بازدید 34689

نماينده آيت الله سيستانی از کدام گروه‌ها در اربعین انتقاد کرد؟

در سال‌های گذشته، جریان‌های ضدایران و انحرافی حضور کمرنگی داشتند؛ اما حساسیت زایی به ویژه درباره حضور ایرانی‌ها در این مراسم باشکوه از دو سال گذشته و نزدیک شدن جریان صدر به عربستان و مساعدت‌های مالی که احتمال می‌رود از این طریق متوجه جریان صدر در عراق شده، این حساسیت زایی افزایش یافته و در این مقطع جریان صدر نیز بر دامن زدن به این فضاها نقش مؤثری داشتند.
کد خبر: ۷۴۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 11 November 2017
سخنان انتقادآمیز امام جمعه کربلا و نماینده آیت الله سیستانی درباره تلاش‌های فرقه گرایانه و بهره برداری سیاسی از مرام اربعین انعکاس وسیعی در عراق و فضای رسانه‌های عربی داشت؛ اما چرا شاهد چنین انتقادهایی یک روز پس از مراسم اربعین بودیم و مخاطب این انتقادها چه گروه‌هایی بودند؟
 
به گزارش «تابناک»؛ یک روز پس از مراسم اربعین، شيخ سيد احمد الصافی امام جمعه كربلا در نماز جمعه این هفته کربلا، انتقادهای غیرمنتظره‌ای را مطرح کرد و گفت، در اجتماع عظیم زائران حسینی در اربعین امسال، شماری از افراد به دنبال ترویج فرقه گرایی، تبلیغ برای اشخاص و بهره برداری سیاسی از این مراسم بودند و با وجود آنکه این اتفاقات بسیار اندک بود، از همین موارد اندک توسط همان عده فیلمبرداری می‌شد تا با انتشار در فضای شبکه‌های اجتماعی، اهداف‌شان را پی بگیرند.
 
امام جمعه کربلا از گروه خاصی نام نبرد و تمام اين انتقادها بدون اشاره به نام اشخاص و گروه‌ها مطرح شد اما سوابق اخبار نشان می‌داد که اشاره نماینده آیت الله سیستانی عمدتاً متوجه جریان شیرازی در عراق است که توسط ياسر الحبيب در عراق مدیریت می‌شوند و در مراسم‌ باشکوه حسینی رفتارهای عجیبی انجام می‌دهند و به شدت فضا را بر ضد شیعیان می کنند و می‌کوشند اصل مراسم را با این رفتارها به حاشیه ببرند.
 
به این موضوع می‌توان با توجه به تنها گروهی که در جریان مراسم اربعین امسال با برخورد امنیتی در عراق مواجه شدند، پی برد. وزیر کشور عراق هفته گذشته از بازداشت 22 تن از اشخاصی خبر داد که تحرکات فرقه گرایانه ضدامنیتی داشتند. این گروه ظاهراً اکثراً عراق نبوده‌اند و پاسپورت انگلیسی داشته‌اند و به همین دلیل، رفتارشان تا این حد حساسیت دستگاه امنیتی عراق را در پی داشته که منجر به بازداشت‌شان شده است.
 
نماينده آيت الله سيستانی از کدام گروه‌ها در اربعین انتقاد کرد؟ 
این گروه شعارهایی علیه خلفا و همسران پیامبر (عایشه و حفصه) سر دادند و برای ساعات متمادی به این رفتارهای تفرقه افکنانه در عراق ـ که اکنون بیش از هر زمان به وحدت نیاز دارد ـ دست زدند و همین منجر به ورود دستگاه‌های امنیتی و بازداشت شماری از آنها شد. رهبر انقلاب و دیگر مراجع تقلید این رفتارها را حرام خوانده‌اند؛ اما ظاهراً عده‌ای از دیگر کشورها مأموریت دارند تا به این اقدامات دامن بزنند.
 
در عین حال، شاهد برخی رفتارها در جریان مراسم اربعین بودیم که مورد سوءاستفاده عناصر سعودی قرار گرفت و تلاش کردند از این طریق جو بدبینی علیه مردم ایران نزد مردم عراق به وجود بیاورند. استفاده از تصاویر بشار اسد در یکی از موکب‌های متعلق به نیشابور، درج شعار مرگ بر عربستان (البته به دروغ به ایران نسبت داده شده بود و اساساً معلوم نبود در عراق نوشته شده باشد) از جمله بهانه‌هایی بود که برای تضعیف روابط مثبت مردم ایران و عراق در شبکه‌های اجتماعی از سوی جریان ضدایرانی به شدت روی آن سرمایه گذاری شد.
 
در سال‌های گذشته، جریان‌های ضدایران و انحرافی حضور کمرنگی داشتند؛ اما حساسیت زایی به ویژه درباره حضور ایرانی‌ها در این مراسم باشکوه از دو سال گذشته و نزدیک شدن جریان صدر به عربستان و مساعدت‌های مالی که احتمال می‌رود از این طریق متوجه جریان صدر در عراق شده، این حساسیت زایی افزایش یافته و در این مقطع جریان صدر نیز به دامن زده به این فضاها نقش مؤثری داشتند.
 
به نظر می‌رسد، با توجه به تلاش عربستان سعودی در تضعیف موقعیت معنوی ایران در میان مردم کشورهای خاورمیانه و قرابت تاریخی مردم ایران و عراق که در یک دهه اخیر به شدت تقویت شده، باید در جریان مراسم اربعین با در نظر گرفتن حمله ملاحظاتی که ممکن است مورد سوءاستفاده دشمن قرار گرفت و آگراندیسمان شود، این تجمع عظیم حسینی را با شکوه بیشتر در سال‌های آینده برگزار کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر