بازدید 9446
۱
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

دلار آمریکا همچنان بر مدار گرانی حرکت خواهد کرد؟!

در هفته گذشته رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تردیدها نسبت به موضع ترامپ در مورد برجام در کنار تحولات ارزش دلار در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا برای حواله درهم امارات، شاهد روند افزایشی قیمت دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد ارز بودیم. رشدی که منجر به ورود دلار به کانال جدید 4000 تومانی شد.
کد خبر: ۷۳۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰ 14 October 2017
دلار آمریکا سومین هفته مهرماه را با نگاه به کانال 4000 تومانی آغاز کرد و در پایان هفته نیز در این کانال جای گرفت. همچنین یورو و درهم امارات نیز روندی مشابه در جهت افزایش قیمت را سپری کردند. هرچه به پایان هفته و رسیدن به زمان اعلام نظر ترامپ رئیس جمهور آمریکا نزدک تر شدیم، تقاضا برای خرید ارز به ویژه دلار آمریکا در بازار داخلی افزایش یافت. تقاضایی که فقط باعث بزرگتر شدن حباب گرانی دلار آمریکا می شد. در این میان بانک مرکزی نیز برای کنترل و ایجاد تعادل در بازار ارز، اقدام به عرضه ارز به صرافی های بانکی کرد. اقدامی که به مانند دفعات قبل در ماه های گذشته، نتوانست باعث کاهش قیمت شود هرچند تاحدودی روند گرانی ارز به ویژه دلار آمریکا را کاهش داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در هفته گذشته، فعالان بازار ارز دیدگاه های متفاوتی را نسبت به گرانی ارز به خصوص دلار آمریکا داشتند. عده ای معتقد بودند این گرانی و افزایش تقاضا تنها به دلیل فشارهای سیاسی و اظهارات جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیرامون پایبندی ایران به برجام بوده است. ولی عده ای دیگر، این دلیل را در کنار عامل مهم تری میدیدند؛ این دسته باور داشتند که از هفته های گذشته طبق روال سالهای قبل، پیش بینی این افزایش قیمت و تقاضا را داشتند. زیرا در این فصل سال، تقاضای زائران اربعین برای دریافت ارز و همچنین رشد نرخ حواله درهم، اتفاق می افتد. گروهی نیز اتفاقات منطقه‌ای و به‌خصوص تحولات منطقه کردستان عراق را در جهت تقاضای ارز در بازار داخلی مطرح می کردند. به گفته این گروه، پیش از این تقاضای ارزی معامله‌گران مناطق کردنشین در بازار داخلی بالا بود و با محدود شدن این منطقه، احتمال افزایش خریدها بالاتر نیز خواهد رفت. پیش از این رئیس‌جمهوری ترکیه عنوان کرده بود: با تهران و بغداد مکانیزمی را برای قطع تبادلات نفتی با کردستان عراق اجرا می‌کنیم.» فعالانی دیگر معتقدند افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری در پاییز و افزایش خرید ارز برای تسویه‌های سالانه در آستانه پایان سال میلادی، رشد قیمت دلار را از قبل، نشان می داد. برخی نیز به دلیلی جهانی به غیر ترامپ اشاره داشتند که شاخص دلار در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار دارد و این عامل باعث افزایش قیمت در بازار داخلی شده است.

به هر حال با وجود همه این دلایل که هر کدام به نظر می رسد اثر گذار بوده اند، بایستی به روند بازار در هفته نگاهی داشت تا بر اساس قیمت های ثبت شده در سامانه نظارت ارز، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات را در نظر داشته باشیم. تاکید می شود که تمامی قیمت های ارائه شده در این گزارش، بر مبنای میانگین وزنی نرخ فروش ارز می باشد.

شنبه؛ دلار به یک قدمی مرز روانی ۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه 15 مهر، هر دلار آمریکا با رشد 113 ریال نسبت به پنج شنبه گذشته، به طور میانگین به قیمت 39 هزار  493 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 134 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 673 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد اولین روز هفته، 10 هزار و 832 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین 25 ریال گران تر فروخته شد.

یکشنبه؛ عطش دلار آمریکا برای کانال ۴۰۰۰ تومان!

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه 16مهر، هر دلار آمریکا با رشد 76 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 569 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 222 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 895 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 892 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، به طور میانگین، 60 ریال گران تر فروخته شد.

دوشنبه؛ یکه تازی دلار ۴۰۰۰ تومانی در غیاب بازارساز

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه 17 مهر، هر دلار آمریکا با رشد 399 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 968 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 440 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 455 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 955 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 63 ریال گران تر فروخته شد. اگر به روند قیمت گذاری دلار آمریکا در جدول  نگاه کنید، متوجه می شود که از ساعت 15 تا پایان ساعت کاری بازار آزاد، دلار آمریکا با میانگین 4000 تومان فروخته شد.

سه شنبه؛ گرانی سه گانه دلار آمریکا، یورو و درهم 

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه 18 مهر، هر دلار آمریکا با رشد 91 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 59 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 775 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 230 یرال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 986 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 31 ریال گران تر فروخته شد.

چهارشنبه؛ رشد 543 ریالی یورو در کنار افزایش اندک دلار

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه 19 مهر، هر دلار آمریکا با افزایش 8 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 67 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد قیمت 543 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم میانگین فروش 47 هزار و 773 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد امروز، 10 هزار و 967 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 19 ریال ارزان تر فروخته شد.

پنج شنبه؛ پایان هفته بازار با روند سینوسی دلار آمریکا 

دلار آمریکا در پایان روز پنج شنبه 20 مهر، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 62 ریال فروخته شده که نسبت به میانگین روز قبل، 5 ریال کاهش داشته است. هر یورو نیز همانند روز قبل، با رشد 14 ریال همراه بوده و به رقم فروش 47 هزار و 787 ریال بسنده کرده است. همچنین هر درهم امارات در بازار آخرین روز هفته، 10 هزار و 955 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 12 ریال افت قیمت داشت.

ارز
ارز
ارز
به هر حال بر اساس این گزارش و با توجه به روند قیمت ها در نمودارهای بالا انتظار می رود که در هفته پیش رو، بازهم شاهد گرانی در بازار ارز و به خصوص دلار آمریکا و یورو باشیم. اما نکته مهم، نوع واکنش بازار به سخنان جنجالی و پرحاشیه دونالد ترامپ و همچنین واکنش های مقامات سیاسی داخلی و خارجی به حرف های ترامپ می باشد. به نظر می رسد با توجه به حمایت فرانسه، آلمان و انگلیس از برجام که پس از سخنان ترامپ، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که حفظ برجام در راستای منافع ملی مشترک این کشورهاست و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته است: "برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد. ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است. برجام یکی از رکن های اصلی نظام منع تولید سلاح های هسته ای هست. ما یک مسئولیت جمعی داریم که از برجام به خاطر امنیت جمعی خود حمایت کنیم. اروپا مشخص و روشن گفته که برجام سر جای خود خواهد ماند. اروپا اعلام کرده است که از برجام حمایت می کند." نباید انتظار رفتار هیجانی از معامله گران در بازار ارز را داشته باشیم، هرچند در این شرایط از بانک مرکزی انتظار می رود با عرضه ارز به ویژه حواله درهم در جهت کنترل بازار ارز اقدام کند. زیرا یکی از متغیرهای اصلی بالا رفتن قیمت دلار، رشد درهم امارات بوده است. تاکید می شود که این اقدام بانک مرکزی در جهت مدیریت دامنه نوسانات بایستی صورت بگیرد.  



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حتما دلار رو میبرن بالا شکی نیست دولت هم سود میکنه و رانت خوار ها و ویژه خواران عزیز که یه جورایی وصل هستند والا تو 2ماه چجوری تقاضا انقدر بالا رفته؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس