد از سهام شرکت رز نفت روسیه را خریداری کرد. شرکت رزنفت اعلام کرده است که از اول ژانویه ی سال آینده ی میلادی قصد دارد ۶۰.۸ میلیون تن بشکه نفت به شرکت CEFC توزیع کند. 

نوسان دلار آمریکا زیر 4100 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 44 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 864 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 8 ریال همراه شد و در پایان روز به رفم فروش 48 هزار و 186 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز دوشنبه، 11 هزار و 159 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به ابتدای هفته، به زور میانگین 15 ریال گران تر فروخته شد.

از «حباب بی‌سابقه سکه در تاریخ معاملات ایران» تا «نظر زنگنه درباره طرح کاهش تولید نفت»


قیمت بیت‌کوین از مرز 8 هزار و 100 دلار گذشت

ارزش بیت‌کوین برای نخستین بار در تاریخ ارزهای مجازی ار مزر 8 هزار و 100 دلار عبور کرد. بنا به گزارش شاخص قیمت بیت‌کوین، کوین‌دسک قیمت بیت‌کوین بین ساعت 20 تا 20:15 به وقت ساعت هماهنگ جهانی به 8101.91 دلار رسید. قیمت بیت‌کوین در مبادلات روز جمعه از 8 هزار دلار عبور کرده بود. پیش‌تر کارشناسان اقتصادی هفته گذشته پیش‌بینی کرده بودند که قیمت بیت‌کوین طی این روزها از 8 هزار دلار عبور می‌کند. به طور کلی هفته گذشته شاهد تحرکات چشمگیری در قیمت بیت‌کوین بودیم، چرا که ارزش این ارز با بیش از 2 هزار دلار سقوط به کمتر از 6 هزار دلار رسید؛ اما چند روز بعد قیمت آن باز هم افزایش یافت. البته طی ساعات گذشته ارزش بیت‌کوین با رسیدن به رقم 7983 دلار به زیر 8 هزار دلار رسید. لازم به ذکر است که به طور کلی بیت‌کوین همواره رکورد جدیدی را به ثبت رسانده سپس کمی کاهش یافته و دوباره از آن عبور می‌کند.

گربه‌رقصانی عراقی‌ها این بار برای آبمیوه‌های وارداتی

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: در گذشته تعرفه صادرات آبمیوه به عراق ۳۰ درصد بود اما به تازگی این کشور برای انواع آبمیوه‌ها ۱۰۰ درصد تعرفه مضاعف در نظر گرفته و بدین‌ترتیب تعرفه صادرات انواع آبمیوه به عراق به ۱۳۰ درصد رسیده است. ابراهیم رضازاده با بیان این که این اقدام دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی این کشور صورت می‌گیرد، افزود: ظاهرا این اتفاق برای کشورهای دیگر نیز رخ داده و مختص ایران نبوده است. رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق همچنین یادآور شد: در سال گذشته صادرات آبمیوه ایران به عراق معادل ۱۲.۵ میلیون دلار بوده و در شش ماهه اول سال جاری حدود ۶.۵ میلیون دلار آبمیوه به عراق صادر شده است. به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۵ ایران بالغ بر ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن آبمیوه و کنسانتره صادر کرد که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۱۸ هزار تن کاهش داشت. حال نیز با توجه به تغییرات تعرفه‌ای صورت گرفته در عراق این احتمال وجود دارد که همچنان صادرات ایران در زمینه انواع آبمیوه با سیر نزولی همراه باشد. افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و روسیه از مهم‌ترین بازارهای هدف آبمیوه‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

تجارت قطر با چین از ۵ میلیارد دلار فراتر رفت

طبق گزارش قطر تریبون در روز یکشنبه، حجم تجارت بین چین و قطر با ۵۰ درصد افزایش از ۵ میلیارد دلار هم فراتر رفت. سرپرست اداره اقتصاد و تجارت در سفارت چین در قطر اعلام کرد که قطر به دومین تامین‌کننده بزرگ ال‌ان‌جی چین تبدیل شده است. او این اظهارات را در مصاحبه روز یکشنبه خود روزنامه انگلیسی زبان قطر، قطر تریبون، بیان کرده است. او پیش‌بینی کرده است که حجم واردات ال‌ان‌جی چین از قطر به علت رشد سریع تقاضای انرژی در چین، از این هم بیشتر شود. او تأکید کرد که چین ال‌ان‌جی قطر را به عنوان بخش مهمی از ترکیب انرژی چین در دراز مدت در نظر می‌گیرد. آقای سانگ اضافه کرد: قیمت ال‌ان‌جی قطر در سطح جهان بسیار رقابتی است. همچنین قطر یک منبع بسیار قابل اعتماد برای تأمین ال‌ان‌جی است. تمام این عوامل قطر را به یک شریک مهم انرژی چین تبدیل می‌کند. از سوی دیگر او گفت که چین به دنبال افزایش صادرات خود، به‌ویژه مصالح ساختمانی، به بازارهای قطر است. جزئیات بیشتر

نظر زنگنه درباره طرح کاهش تولید نفت

«بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اجرای قرارداد با توتال گفت: بحث مخالفت با قرارداد توتال، بیمار گونه شده است. وی افزود: یک مریضی است که عده ای مرتب می گویند مُرد یا نه؛ در حالی که یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است. زنگنه با بیان اینکه "میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است‌"، گفت: در خصوص تکلیف طرح کاهش تولید نفت، بیشتر اعضای اوپک موافق تمدید این طرح هستند اما تصمیم نهایی در نشست اوپک گرفته می شود. بر اساس این گزارش، اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک به همراه برخی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت نظیر روسیه، 30 نوامبر، روز سه شنبه در وین، مقر این سازمان گرد هم جمع می شوند تا در مورد سرنوشت توافق کاهش تولید تصمیم بگیرند. توافقی که نزدیک به یک سال است اجرا شده است و هرکدام از این کشورها سهمی در کاهش تولید نفت داشتند تا از مازاد عرضه در جهان بکاهند. این توافق سبب شد تا از سطح ذخایر نفت در جهان کاسته شود و قیمت نفت تا بالای 64 دلار نیز افزایش یابد و سبد نفتی اوپک نیز به بیش از 62 دلار در هر بشکه برسد اما به گفته تحلیلگران هنوز سطح این ذخایر به میزان مطلوب نرسیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
جریان خیلی‌ ساده است. نزدیک آخر سال است و دولت باید به دنبال رفع کسری بودجه باشد. دلار را گران کرده، ولی‌ جواب نمیده. حالا می‌خواد چند میلیون سکه را به قیمت بالا در بازار آب کند. باید مردم را مشتاق کند. بازار را ملتهب می‌کند و چند روز دیگر اعلام می‌کند ، شعب بانکها، به تعداد محدود، سکه به قیمت زیر بازار به مشتریان در برابر اکرت ملی‌ و شناسنامه میفروشند. صافها دیدن خواهد داشت. این است دولت اعتدال. بعد هم بانک مرکزی مانند سوپر من ، میاید و می‌گوید، ببینید چه مدیریتی داشتیم. بازار سکه را کنترل کردیم و نقدینگی را جمع کردیم!
ایرانیها چند میلیونی به ترکیه میروند، ولی‌ جالب است بدانید که در سال گذشته فقط ۴ هزار نفر از ترکیه به منظور سفر توریستی وارد ایران شدند! جالبتر خواهد بود اگر بدانید که در سال گذشته، ۲۰۰ میلیون چینی‌ به خارج از چین سفر کردند و از سوئیس تا کانادا و از آمریکا تا استرالیا، جنگ عظیمی‌ برای جذب بیشتر توریستهی پولدار و تازه به دوران رسیده چینی‌ در گرفته، ولی‌ در سال گذشته از این ۲۰۰ میلیون نفر، فقط ۷۳ هزار نفر آنها به ایران سفر کردند که بیشتر آنها هم اقوام و فامیل کارکنان شرکتهای چینی‌ که در ایران مشغول فعالیت هستند، بوده که عملا در واقع با هزینه ایران آمدند. تازه این حقیقت را در نظر بگیرید که بیشتر واردات و صادرات ایران،با چین است. به هر حال دلار ارزن، باعث شده، حسیه کس حاضر نباشد به ایران بیاید چون ایران برای خارجیها، بسیار گران است ولی‌ عوضش، به دلیل دلار ارزن، جمعیت چند میلیونی ایرانیها به عراق، دبی، ترکیه و حتی چین سفر میکنند و دیگر آمریکا و اروپا و خروج وحشتناک دلار نفتی‌ که متعلق به همه ملت ایران، به خصوص، اقشار ضعف جامعه است، بماند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان