بازدید 8293
پیمانه اقتصادی؛

از «بالا رفتن دوز خودروهای چینی در بازار ایران» تا «کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران»

این پیمانه تیترهایی همچون چانه زنی هندی ها بر سر میدان گازی فرزاد «ب»، ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده، کاهش عرضه دام سبک در فصل سرد، افزایش ارزش تجارت چین با کشورهای راه ابریشم، آخرین وضعیت پرداخت سپرده های موسسه فرشتگان، باید افزایش نرخ ارز را بپذیریم، بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش داد، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال و حذف یارانه سه دهک بالا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 04 November 2017
از «بالا رفتن دوز خودروهای چینی در بازار ایران» تا «کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون چانه زنی هندی ها بر سر میدان گازی فرزاد «ب»، ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده، کاهش عرضه دام سبک در فصل سرد، افزایش ارزش تجارت چین با کشورهای راه ابریشم، آخرین وضعیت پرداخت سپرده های موسسه فرشتگان، باید افزایش نرخ ارز را بپذیریم، بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش داد، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال و حذف یارانه سه دهک بالا را در بر دارد. 


چانه زنی هندی ها بر سر میدان گازی فرزاد «ب» 

مدیر ارشد اجرایی شرکت اُان جی سی ودیش، بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند مدعی شده است: «ما در ارتباطات بازرگانی مان با ایران به شدت منعطف بوده‌ایم و ابراز امیدواری کرد فرزاد ب به اهداف تولیدی ما افزود شود، اما این قرارداد هنوز نهایی نشده است. در عین حال، ما به دنبال دارایی های تولیدکننده در جاهای دیگر هستیم تا تولید (نفت و گاز) خود را افزایش دهیم. این شرکت هندی در نظر دارد تا تولید نفت و گاز خود را از 12.80 میلیون تن در سال 17/2016 به 60 میلیون تن در سال 2030 برساند. ورما، از آفریقا، آسیای میانه، آمریکای لاتین به عنوان مناطق با اولویت بیشتر برای بدست آوردن دارایی های تولید کننده نام برد. ورما گفت هند پیشنهاد خود را بارها اصلاح کرده است تا با انتظارات و شرایط ایران مطابقت داشته باشد و بتواند حقوق توسعه این میدان را دریافت کند. وی افزود: «ما فقط می خواهیم در بخش بالادستی فعالیت کنیم اما ایران درخواست کرده است تا در بخش پایین دستی نیز فعالیت کنیم از این رو ما پیشنهادمان را تغییر و به 11 میلیارد دلار افزایش دادیم و قیمت گاز را به شاخص های بین المللی مربوط کردیم.» این مقام اجرایی شرکت هندی ادامه داد بر اساس مدل جدید قراردادهای ایران، تهران از دهلی نو می خواهد تا در این میدان برای 20 سال فعالیت کند و برای 25 سال به خرید گاز از ایران با قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی ما متعهد باشد. ورما مدعی شد:«برآوردهای ما نشان می دهد که بر اساس این قوانین جدید، سود بازگشتی برای ما تک رقمی خواهد بود و سرمایه گذاری و ریسک تولید توجیه (اقتصادی) ندارد.»

بالا رفتن دوز خودروهای چینی در بازار ایران

آمار تولید ۷ ماه امسال خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ و نیمه دولتی کشور توانستند در مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۷۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند. به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید۶/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده‌اند تا مشخص شود روند صعودی تولید خودرو در کشور همچنان ادامه دارد.  از جمله نکات مهم آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان اما می‌توان به تیراژ همچنان ضعیف پژو ۲۰۰۸، تداوم افت تولید رانا، نزولی شدن تیراژ خودروهای قدیمی و همچنین اوج‌گیری تولید محصولات چینی اشاره کرد. ایران خودرو توانسته شش هزار و ۵۰۴ دستگاه ‌هایما را مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با ۷ماه سال گذشته، ۵/ ۴ برابر شده باشد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی ۱۷ هزار و ۱۷۰ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از ۱۰ برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد. سایپایی‌ها نیز دو محصول چینی را به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ آن ۸/ ۵ برابر شده است. دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار وزارت صنعت از تیراژ ۵ هزار و ۱۱۷ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۷ ماه سال گذشته با رشدی ۲۵۲ درصدی مواجه شده است.

اوپک به سیاستش ادامه می دهد/ ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده

رویترز به نقل از منابع آگاه اوپک گزارش داد که این سازمان با وجود اختلالات احتمالی که سال آینده در روند عرضه وجود خواهد داشت، میزان عرضه خود را در کل سال ۲۰۱۸ محدود نگه خواهد داشت. به گزارش ایسنا، اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میزان عرضه را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. توافق برای کاهش تولید قرار است تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا شود اما تولیدکنندگان درنظر دارند مدت آن را تمدید کنند. اوپک قرار است ۳۰ نوامبر در مقر خود در وین نشست رسمی برگزار کند. تولید نفت ونزوئلا که از سال گذشته ماهانه حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و عدم سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت، سال آینده ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

کاهش عرضه دام سبک در فصل سرد/افزایش واردات از استرالیا و نیوزلند

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد گفت: ١٠ درصد از گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که در سنوات گذشته بیش از ٩٠ درصد این واردات در قالب گوشت گوساله تامین می شد. محمدرضا ملاصالحی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در زمستان عرضه دام سبک مقداری کم می شود؛ برعکس دام سنگین، زایش دام سبک فصلی و بخشی از آن نیز متکی به مرتع است بنابراین در برخی فصول مانند فصول سرد عرضه آن کم می شود. ملاصالحی ادامه داد:همچنین در فصل سرما واردات از کشورهای همجوار سخت تر می شود بنابراین پیش بینی شده واردات از کشورهای استرالیا و نیوزلند هم افزایش یابد و اگر مباحث مربوط به واردات طبق پیش بینی جلو برود تنش چندانی در بازار نخواهیم داشت.

ارزش تجارت چین با کشورهای راه ابریشم افزایش یافت

ارزش تجارت چین با کشورهای حوزه ابریشم در 9 ماه سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه در سال 2016، پانزده درصد فزونی گرفته است. به گزارش ایرنا از تلویزیون مرکزی چین، میزان تجارت چین با کشورهای مرتبط با راه ابریشم در این مدت به 786 میلیارد دلار رسیده است. طرح راه ابریشم نوین از سال 2013 میلادی با ابتکار 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری خلق چین و با ایجاد صندوقی با سرمایه 40 میلیارد دلار راه اندازی شد. در این مدت شرکت ها و موسسات تجاری چین 9 میلیارد و 600 میلیون دلار به طور مستقیم در کشورهای حوزه راه ابریشم سرمایه گذاری کرده اند که این رقم هم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش 29.7 درصدی نشان می دهد. سرمایه گذاری کشورهای راه ابریشم در چین در 9 ماه سال 2017 میلادی با 34.4 درصد افزایش به چهار میلیارد و 240 میلیون دلار رسیده است. شکل گیری راه ابریشم با همکاری چین و 24 کشور، باعث ایجاد 75 منطقه اقتصادی و تجاری و دستکم 209 هزار فرصت شغلی برای کشورهای مذکور شده است. طرح جاده ابریشم زمینی و راه ابریشم دریایی نوین برای قرن بیست و یکم، بزرگترین برنامه اقتصادی قرن جاری در سراسر دنیا به حساب می آید و کشورهای قاره های آسیا، اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.

آخرین وضعیت پرداخت سپرده های موسسه فرشتگان

معاون نظارتی بانک مرکزی: تاکنون 90 درصد سپرده های تا 100 میلیون تومان تعاونی اعتباری فرشتگان­ ­از­ طریق موسسه کاسپین پرداخت شده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرشاد حیدری در استودیو خبر 21 شبکه یک سیما ادامه داد: تاکنون در چهار مرحله بدهی های­ تا 100 میلیون تومان موسسه ­فرشتگان را پرداخت کرده ایم و­از آغاز مرداد ماه برنامه پرداخت سپرده های تا 200 میلیون تومان این موسسه را هم داشته ایم که به علت شکایت برخی سپرده گذاران عمومی ، حسابهای موسسه کاسپین مسدود و براساس دستور ریاست قوه قضائیه از هفته جاری دوباره این حسابها بازگشایی شدند و ما توانستیم از دهم ماه جاری­، عملیات باز پرداخت سپرده های تا 200 میلیون تومان ­را شروع کنیم. او ادامه داد: البته در روند اجرایی کردن این عملیات نواقصی بود که با رفع آن از امروز و طی هفته آینده برآن هستیم که­ همه سپرده های تا 200 میلیون تومان را باز پرداخت کنیم. حیدری گفت: پرداختی های امروز ما حدود 150 میلیارد تومان بوده است ، ما برای این ردیف از سپرده ها حدود 5 هزار میلیارد تومان اختصاص داده ایم که حداکثر تا پایان هفته آینده این سقف از سپرده گذاری ها باز پرداخت می شود. او افزود: در مورد سپرده گذاریهای بالای 200 میلیون تومان موسسه فرشتگان هم تصمیم گرفته شد که در مرحله اول تا 200 میلیون تومان پرداخت شود و مابقی مطالبه آنها در مراحل آتی پرداخت شود. حیدری تعداد مطالبه گران بالای 200 میلیون تومان را حدود 9 هزار نفر عنوان کرد. جزئیات بیشتر

باید افزایش نرخ ارز را بپذیریم

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت نرخ ارز اظهار کرد: درباره افزایش نرخ ارز باید بگویم که هم باید افزایش نرخ را بپذیریم چرا که در سال های گذشته تورم ما بالاتر از متوسط جهان و بالاتر از متوسط کشورهای طرف تجاری ما بوده است و این موضوع اثر خود را بر نرخ ارز ما گذاشته است و اگر هم تاکنون توانسته ایم نرخ ارز را پایین تر نگه داریم این کار با فروش نفت محقق شده است. پدرام سلطانی اضافه کرد: ولی از سوی دیگر ما خام فروش هستیم و افزایش نرخ ارز به صادرات ما کمک نمی کند اما فراموش نکنیم که تولید داخلی ما در معرض رقابت ناسالم با واردات و قاچاق قرار گرفته است در نتیجه اگر متعادل شدن نرخ ارز تاثیر چشمگیری بر صادرات نداشته باشد ولی در بحث واردات و قاچاق به نفع ما خواهد بود و به تولیدکنندگان داخلی که کالاهای مورد نیاز داخلی را تولید می کنند کمک می کند که در معرض رقابت ناسالم با کالاهای قاچاق و وارداتی قرار نگیرند. سلطانی در پاسخ به این مساله که با توجه به اینکه ما قاچاق صادراتی هم داریم و افزایش نرخ ارز ممکن است به آن مساله لطمه بزند، گفت: بله ما قاچاق صادراتی داریم و این قاچاق بیشتر در حوزه سوخت است و متاسفانه به بر باد رفتن سرمایه های ملی ما منجر می شود. همین ارز قاچاق صادراتی بدل به قاچاق واردات می شود و از آن سو نیز دچار مشکل می شویم. /ایسنا

بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش داد

اعضای سیاستگذاری پولی بانک انگلیس در نهایت به افزایش نرخ بهره بانکی رای مثبت دادند و نرخ بهره انگلیس از ماه جولای سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد برای اولین بار افزایش پیدا کرد. در همین حال در جلسه اعضای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس ۷ نفر به افزایش نرخ بهره و ۲ نفر به عدم آن رای دادند و پس از یک دهه نرخ بهره از ۰.۲۵ درصد به ۰.۵ درصد افزایش یافت. این افزایش نرخ بهره توسط انگلیس در راستای مهار نرخ تورم افسار گسیخته بریتانیا اعمال شده است و انتظار می رود بعنوان چراغ سبزی برای افزایش بیشتر نرخ بهره در بریتانیا باشد. بانک انگلیس اعلام کرد، انتظار می رود تا دوره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نرخ بهره به تدریج افزایش داشته باشد. همچنین بانک انگلیس اعلام کرد تمامی اعضای سیاست گذاری آن با افزایش تدریجی نرخ بهره با یک حد مجاز در آینده همگام هستند و هزینه های خدمات بدهی پرداخت شده توسط خانوارها و شرکت های بطرز قابل توجهی پایین بوده است. موسسه فاینانس بریتانیا اعلام کرد، ۳.۷ میلیون خانوار بریتانیایی که دارای وام با نرخ تغییر پذیر هستند باید بطور میانگین ۱۳ پوند بیشتر به ازاری هر بدهی ۱۰۰ هزار پوندی پرداخت کنند. بانک انگلیس پیش بینی کرد نرخ تورم در ماه اکتبر ۳.۲ درصد باشد و اگر افزایش نرخ به آرامی در مسیر تعریف شده خود در بازارهای مالی حرکت کند می تواند تورم را به ۲ درصد باز گرداند و تا سال ۲۰۲۰ میلادی به یک درصد برسد. جزئیات بیشتر

قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح و یارانه سه دهک بالا حذف می شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال و نیز حذف یارانه سه دهک بالای جامعه درقانون بودجه سال آینده خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی روز جمعه در جلسه مشترک فعالان اقتصادی استان گلستان با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: قانون مالیات برارزش افزوده قانونی آزمایشی بود و نیاز به اصلاح داشت. وی گفت: این قانون درحوزه سخت افزاری و نرم افزاری باید اصلاح شود زیرا از یک طرف بر فعالان اقتصادی و تولیدی فشار مضاعف وارد می کرد و ازسوی دیگر سبب فعالیت زیرپله ای برخی افراد سودجو شده است. پورابراهیمی بااشاره به قانون جامع نظام مالیاتی کشور و ضرورت اجرای کامل آن، اضافه کرد: چون این قانون هنوز بطور کامل اجرا نمی شود بنابراین نمی توان قانون مالیات بر ارزش افزوده و معایب آن را کامل اجرا کرد. وی با اشاره به پرونده هایی که درحوزه مشکلات اقتصادی به مجلس می رسد، تصریح کرد: از هر 10 پرونده این حوزه 6 پرونده آن به مشکلات قانون مالیات برارزش افزوده مربوط است و براین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دولت و نیز با استفاده از نظرات بخش خصوصی در تلاش است تا پایان امسال این قانون را اصلاح نماید. /ایرنا

کاهش ۳۱ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افت 31 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در سپتامبر 2017 خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در سپتامبر 2017 به 1.028 میلیون کیلو لیتر برابر با 230 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 31 درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی 1.492 میلیون کیلو لیتر برابر با 33 هزار بشکه در روز اعلام شده بود. در عین حال واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به ماه قبل از آن با رشد 94 درصدی روبرو شده است. ایران در ماه اوت امسال 118 هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود. ایران با تامین 6.8 درصد نفت مورد نیاز ژاپن پنجمین تامین کننده نفت وارداتی ژاپن در ماه سپتامبر 2017 شناخته شده است. عربستان، امارات، کویت و قطر به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم از این نظر قرار گرفته اند. /تسنیم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان