بازدید 74657
مسئول تعاونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب در گفت‌وگو با «تابناک»:

آمار کشته‌های سرپل ذهاب بیش از هزار تن است/ همه تأییدیه‌های نظام مهندسی را گرفته‌ایم و موجود است

سازنده مسکن های مهر سرپل ذهاب، شرکت سازه کاران بود و نظام مهدسی استان به فرآیند ساخت نظارت می کرد. نقشه ای که از سوی نظام مهندسی به ما ابلاغ شد، دقیق اجرا شد و من می توانم بر اساس سند و مدرک این موضوع را اثبات کنم. به دلیل عدم تخریب سازه های واحدها، می توان با 20 تا 25 میلیون تومان دوباره خانه ها را بازسازی کرد.
کد خبر: ۷۴۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 14 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمپس از زلزله دردناکی که یکشنبه شب بخش های غربی کشور و استان کرمانشاه را لرزاند و بسیاری از خانواده های ایرانی را داغدار کرد،  پرسش های فراوانی ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرد که از جمله، آمار جان باختگان این رویداد و نیز چرایی تخریب ساختمان هایی است که از عمر آنها، چند سال می گذرد؛ ساختمان هایی مثل مسکن مهر که انتظار می رفت مقاومت بیشتری داشته باشند.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله شهرستان هایی که در جریان زلزله اخیر به شدت آسیب دید و علاوه بر شمار بالای جان باختگان، تعداد زیادی از شهروندانش بی خانمان شدند، شهرستان سر پل ذهاب بود؛ شهرستانی که حتی ساختمان های مسکن مهرش نیز تخریب شد و فرامرز کهزادی، مسئول تعاونی مسکن مهر این شهرستان، این اتفاق را غیر عادی نمی داند.

مسئول تعاونی مسکن های مهر شهرستان سر پل ذهاب در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، در رابطه با آخرین وضعیت این شهرستان و نیز ساختمان های مسکن مهر گفت: مسکن مهری که در شهرستان سر پل ذهاب ساخته شد، یکی از مساکن مهر نمونه کشوری بود و این موضوع را  می توانم به جرأت ادعا کنم. این را به این دلیل می گویم که در مسکن مهر شهرستان ما چیزی حدود 2500 تن ساکن بودند و از این جمع تنها 2 تن در جریان زلزله کشته شدند.

کهزادی ادامه داد: من خودم یکی از ساکنین مسکن مهر هستم و زمان زلزله به همراه خانواده در واحدمان بودیم و اتفاقی برایمان نیفتاد. این را قبول دارم که دیوارهای پیرامونی ساختمان تخریب شد، اما مجتمع های مسکن مهر در بحث سازه ای و زیرساختی هیچ خسارتی ندیدند.
 
آمار کشته‌های سرپل ذهاب بیش از هزار نفر است/ همه تأییدیه‌های نظام مهندسی را گرفته‌ایم و موجود است
 
وی در مورد تصاویری که از مسکن مهر و خانه های معمولی در فضای مجازی منتشر شده و حکایت از تخریب نشدن خانه های عادی مجاور آپارتمان های مسکن مهر دارد، گفت: من خودم ساکن مسکن مهر هستم و در جریان ساخت این مجتمع ها نیز بودم. بیشتر انتقادهایی که می شود، سیاسی است و من آنها را قبول ندارم. در منطقه ما گسل وجود دارد که در مجاورت مسکن مهر است و سبب شده همه خانه های در این محدوده تخریب شوند. در سرپل ذهاب چیزی حدود 1000 تن کشته شدند که تنها 2 تن از آنان ساکن مجتمع مهر بود.

وی افزود: اینکه بگوییم ساختمان های دیگر سالم هستند، درست نیست. تنها یک ساختمان که آن هم برای مدیرعامل یکی از شرکت های مسکن مهر است، در این منطقه آسیب ندیده و همان ساختمان سوژه رسانه ها شده است.

کهزادی که در ارمنستان مهندسی عمران خوانده، در رابطه با قیمت تمام شده ساخت هر واحد گفت: در مورد قیمت تمام شده با شرایط کلید تحویل داده برای هر واحد متری 350 تا 360 هزار تومان تمام شده است.

وی ادامه داد: سازنده مسکن های مهر سرپل ذهاب، شرکت سازه کاران بود و نظام مهندسی استان به فرآیند ساخت نظارت می کرد. نقشه ای که از سوی نظام مهندسی به ما ابلاغ شد، دقیق اجرا شد و من می توانم بر اساس سند و مدرک این موضوع را به اثبات برسانم.
 
 
کهزادی با رد این ادعا که گفته می شود، در فرایند ساخت خانه های مسکن مهر، برخی مراحل نظام مهندسی حذف شد، ادامه داد: کل آزمایش ها و مراحلی که انجام شد، مستند است و می توان به آنها رجوع کرد.

وی ادامه داد: از هزار واحد مسکن شهرستان ما 576 مورد زیر نظر تعاونی ما بود که مشاغل آزاد را شامل می شد و مابقی که کارگری بودند نیز وضعیتی مشابه دارند و تحت تأثیر زلزله تخریب شدند.

کهزادی با تأکید بر اینکه در هزار واحد مسکن مهر، تنها 2 تن کشته شدند، افزود: این در حالی است که شمار کشته های شهرستان سرپل ذهاب بیش از 1000تن است.

وی در مورد برآورد هزینه ها برای ساخت دوباره خانه گفت: بررسی های کارشناسی انجام شده است و به دلیل عدم تخریب سازه های واحدها، می توان با 20 تا 25 میلیون تومان دوباره خانه ها را بازسازی کرد.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: باید در تحلیل و قضاوت ها این مهم را نیز در نظر بگیرید که شدت زلزله رخ داده بسیار بالا بود و در برخی موارد، حتی کوه ها را نیز با تغییرات قابل توجهی رو به رو کرد.

«تابناک» مسأله مسکن مهر را بدون نگاه سیاسی به صورت جدی پیگیری خواهد کرد و در این باره آمادگی دارد، پاسخ نهادهایی مثل نظام مهندسی کشور را جهت روشن شدن ابعاد دیگر مسأله منتشر نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۳۸
تو .... قسم حصرت عباسی رو باور کنیم یا دم خروسو
یا عقل شون پاره سنگ برداشته یا خودشون رو زدن به اون راه!!! بابا خودتون میدونید با شیرینی (شما بخونید رشوه) تو این مملکت همکار میشه کرد!!! نظام مهندسی خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
این همه دیوار ریخته بعد فقط 2 نفر مردن؟؟!! عجب
شما مجرمی و باید محاکمه بشی
اخیرا یک فیلم هندی از صدا سیما منتشر شد که تمام اسناد و مستندات و تصاویر حفر و ساخت چاه آب و کیفیت آب چاه در خانه ای روستایی موجود بود اما چاه نبود و مرد روستایی به پلیس شکایت کرد که چاهش را دزدیده اند ..... مستندات کیفیت مسکن مهر هم موجود است
این مهندس پتانسیل رئیس جمهور شدن را داره به دوستان پیشنهاد میکنم حتما" سرمایه گذاری کنند برای دوره های آتی .
بهش میگی آقا این عکس مسکن مهر که داغون شده است رو نشون میده میگه نه این برچسبه من سند و مدرک رو میکنم که درسته .
میگی آقا نظارت ها حذف شده میگه من سند و مدرک رو میکنم که نظارتها هست .
بالاخره از ما گفتن تیم استعداد یابی دوستان یه بررسی بکنه توانایی های خوبی داره
مرد حسابی! کل نمای ساختمان اومده پائین! لوازم مردم زیر نخاله ساختمانی له شده! بجز ستون ها دیگه چیزی از ساختمان نمونده! به این جور ساخت و ساز میگن بساز و بنداز! داری از چی دفاع میکنی؟! منزل 100 متری که 35 میلیون تومن تمام شده رو دوباره 25 میلیون تومن دیگه خرجش کنن وسط 4 تا ستون دوباره دیواری رو بکشن که شما درست نساختی؟!

راستی شما هم همراه خانواده الان وسط خیابون یا توی چادر زندگی میکنی؟!
اگر ميخواهيد هر پيشامدي را سياسي كنيد به اين مسئله جواب دهيد چرا فقط ديوارها و نماي ساختمانهاي مسكن مهر كه در زمان آقاي آخوندي تكميل شده است فرو ريخته و سازه اصلي كه در دولت قبل ساخته شده بر جاي مانده كه اگر نبود رعايت قوانين نظام مهندسي الان با فاجعه اي به مراتب بزرگتر روبرو بوديم.
لطفا" انصاف را رعايت كنيد و در بحبوحه اين پيشامد ناگوار تمركز مردم را از مسئله اصلي كه همانا كمك وياري به هموطنان عزيز ميباشد منحرف نفرمائيد.
آدم از این مدل استدلال حیرت زده میشه. ژاپن اگه پوشک ساخته شده برای بچه ها بی کیفیت باشه نخست وزیرش استعفا میده. اونوقت تو مملکت ما استدلالات هنوز در حد گوجه فروشی نارمک هست. این شخص یا واقعاً اطلاعات ضعیفی داره یا مردم رو بیسواد فرض کرده: "در منطقه ما گسل وجود دارد که در مجاورت مسکن مهر است و سبب شده همه خانه هایی که در این محدوده تخریب شدند"!!!!!! شما اصلا میدونی گسل چیه آقای مهندس عمران از ارمنستان؟ انرژی آزاد شده از گسل در همه مناطق اطراف بسته به شعاع اون به طور یکنواخت پراکنده میشه. یا اینکه میفرمایند " باید در تحلیل و قضاوت ها این مهم را نیز در نظر بگیرید که شدت زلزله رخ داده بسیار بالا بود و در برخی موارد حتی کوه ها را نیز با تغییرات قابل توجهی رو به رو کرد." زلزله برای آپارتمانهای مجاور قوی نبود که توی عکسها کوچکترین تخریبی نداشتن؟ یعنی روز روشن رو هم انکار میکنید؟ البته فراموش کردم شما اینور گسل بودی اونا اونور!!
ايين نامه برا اتصال ديوار به قاب نداريم. بايد چکار کنيم؟
بحث کشته شدن نیست بحث تخریب خانه بدلیل بی کیفیتی آن است و زندگی مردمی که با خوت جگر صاحب آن شدن است هیچیک از این خانه ها دیگر قابل استفاده نمی باشند
وی افزود: تنها یک ساختمان که آن هم برای مدیرعامل یکی از شرکت های مسکن مهر است در این منطقه آسیب ندیده و همان ساختمان سوژه رسانه ها شده است !!!!!!
چقدر شما بی انصافید!!!!!!!
سقف خانه های مسکن مهر که فرو نریخته!!!!! دیگر چه می خواهید؟؟؟؟!!!!!!!!
فقط دو نفر هم فوتی داشته!!!!!!!!!
چقدر پرتوقعید!!!!!!!!
از ازگله چرا خبری منتشر نمیشه اونجا که مرکز زلزله بوده آسیب ندیده؟ نیاز به کمک ندارن؟
سلام. کار خیلی خوبی میکنید. بدون عصبیت سیاسی میتوان به جایی رسید. انصاف هم رعایت شود. امار و درصد ها هم بسیار مهم هستند. دقیقا باید معلوم شود کجای کار در این فرایند میلرزد.
ممنون از تابناک. این کاری که شما کرده اید و قرار است ادامه دهید بسیار کار خوبی است. من به نوبه خودم از شما سپاسگزارم.
بد نیست اشاره ای شود به افتتاح این سری از مسکن های مهر که در سال 94 است. بله سال سوم دولت تدبیر و امید.
تاسف برای افرادی که حتی زلزله را هم محلی برای عقده گشایی سیاسی و پنهانکاری عدم مدیریت و بی تدبیریشان قرار میدهند
صحبتهاى آقاى کهزادى درست است بيشتر مخلفتها با مسکن مهر سليقه اى ويا سياسى ويا احساساتى وبدون حساب وکتاب است
مرد حسابي، مجتمع مسكوني رو نزديك گسل ميسازند؟؟؟ الان ميگي نزديك گسل بود، زلزله اومد خراب شد؟ الان به نتيجه رسيدي؟ خجالت نميكشي؟ اونموقع كه به فكر سود هنگفت انبوه سازي بودي، فكر جون مردم نبودي كه بگي: اينجا نزديك گسله؟؟
بعدم دوباره ميخاي با 20 ميليون سمبل كني، زلزله بعدي همين آش و همين كاسه.
چیزی که در عمل اتفاق افتاده تخریب ساختمان های مسکن مهر به عنوان ساختمان تازه ساز براساس استاندارهای روز می باشد که این موضوع اصلا قابل قبول نیست وتوجیه کردن آن با برچسب سیاسی عذر بدتر ازگناه . مگر فقط اسکلت یک ساختمان برای مقاوم بودن ملاک است ؟ اجزاء دیگر مهم نیست ؟ چرا تمام دیوارهای پیرامونی خرد شده وریزش کرده ولی درساختمانهای شخصی ساز این اتفاق نیافتاده . و مهمتر اینکه این مسئول باید بداند که در مناطق زلزله خیز می بایست با تمهیدات بیشتر وخاص تر ساختمان را احداث کرد نه با کیفیت ساختمان ارزان قیمت .
غير از خانه مشخص شده در عكس، خانه سمت چپ عكس هم هست به علاوه خانه هايي كه در دورتر ديده مي شود
با بیست میلیون فقط نوخاله هاش رو جمع میکنی .خالی نبند
آقای کهزادی : یک طبقه از 5 طبقه محصولات شما به زیر زمین رفته . بغل ساختمانهای شما
یک آپارتمان 4 طبقه شخصی ساز آجرش هم کنده نشده شما می خواهید ساختمانهای
40-50 ساله و چوبی را شخصی ساز قلمداد کرد و بعوض پوزش و خجالت آنها را ملاک قرار
می دهید؟
با توجه به شدت زلزله ، همین که اسکلت سازه های مسکن مهر فرونریخته !!! نشان از اعمال کنترل و نظارت دارد اما همین ریزش دیوارها هم نباید اتفاق می افتاد و با رعایت اصول فنی می شد جلوی آن را گرفت . اما همانطور که اشاره شده از ساختمان متری 350 هزارتومان نباید انتظار بیش از این داشت!!! همین که آمار کشته ها پایین بوده نشان می دهد که پیمانکار درحد امکاناتش کار را خوب انجام داده است!!! قابل ذکر است قیمت اجرای ساختمانی که بتواند در برابر زلزله تا 8 ریشتر هیچ خرابی و ترک هم ببار نیاورد هر متر 1.5 میلیون تومان هزینه دارد و با این مخارج بعید بود که اصلا صاحبان مسکن مهر تا بیست سال دیگر هم خانه دار شوند!!!
در خصوص کیفیت ساخت مهندسی، سند و مدرکی بهتر از وضع موجود ساختمانها بعد از زلزله دلیل بر ضعف اجرا و نظارت برا این ساختمانها نیست.
من خودم مهندس عمرانم به نظرم مسکن مهر با تمام مشکلاتش از پس زلزله 7/3 ریشتری خوب بر اومده .
این طور که از عکسها پیداست اکثرا اپارتمانهای مهر قسمت نازک کاری و نماش اسیب دیده خود سازه , و فنداسیون اسیب ندیده
ای کاش میشد تصویری رو ک در فضای مجازی پخش شده در اینجا بعنوان سند تخلف ارائه داد در اون تصویر ستون اصلی یکی از همین ساختمانهای مجوز گرفته شماکه بایستی بتون آرمه باشه پر شده از تکه آجر و غیرو ...
به این بنده خدا بقیه عکس ها را هم نشون بدید که چندید خونه خارج از مجموعه سالم هستند..

یعنی چی که دیوارها ریختند ؟!!! مگه این دیوارها بریزن روی مردم مشکل نداره؟؟!!!

ضمناً تو برخی عکسها مشخصه که نقاطی از اسکلت هم تا مرز فرو ریختن پیش رفته...

بسه آقاااااا... پررویی تا آخرین لحظه !!!!!

اون تلفاتی که شما داری اسم میبری تو خونه کاهگلی و خشتی و غیر مهندسی بودن چه ربطی به مقایسه با مجموعه مهندسی ساز داره ؟؟!!

این خونه ها نباید به این روز می افتادن ... والسلام!
احتراماً ایشان فرمودن آمار کشته شده های سر پل ذهاب بیش از 1000 نفر است که با آمار های دیگه همخوانی ندارد. طبق خبر ساعت 19:05 روز 23 آبان کانال ایرانیوز 435 نفر کشته شده داریم. به هر حال به نظر اینجانب برای کشور درحال توسعه ای که برنامه های بلند مدت 50-100 ساله داره 1 نفر زخمی هم برای این چنین حوادثی زیاد به شمار میاد.

«پزشکی قانونی کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله را ۴۳۵ نفر اعلام کرد
@iranfnews »

با تشکر
کیمیاگر
چی ؟!!!!!!1 هزار نفر شد !!!!!
من از مهندسین با سابقه این کشور هستم. مشکل اساسی ساخت و ساز در این مملکت . درجه اول استفاده از افراد غیر متخصص و ناوارد در صنعت ساختمان هست. من به عنوان مهندس ناظر با استاد بناهای زیادی برخورد کردم. که بعد سی سال هنوز اصول کار رو بلد نیستند. و فقط به فکر این هستند بزن برو کار کنند. جوشکاری که با یکماه کار کردن ادعای استاد ی می کنند. کلا ما فرهنگ و وجدان کاری کمی داریم و چون به نیروی کار ماهر بها نمی دهیم و با دستمزدهای پایین سطح کار را پایین می آوریم.
خودتی
باید ...دقت کنید ...باید منازل در برابر زلزله 9 ریشتری مقاومت کند.
مهندس به ظاهر محترم با جوسازی بدنبال نتیجه مطلوبش است
آقا ببخشید ... کار شما عالی و بی نقص بوده ... من عذر خواهی میکنم که مسکن مهر خراب شده
اولا قطعا زلزله کوها که سهله پوسته زمین رو حرکت میده اگه نه که زلزله نمیشد
دوما اینکه گفته شده با فلان قدر تعمیر میشود مگه مردم سر گنج نشتن، یکبار پول دادن که یک چیز درست دریافت کنند کلی هم منت گذاشته شده سرشون و کلی هم دلار بخاطر هزینه های مسکن مهر گرون شد.
سوما اینکه گفته شده هزار کشته و بیشتر هنوز که به عدد ۵۰۰ نرسیده چطور عدد دوم که گفته شده فقط دو نفر در مسکن مهر و فلان و بهمان را باور کنیم
چهارما اگر گفته اید رو گسل ساخته شده اشتباه کرده اید که روی گسل ساخته اید، چرا اونجا ساخته اید؟
پنجما پول مسکن مهر از بیت المال بوده و یکی از دلایل گرانی دلار، یعنی از جیب تمام ملت داده شده، که مهندسین اینجوری ساختمان بسازن!
ششما الان از ظاهر نمیشه گفت که اسکلت ها سالم هستن یا نه باید کارشناسان با سواد برن و نگاه کنن و نظر بدن
هفتما ریختن دیوارها رو که چشممون میبینه قبول کنیم یا حرف ها رویی که دیگه گوشمون ازش پره که طبق نقشه بوده و نبوده و فلان. بی کیفیت بودن چه ربطی به نقشه داره، توی نقشه جای چهارتا ستون و دیوارو و در و پنجره رو معلوم کردن نه اینکه چقدر سیمان استفاده بشه که دیوارا نریزه
هشتما خود اون نقشه ها هم مشکل داره که تمام واحد ها لونه گنجشک هم نیست، توی این همه زمین خدا آلونک ساختین
بخش نظارت معماری اگر بخواد درست انجام بشه هزینه تمام شده ساختمان شاید دو برابر هم بشه . بنده بعنوان ناظر معماری چندین بار گزارش عدم اتصال صحیح سازه به دیواره ها رو به شهرداری و کارفرما و نظام مهندسی قائمشهر فرستادم . نظام مهندسی بهم میخندیدن و پوزخند میزدن . شهرداری که اصلا واسش مهم نبود . کارفرما هم تا حدی حق داشت بخاطر هزینه ها .. رو همین حساب منم تخفیفمو میگیرم و چشممو میبندم . دیگه حوصله ندارم .. بقول مطلبی کیروش هم ایرانی شد . همه دارن تو این مملکت میخورن مهندسم روش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل